gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:35

Oke ik heb tegen ieders advies in mijn nijnen een paar dagen na de castratie bij elkaar gezet :')
Door de tralies keken ze al een week goed verliefd naar elkaar, Tarzan ontsnapte uit de kooi (geen idee hoe want Trappel doet het niet en zelfs met een strak gespannen net (wat uiteraard al eerder besteld was omdat de katten de ren ook als speel paradijs zagen _-:( ) kwam hij er nog uit.
1x tijdens het wisselen van hokken kwam ze bij elkaar en waren ze totaaaal in love, maar uit elkaar gehaald want tsja Tarzan is nog vruchtbaar :o Na een goed gesprek met mijn vriend hebben we de gok genomen en die avond hebben we ze bij elkaar gezet.

Nu zitten ze samen sinds zondag avond. echt niet dat we er 1 even alleen moeten laten pff die 2 zijn onafscheidelijk! :+:
Uiteraard heeft hij zich als een ware man gedragen zondag en laten zien wat hij in huis had :+ Dus nu afwachten óf Trappel zwanger is :x Ik hoop van niet maar ach wie weet en 1 nestje vind ik stiekum ook wel leuk :o

as vrijdag gaan de hechtingen bij Tarzan er uit. denk dat ik beide konijnen meeneem naar de DA, gezien Trappel echt ongeduldig voor het hekje zit te wachten als Tarzan nu even binnen is voor medicatie. Wat denken jullie dat slim is?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:36

Dat vind ik echt heel dom. Kijk eens in de opvangen....... En waar ga je naar toe met dat nest? Zelf houden? Want konijnen raak je aan de straatstenen niet kwijt.

Wat ik denk dat slim is? Beide mee en een afspraak maken om je voedster te laten helpen. Hoe oud is ze? Want ook dat kan een risico zijn, als ze te jong of ouder dan een jaar is....

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:38

Ik heb vroeger een voedster in dr uppie gehad, in de tijd dat ik nog niet beter wist. Enorme voernijd! Ik heb haar weggegeven aan iemand met een boerderij en hele groep konijnen buiten en madam heeft niks meer laten zien van haar knorrige gedrag. Was op slag verdwenen.
Ik heb ook een rammetje een paar maand alleen gehad, moest gecastreerd worden. In die tijd was hij continu bij mij in de buurt. Gezellig, maar ook wat opdringerig. In de kerstvakantie bij mn ouders gebleven, met konijn. Daar vond hij de katten ook reuze boeiend, hij wilde vriendjes zijn bij gebrek aan beter.... Ging heel leuk samen hoor dus ik snap wel dat je het idee hebt dat dit prima is.
Maar ik merkte toch echt een hele duidelijke verandering bij hem toen hij wel een vriendinnetje had. Dat opdringerige was weg, hij vermaakte zich met zn meisje dus had geen enkele interesse meer in de katten en ook veeeeeel minder in mij.
Hij lijkt te bedelen om voer, maar het is best mogelijk dat hij eigenlijk bedelt om sociaal contact. Wat andere diersoorten maar zeeeeeeer beperkt kunnen bieden. En die voernijd kan er ook prima door komen. Dus tja, wil je dat oplossen? Start met de meest logische oorzaak en das zn eenzaamheid oplossen met een maatje.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:39

De mensen die vinden dat konijnen alleen kunnen zouden Ilona een paar weken terug eens moeten zien... Dan stap je wel van dat idee af. ;(

@Zwerte, jij hebt ook een halfwildje toch?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:42

Nijnen naar de Da doe ik altijd samen. Samen uit, samen thuis! Scheelt toch een hoop stress voor de zieke in mijn ervaring.

Ik heb een halfwildje idd, hoezo?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:44

Ik ook, scheelt ook koppelen :P

Ik heb er ook 2, heb er meer gehad, maar zit nu een beetje na te denken hoe ik een van mijn voedster goed bezig kan houden. Ik heb idee dat ze zich verveelt maar alles wat ik bedenk vind ze of niet leuk of ze heeft het binnen 3 seconden door :') Heb jij nog ideeen/tips?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:50

Eoweyn_x schreef:
Dat vind ik echt heel dom. Kijk eens in de opvangen....... En waar ga je naar toe met dat nest? Zelf houden? Want konijnen raak je aan de straatstenen niet kwijt.

Wat ik denk dat slim is? Beide mee en een afspraak maken om je voedster te laten helpen. Hoe oud is ze? Want ook dat kan een risico zijn, als ze te jong of ouder dan een jaar is....

Ik weet dat het niet slim is. maar dat is mijn keuze :+
Tarzan is gecastreerd dat wel, maar afgelopen week dus. Hij is op de leeftijdsgrens gecastreerd (normaal doet onze DA pas als ze ouder zijn). Dus Trappel gaat niet geholpen worden. ze is nu 8 maanden.

Als we ze niet kwijt raken dan houden we ze inderdaad zelf, of ze gaan naar de kinderboerderij of naar mensen in onze omgeving. In ons huis hebben we nog wel een oplossing om ze binnen te zetten. dat is niet het probleem. Maar dumpen zullen we ze sowiso niet uiteraard :D

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:51

Kinderboerderij... Ja, een príma thuis ja.

Jouw keuze ja, maar ik mag wel zeggen dat ik het echt heel dom vind. Hij is nog steeds vruchtbaar.
En niet dumpen? Terwijl je weet dat hij nog vruchtbaar is, toch bij elkaar zetten, straks kun je ze niet houden en dan dump je ze toch ook bij een ander?

Sorry, ik kan hier dus echt niet tegen. Ik zou het ook maar niet op bunnybunch zetten als ik jou was. Een goedbedoelde tip he. Ook zij houden daar niet van.
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 22-07-15 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:51

Mijn halfwilde dame heeft echt maar 1 hobby: graven.
In de tijd dat ik haar binnen heb gehouden, heb ik niks kunnen vinden wat haar interesse had. Ze zat altijd bang in een hoekje als ik in de buurt kwam. In haar grote buitenren heeft ze wel even tijd nodig gehad om te wennen, maar inmiddels herken ik haar qua gedrag nauwelijks meer terug. Ze vermaakt zich dagelijks erg goed in haar grote zandbak en het binnenhok met stro wordt ook continu verbouwd. Iets anders boeit haar nog steeds niet. Haar grote vriend speelt ook vrolijk met balletjes en een tunneltje etc, die laat zij allemaal links liggen. Alleen puur natuurlijk gedrag met natuurlijke dingen, daar kan je haar voor wakker maken.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:52

De halfwilde voedster waar ik het over heb vind dat dus niets.. Ja, twee keer, en dan gebruikt ze de zandbak als toilet :')

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:55

Eoweyn_x schreef:

Jouw keuze ja, maar ik mag wel zeggen dat ik het echt heel dom vind. Hij is nog steeds vruchtbaar.

Sorry, ik kan hier dus echt niet tegen. Ik zou het ook maar niet op bunnybunch zetten als ik jou was.

Wij hebben 2 kinderboerderijen in de buurt waarvan 1 een prachtige konijnen heuvel heeft en een konijnen weide. deze neemt vaker konijnen aan :)

Maar daarom zeg ik ook, als we ze niet kwijt raken blijven ze gewoon ;) en ik weet dat hij nog vruchtbaar is, daarom ook overlegd met mijn vriend.

ik zet het inderdaad ook niet daarop nee, pas als ze eventueel bevallen zou zijn en ik weet hoeveel baby's het zijn :p gezien dit bij konijnen nog heel erg kan verschillen :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 11:59

Ik zit trouwens heeeeeel erg in dubio over mn halfwilde dametje. Zij is de enige die niet geholpen is namelijk. In principe ben ik heel erg voor castratie, juist ook bij de dames. Ze vertoonde eerder vrijwel geen hormonaal gedrag, inmiddels zeer regelmatig wel. Er worden hele nesten gemaakt en soms eet ze een paar dagen minder omdat ze te druk is met bouwen. Ze had nooit een wam en nu groeit het bijna met de dag. Dus je zou denken hoppa inladen en opereren! Maar dan komt mijn twijfel....omdat mevrouw halfwild is, raakt ze extreem gestresst in zulke situaties. Stoppen met eten na een narcose is een zeer realistisch risico. Haar dwangvoeren is eigenlijk teveel stress voor haar. Ik ben daar dus bang voor en overweeg toch maar af te wachten en het pas te doen als ze teveel last krijgt van de hormonen of als ze baarmoederkanker ontwikkelt...
Wat zouden jullie doen?

Qua zandbak vond mijn dame ook deze pas boeiend. Een kleinere was niet leuk. Ze moet echt tunnels kunnen graven. Blijkbaar kan dat ook goed in een baal stro trouwens, heb je daar ruimte voor? Ik had een heel baaltje in hun binnenhokje gegooid. Mooi dat daar nu twee keurig ronde ingangen in zijn gemaakt, met dus een tunneltje er doorheen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:03

Je hebt/had al amper plek voor deze, hoe wil je het dan doen als ze bijv. 5 jongen krijgt? Die hebben veel ruimte nodig hoor. Plus castraties, entingen, voer, de DAkosten als er een ziek wordt...

En dan nog de risico's niet genoemd van een evt bevalling.. Ook dat kan fout gaan. Je voedster kan in het ergste geval overlijden.
Ach, je moet het zelf weten. Ik vind het iig een hele domme actie.

@Zwerte, ik heb al mijn voedsters laten helpen, ook mijn halfwildjes. Halfwildjes zijn erg hard voor zichzelf, die van mij aten direct weer toen ze thuis waren. Ik heb een week vantevoren bach bloesem rescue opgestart en dat hielp imo wel.

Helaas niet, geen droge plek tenminste :(

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 12:09

Ik zou het toch doen... hoewel ik geen half wildje heb, wat is Kyra opgeknapt zeg! Geen sproeien meer, stuk meer zindelijk (niet meer door de hele ren poepen :D ) en ze laat Billy met rust, qua het dekken en jagen.

Ze zijn de afgelopen dagen 3x in de tuin geweest, vinden ze ook heel leuk. Kan dat helaas niet permanent doen. Mijn ouders vinden tijdelijk afzetten prima, maar de hele tuin konijnproof maken is heel lastig (er zullen planten weg moeten, dingen verhoogd of extra afgezet... snap het wel, blijft hun tuin). Nu dus hun ren van 2x1.70 en regelmatig los op een afgezet stuk van +- 5x4 (halve tuin, en ze kunnen niet bij de borders met planten).

Heb vrij happy nijntjes zo, ben blij met wat ik heb kunnen creëeren voor ze :)

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:21

Konijn weggeven aan mensen die je kent... zou ik ook niet zomaar doen. Dat hebben wij ook gedaan bij ons oeps nestje. Aan goede kennissen en aan de overburen/vrienden. Na een paar maanden waren ze verwilderd, met vervilte vacht en keek niemand er meer naar om. Ze kregen alleen nog eten en drinken en een schoon hok. Na een paar maanden zijn alle 4 de konijnen naar nieuwe eigenaren gegaan (die ik niet ken) wel weet ik dat er nu al 2 dood zijn... dus ten zij je weet dat die mensen er echter voor zorgen en goed voor blijven zorgen zou ik ze niet zomaar weggeven. Al vraag je er 10 euro ofzo voor, dan zorgen de meeste mensen toch een stukje beter voor dieren. (niks verder tegen mijn overburen hoor, zijn verder hele lieve mensen) deed mij gewoon pijn om mijn 'baby's' verwilderd in zo'n hok te zien zitten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:23

Of naar de opvang, dan weet je zeker dat er een goed baasje voor wordt gezocht. Maarja, dat kost wel geld, en dat moet je er maar voor over hebben.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-15 14:25

Dit is wel iets anders als waar het topic nu overgaat... Maar ik vind het leuk om te vertellen ;)
Ik had zin om iets te maken voor dotje, dus ik bedacht om een soort puzzelballetje te maken met appel erin :')

Dit is het balletje geworden *\o/*
Afbeelding

Eerst snapte hij het niet zo goed, maar...
Afbeelding

Daarna lukte het hem toch wel :D
Afbeelding

(Misschien staan de foto's scheef...)

Hebben jullie nog ideetjes om zoiets te maken? Ik vind het leuk en grappig om naar te kijken :P

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 15:24

Eoweyn_x schreef:
Maar jouw konijn krijgt toch wel een soortgenootje als maatje?

Natuurlijk kan het gezellig zijn, als ze jou ergens wegzetten met een buitenlands iemand zul je het allicht na een poosje ook wel gezellig hebben, maar versta je elkaar 100%? Nee...

Gaaf! Het kan natuurlijk zo zijn dat het gras niet lang overleeft :P Verder misschien wat boomstammetjes, wat verhogingen? Ik zou overigens wel stevig gaas pakken, niet alleen tegen het kapotknagen van de konijnen maar ook om roofdieren zoals marters buiten te houden.

Tuurlijk krijgt hij een maatje, misschien wel meer dan 1. Er is ruimte genoeg.

For the time being moeten ze het met elkaar doen. Hij zoekt mijn hond ook vaak op. En zij wast hem dan gezellig.
Hij kan nog niet samen ivm de vruchtbaarheid. Daarna gaan we op zoek naar een goede opvang met knappe vrouwen.

Jaaah, ik ben super enthousiast. Vriendlief ook, maar niet zo ADHD als ik.
Ik zal er een volgtopic van gasn maken, of ik deel het hier.
Google heeft mij mooie ideetjes gegeven. Zoals het overdekte gedeelte iets verhogen, zodat de regen er niet in komt.
Teveel goede ideeën.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:04

EliseXJoelle schreef:
Eoweyn_x schreef:

Sorry, ik kan hier dus echt niet tegen. Ik zou het ook maar niet op bunnybunch zetten als ik jou was.

Wij hebben 2 kinderboerderijen in de buurt waarvan 1 een prachtige konijnen heuvel heeft en een konijnen weide. deze neemt vaker konijnen aan :)

Maar daarom zeg ik ook, als we ze niet kwijt raken blijven ze gewoon ;) en ik weet dat hij nog vruchtbaar is, daarom ook overlegd met mijn vriend.

ik zet het inderdaad ook niet daarop nee, pas als ze eventueel bevallen zou zijn en ik weet hoeveel baby's het zijn :p gezien dit bij konijnen nog heel erg kan verschillen :)

Schijn bedriegt. Ik werk zelf ook in de opvang. Er zitten daar konijnen die zwanger zijn en pleeggezinnen zoeken, er zijn konijnen van 5 weken oud die gedumpt zijn. In de winkels kosten ze tussen de 10 en de 25 euro en een konijn raak je niet kwijt voor meer. Ik zou het echt niet doen. En je moet 100% zeker weten wat het geslacht is he! En enten nu er myxomatose heerst..

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:15

EliseXJoelle schreef:
Oke ik heb tegen ieders advies in mijn nijnen een paar dagen na de castratie bij elkaar gezet :')
Door de tralies keken ze al een week goed verliefd naar elkaar, Tarzan ontsnapte uit de kooi (geen idee hoe want Trappel doet het niet en zelfs met een strak gespannen net (wat uiteraard al eerder besteld was omdat de katten de ren ook als speel paradijs zagen _-:( ) kwam hij er nog uit.
1x tijdens het wisselen van hokken kwam ze bij elkaar en waren ze totaaaal in love, maar uit elkaar gehaald want tsja Tarzan is nog vruchtbaar :o Na een goed gesprek met mijn vriend hebben we de gok genomen en die avond hebben we ze bij elkaar gezet.

Nu zitten ze samen sinds zondag avond. echt niet dat we er 1 even alleen moeten laten pff die 2 zijn onafscheidelijk! :+:
Uiteraard heeft hij zich als een ware man gedragen zondag en laten zien wat hij in huis had :+ Dus nu afwachten óf Trappel zwanger is :x Ik hoop van niet maar ach wie weet en 1 nestje vind ik stiekum ook wel leuk :o

as vrijdag gaan de hechtingen bij Tarzan er uit. denk dat ik beide konijnen meeneem naar de DA, gezien Trappel echt ongeduldig voor het hekje zit te wachten als Tarzan nu even binnen is voor medicatie. Wat denken jullie dat slim is?

Is al te laat Anniek...

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 19:40

:( tja..

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:02

Jammer dat hier zo gereageerd wordt...

Zoals ik al zei blijven de baby's als we er geen plekje voor kunnen vinden.
daarnaast is het nog niet gegarandeerd of ze zwanger is, enkel de kans is er. De eitjes bij de voedster moeten ook gepakt hebben en vastzetten in de baarmoeder.

daarnaast ik fok nooit nestjes (ja wel mensen in directe omgeving met ervaring!) Dus zal ook niet vaker gebeuren. 1x vind ik dus ook wel leuk.

Over konijnen en katten etc wordt altijd gezeurd. Maar over mensen die lukraak paarden fokken? Die zijn er ook in overvloed. En ik denk dat een nestje en voedster beter af is bij een particulier dan een fokker die ze in kleine hokjes houd...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 21:59

Jammer van je domme bewuste actie...

En je houdt ze niet, want als er niemand voor komt gaan ze toch naar de kinderboerderij?

Bovendien komen de eitjes pas los NA de dekking, vandaar dat het bij konijnen vrijwel altijd lukt. Je ram is nog vruchtbaar, je voedster ook, de kans is heel klein dat het niet gelukt is. Dus dat als als als hoeft niet.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:03

Sorry hoor maar ElisexJoelle mag toch zelf kiezen wat ze doet? ik zie niet in wat ze verkeerd doet als ze het geen probleem vindt om het eventuele nestje eventueel zelf te houden? Dit 'jammer van je domme actie' noemen vind ik erg beledigend...

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:03

EliseXJoelle schreef:
Jammer dat hier zo gereageerd wordt...

Zoals ik al zei blijven de baby's als we er geen plekje voor kunnen vinden.
daarnaast is het nog niet gegarandeerd of ze zwanger is, enkel de kans is er. De eitjes bij de voedster moeten ook gepakt hebben en vastzetten in de baarmoeder.

daarnaast ik fok nooit nestjes (ja wel mensen in directe omgeving met ervaring!) Dus zal ook niet vaker gebeuren. 1x vind ik dus ook wel leuk.

Over konijnen en katten etc wordt altijd gezeurd. Maar over mensen die lukraak paarden fokken? Die zijn er ook in overvloed. En ik denk dat een nestje en voedster beter af is bij een particulier dan een fokker die ze in kleine hokjes houd...

En je weet dat konijnen 2 hoornen hebben? (dus baarmoeder gesplitst waardoor ze 2 nesten kunnen dragen?) Als je er geen plekje voor kunt vinden ben je dan van plan 12 konijnen te houden? Ons oeps nestjes was eerst een van 5(alleen dood gegaan, in de winter geboren dus veel te koud) nijntjes en toen een van 4, dus 9. Laatst op facebook een konijn met 12 nijntjes. Ga me niet vertellen dat je 12 konijnen kan houden.. Echt gewoon geen slimme actie :n