'Strenge maatregelen voor 'Hoogrisicohonden'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:43

Kaitlyn schreef:
Heb de eerste 23 pagina's gelezen en de laatste 3 pagina's, maar de discussies zijn niet veranderd. := j

Dat zie ik al sinds eind jaren tachtig. Er is NIETS veranderd.
Wel 40 jaar serieuze bijtincidenten welke door een simpele muilkorf >20 (15) kilo voorkomen hadden kunnen worden.
De hondensector moet eens kijken naar hoeveel leed dat is en dan in de spiegel om de enige dader te zien.
Dat de overheid haar verantwoordelijkheid niet neemt is geen excuus.

Tja Oomens helaas is die hondenhobby al >40 jaar BEWUST* het serieuze incidentprobleem van hondlozen.

*Dit is eind jaren tachtig al een heet politiek onderwerp geweest met als resultaat de niet effectieve RAD.
De hondenbezitters zijn zich als collectief al >40 jaar concreet bewust van dit probleem en werken nog steed passief/actief het streven naar oplossingen tegen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:43

oomens schreef:
Leuk al die cursussen, en als aanvulling vast heel nuttig, maar ze voorkomen hooguit een deel van de incidenten. Onwillige of ongeschikte baasjes heb je er niet mee. Honden met een echte kronkel heb je er niet mee. Honden die normaal hondengedrag vertonen op een manier die toch problemen geeft, heb je er niet mee, en bovenal, alle voorbijgangers zonder hond(enkennis) heb je er niet mee. Leuk dat alle baasjes op cursus leren hoe je honden wel of niet moet benaderen, maar daar heeft de hondloze buurman geen donder aan.

Dat controle en handhaving geld zou kosten is een non-argument. Dat is prima terug te verdienen uit hondenbelasting en boeteopbrengsten. Zeker hondenbelasting is er uitermate geschikt voor, want dat is dé manier waarop alle hondenbezitters kunnen bijdragen zodat hun hobby niet andermans probleem wordt.

Nogmaals: ik noem een greep van wat er genoemd is. Cursussen verplichten kun je ook de onwillige baasjes dus mee vangen. Een cursus op vaardigheden van de baas (dus niet op gehoorzaamheid van de hond) kun je nog zo onwillig en ongeschikt zijn, je zal het toch moeten doen. En met ja en amen roepen kom je er niet. Net als bij een rijbewijs. Onwillige en ongeschikte baasjes worden ook via de fokker er op die manier uitgeschift. Bovendien zijn er extra kosten verbonden aan deze manier van werken voor de eigenaar wat ook afschrikt.
Er zijn minimaal aantal honden die totaal normaal gedrag vertonen en dan ineens een hond verscheuren, dat is vrijwel altijd na 100.000 signalen die door iedereen gemist worden. DAT moet je voorkomen.

En hondenbelasting, laat me niet lachen. Dat gaat op aan de plaatselijke voetbalvereniging en onderhoud van het buurthuis. Dat kan niet ineens vrijgemaakt worden als doelbelasting. Hondenbelasting is een wassen neus die ZEKER niet ten bate van de hondeneigenaar is in de grote gemeentes (en laten we eerlijk zijn, het probleem bestaat vooral in grote gemeentes)

Rondom eigenaren zonder baas is hier ook gesproken en is aangegeven het beleid van Zwitserland over te nemen: scholing op basisscholen over hoe een hond te benaderen.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:45

Kaitlyn schreef:
Heb de eerste 23 pagina's gelezen en de laatste 3 pagina's, maar de discussies zijn niet veranderd. :=

Bij mijn vriend thuis hebben ze een American Stafford. Ontzettend lief dier, zijn heel gek met hem, maar zijn zich ook goed bewust dat hij een groter risico vormt als er een keer wat fout zou gaan.

We gaan geregeld met hem naar het bos of de hei en als we in de directe omgeving niks zien, laten we hem ook los. Hij is altijd in een straal van 5 meter om ons heen (behalve als we een tak weggooien), en zodra we andere honden zien of kinderen of paarden etc. dan lijnen we hem meteen aan, puur uit voorzorg.
Pasgeleden met die sneeuw die was gevallen waren we al heel vroeg in het bos. Was zo rustig, hij lekker los achter sneeuwballen aan, ineens horen we kinderen dus we roepen hem al en op het moment dat we de lijn vast willen maken horen we wat rennen, en komt er een grote pup ergens tussendoor gerend en springt boven op onze hond. We kijken om en zien alleen die 2 kleine meisjes verderop spelen en nergens een papa of mama te bekennen. Onze hond voornamelijk erg nieuwsgierig, maar kort vast gehouden door mijn vriend.
Ik loop richting die meisjes, en zie verderop hun vader aan komen wandelen, dus ik vraag; kunnen jullie je hond bij je roepen? Kreeg ik "Hij doet niks." Dus ik zo; "Ja dat is leuk, maar ik zou het wel fijn vinden als jullie 'm bij je houden." Toen hij zag dat we een Stafford hadden wist hij niet hoe snel hij de pup weg moest grissen.

Inmiddels waren we vlakbij de auto en hielden we 'm het laatste stuk aan de lijn omdat het drukker werd in het bos. Komt er zo'n klein hondje op 'm af gerend, luid blaffend, tegen hem aan springend. Verderop staat de eigenaresse luid lachend met een paar mensen te praten, na 4x vragen of ze haar hondje terug wilde roepen keek ze ons ernstig verstoord aan en zei "Dat is toch leuk als hij dat doet?"

Gelukkig vliegt hij niet zomaar van alles aan, maar we houden 'm altijd strak in de gaten. We willen het gewoon niet op ons geweten hebben dat het wel fout gaat.

Wij krijgen in mei de sleutel van ons huis, en het is de bedoeling dat er tzt een hond bij komt. En ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat dat ook een Stafford wordt.
Niet omdat we ze stoer vinden, maar omdat we het geweldig fijne honden vinden. Mijn vriend wil daar dan ook verscheidene (gehoorzaamheids / behendigheids) cursussen mee gaan doen, en wil graag canicross gaan doen.

En mocht er een muilkorfplicht komen, dat is dan heel erg jammer, maar dan maar gekorfd mee naar het bos/hei als ze daardoor los mogen rondrennen. Er zullen vast muilkorven zijn waarmee ze wel gewoon wat kunnen drinken en gewoon kunnen hijgen?
Dan kunnen ze thuis wel weer zonder korf achter de bal aanrennen. :j

Lees je wat je zelf typt? Dus jouw hond moet gemuilkorfd worden omdat andere 'mensen' hun hond niet onder controle hebben, er überhaupt niet eens de verantwoording voor nemen. Dat is toch van de zotte. Ik vind jullie goed bezig hoor, aanlijnen etc, om alles te voorkomen. Maar als jij al aan de aanlijn plicht voldoet, en een ander interesseert het geen bal, wie ben jij dan om jouw hond te moeten gaan muilkorven?

Ik heb een Cane Corso, zie zal ik niet gaan muilkorven, ondanks de wet die er misschien komt.

Maak dan een aanlijn plicht voor ALLE honden, overal. Gemeentes moeten er voor zorgen dat er genoeg afgesloten velden zijn waar de honden los kunnen. Alleen, of in overleg met elkaar met andere honden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:45

Maar Cer, je hebt niet te kiezen. We zijn het er allemaal over eens dat er teveel bijt incidenten zijn.
Je kan hierin gewoon geen onderscheid maken.
Ieder bijtincident is er een teveel. Of het nu een HR hond is of een kleine hond. Los van de schade heeft een kleine hond ook niet te bijten. Tuurlijk als hij op het punt staat om uitelkaar getrokken te worden, is het niets meer dan normaal dat ie zijn tanden ergens in zet. Of dat nu is omdat een klein hondje hem pakt of een grote hond. Jij laat jezelf ook niet in elkaar timmeren en je zal jezelf ook (proberen) te verdedigen. Daar hoor je mij ook niet over. Absoluut niet.
En het gaat mij er ook niet om dat als een HR hond gekorfd word, hij zich niet tegen een (klein) hond(je) kan verdedigen.
Het enige waar het mij om gaat is dat Ieder bijtincident, uiteraard enig sinds afhankelijk van de situatie, niet zonder consequenties mag zijn. En of dat nu een klein hondje of een grote hond of een HR hond betreft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:48

Nikass schreef:
Hoe ga je het gewicht controleren?

Toon jij maar aan dat die hond geen 20 (15) kilo weegt als daar twijfel over zou kunnen zijn.
Kwestie van omgekeerde bewijslast in de regeling opnemen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-03-17 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overdreven hoofdletter gebruik aangepast

sevke

Jis_ schreef:
Stel je hebt een hond van een kilo of 8 en je komt een Stafford tegen die jouw hond pakt door elkaar schut en niet los te krijgen is. Als jouw hond niet bij de nek of buik is gegrepen is er nog kans dat hij het na kan vertellen. Of er komt een Jack Russel aangerend (dit heb ik een keer meegemaakt met een kleinere hond van mij) die op je hond duikt met als gevolg een paar gaatjes in de nek, vind je het dan nog steeds dat het niet gaat om hoe groot de schade is? Ik kies liever 10 keer zo'n Jack Russel tegen te komen dan 1 keer zo'n Stafford.

Ik niet. Onze bully zou nooit een andere hond doodschudden. Onze Cavalier King Charles daarentegen heeft, zeer moedwillig, het hondje van de overburen gegrepen wat perongeluk op ons terrein was terecht gekomen. Het hondje is hemelen...
En de cavalier is niet aan haar proefstuk toe. Heeft onze Engels Bulldog ook eens in de snuit gegrepen. Was niet meer los te krijgen. Resultaat : Bulldog moest genaaid worden op drie plaatsen en was aan één oog blind.
Onderschat nooit de beet van een kleine hond ! Ik ken een kindje wat door een Jack Russel in het gezicht is gebeten. Ze hebben een hele reconstructie van het gezichtje moeten doen, en het kind is voor het leven getekend.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik liever door een bully zou gebeten worden. Maar wel dat het verkeerd is de beet van die kleine rassen te onderschatten. Onze cavalier kan bijten en blokkeren. Je kunt het voorwerp optillen, en ze hangt er gewoon aan vast. Een kaakklem is dus niet uitsluitend bij powerbreeds, maar ALLE honden kunnen hun kaak vastklemmen.
Spoiler:
Dergelijk gedrag is bij Cavaliers trouwens heel uitzonderlijk. Wij hebben gewoon een gestoorde cavalier. wou dit nog even meegeven. Onze andere cavaliers bijten nog liever hun eigen staart af dan naar iets of iemand anders te happen.

@Oomen : doe ik dan ook niet, er zijn genoeg andere landen in de wereld. :)
Het is gewoon zo enorm overdreven, dit. Wij voeden onze hond op, lijnen hem aan en laten hem niet aan andere kinderen of honden snuffelen. Dit vind ik netjes. Ik vind het dan ook onnodig het dier te muilkorven omdat de Nederlanders persé een heksenjacht op powerbreeds willen organiseren.
We hebben trouwens bewust voor deze hond gekozen omwille van zijn karakter. We kennen de fokker en de ouders van onze hond, en ook honden uit eerdere nesten. Zijn allemaal zonder uitzondering enorm zachte, kindvriendelijke honden met een enorm hoge prikkelbaarheidsdrempel.

Cer

Booooo schreef:
Lees je wat je zelf typt? Dus jouw hond moet gemuilkorfd worden omdat andere 'mensen' hun hond niet onder controle hebben, er überhaupt niet eens de verantwoording voor nemen.

En dat is met de hr honden ook zo... je kunt aan de buitenkant niet zien of iemand wel of geen goede baas is... dus sja, dan alles maar...

Citaat:
Het enige waar het mij om gaat is dat Ieder bijtincident, uiteraard enig sinds afhankelijk van de situatie, niet zonder consequenties mag zijn
nu zeg je meer als zojuist..
maar hier ben ik het mee eens... een bijtincident is een bijtincident... :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:50

Huertecilla schreef:
Kaitlyn schreef:
Heb de eerste 23 pagina's gelezen en de laatste 3 pagina's, maar de discussies zijn niet veranderd. := j

Dat zie ik al sinds eind jaren tachtig. Er is NIETS veranderd.
Wel 40 jaar serieuze bijtincidenten welke door een simpele muilkorf >20 (15) kilo voorkomen hadden kunnen worden.
De hondensector moet eens kijken naar hoeveel leed dat is en dan in de spiegel om de enige dader te zien.
Dat de overheid haar verantwoordelijkheid niet neemt is geen excuus.

Tja Oomens helaas is die hondenhobby al >40 jaar BEWUST* het serieuze incidentprobleem van hondlozen.

*Dit is eind jaren tachtig al een heet politiek onderwerp geweest met als resultaat de niet effectieve RAD.
De hondenbezitters zijn zich als collectief al >40 jaar concreet bewust van dit probleem en werken nog steed passief/actief het streven naar oplossingen tegen.

gaat ook niet anders worden hoor HC

Omgevingsfactoren van de bijtincidenten
De meerderheid van de dodelijke slachtoffers werd gebeten door hun eigen hond en het bijtincident
vond bijna altijd in de thuissituatie (in of rond het huis) plaats
. Bij de helft van de bijtincidenten met
kinderen was geen volwassene aanwezig. Gekeken naar de toedracht van de bijtincidenten blijkt zo’n
twee derde uitgelokt (bewust of onbewust) te zijn. Bij kinderen geldt dat zij normaal hondengedrag vaak
niet goed kunnen interpreteren en deze miscommunicatie leidt tot risicovolle situaties. Zo missen
mensen nogal eens het overgaan van spelgedrag naar serieus waarschuwingsgedrag, waardoor een
bijtincident ontstaat.
Als mensen buiten hun thuissituatie zijn, vinden bijtincidenten in 30% van de gevallen aan door
onbekende honden. In deze situaties zijn volwassenen vaker het slachtoffer dan kinderen. Het
merendeel van de gebeten slachtoffers bemoeiden zich met de vreemde hond, voorafgaand aan de beet.
Kennelijk herkennen de slachtoffers de waarschuwingssignalen van een vreemde hond niet genoeg.

dus..dat wordt ook een binnen in huis muilkorf gebod.

haha we moeten nu niet gaan doen alsof elke dag mensen te pas en te onpas vermoord worden door honden op straat...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 28-02-17 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:51

StonedRomy, ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord op de vraag waarom jij die pup corrigeerde? Misschien heb je er overheen gelezen? Ik deel die mening absoluut niet namelijk en ben benieuwd waarom jij vind dat dat schijnbaar bij leren en opvoeding hoort eigenlijk. In mijn ogen leert de pup hier namelijk helemaal niks van. Pups horen de onderlinge etiquette namelijk te leren, door andere sociale en volwassen honden. Mocht je zien dat de volwassen hond het niet leuk vind, lijn je aan loop je door, zónder correctie.
Laatst bijgewerkt door DatBenIkNou op 28-02-17 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:51

Cer schreef:
Booooo schreef:
Lees je wat je zelf typt? Dus jouw hond moet gemuilkorfd worden omdat andere 'mensen' hun hond niet onder controle hebben, er überhaupt niet eens de verantwoording voor nemen.

En dat is met de hr honden ook zo... je kunt aan de buitenkant niet zien of iemand wel of geen goede baas is... dus sja, dan alles maar...

Citaat:
Het enige waar het mij om gaat is dat Ieder bijtincident, uiteraard enig sinds afhankelijk van de situatie, niet zonder consequenties mag zijn
nu zeg je meer als zojuist..
maar hier ben ik het mee eens... een bijtincident is een bijtincident... :j

Dat zei ik in dat vorige bericht ook :o :D Alleen stond het er twee zinnen eerder :D Maar geeft niet, geen moeite om het iets te verduidelijken wat ik bedoel! :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:53

StonedRomy schreef:
en net zo'n soort hond moet goed kunnen hijgen, want anders vallen ze flauw.

overigens wil ik wel dat mijn hond kan hijgen en snoepjes kan eten tijdens het wandelen, dus een snuitje is echt geen optie voor mij.

En drinken als hij hard gerend heeft. En zwemmen met zo'n ding om is levensgevaarlijk.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:54

Beleid in Zwitserland

Beleid in Zwitserland om bijtincidenten tegen te gaan
Vanaf september 2008 is het in Zwitserland verplicht voor iedereen die een hond neemt/heeft om een speciale cursus te volgen en een vakbekwaamheidbewijs te halen. De cursus is bedoeld om aan de eigenaar theoretische en praktijkgerichte kennis over te dragen, zodat de eigenaar een hond op een dierwaardige manier leert opvoeden en deze ook in de buitenomgeving in alle omstandigheden respectvol voor zich zelf maar ook voor anderen, weet te begeleiden. De cursus gaat van start met een theoriegedeelte nog voor de aanschaf van de hond. De theorielessen voor aanschaf/aankoop van een hond geven de nodige informatie, zeker voor nieuwe hondeneigenaren. Zij worden op de hoogte gebracht welke verplichtingen zij als hondeneigenaren voor de komende jaren hebben. Waarbij men tot denken wordt gezet om reëel na te gaan of het haalbaar is om dit te bekostigen en om de verplichtingen na te komen. Deze vraag zou iedere eigenaar zichzelf eerst voor aankoop van een hond moeten stellen.

Vervolgens gaat men na de aanschaf gelijk samen met de hond een speciaal daarvoor opgezette praktijkgerichte cursus volgen. Middels deze cursus leren toekomstige hondeneigenaren welke behoeftes een hond nodig heeft en hoe men de hond het beste kan opvoeden. Tijdens het praktijkgerichte deel van deze opleiding leert de hond omgaan met vreemde honden in een voor hem vreemde omgeving. De eigenaar krijgt door de cursus meer vaardigheden om zijn hond onder controle te kunnen houden. Nadat deze speciale cursus met goed gevolg is doorlopen krijgt de eigenaar een op naam opgesteld certificaat. Daarnaast zijn er in Zwitserland een aantal omgangsregels opgesteld waar zowel hondenbezitters als niet-hondenbezitters zich aan behoren te houden.

Omgangsregels voor honden- en niet hondenbezitters in Zwitserland
De in de ‘Hondencodex’ uit Zurich voorgestelde aanwijzingen en gedragsregels hebben als doel het conflictvrij en ongecompliceerd samenleven van honden, hun eigenaren en de mensen die zij in het dagelijks leven tegenkomen. De regels gaan over situaties waarin zulke ontmoetingen plaats vinden. Daarbij gaat het vooral om wederzijds begrip, respect en de bereidheid om te communiceren als het er op aan komt.

Niet-hondenbezitters moeten weten hoe ze zich tegenover honden horen te gedragen en hondenbezitters moeten hun verantwoordelijkheid nemen en rekening houden met niet-hondenbezitters; dit helpt conflicten en ongevallen te vermijden. Daarmee dragen ze er aan bij dat het samenleven van mensen en honden niet met nog meer voorschriften moet worden geregeld.

Vanzelfsprekend richten de tips en informatie in de ‘Hondencodex’ zich niet alleen op de hondenbezitters maar ook op niet-hondenbezitters. Met passend gedrag en een beetje oplettendheid maken we met zijn allen namelijk een ontspannen naast elkaar leven van hond en mens mogelijk in de openbare ruimte. En niet in de laatste plaats maken we het zo voor honden gemakkelijker om zich in de samenleving aan te passen en op een voor honden geschikte wijze naar hun aard te kunnen gedragen.

Basisregels voor honden in Zwitserland
Bij onvoldoende gehoorzaamheid/bij jachtgedrag/bij ongewenst hondengedrag/bij overbeschermend gedrag/bij besmettelijke ziekte/gedurende de loopsheid en in natuurbeschermingsgebieden wordt de hond aan de lijn gehouden. Op overzichtelijk terrein is ook een lange lijn mogelijk.

De hond wordt in het verkeer, op stations, op bus- en tramhaltes, bij drukke straten en wanneer hier iemand om vraagt, in restaurants en andere openbare gebouwen en bij het tegenkomen van aangelijnde honden aan een korte lijn gehouden.

Rond woningen, in de buurt van kinderdagverblijven en scholen, in de buurt van speelplaatsen en sportvelden, op onoverzichtelijk terrein en in het donker wordt de hond aan een korte lijn gehouden of kan bij goede gehoorzaamheid los naast de eigenaar lopen.

Op begraafplaatsen, bij zwembaden, op schoolpleinen, op speelplaatsen en sportvelden, bij drukke manifestaties zoals concerten, feesten, sportwedstrijden of kermissen wordt de hond niet meegenomen.

Omgangsregels voor hondenbezitters
Wie met een hond loopt, kan deze in elke situatie onder controle houden en heeft hiervoor genoeg kracht.

Bij ontmoetingen met passanten of andere hondenbezitters met hun honden wordt de hond altijd aan de afgewende zijde gevoerd, aan een korte lijn.

Is de hond goed gehoorzaam, dan kan deze ook los volgen.

Mocht het toch een keer tot een conflict komen dan gedraagt men zich hoffelijk.

Wordt daarom gevraagd, geef dan gegevens als naam, adres en telefoonnummer door.

Laat de hond niet op ongepaste plaatsen plassen. Ontlasting wordt in elke situatie correct en zo netjes mogelijk opgeruimd.

In restaurants is de hond aangelijnd en wordt er voor gezorgd dat hij de gasten en het personeel niet in de weg ligt.

Daarnaast wordt ervoor gezorgd dat niemand last heeft van geur, geluid of gedrag van de hond.

Als de hond los loopt blijft hij in zicht van de eigenaar. De eigenaar zorgt ervoor dat de hond ook binnen gehoorsafstand blijft. Zodat hij op elk moment teruggeroepen kan worden.

Tijdens de broedtijd laat men de hond niet in natuurgebieden, op weides of akkers lopen.

Voorwerpen waarmee de hond heeft gespeeld worden na afloop opgeruimd of meegenomen.

Bij het uitlaten van meerdere honden tegelijk, moet zeker zijn dat de geleider alle honden en de groep in bedwang kan houden.

In principe worden alle honden aan de lijn gehouden.

Als kinderen en honden bij elkaar zijn, worden zowel hond(en) als kind(eren) gen moment uit het oog verloren.

De hond moet in elke situatie onder controle gehouden worden.

Lopen kinderen of jongeren met een hond dan moeten ze die in elke situatie onder controle kunnen houden en hiervoor genoeg kracht hebben.

Omgangsregels voor niet-hondenbezitters in Zwitserland (met het testonderdeel uit het risico-assessment van de heer Schilder worden in Nederland deze omgangsregels met voeten getreden)

Een hond wordt altijd op ruime afstand en rustig lopend gepasseerd.

In de ogen van een hond kijken is taboe. Het is aan te raden de hond vanuit uw ooghoeken in de gaten te houden.

Toont een hond door de aanwezigheid van een bepaalde persoon angst, opwinding of agressie (grommen, blaffen, tanden laten zien) dan is het belangrijk om de hond te negeren en langzaam de afstand tot de hond te vergroten.

Honden mogen alleen na de uitdrukkelijke toestemming van de eigenaar geaaid of gevoerd worden. De aanwijzingen van de eigenaar moeten zonder meer worden gerespecteerd.

Mocht het toch een keer tot een conflict komen dan gedraagt men zich hoffelijk. Wordt daarom gevraagd, geef dan gegevens als naam, adres en telefoonnummer door.

Als joggers, fietsers, skaters, etc. een hond van achteren benaderen, moeten ze vroeg genoeg waarschuwen. De eigenaar moet zo voldoende tijd krijgen om de hond bij zich te roepen, aan te lijnen etc. De hond wordt daarna op ruime afstand en langzaam gepasseerd.

Als kinderen en honden samen zijn, worden ze nooit uit het oog gelaten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:55

kimmie261 schreef:
De meerderheid van de dodelijke slachtoffers werd gebeten door hun eigen hond en het bijtincident
kinderen was geen volwassene aanwezig.

die mensen die een hond hebben en dat zonder toezicht bij (kleine) kinderen laten, mogen toch echt geen hond meer hebben ... :n dan heb je er toch geen verstand van...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:55

die is hier idd al enkele keren genoemd.

EDIT: het beleid in zwitserland dus

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:56

Cer schreef:
kimmie261 schreef:
kinderen was geen volwassene aanwezig.

die mensen die een hond hebben en dat zonder toezicht bij (kleine) kinderen laten, mogen toch echt geen hond meer hebben ... :n dan heb je er toch geen verstand van...

Maar je hond is toch speelgoed voor je kind.. Want wat lief dat ie niks doet als kindje zich weer optrekt aan de hond.. -O-

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:00

Nikass schreef:
StonedRomy schreef:
en net zo'n soort hond moet goed kunnen hijgen, want anders vallen ze flauw.

overigens wil ik wel dat mijn hond kan hijgen en snoepjes kan eten tijdens het wandelen, dus een snuitje is echt geen optie voor mij.

En drinken als hij hard gerend heeft. En zwemmen met zo'n ding om is levensgevaarlijk.

Er zijn genoeg korven te koop waarmee ze kunnen drinken en hijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:02

secricible schreef:
Cer schreef:
Hoezo is een bijt incident geen reeeel voorbeeld? 17 miljoen honden, zijn dat er sowieso niet een beetje veel??

Overigens is een vergunningenstelsel ook lastig..

Wat is de opsomming van de doordachte voorstellen?

Ik ga niet het hele topic voor je opsommen, maar een greep uit wat er genoemd is:

- regulering van fokken met regels voor socialisatie van pups en welzijn en gedragstest van ouderhonden. Bijvoorbeeld door een centraal opgezet "fokkerskeurmerk".
- eisen voor toekomstige baasjes (dus betere controle van baasjes door fokkers)
- opzetten van een regeling waarbij baasjes eerste een cursus moeten doen voor ze een hond mogen kopen, gericht op theorie. Eventueel aangevuld met een tweede cursus gericht op praktijk met probleemoplossing. Ook eventueel die tweede cursus alleen voor mensen met een grote hond of HR hond. Andere optie die genoemd is, is om die cursus optioneel te doen en als je hem niet doet dan verplicht altijd gemuilkorfd.
- tot er goede regeling is eventueel tijdelijk muilkorven.

en verder is er iets gebrabbeld over messen en geweren aan iedereen geven zodat ze honden kunnen vermoorden als ze vervelend lijken.

oomens schreef:
Uiteraard vinden al die mensen met hoogrisicohonden het onzin wanneer alle hoogrisicohonden gemuilkorfd moeten worden. Het ligt namelijk altijd aan de 'onopgevoede honden van een ander die het voor het hele ras verpest', en noooit aan hun eigen goedaardige lobbes die nooit een vlieg kwaad zal doen.
(....)
Dat open meedenken naar een acceptabele oplossing waar je het over hebt, is in bijna alle gevallen zo meedenken dat ze voor hun eigen situatie zo min mogelijk hoeven te veranderen (hun eigen hond deugt tenslotte). Bijna alle oplossingen die bijvoorbeeld staffordbezitters aandragen zijn waarschijnlijk niet in de eerste plaats gericht op het uitsluiten van bijtincidenten maar op het zo min mogelijk treffen van de eigen achterban.
(....)

Ik zie toch echt iets heel anders in dit topic. Eigenaren van HR honden die open staan om cursussen te gaan doen, daar ook kosten voor willen maken om dit op touw te krijgen. Eventueel als compromis tijdelijk muilkorven als die behoefte er blijkbaar is om niet te kunnen wachten op een fatsoenlijke regeling.

Alles muilkorven kost geld, wat er niet is (je moet namelijk op de een of andere manier controleren). Met de regeling hierboven wordt het geld gegenereerd en kun je dus ook een werkend systeem maken. Daarnaast is muilkorven lastig want je kan niet trainen met een muilkorf. Dus je mist een stuk positieve training met dieren, wat gedrag juist kan verbeteren. Om maar wat dingen tegen het muilkorfverbod te noemen. Muilkorven vind ik juist een makkelijke oplossing, maar eentje die in de praktijk niks gaat verbeteren en ook geen stand houd. Daarnaast doe je niks aan de essentie van het probleem (bazen die niet met hun dier om kunnen gaan)

Een kleine hond muilkorven lijkt me ook totaal stompzinnig. De meeste van die handtasratten (leuk woord, ik houd hem er in) lokken uit door overmatig gekef en om je hond heen rennen. Niet door te bijten.

Goede post. Dat laatste is alleen niet waar. Ken er genoeg die in je enkels hangen in het voorbij gaan. De ernstige schade komt dan misschien niet door de beet, maar wel als de 80 jarige mevrouw daardoor ten val komt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:03

secricible schreef:
Hondenbelasting is een wassen neus die ZEKER niet ten bate van de hondeneigenaar is in de grote gemeentes (en laten we eerlijk zijn, het probleem bestaat vooral in grote gemeentes)

Dat hoeft ook helemaal niet. Hondenbelasting moet vooral dienen ten bate van de omgeving van hondenbezitters, de hondloze omstanders.
Het is jouw bijdrage als hondenbezitter om te zorgen dat jij je hond kunt hebben zonder dat een ander daar al te veel hinder of gevaar door heeft.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:03

@kiwiwitje,

Het gaat er om dat er wat gedaan moet worden tegen het doodbijten/zwaar verminken van honden en niet minder belangrijk natuurlijk het zwaar verminken van kinderen en volwassenen. Kleine honden zijn daarin niet de boosdoener.

Van de zomer dat verhaal van het meisje dat in haar gezicht werd gebeten door de Staff, kwam een maand daarvoor uit het asiel. Openbare tuin waar de hond los werd gelaten, meisje wilde door het hek naar die tuin komen. De reacties die daarop volgde waren echt tenenkrommend. Sja, hond bewaakte het terrein. Kind had er maar niet moeten lopen, waar waren de ouders...

Het asiel wist dat de hond onbetrouwbaar was met kinderen, waarom plaats je zo'n hond, ik snap dat niet.

Ik heb trouwens een hond van tegen de 20 kilo, geen HR hond en een vriendelijk ding, mocht het zover komen dat hij een muilkorfplicht krijgt dan is dat maar zo.
Laatst bijgewerkt door Jis_ op 28-02-17 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:06

@Cer:
Daar had ik dan weer niet zo over gedacht, wellicht omdat ik ze zelf gewon een rotschop geef voor ze mijn enkels kunnen bijten. Zat meer in de discussie dat de kleine uitlokt en de grote hond vervolgens corrigeert en ze daarmee ernstig letsel toebrengt. Naar mensen toe is het idd weer anders...

oomens schreef:
secricible schreef:
Hondenbelasting is een wassen neus die ZEKER niet ten bate van de hondeneigenaar is in de grote gemeentes (en laten we eerlijk zijn, het probleem bestaat vooral in grote gemeentes)

Dat hoeft ook helemaal niet. Hondenbelasting moet vooral dienen ten bate van de omgeving van hondenbezitters, de hondloze omstanders.
Het is jouw bijdrage als hondenbezitter om te zorgen dat jij je hond kunt hebben zonder dat een ander daar al te veel hinder of gevaar door heeft.

Nee hoor, hondenbelasting is geen doelbelasting. Hondenbelasting mag op de grote hoop gegooid worden om er de nieuwjaarsborrel van de gemeenteraad mee te spekken. En dat gebeurt nu ook.
Als je hondenbelasting nu dus wil gaan gebruiken voor iets nieuws zul je het gat dat ontstaat moeten vullen op de een of andere manier. Dat gaat dus niet lukken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:07

Jis_ schreef:
Het asiel wist dat de hond onbetrouwbaar was met kinderen, waarom plaats je zo'n hond, ik snap dat niet.

Omdat je alles moet redden en er heeeeel veel mensen verstand hebben van sieliguh hondjes.. lees maar hier en daar op dit forum :j

....en..
ik wil in Zwitserland wonen :j Lijkt me fantastisch, die mensen daar.. !
Laatst bijgewerkt door Cer op 28-02-17 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:08

DatBenIkNou schreef:
Nikass schreef:

Er zijn genoeg korven te koop waarmee ze kunnen drinken en hijgen.

Nou inderdaad. Een snuitje is iets héél anders dan een korf en alleen handig bij een dierenartsbezoek bijvoorbeeld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:09

Huertecilla schreef:
Nikass schreef:
Hoe ga je het gewicht controleren?

Toon JIJ maar aan dat die hond geen 20 (15) kilo weegt als daar twijfel over zou kunnen zijn.
Kwestie van omgekeerde bewijslast in de regeling opnemen.

Weegschaal meenemen naar het bos?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:10

secricible schreef:
Nee hoor, hondenbelasting is geen doelbelasting. Hondenbelasting mag op de grote hoop gegooid worden om er de nieuwjaarsborrel van de gemeenteraad mee te spekken. En dat gebeurt nu ook.
Als je hondenbelasting nu dus wil gaan gebruiken voor iets nieuws zul je het gat dat ontstaat moeten vullen op de een of andere manier. Dat gaat dus niet lukken.

Oké, het is nu geen doelbelasting, maar als de gemeente straks een x-aantal hondencontroleurs en -handhavers op pad moet hebben, dan is het toch een heel aantrekkelijke oplossing om die (naast de voetbalclub en de nieuwjaarsborrel) uit een forse verhoging van de hondenbelasting te betalen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:12

kiwiwitje schreef:
Zoals door mij al vaker aangegeven is in dit topic. Keur ik een bijt niet goed. Niet van een stafford en niet van een andere hond. Van geen enkele. Dus ja mij gaat het wel degelijk om de beet en niet per definitie om de schade. Dat is dan ook de mening die ik geef, en dat is duidelijk vermeld. Nu kun je een discussie hier over voeren tot je een ons weegt. Maar eens gaan we het toch niet worden. Het gaat mij niet om de schade nee.
Ieder bijtincident is er een te veel, met wat voor aanleiding dan ook.
Dat een bijtincident met grotere schade ''erger'' is hoor je mij ook niet ontkennen. Niemand ziet graag zijn hond verscheurd worden of een andere hond verscheurd worden. Maar wat praat dat de kleine incidenten goed? Want dat is het enige wat ik zeg!
Dat ieder bijtincident er een te veel is. En dat ook daar iets aan gedaan moet worden. Het kan niet zo zijn dat als welk ras dan ook bijt, of vaker bijt dat daar geen consequenties aan zitten, en dat als een HR hond bijt dat er een hele trucendoos open word gemaakt aan consequenties.
Wat maakt het dat een Kleine hond, met minder schade ineens ''goed'' of ''acceptabel'' is omdat je hond dan nog leeft? Er is meer dan leven he, een hond hoeft niet bang te worden van een ander. Wat voor hond dat dan ook mag zijn.

Goed, dan discussiëren we toch niet?