Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:56

Stro beter niet doe. Tenzij je bloedluis wil kweken.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:06

Marcella schreef:

Kan ik de winter geen kwaad

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:09

Net als alle andere dieren eigenlijk, droog, uit de wind en vloeibaar water hele dag of minimaal 2x dag.
Voor kippen kan je er een smaakje aan geven met iets als beetje kattennatvoer en flink warm water zodat ze goed willen drinken. Genoeg eten en drinken (=bloedsomloop optimaal en dat maakt lichaamstemperatuur stabiel houden veel makkelijker). En ze kunnen aardig wat hebben aan kou, vocht en zeker met wind is een stuk lastiger.

Matheno schreef:
Marcella schreef:

Kan ik de winter geen kwaad

Met onze rare winters tegenwoordig zouden die nog wel eens actief kunnen worden op warmere dagen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:11

Ook als het ònder het hok zit?
Ik heb bij de kippen van de zomer een reeds aangebroken pak stro gekregen. Het stond altijd maar wat in de weg in het tuinhuis, dus heb dat vorige week uitgestrooid in hun speelhuis, ik wist niet waar ik er anders mee moest blijven..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:20

stro zou ik ook niet doen. Verder zijn dingen als water met een smaakje en warm water echt niet nodig bij gezonde kippen.

Enige wat ze wel echt nodig hebben is ergens waar ze tochtvrij en droog kunnen zitten, dit zou je normaal met het nachthok al wel moeten hebben en verder is het enige andere wat ze nodig hebben in de winter vloeibaar water als het vriest. ik breek het water dus een paar keer per dag voor ze en verder zijn ze hier in de winter veel simpeler bijna nog als in de zomer.

Alleen dan mogen we wel eens normaal weer gaan krijgen zeg.. Wat een PIEP weer is het hier! Ik heb al een jonge haan gehad nu met een longontsteking erdoor :( :(

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:06

Ze kunnen inderdaad prima tegen kou! Hier lopen ze op een weitje, dus alles sneeuw vrijmaken gaat niet. Maar ze lopen alsnog gewoon buiten. Het was vooral opletten dat de waterbak niet bevroor. Ook gaf ik ze wel wat extra lekker voer om warm te blijven. Afbeelding
Afbeelding

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 16:10

Hier lopen ze met sneeuw ook gewoon buiten :) Daar hebben ze echt geen last van. Hooguit rassen met enorme kammen en lellen dat je die iets in de gaten moet houden dat die niet bevriezen, maar dan hebben we het wel over heel koud natuurlijk :P

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:29

Citaat:
Ik denk dat ze in de winter ook gewoon minder zandbadderen. Hier is dan ook al het zand nat. Als het dan droog weer is en het is wat in gedroogd en vooral het is zonnig, dan gaan ze hier weer badderen.
Wat voor zandbak heb je gemaakt voor ze?

Heb een bak gemaakt van iets van 20 of 25 cm hoog en 60x60 vierkant
Ga denk ik kijken of ik hem kan vullen met tuinaarde en dan gemengd met dolomietenaarde, volgens mij vinden ze de tuinaarde het lekkerst gewoon om in te badderen, vandaag zaten de dames ook weer met zn alle op hetzelfde stuk in de tuin, de bak in de ren kijken ze nogsteeds niet naar om, maar ze durven inmiddels wel over de rand te lopen :+ Wat een helden zijn het ook.

heb wel een kipje die er ineens heel slecht uit zag, ging 2 weken geleden in de rui, naja op zich geen probleem, omdat ik er maar 1 in die kleur heb was het meteen duidelijk welke kip het betrof, maar gister was bij die kip ook ineens de hele nek kaal en de kam en lellen beetje bleek in plaats van mooi rood, schrok me rot. Zag dat dit nekrui kon zijn? Er zitten wel nieuwe pennen waaraan je kan zien dat daar nieuwe veren door komen, maar voor nu ziet het er vrij dramatisch uit. Meteen extra vitaminen gaan geven om de rui beter door te komen en wat extra meelwormen voor de eiwitten. Na verder zoeken zag ik haar ook af en toe gapen en zag ik dat dat gaapworm kon zijn, dus ook meteen maar een ontwormingskuur erbij voor iedereen. Had al wel C&W gegeven tijdje terug omdat ik af en toe wat diarree zag, maar dat lijkt meer preventief te zijn, dus heb nu echt ontworming juist, alleen helaas betekent dat wel even een week geen eitjes eten, weggooien voelt alleen zo zonde? -O-
Ze lopen veel los dus zullen wel veel slakjes en insecten buiten eten. Gelukkig is ze verder wel heel actief en toont in gedrag niet ziek. Alle andere kippen zien blakend gezond, dus ik vermoed toch door de rui dat de weerstand omlaag is gegaan.
Maar vind het wel apart dat maar 1 van de 4 kippen zichtbaar in de rui is, de rest totaal niet. Best spannend zo voor de eerste keer kippen. Beetje zoeken nog naar wat het juiste is om te doen :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 18:38

Die eieren kan je koken en terug voeren aan de kippen. Gewoon de hard gekookte eieren even met schil helemaal fijn maken. Ik gooi het gewoon in de blenderen en eventueel naprakken.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:35

Ja ik had ergens gelezen dat ze warme havermout mogen krijgen in de winter :')

Ik trek morgen het stro er terug uit dan. De compostbak moet het maar opvreten dan :D

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:57

Ik heb ze wel op stro en gebruik preventief Exzolt heb 2 x bloedluis gehad in 7 jaar. Nergens meer last van.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 19:57

Als je een huisje voor de egel heb kan je daar ook wat in doen. En anders krijg je mooie compost.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 14:01

Sommige kippen gaan inderdaad heel extreem door de rui heen. Dit jaar is hier alles heel rustig er doorheen gegaan gelukkig. Vorig jaar was mijn favoriete hen echt een kale kip bijna. Ze zag er niet uit, haar kam was ook bleek geworden en ze was gewoon niet fit. Wel heel normaal natuurlijk want haar lichaam moest echt extreme overuren maken. Ik zou bij zulke kippen oppassen niet te veel middeltjes te gaan geven voor wormen enzo omdat ze al zwakker zijn en ze met wat pech te zwak zijn voor allemaal wormenkuren enz.
Wat ik wel bij haar gedaan heb is haar, en de rest dan natuurlijk ook, kattenvoer gegeven uit blik. Geeft extra proteines die ze hard nodig had. Dit jaar heb ik buiten dat ze een week of wat zonder staart rond liep gelukkig weinig van haar rui gemerkt.

Marcella, waarom blend jij de eieren?

Eieren terug voeren aan de kippen als ze op medicijnen zitten is niet aan te raden heb ik geleerd. Ze krijgen daardoor nog een extra dosis van het medicijn (de reden waarom wij ze niet mogen eten) waardoor de dosis niet meer goed is wat je natuurlijk niet wilt :)

Stro gebruik ik absoluut niet, vanwege de bloedluis kans ermee. Verder gebruik ik ook geen exzolt ofzo. Afgelopen zomer wel enorme bloedluis plaag gehad, maar met diatomeen aarde, een natuurlijke spray en zonnebloem olie was ik er zo vanaf en hebben ze nergens last meer van. Ik ga als we verhuisd zijn wel de zitstokken op bloedluis vallen zetten als extraatje. Maar ik heb een blinde kip, die slaapt natuurlijk op de grond dus voor haar moet de grond natuurlijk ook goed veilig blijven :)

Hier gaan vandaag een aantal hanen de vriezer in :) Afgelopen week heb ik 9 hanen geslacht, deze hebben liggen besterven in de koelkast. vandaag mogen ze de vriezer in :)
Vergeleken met vorig jaar zijn ze niet echt zwaar, maar ik ben blij dat de grote groep gedaan is. Nu moeten er over een tijdje nog 5 in totaal. 3 haantjes die nu nog echt te jong zijn, hun zusje met een nek probleem en een haan die ik nu heb laten leven voor het geval ik echt problemen met longontstekingen ga krijgen.
Het blijft wel echt een rot werkje om aan te beginnen, gelukkig kan ik de knop goed om zetten en gaat het vanaf de 2e eigenlijk op de automatische piloot.

Nu zit ik wel te twijfelen om een automatisch deurtje te gaan kopen. Vanaf volgende maand begin ik met een nieuwe baan en dan ben ik veel minder flexibel kwa tijden dus ik vertrek in de winter in het donker en kom in de avond in het donker weer thuis.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:32

Wat hebben jullie voor materiaal in de legnesten? Op de grond heb ik hennep, maar in de legnesten nu wel stro… en hebben een tijdje geleden wel even een bloedluis probleem gehad.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 16:47

Hier gewoon hennep ook in de legnesten. De dames vinden het best :j

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:32

Hier 3 lagen. Onderaan tabaksstelen, dan houtsnippers, en bovenaan schavelingen.

Galaika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:17

Wij gebruiken ook gewoon hennep in de legnesten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:55

Ik heb wegrol nesten dus kale bodem.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:59

Ben ik weer hoor haha.

Ik haal straks een leghuisje op bij iemand. Na wat over en weer te sturen, krijg ik de vraag of ik haar kipje wil overnemen.

Ze had er 3. Eentje al ouder, die is onlangs overleden. En een kipje dat een eileider ontsteking had, vandaar dat ze een apart huisje had aangeschaft. Dat kipje herstelde uiteindelijk, dus het huisje is nooit gebruikt - maar het beestje is uiteindelijk een paar dagen geleden toch nog overleden.

Dus nu heeft ze nog maar 1 kip over, en ze wilt er geen meer bij halen. Kip is 2 jaar, scharrelt actief. Maar is dus eenzaam.

Mijn duts van een cochin loopt nu al weken op haar eentje, de Wyandottes zijn vooral in elkaar geïnteresseerd en de andere cochin zit al weken grumpy te broeden. Een vriendinnetje voor de duts zou dus wel welkom zijn.

Kan ik thuiskomen met een 2-jarige kip en die bij de rest zetten?

Ik kan ze ook apart zetten in de rechtse ren, maar die is niet overdekt. Staat wel dat speelhuisje in.
De dame zegt "zet ze overdag apart, en 's avonds samen. Zal even wat gestommel opleveren maar moet normaal wel gewoon goed gaan".

Hun houten hok is groot genoeg (denk ik toch?) voor een 5de exemplaar. Maar kan dat, zo van "hey, nieuwe vriendin voor jullie, wees lief voor elkaar"?

Edit - kip is een Bleu de landes. Die zijn lees ik wel vriendelijk.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:16

Eerst de oude toom inspuiten met deo en dan nieuwe kip en alles bij elkaar laten.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:54

Marcella schreef:
Eerst de oude toom inspuiten met deo en dan nieuwe kip en alles bij elkaar laten.

Dit is een achterhaalde methode. Ik zou de nieuwe eerst even apart zetten met de cochin en ze later samen toevoegen aan de nieuwe toom zodat ze er niet alleen voor staat. Hierbij zou ik ze zo veel mogelijk ruimte geven om de confrontaties zo laag mogelijk te houden.

Ik geniet inmiddels alweer twee weken van mijn drie nieuwe Faverolle krieltjes <3
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:32

Ik zet een solo nieuwe kip altijd eerst samen met 1 andere kip en als dat goed gaat samen bij de rest, maar dan wel in het donker. Gaat eigenlijk altijd goed.

Mooie kippies hoor Ketly <3

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 13:39

Hier koppel ik ook altijd in het donker. Solo-kippen heb ik gelukkig nog niet hoeven koppelen (op een pestkop na die dus bewust solo overdag in een groep andere kippen gezet is om haar een aantal tandjes lager te laten zingen), maar er moeten binnenkort 3 groepjes samengevoegd worden en dan doe ik ze dus ook alle drie (totaal 8 kippen + 1 haan) tegelijkertijd bij elkaar. Het koppelen verloopt dan eigenlijk altijd soepel. Met overdag koppelen heb ik op de pestkop na die het echt een serieuze tijd zwaar gehad heeft, vooral bij anderen gezien dat het meestal langdurig ruzie tussen de groepjes geeft. Terwijl bij s nachts koppelen je voornamelijk nog wat gesplitste groepjes hebt, maar verder geen verengefladder of echte pikkerij.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 00:42

Ik denk dat ik de nieuwe met de duts apart ga zetten overdag, en ze tegen de avond allemaal samen los in de tuin. Broody moody Taytay blijft waarschijnlijk toch in haar hok zitten als ik haar laat kiezen. Met de Wyandottes verwacht ik geen problemen. En dan in het donker allemaal samen in het nachthok :)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-24 05:35

LWDaisy schreef:
Ik denk dat ik de nieuwe met de duts apart ga zetten overdag, en ze tegen de avond allemaal samen los in de tuin. Broody moody Taytay blijft waarschijnlijk toch in haar hok zitten als ik haar laat kiezen. Met de Wyandottes verwacht ik geen problemen. En dan in het donker allemaal samen in het nachthok :)

Op deze manier duurt het 1 a 2 weken dat ze de nieuwe accepteren :o
Als je de kip in het donker erbij zet in het nachthok gaat het veel sneller.
Zoals hieronder gezegd door velen en deze ervaring heb ik ook.

Alleen een nieuwe haan bij daglicht erbij gaat goed :D

De wyandottes zijn hier makkelijk, maar tegen vreemden/ander ras zijn het best bazige heksen af en toe :')