Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 17:12

Zo is het... ik ga de buitenboel weer eten geven en dicht doen want het wordt al weer donker.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:18

Hoe groot is jullie hok? Mijne is 85cm lang, 50cm breed en 50cm hoog. Ze zitten hier met zn tweeën in. Eigenlijk veels te klein, dat weet ik, maar ze wonen hier al sinds ze in een hok konden in. Ze mogen dagelijks lekker rennen in de woonkamer, minimaal 2 uur kunnen ze dan in de ‘binnenren’ maar meestal vanaf dat ik naar school ga tot na het avondeten :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:28

Het hok waar de beer met zijn twee zeugjes nu inzitten is zo'n anderhalve meter lang en een halve meter breed. Dan heb ik nog een hok met twee verdiepingen, dat is zo'n 80cm op 50 cm, maar dus tweemaal door de etage, hier zitten twee beertjes in. Dan heb ik nog twee lege hokken staan.. maar die zijn kleiner, zal elk zo'n 80x50cm zijn, eventueel voor de toekomstige blijvertjes. :)

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:36

Ik heb 140x60. Toen ik cavia’s kreeg, meteen de allergrootste kooi (volgens de site XXL) besteld, dan zat dat ten minste goed en kon ik verder stuntelen met hoe je cavia’s verzorgt :+ :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 17:37

Mijn binnenhok is 2,5 mtr lang en 3 verdiepingen. In totaal haast 4 m2
Afbeelding
Momenteel zitten ze met zijn vijven op de middelste en bovenste verdieping.

Afbeelding

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:40

@Laureas, Herman is een slate :D
Oohh baby caafjes <3 ben benieuwd!

Goed bezig Kimmie! Weer heel wat lekkers :D

Geen idee hoe groot mijn hok is. Ze kunnen er wel lekker in rennen en heb nog een grote "bench" voor ze :)

Waauw DD verliefd (en jaloers) op dat prachtige verblijf! :~ <3

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:43

Muesli is goedgekeurd!
Afbeelding

Zeker een hele voorraad! Maar dan kan ik gewoon eventjes vooruit, eerst sjeesde ik een aantal keer per maand naar de lokale boerenbond om brokjes te kopen, daar hadden ze alleen banketstaaf zakjes van 2kg :+ schiet gewoon niet op.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:49

Fijn dat ze het lekker vinden! :D

Mijn bakken zijn 1 bij 3 meter. De broertjes hebben nog een soort van balkon van ongeveer 30 cm bij 3 meter. De dames en Zip hebben ook een bovenverdieping van 1.20 x 50.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:32

Wat een leuke foto's komen er toch steeds weer voorbij, heerlijk topic is dit!

Ik hoop dat Effie snel beter wordt, ik ben altijd fan van haar! <3

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:37

Mijn hok is 1.70 x 60

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 22:51

Net 2 kilo wortelen, 2 komkommers en een krop andijvie bij de AH voor €4 gescoord :):) Best netjes, normaal is 1 komkommer al €1

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 10:20

Lekker hoor als je op die manier goedkop[er aan je groente kunt komen :)

Ik weet niet wat ze hier ;s nachts uitvoeren, maar nu al de 3e nacht dat het trapje op de benedenverdieping ligt en Bubbels boven zit...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 12:46

Oké dan zijn ze wel goed bezig in de nacht dan DD.

Mijn vader heeft een plank op het hok waar de groente ligt en die word elke nacht leeg geroofd door de cavia's

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 13:39

Laureas schreef:
@yvje86, wat zitten die gezellig samen te eten in hun bakje. Zijn het enkele agouti's van kleurtjes? :9

Hoe bedoel je dit? Er zijn 2 volledige agouti's de bruine en de grijze en 1 met deels agouti wit met grijs.
Of bedoel je dit niet :Y)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:26

@yvje86; Dat is wou ik bedoelde inderdaad. Mooie cavia's zijn het hoor. :j

Hier zijn veel mensen die hun cavia's in huis houden? Hebben jullie geen last van het lawaai die ze soms maken, ze kunnen immers luidruchtig zijn, zeker moesten ze in de buurt van de slaapkamer staan, zal je wel eens wakker gepiept kunnen worden, veronderstel ik. :D

De mijne staan namelijk in mijn stallingen van de paarden, in de buurt van mijn voerkoffer en tafel die ik daar heb en als ik de paarden aan het verzorgen ben, eten geef enzoverder ben ik dus altijd in hun buurt. Dan vind ik het zalig dat ze met me aan het babbelen zijn en om eten staan te bedelen terwijl ze net wel een boel te eten gekregen hebben maar toch hé... ik ben met voer bezig en wie weet is dat wel lekkerder, denken ze dan. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-18 14:34

Ik heb een groep van 5 binnen in de huiskamer zitten en die hoor ik 's nachts niet of ze moeten wel heel erg herrie maken :)
De gescheiden mannen- en zeugengroepen zitten buiten en die hoor ik idd alleen als ik bij de paarden ben.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 14:37

Ik heb mijn cavia's op de 1e verdieping in een kamer naast mijn slaapkamer. Ik heb er helemaal geen last van qua geluid.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:19

Mijn cavia’s staan in mijn slaapkamer en ben zeker regelmatig wakker gepiept. Tegenwoordig bijna niet meer. Als ze veel trek hebben en ‘s ochtends doorhebben dat ik wakker ben, gaan ze piepen alsof hun leven er vanaf hangt :') Ik ben wel meteen wakker haha

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:29

Een vriendin van mij had deze week getracht om twee zeugjes binnen te zetten omdat ze dat zo gezellig vond. Maar s'nachts begon één van de zeugjes enorm luid te piepen, ze had het lawaai nog nooit eerder gehoord. Ze slaapt ook net erboven, dus zo lukte het niet en ze heeft ze terug met tegenzin in haar stal moeten zetten. Maar ze vond het lawaai dat het ene zeugje maakte echt vreemd,..

Als ik hoor dat sommige ze echt naast of in de slaapkamer hebben staan, dan moeten ze toch niet allemaal zoveel lawaai maken toch?

Is wel erg gezellig als ze binnen in de huiskamer zitten, maar ik heb twee binnenhuiskatten en een jachthond,...die laatste staat al likkebaardend te kijken als ik cavia's in de stal aandacht geef... dus ik vertrouw dat voor geen haar. :+

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:41

Ik heb de caafs in de woonkamer staan. Naast de woonkamer ligt onze slaapkamer en de caafs staan tegen de muur die deze kamers verbind. En ik heb totaal geen last van me.

Wel heeft Ewok een nieuwe tik. Zodra er iets ritselt gaat ze keihard whiepen := dan wil ze lekkers :')

Wokkie <3
Afbeelding
Afbeelding

Votti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 15:55

Wat een leuke foto's allemaal! Vind Herman echt super leuk, dat snoetje van hem is echt om verliefd op te worden <3

Bij ons staan de cavia's in de woonkamer, meestal hebben we geen last van ze, alleen als we met zakjes kraken of boodschappen hebben gedaan worden ze wild. Moet wel zeggen dat onze nieuwste aanwinst enorm haard en schel kan fluiten, die is soms rete-irritant als je lekker rustig TV wilt kijken met chips op de bank :Y)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:12

Heeft iemand hier al gehoord over een waker? Of heeft iemand zo'n cavia?

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:15

Haha herkenbaar Votti :=
Wokkie die kan er ook echt van :))

Een waker? Wat is dat dan? :o?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:17

Bij mij staan mijn cavia's ook in een paardenstal.
Mijn vader heeft een hok gemaakt in de stal. Komende zaterdag komt er een kippenhok bij. Dan denk ik dat we die stal maar het kakelkot moeten gaan noemen met al die kletsende dieren _O- .

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-18 16:39

Net zo leuk, al die pratende diertjes, wordt gezellig in je paardenstal.

Nientsje, ik was aan het opzoeken wat dat luid piepend geluid had kunnen zijn omdat mijn vriendin beweerde dat ze het nog nooit eerder gehoord had van haar cavia's behalve die nacht. En toen vond ik dit,

Citaat:
Tjilpen: Dit geluid is zeer zeldzaam bij cavia's. Het is nog niet duidelijk waarom een cavia dit geluid maakt. Een reden die wordt gesuggereerd is dat de betreffende cavia een waker is. Het geluid is dan bedoeld als waarschuwing voor de rest van de groep.

En sinds er bij staat dat het een zeldzaam geluid is.. :) mss was de cavia dus aan het waken hé. :P