Hèt vogeltopic !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:40

@ Meliaforever: wat een leuk stel toch <3 . Zijn ze nog steeds lief voor elkaar?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 21:45

Nog een vraagje: omdat ik het zo gelezen heb, heb ik steeds verse appel- of perentakken na afknippen, ofwel 3 weken laten liggen, ofwel een nachtje in de diepvries gestoken. Maar, dan zijn natuurlijk de blaadjes helemaal belabberd. Waarom mag je die takken niet meteen, vers, aanbieden? Dat doe je toch met bv vogelmuur of paardenbloemblaadjes ook?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:19

Owv mogelijke schimmels, insecticiden. Maar wij geven ook altijd wilgentakken van eigen terrein, nog nooit een papageno die er problemen van heeft gekregen. Vers vinden ze mooier. Kijk gewoon een beetje naar waar de boom staat, zou de takken niet van een appelboom in een drukke wegberm knippen, veel fijn stof en zware metalen in de buurt van wegen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:24

Hoppit schreef:
Owv mogelijke schimmels, insecticiden. Maar wij geven ook altijd wilgentakken van eigen terrein, nog nooit een papageno die er problemen van heeft gekregen. Vers vinden ze mooier. Kijk gewoon een beetje naar waar de boom staat, zou de takken niet van een appelboom in een drukke wegberm knippen, veel fijn stof en zware metalen in de buurt van wegen.

Dank voor je antwoord!
Ik heb ze zelf in de tuin dus insecticide zijn uitgesloten. Maar ja, schimmels kan natuurlijk wel altijd. Daar zijn wilgentakken (heb ik ook) minder onderhevig aan, niet?
Tsja, dan blijven we maar doen zoals we bezig waren!

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 22:31

@ Cayenne, we hebben inmiddels een ruime kooi en al verschillende toebehoren en speelgoed. Ik moet mij alleen nog verdiepen in de voeding. Zit daar voor jonge en oudere grasparkieten verschil in?

@ Meliaforever, nee nog niet als het goed is stuurt hij morgen een update, ik ben benieuwd!
Wat een leuke foto van je vogeltjes! Wat een mooie kleuren hebben ze!

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 23:01

Iedereen is verhuisd en het gaat hartstikke goed! Als ze maar niet te dicht bij mama gaan zitten, maar dat weten ze gelukkig :Y)

En wonder boven wonder lusten ze pellets, nou ja weet niet of ze het allemaal lusten, maar elke dag zijn er toch wel wat brokjes opgegeten. Geef ze nu zowel zaadjes als pellets, dan kunnen ze zelf kiezen.

Afbeelding

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:30

Leuke inrichting zo, Dani!! Wat is die slinger in het midden? Ringen van wilgenhout? Lijkt me heerlijk speel- en sloopmateriaal voor ze :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:37

xReetch schreef:
Leuke inrichting zo, Dani!! Wat is die slinger in het midden? Ringen van wilgenhout? Lijkt me heerlijk speel- en sloopmateriaal voor ze :D

Inderdaad een slinger van wilgenhout :D

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 09:47

Ik heb laatst trouwens ook weer takken gekregen, geknotte wilgen :D

Ik geef ze vers, maar spoel ze wel eerst af met heet (80C) water.
Tess is altijd heerlijk bezig met het afhalen van de bast en de kleintjes prutsen met de knopjes van dunnere takjes. Heb een wat dikkere tak als zitstok in de kooi gedaan, ook deze is al half afgekloven.

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:20

Hier is het paardenbloementijd :D

Ergens achter de grote bos schuilen 2 vogeltjes
Afbeelding

En smullen maar

Afbeelding

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 11:28

Verse takken zou ik sowieso eerst goed schoonmaken ivm ongedierte en vogels die erin hebben gezeten en ontlasting erop gedaan hebben.

Stitchlover: ik bied jonge vogels altijd een mengeling van zaad en eivoer aan. Vooral de eerste maanden (zeker tot en met de eerste jeugdrui) is eivoer heel belangrijk. Daarnaast veel kalk en mineralen aanbieden ter bevordering van de groei. Bij volwassen vogels kun je het eivoer minderen. Kalk en mineralen zijn altijd belangrijk, zeker als je ook nog eens wilt kweken want als je dan geen kalk bijvoert heb je kans dat de dames verzwakken omdat ze hun eigen kalkvoorraad in de aanmaak van de eischaal moeten steken.

En verder wilgentakjes en groente aanbieden en af en toe trosgierst! Fruit bij gras en valkparkieten ben ik geen fan van ivm de hoeveelheid suikers en gisten waar ze ziek van kunnen worden. Gedroogd fruit is evt wel een optie.

Wat dat betreft is het de omgekeerde wereld met mijn edelpapegaai. Die moet juist wel vers fruit hebben :') Ik blijf het eng vinden haha.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 20:27

Oe lees iets over kalk...

Wij hebben nu eivoer, zaad en van die darm steentjes. De vogels gaan nu broeden maar doe ik dan iets verkeerd

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:16

Kalk bijvoeren zorgt voor een goede eischaal. Bij gebrek aan kalk kan er een windei vormen, of de pop krijgt legnood of ze verzwakt en sterft. Dus kalk erbij geven is goed!

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 21:17

Met darmsteentjes bedoel je maagkiezel denk ik? Daarnaast heb je ook nog grit, daar zit vooral calcium (kalk) in met nog wat andere mineralen. Grit lijkt erg op maagkiezel (vind ik) en zit soms samen gemengd. Calcium is ook te vinden in sepia en mineraalstenen.

Calcium helpt onder andere bij het vormen van de eierschaal. Bij een tekort aan calcium kan een pop last krijgen van windeieren, wat weer kan leiden tot legnood. Het is zeker handig om calcium aan te bieden :)

Edit: Cayenne was me net voor :+

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:03

Sepia hangt in hun hok.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:15

Lukasje, ze kunnen nog met elkaar overweg gelukkig. Ze zijn wel de rangorde aan het bepalen. :=
Ik heb eigenlijk 2 slaapschommels nu nodig.

Dani, wat een mooie grote kooi. :D

Ik moet ook binnenkort maar even takken halen voor ze. Staan wilgen in het park.

In de kooi heb ik gritt, maagkiezel, iodineblok en mineraalblok. Om de dag gedroogde kruiden en kleik beetje eivoer. En de andere dag iets van witlof.

Lekker badderen. In het badje gaan ze niet echt, maar zo wel.
Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:18

@ meliaforever: heb je al eens verse kruiden geprobeerd?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:21

Lukasje schreef:

Nee vergeet het elke keer te kopen. :') En dan nog gokken welke ze het lekkerste zullen vinden. Tips?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:37

Meliaforever schreef:
Lukasje schreef:

Nee vergeet het elke keer te kopen. :') En dan nog gokken welke ze het lekkerste zullen vinden. Tips?

Mijn vreetzakken lusten ongeveer alles dus dat is geen referentie := .

Bieslook, thijm, basilicum, ... ?

Met sommige kruiden overdrijf je beter niet, dan zijn ze niet meer gezond. Peterselie bv werkt vochtafdrijvend, te veel er van geven is niet goed. En zo heb je er nog hoor.

Ik ga dit jaar zelf kruiden kweken. Lekker in gerechten en dan kan ik regelmatig wat aan Jef en Juul geven :) .

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 22:50

Ik heb een mooie bak voor kruiden, gaan 3 potten in. Haal dan kruiden op, zet het bij het raam en laat de vogels pakken wat ze willen. Basilicum is als eerste weg, die houd het geen 2 dagen uit. Daarna graven ze de bakjes leeg... ligt er overal zand :) Geinkeutels dat het er zijn!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 04:18

blokje schreef:
Sepia hangt in hun hok.

Kijk wel uit dat ze niet overmatig veel sepia eten. Het is enorm zout.
Ik heb een obsessieve sepia-vreter er tussen zitten :')

Lukasje: Geen bieslook geven hoor! Dat is van de lookfamilie en bevat erg veel giftige stoffen (net als de ui-soorten, dus ook geen prei, lenteui etc).

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:43

Cayenne schreef:
blokje schreef:
Sepia hangt in hun hok.

Kijk wel uit dat ze niet overmatig veel sepia eten. Het is enorm zout.
Ik heb een obsessieve sepia-vreter er tussen zitten :')

Lukasje: Geen bieslook geven hoor! Dat is van de lookfamilie en bevat erg veel giftige stoffen (net als de ui-soorten, dus ook geen prei, lenteui etc).

Ze doen er amper wat mee.

We zullen eens kijken naar kalk.

Mogen alle vogels kruiden? Ik heb nu basilicum staan in huis maar dat mogen de rosella's etc dus ook?

Gisteren hebben we de rosella's een paar poging zien doen. Een paar keer achter elkaar heel grappig om te zien. Mannetje sloofde zich nogal uit

De kanaries zijn aan het nestelen en de duifjes zitten ook af en toe in een nestkast.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 07:57

Cayenne schreef:
Stitchlover: ik bied jonge vogels altijd een mengeling van zaad en eivoer aan. Vooral de eerste maanden (zeker tot en met de eerste jeugdrui) is eivoer heel belangrijk. Daarnaast veel kalk en mineralen aanbieden ter bevordering van de groei. Bij volwassen vogels kun je het eivoer minderen. Kalk en mineralen zijn altijd belangrijk, zeker als je ook nog eens wilt kweken want als je dan geen kalk bijvoert heb je kans dat de dames verzwakken omdat ze hun eigen kalkvoorraad in de aanmaak van de eischaal moeten steken.

En verder wilgentakjes en groente aanbieden en af en toe trosgierst! Fruit bij gras en valkparkieten ben ik geen fan van ivm de hoeveelheid suikers en gisten waar ze ziek van kunnen worden.

Kijk, daar heb ik wat aan! Ik ben voor mijn paard ook serieus met voeding bezig. Dan wil ik de vogels ook goed gebalanceerd voeren.

Ik heb foto's ontvangen van de kweker. Ik zag dat de vogeltjes allerlei kleuren gaan krijgen (in ieder geval blauw, geel/groen en grijs) dat gaat nog lastig kiezen worden. De kweker geeft aan dat we mogen komen kijken zodra alle vogeltjes voldoende ontwikkeld zijn.

xReetch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 08:03

Benfan, wat tof dat je eigen kruidenplantjes hebt! Ik wil dit jaar citroenmelisse gaan proberen. Vorig jaar was het basilicumplantje uit de supermarkt geen succes, daar zaten beestjes in :r

blokje, leuk dat het broeden een beetje op gang komt! Ben heel benieuwd naar de vordering :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:08

Wij zijn ook erg benieuwd. Worden onze eerste vogel jongen.
Rosella's zijn lastig te kweken begreep ik dus verwachten we niet te veel van. Kanaries en diamant duifjes moeten makkelijk zijn en turquosines ook. We zullen het wel zien. 1 ei dat ze uitbroeden zou echt super zijn!