Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Een blije hamster, is een blije baas ~ HamsterScaping 1#

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:10

Oeh ja, dat scheelt enorm!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 11:42

Inmiddels is het wel duidelijk dat onze hamster geen knuffel hamster wordt, en zelfs een kijkhamster is wat teveel gevraagd.
Dit is geen klacht trouwens, wij hebben heel veel lol met Stilton.

Ken je in de dierentuin van die terraria waarvan je het vermoeden hebt dat er niets inzit na 5 minuten kijken en dat je vermoed dat ze er gewoon een bordje bij gehangen hebben :D :D , dat is onze hamster.

Hamster is dol op gangen graven, hele stelsels. En vanaf een uur of 2 's nachts is hij wakker , ergens 's middags ook een keer , meteen beetje geluk zien we hem dan.
Eten strooien we overal in zijn hok, en dat is 's ochtends magisch verdwenen, nieuwe gangen ontstaan, katoen gepluist, bedekking verplaats En rennen doet hij ook diep in de nacht ( heel soms horen we hem)

Ik heb veel ervaring met tam maken ( half wilden ratten gehad bv ). Maar Stilton wil niet tam worden. Stilton durft heel soms iets lekkers aan te pakken uit m'n hand en meer wil hij niet ( voorzichtig aaitje over z'n ruggetje ) dan gaat hij gillen en als dat is gebeurd, laat hij zich zeker twee dagen niet meer zien.
Zijn gillen klinkt als een telefoon op trilstand die op een tafel ligt, extreem schattig dat wel.

Hij woont 6 weken bij ons... ik denk dat hij een ontzettend gelukkig leven gaat hebben... maar vooral voor zichzelf :D

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:18

Eleeke schreef:
Inmiddels is het wel duidelijk dat onze hamster geen knuffel hamster wordt, en zelfs een kijkhamster is wat teveel gevraagd.
Dit is geen klacht trouwens, wij hebben heel veel lol met Stilton.

Ken je in de dierentuin van die terraria waarvan je het vermoeden hebt dat er niets inzit na 5 minuten kijken en dat je vermoed dat ze er gewoon een bordje bij gehangen hebben :D :D , dat is onze hamster.

Hamster is dol op gangen graven, hele stelsels. En vanaf een uur of 2 's nachts is hij wakker , ergens 's middags ook een keer , meteen beetje geluk zien we hem dan.
Eten strooien we overal in zijn hok, en dat is 's ochtends magisch verdwenen, nieuwe gangen ontstaan, katoen gepluist, bedekking verplaats En rennen doet hij ook diep in de nacht ( heel soms horen we hem)

Ik heb veel ervaring met tam maken ( half wilden ratten gehad bv ). Maar Stilton wil niet tam worden. Stilton durft heel soms iets lekkers aan te pakken uit m'n hand en meer wil hij niet ( voorzichtig aaitje over z'n ruggetje ) dan gaat hij gillen en als dat is gebeurd, laat hij zich zeker twee dagen niet meer zien.
Zijn gillen klinkt als een telefoon op trilstand die op een tafel ligt, extreem schattig dat wel.

Hij woont 6 weken bij ons... ik denk dat hij een ontzettend gelukkig leven gaat hebben... maar vooral voor zichzelf :D

Heel herkenbaar, mijn kleine ivan was ook zo. Ik wilde zo graag een ietwat knuffelige hamster omdat ik toen alleen een baby slang had en ik wilde een dier wat zachter was en dat ik kon aaien wanneer mijn slang aan het vervellen was.

Daar had Ivan wel andere ideeën over :'). Meneer beet iedere keer als iets in mijn buurt kwam. Dus ik liet hem met rust op eten geven na (hij at wel uit de hand na een maand of twee).

Tot ik hem ELF maanden had, toen vond hij echt helemaal uit het niets alles prima. Elke ochtend wanneer ik wakker werd kwam hij naar het deurtje van zijn terrarium toe, en dan pakte ik hem op, gaf ik hem een kusje en zette hem dan weer terug. (Hij was een lang haar dus supperrrrr zacht.) Bij andere mensen viel hij ze aan. Dus zijn wilde haren was nog niet verloren.

Dus wie weet, over een jaar heb jij misschien ook een knuffel hamster :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 13:19

Maar Eleeke, alstie schreeuwt (wat een natuurlijke reactie is en ik later in een ander bericht verder kan uitleggen en onderbouwen) pak je hem dus nooit op? In die 6 weken dat ie nu bij jullie is, hoe vaak heb je hem opgepakt?

Of heb je alleen afgewacht tot ie iets uit de hand pakt of een aai over zijn ruggetje wilt?

Dit is overigens ook een oprechte vraag :)

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 13:32

Ik pak hem op ( maar daarvoor moet ik zijn gangenstelsel verpesten dus dat doe ik niet vaak ) , maar dat vind hij echt echt niet leuk ( hij bijt niet , hij houdt zich stil en zodra ik hem weer vrijlaat verdwijnt hij en komt dan ook niet in de middag even kijken ).

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 16:43

Ik begrijp dat het verpesten van z'n gangenstelsel niet leuk is, maar op deze manier ervaart je hamstertje zoveel stress voor het oppakken (naar wat je typt) en dat is ook niet leuk. Voor jullie niet maar ook voor je hamster niet. Ik dacht dat jullie hamster wel van een fokker vandaan kwam toch? Los van dat adviseer ik altijd iedereen de hamster een week de tijd te gunnen om aan zijn nieuwe omgeving te wennen en daarna gewoon het hamstertje op te pakken. Hoe meer je 'treuzelt' of 'voorzichtig' doet, hoe erger je de angst eigenlijk maakt en dat is helemaal niet nodig.

Juist door die angst weg te nemen en door met regelmaat op te pakken (niet meerdere keren op een dag natuurlijk, en gewoon rond de avond) laat je zien dat het de normaalste zaak van de wereld is en wordt het ook als normaal gezien. De hamster gaat zich, los van zijn inrichting, fijner en meer op zijn of haar gemak voelen en zal dus niet in heuse paniek zichzelf terug trekken.

Het schreeuwen is heel normaal gedrag. Ook jonge hamsters die al wat gewend zijn kunnen dit ineens doen. Wanneer een hamstertje schrikt kan deze gaan liggen of rechtop staan met zijn pootjes gespreid en zijn bekje open. De liphoekklieren van het hamstertje komen dan vrij en daar komt een onaangename geur uit. Eigenlijk puur om zijn vijand (iets dat hem gaat opeten) weg te jagen/af te schrikken. Iets wat dood ruikt wilt niemand eten :') Als je dus iedere keer het hamstertje met rust laat wanneer deze schreeuwt istie iedere keer opgelucht dat hij niet opgegeten wordt. Maar ik mag er toch vanuit gaan dat jij je hamster niet zal opeten, dus waarom laat je het je hamstertje niet merken dan? :P

Kijk het is geen moeten hoor, doe met je hamstertje wat je niet laten kan - maar je post er niet voor niets een bericht over (en uiteraard snap ik dat het geen kritiek is of dergelijke, maar toch - je post het niet voor niets) Ik heb geen flauw idee wat voor advies je verder hebt gekregen van een fokker of dergelijke maar ik hoop dat je me wilt vertrouwen op bovenstaande tekst en ik weet haast zeker dat als je dit gaat toepassen met regelmaat je een hele andere hamster gaat ervaren.
Los van dat is het kunnen hanteren van een hamster ook in de toekomst van belang met zo min mogelijk stress voor eventueel een dierenartsbezoek of het behandelen van iets. Kan je het beter nu 'oefenen' toch? :)*

Ik praat uiteraard wel over een dwerghamster, niet over syren - slag apart, daarvoor moet je bij Chantal(AlwaysH) zijn.

Bovenstaande is absoluut niet negatief bedoeld of op welke andere manier het ook opgevat kan worden. Gewoon een uitleg en een tip en aan een ieder om er mee te doen wat ze zelf willen *\o/*

Edit: Het hele voeren uit de hand of wachten tot een hamster op je hand loopt ben ik overigens geen voorstander van en voegt in mijn ogen ook niets toe aan het daadwerkelijk tam worden van een hamster. Maar dat is een andere discussie denk ik.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 19:29

Ik begrijp je uitleg ( en ben uiteraard bekend met het gedrag van een hamster inclusief schreeuwen ) .
Haal jij bij zo'n hamster dan elke dag de hele scape leeg om hem te pakken?
( want dat zal ik moeten doen hij heeft echt een mega gangenstelsel en is daar niet zomaar uit te halen )

En ja hij komt bij de fokker vandaan. Hij is ook redelijk rustig bij het oppakken, hij laat zich alleen nooit zien

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 19:37

Ik volg met mijn hand dan inderdaad de gangen tot ik de hamster in mijn handen voel. Ik hoef daar niet alle spullen er voor uit te halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:02

Mijn handen passen niet in de gangen _O-

Hier komt Fredjuh ook nooit uit zijn bak. Alleen met verschonen :) is dus ook niet tam

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:15

Zuzu is ook niet tam hoor, ik heb het wel geprobeerd maar ze vindt het echt niet leuk :')
Ik vind het niet zo erg, ze is erg leuk om naar te kijken.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 20:26

Gelukkig is bodembedekking buigzaam en worden de gangen vanzelf groter. De hamster fixed ze daarna wel weer. Ik heb er ook geen moeite mee als ik mijn hamsters niet zie, maar soms is het gewoon nodig, om welke reden dan ook. Ik heb hamsters die voldoende reageren op geknisper in de bodembedekking en ik heb er tussen die ik inderdaad moet opgraven. Ze zijn allemaal even tam en gezellig, ongeacht welk tijdstip.

Dat ze iets niet leuk vinden, dat kan. Maar het is wel van belang om je hamster gewoon met enige regelmaat even te kunnen zien, te controleren en te hanteren. Je weet maar nooit.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 20:54

Ik heb hem gelijk even opgegraven. Ging prima, hij gilt voordat ik hem oppak, daarna is het over.ik zal het wat vaker doen. Ik vind het kunnen hanteren bij een dierenarts wel heel belangrijk.
Ik hoef niet met hem te knuffelen, dat is mijn lol, niet de zijne.

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 21:49

Het is wel een prachthamstertje hoor! Dat gillen is echt puur onwennigheid, ongeacht wat zijn basis is geweest. Daar moeten jullie samen even doorheen, maar dat gaat zekerste weten goed komen! <3

Knuffelen met een hamster zou ik ook zelf niet zo goed weten hoe :') Daar heb ik 3 honden voor haha, oh en een paard.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 00:44

Dat gekrijs vind ik echt eng :oo Hammstein heeft één keer staan krijsen, toen ik opruimde wat hij uit z'n hol geduwd had. Ondankbaar meneertje :')

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 08:03

Ohh wat een mooie hamster heb je Eleeke!

Hier afgelopen zondag de zoektocht naar Eevee opgegeven. Ik had overal in het appartement huisjes en schuilplaatsjes staan voor haar, mocht ze toch nog ergens gezeten hebben, maar deze heb ik opgeruimd. Ze is nu al 12 dagen kwijt. Heb ook haar hok leeg geschept, dus er staat nu een lege bak ik de woonkamer. Heel verdrietig allemaal. Had haar liever dood gevonden, dan kun je het tenminste afsluiten.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:30

__Sannne schreef:

Hier afgelopen zondag de zoektocht naar Eevee opgegeven. Ik had overal in het appartement huisjes en schuilplaatsjes staan voor haar, mocht ze toch nog ergens gezeten hebben, maar deze heb ik opgeruimd. Ze is nu al 12 dagen kwijt. Heb ook haar hok leeg geschept, dus er staat nu een lege bak ik de woonkamer. Heel verdrietig allemaal. Had haar liever dood gevonden, dan kun je het tenminste afsluiten.

Wat naar Sanne en ook dat je niet weet wat er gebeurd is. Kan me goed voorstellen dat je het dan moeilijk af kan sluiten. :(:)

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-20 13:08

_Christina schreef:
Dat gekrijs vind ik echt eng :oo Hammstein heeft één keer staan krijsen, toen ik opruimde wat hij uit z'n hol geduwd had. Ondankbaar meneertje :')

Haha, als ze nog heel klein zijn en dat geluid voor het eerst maken is het zo koddig! Ik schrik soms ook wel eens hoor maar daarna is het, 'hiieerrrkomen jij!' :')

__Sannne schreef:

Ik vind het zo erg voor je :( Ik zou zo graag willen dat ik haar ergens tevoorschijn kon toveren of iets. Hoe ver kan zo'n beestje nou toch gaan zou je denken? Ik kan me heel goed voorstellen dat dit in je achterhoofd blijft hangen. :knuffel:

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:27

Ik volg! Onze oudste roept al weken een hamster te willen. Nu alle dieren hier zoveel mogelijk gehouden worden zoals het hoort. Ben ik me aan het inlezen en gaan we een paar keer kijken of hij überhaupt wel hamsters vast durft te houden.

Nu zie je vele standaart lelijke fel gekleurde kooien die me niet aanstaan maar dit hier geweldig.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 17:30

StalNollie schreef:
Ik volg! Onze oudste roept al weken een hamster te willen. Nu alle dieren hier zoveel mogelijk gehouden worden zoals het hoort. Ben ik me aan het inlezen en gaan we een paar keer kijken of hij überhaupt wel hamsters vast durft te houden.

Nu zie je vele standaart lelijke fel gekleurde kooien die me niet aanstaan maar dit hier geweldig.

Wat ontzettend leuk, welkom! Het vasthouden is vaak even wennen, het oppakken is meer een ding en zou ik adviseren om door een volwassene te laten doen (ook wel afhankelijk van de feeling en leeftijd van het kind). Belangrijk is natuurlijk wel dat een hamster hoe dan ook een schemer en nachtdier blijft.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 20:49

Het verdriet om Eevee is natuurlijk nog heel vers, en die lege bak was erg confronterend steeds. Vandaag is er gelukkig weer een bewoner gekomen. Dit is Beer:

Afbeelding

Ik heb Beer uit dezelfde opvang als waar ik Eevee destijds vandaan had. Beer is zwaar verwaarloosd geweest en ongeveer een jaar oud. Hij heeft zijn hele leven so far bij een vrouw gewoond die in een psychiatrische inrichting zat. Hij zat in een veel te kleine kooi zonder radje en met maar 1 plek om te slapen en zijn behoeftes te doen. Ook maakte mevrouw de kooi niet schoon. Na meerdere waarschuwingen en geen verbeteringen, is Beer godzijdank bij die mevrouw weggehaald en naar de opvang gebracht. Hij is/was veel te mager en ontzettend vies. Het is een nieuwsgierige maar, begrijpelijk, wel een wat bange hamster. Hij eet wel uit je hand, en gaat echt op zijn achterpootjes staan om naar je te kijken. Ik weet niet hoe lang we van hem mogen gaan genieten, maar ik vind het een heel fijn idee dat ie eindelijk echt hamster kan zijn bij ons. We laten hem lekker aan alles wennen op zijn eigen tempo. Hij was net al druk aan het rondscharrelen door de bak, erg leuk om te zien.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-20 20:50

Wat leuk Sanne! Ik zat toevallig vandaag nog aan je te denken. Ik snap dat het verdriet niet weg is, maar wat krijgt Beer een prachtplekje <3

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:36

Wat een geluk heeft Beer dat hij bij jou terecht is gekomen, Sanne.
Snap dat het verdriet van Eevee nog vers is, maar wel mooi dat je een nieuw hamster een goed huisje kan bieden! Veel plezier samen!

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 21:49

Wat een bofkont die Beer! Geniet er van!

libra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:52

Mag ik me hier ook melden?
Ik heb een Syrische hamster van nu bijna 4 maanden oud.
Ik had haar eerst in een tralie kooi zitten maar heb het nu verplaats naar een aquarium bak van 80x35x40.
Ze heeft nu veel meer ruimte om te bewegen. Ben alleen nog zoekende naar de juiste bodembedekking en speeltjes voor in de bak.
Moet ook een nieuwe loop molen gaan halen, die wat ik heb kunnen alleen aan tralies bevestigd worden.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:17

Welkom! Voor een syrtje raden we aan om een kooi van minimaal 100x50 te hebben, maar meestal zitten ze nog liever in 120x50. Het is wel al een hele goede stap dat je haar nu in een aquarium bak hebt zitten. Ik zou gewoon marktplaats bekijken voor een lek aquarium en tot dan de kooi zoveel mogelijk vol proberen te doen met bodembedekking. Voor een wiel heeft een syrtje een doorsnede van 30 cm nodig en eentje met een dicht loopoppervlak, dus geen tralies/hokjes. Van een loopwiel met tralies kunnen ze namelijk hele pijnlijke voeten krijgen.