Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:08

Vandaag is het laatste embryo kalfje van mn vriend geboren. Van de 8 embryo's had hij 3 drachten, 1 vaarskalfje werd 4mnd te vroeg dood geboren, het andere vaarskalfje vorige week ook 3 weken te vroeg dood geboren. En vandaag 2 weken te vroeg een suuuuper klein vaarskalfje. Hopelijk hebben we met de jersey embryo's meer geluk. En hopelijk blijft dit kleintje leven.

Afbeelding

Ze kan nog niet zelf staan dus ik hielp haar een beetje. Ze drinkt gelukkig wel goed. Dus we moeten hard duimen.

Anoniem

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:13

Jammer als dat dan zo gaat.. Ik duim mee met het kleine poppetje!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:23

Ik duim ook mee. Go koetje go *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:33

Wat een snoes!

Schrale troost op het werk een klein stier kalf wat te vroeg geboren, had het koud en loeide of kreunde steeds. Warmte lamp net stuk dus onder papieren zak en dikke laag stro , dag later stond ie eindelijk alsof er niks aan de hand was :+ . Boer dacht ook die gaat de pijp uit , ze blijven je verbazen soms

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:03

Zo heb ik een keertje het kleinste kalfje (bont) van een 6 weken te vroeg geboren tweeling na 2 weken weer op de been gehad. Het duurde na de geboorte een flinke tijd totdat ik haar op gang kreeg (ik heb ongeveer een kwartier staan masseren en beademen) en we hadden er weinig vertrouwen in. Pas na 2 weken kon ze zonder hulp opstaan, maar ze heeft het wel gered!

Ondertussen is ze een 3e kalfs koe en doet ze het erg goed! Haar tweelingzus (zwart) doet het ook prima, maar de bonte presteert net iets beter. De moeder (eerstekalfs) van deze tweeling had een slecht kruis, slechte poten, een heel groot uier en opstartproblemen na het kalven. Zij is vrij vlot afgevoerd omdat er genoeg betere vaarzen liepen.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:17

Wij hebben 2 brown swiss kruisingen.
Ook ontzettend leuke diertjes.

In mei ongeveer mag mijn pink ook geinsimineerd worden,2 stieren staan op de lijst maar mijn vriend beslist al heb ik wel een voorkeur.

Ben benieuwd hoe het straks gaat met jullie jersey embryo's

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:23

Kleintje doet t goed.Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:30

Fijn dat ie lijkt te herkomen! Ik duim voor de kleine!
Blijf het een leuk topic vinden om mee te lezen! :)

Dat CR... (laatste letter even kwijt) probeert dus eigenlijk op een goedkope manier het "eerste kooprecht/fokrecht" af te kopen bij veelbelovende koeien als ik het goed begrijp? (even heel versimpelt)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 19:50

Even een kleine update over zwartje (de draagmoeder van Mairy )

Ze is in december ingeschreven in het stamboek met 80 punten. 80 punten is het Nederlandse gemiddelde dus ik ben zeer tevreden.

Voor frame had ze 78 punten
Voor robuustheid 80
Voor uier 82
Voor benen 80

78 voor frame komt door haar kruisligging die is te vlak.

Ze is inmiddels drachtig van Twist (1 van mijn favoriete stieren ) 10.07.16 verwacht ze haar 2e kalf.

Op het moment geeft ze 23 liter gemiddeld per dag met 4,45%vet en 3,63%eiwit. Ze heeft een lactatiewaarde van 109.

Onze koeien geven op het moment gemiddeld 25,4 liter met 4,42vet en 3,46eiwit. Weinig liters melken we op dit moment maar de melk is weinig waard en het voer is duur. En als je er minder (duur) voer instopt komt er minder melk uit. Dit is dus een bewuste keuze. De koeien zijn wel super gezond en dat is ook wat waard. Ook dragen ze heel goed ik heb gemiddeld 1,4 rietje sperma nodig per koe om ze drachtig te krijgen.

Bij lactatie waarde is 100 het gemiddelde van je veestapel en bij ons variërt de lactatie waarde van 74 tot 115. Ze doet het dus heel gemiddeld. Nou en dat zijn vaak de beste dus ik ben zeer tevreden over haar. Ze mankeerd nooit wat en eigenlijk valt ze helemaal niet op.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:00

Dat zijn de beste koeien,degenen die niet opvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 20:29

Sounds good! , zwartje is de middelmoot wat :)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 10:09

Mairyyyy!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jaja kleintjes worden groot (en mooi) :)

En zo vervelend mak dat ze je haast omver loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:10

Ze ziet er goed uit!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:11

Wat is ze groot geworden!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 10:29

Wauw, ze is echt groot geworden, zeg. Ben je inmiddels al meer tevreden over haar beenstand?

Wat klinkt het allemaal positief van Zwartje. Top. Als jullie minder melk krijgen, want minder (duur) voer, dan zal het economisch gezien wel een zware tijd zijn voor jullie, of niet? Wel minder uitgave vanwege het voer, maar ook minder inkomsten.

Ik vind de prijs die boeren krijgen voor de melk ook wel achterlijk. Als je dan ziet wat je als consument betaald (niet dat dit heel veel is, maar vergeleken met wat jullie krijgen), blijft er toch ergens behoorlijk wat per liter "aan de strijkstok" hangen...

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:15

djinnie schreef:
Wauw, ze is echt groot geworden, zeg. Ben je inmiddels al meer tevreden over haar beenstand?

Wat klinkt het allemaal positief van Zwartje. Top. Als jullie minder melk krijgen, want minder (duur) voer, dan zal het economisch gezien wel een zware tijd zijn voor jullie, of niet? Wel minder uitgave vanwege het voer, maar ook minder inkomsten.

Ik vind de prijs die boeren krijgen voor de melk ook wel achterlijk. Als je dan ziet wat je als consument betaald (niet dat dit heel veel is, maar vergeleken met wat jullie krijgen), blijft er toch ergens behoorlijk wat per liter "aan de strijkstok" hangen...

Ja nou op stal vielen haar benen me tegen en ze zag er niet uit want ze had zoooveel haar. Ze zweette gewoon. Dus ik heb haar vanmorgen even lekker geschoren. Ze is al maanden het hok niet uit geweest maar ik kon haar zo pakken en ze liep als een hondje mee.

Na het scheren heb ik haar even losgelaten, dat leek mevrouw wel. Ze rende me constant ondersteboven. Ze is echt heel lomp.. Maar haar benen vielen me echt 100% mee. Ze maakte ook veel krachtigere stappen als vroeger.

Ik vind haar persoonlijk wat ouderlijk tonen ik had haar graag iets jeugdiger gehad. Maar verder ben ik dik tevreden.

De melkprijs is inderdaad om te janken. Maar ik denk dan altijd maar aan de varkensboeren, die hebben het al veel langer nog veeeel slechter. En de boeren hebben dit zelf in de hand gewerkt. Alles moet groter en meer en nog meer. Was te voorspellen natuurlijk.. En daar zijn wij als kleine boeren wel een beetje de dupe van ja.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:22

Afbeelding

Afbeelding

Ze is inderdaad behoorlijk gegroeit over 2 dagen is ze al weer 9 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:25

Quotum hadden ze niet aan moeten zitten , maar ja moet allemaal groot. Boer waar ik help heeft rond de 85 melkvee , en dan stuk of 25 pinken en dan nog eens 20 + kalveren . Komt net rond allemaal , hij heeft er een camping bij en verhuurt een chalet voor een extra centje. Stal is bom vol , pinken staan ook in de ligboxenstal in 4 delen. En het melkvee heeft de rest , opfokken elders kost natuurlijk ook weer geld.

Maar dat is mijn visie als groentje , dat er een probleem is dat is duidelijk

Awh wat een leuk ding ook haha

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 12:25

Afbeelding
Afbeelding

Haar beenstand is echt enorm verbeterd. Dit had ik nooit verwacht eerlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:26

Ze staat aardig recht :j , of aardig hartstike recht!

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 12:36

Leuke update! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:40

Het zat er al jaren aan te komen dat het quotum eraf zou gaan. Daarnaast is Nederland niet bijzonder veel meer melk gaan produceren, in de meeste landen is er zelfs een afname van de hoeveelheid geproduceerde melk.

De beenstand is echt goed verbeterd al! Ze ziet er goed uit :D

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:06

Hoe is het met de Jersey-embryo's? :D

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 00:13

En is het halfbrusje van mairy al geboren?
Zwartje was toch 10/07 uitgerekend?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 20:07

Hallo allemaal!

Poos niet geüpdatet.. sorry daarvoor.

Met mairy gaat het goed!

Afbeelding

Ze is inmiddels al zo groot dat ze geinsemineerd kan worden.

Op haar 1e verjaardag had ze al een borstomvang van 170. Normaal insemineer ik bij een borstomvang van 165. Bij mairy heb ik toch even besloten te wachten met insemineren tot ze een maandje ouder was. Maar toen hebben we haar tochtigheid gemist. Dus ze zal binnen nu en 3 weken hopelijk worden geinsemineerd.

Ik heb n knappe date voor haar uitgezocht, maak kennis met Rubicon:

Afbeelding
Ik heb het rietje met gesekst sperma Rubicon al in mn vat zitten. Gesekst houd in dat je 90% kans heb op een vaarskalf.

Zwartje heeft 19 juli een suuuuper mooi vaarskalf van Twist.

Afbeelding

Afbeelding

Dit kalf is dus 0% familie met Mairy maar ze hebben wel in dezelfde koe gezeten. Kalf en moeder doen het beide super!

Jersey embryo's is een gevoelig onderwerp (lacht als een boerin met kiespijn)..

We hadden 7 embryos, de eerste 2 zijn bij mn vriend thuis in pinken ingezet. Beide niet drachtig. 3e embryo is bij ons ingezet die draagt!

4e en 5e weer bij mn vriend weer niet drachtig. 6e bij ons thuis in een koe die normaal makkelijk droeg. Niet drachtig..

Tussenstand: 6 geplaatst waarvan 1 drachtig. We hebben er dus nog 1 zitten en misschien plaatsen we die wel in zwartje omdat die toch ook wel erg makkelijk draagt. Ze was zelfs 9 dagen nadat ze had gekalfd al weer tochtig. Maar over het algemeen zeggen ze altijd dat je ze beter in pinken kan zetten. Maar we zien wel het moet eerst maar eens wat minder warm worden.

We hadden 2 embryos van Procure (niet gesekst) en daar is er 1 van drachtig.
De andere 5 waren van Mamie ( wel gesekst) en daar hebben we er dus nog geen 1 van drachtig. Maar we hebben er nog 1 in het vat.

Maar goed we verwachten in januari dus een jersey kalfje!!
Afbeelding
Het pink links van Mairy is de draagmoeder van het jersey embryo. Ze is op de foto al bijna 1jaar en 5maand en mairy is daar 1 jaar. Geeft een beeld hoe groot mairy is.

Draagmoeder vd jersey heet Hilda en ze is dus in januari uitgerekend.
Laatst bijgewerkt door Lisadliam op 01-08-16 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt