Heb de eerste 23 pagina's gelezen en de laatste 3 pagina's, maar de discussies zijn niet veranderd.
Bij mijn vriend thuis hebben ze een American Stafford. Ontzettend lief dier, zijn heel gek met hem, maar zijn zich ook goed bewust dat hij een groter risico vormt als er een keer wat fout zou gaan.
We gaan geregeld met hem naar het bos of de hei en als we in de directe omgeving niks zien, laten we hem ook los. Hij is altijd in een straal van 5 meter om ons heen (behalve als we een tak weggooien), en zodra we andere honden zien of kinderen of paarden etc. dan lijnen we hem meteen aan, puur uit voorzorg.
Pasgeleden met die sneeuw die was gevallen waren we al heel vroeg in het bos. Was zo rustig, hij lekker los achter sneeuwballen aan, ineens horen we kinderen dus we roepen hem al en op het moment dat we de lijn vast willen maken horen we wat rennen, en
komt er een grote pup ergens tussendoor gerend en springt boven op onze hond. We kijken om en zien alleen die 2 kleine meisjes verderop spelen en nergens een papa of mama te bekennen. Onze hond voornamelijk erg nieuwsgierig, maar kort vast gehouden door mijn vriend.
Ik loop richting die meisjes, en zie verderop hun vader aan komen wandelen, dus ik vraag; kunnen jullie je hond bij je roepen?
Kreeg ik "Hij doet niks." Dus ik zo; "Ja dat is leuk, maar ik zou het wel fijn vinden als jullie 'm bij je houden." Toen hij zag dat we een Stafford hadden wist hij niet hoe snel hij de pup weg moest grissen.
Inmiddels waren we vlakbij de auto en hielden we 'm het laatste stuk aan de lijn omdat het drukker werd in het bos.
Komt er zo'n klein hondje op 'm af gerend, luid blaffend, tegen hem aan springend. Verderop staat de eigenaresse luid lachend met een paar mensen te praten, na 4x vragen of ze haar hondje terug wilde roepen keek ze ons ernstig verstoord aan en zei "Dat is toch leuk als hij dat doet?" Gelukkig vliegt hij niet zomaar van alles aan, maar we houden 'm altijd strak in de gaten. We willen het gewoon niet op ons geweten hebben dat het wel fout gaat.
Wij krijgen in mei de sleutel van ons huis, en het is de bedoeling dat er tzt een hond bij komt. En ik durf met bijna 100% zekerheid te zeggen dat dat ook een Stafford wordt.
Niet omdat we ze stoer vinden, maar omdat we het geweldig fijne honden vinden. Mijn vriend wil daar dan ook verscheidene (gehoorzaamheids / behendigheids) cursussen mee gaan doen, en wil graag canicross gaan doen.
En mocht er een muilkorfplicht komen, dat is dan heel erg jammer, maar dan maar gekorfd mee naar het bos/hei als ze daardoor los mogen rondrennen. Er zullen vast muilkorven zijn waarmee ze wel gewoon wat kunnen drinken en gewoon kunnen hijgen?
Dan kunnen ze thuis wel weer zonder korf achter de bal aanrennen.