Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:54

spatter schreef:
Froukje :wow: <3 wat een beauty, ooi?

Hier helaas dus geen lammetje, dan had het er inmiddels moeten zijn.
Ik moest voor de paarden over op voordroog, hoesten en dat ook aan de schapen gegeven met het idee dat ze dat vast lekkerder vonden.
Niet dus, na 2 dagen lag het nog in de ruif en toen wilde ze hun brokjes ook niet meer.
Gisteren hooi in de ruif en vanmorgen op, en ze aten weer meusli. *\o/*
Gekke oude schapen.

Ram..

Wat betreft voordroog, hier eten ze echt 10x liever het kuil van de koeien dan het voordroog/hooi van de paarden.

PBA_ schreef:
Froukje, ik vind haar juist wel apart, weer eens wat anders.

Mijn geitjes zie ik nu toch echt wel langzaam aan uit dijen dus gaat de goede kant op. Heb nog bezoek gehad van die boer omdat ik twijfelde over hun gewicht maar hij was dik tevreden. Blij mee, door dat je nog zo onervaren bent ga je toch zo twijfelen zeg, bah. Maar goed we zijn nog goed bezig gelukkig.

Fijn dat de boer tevreden was! Fijn om te horen als je zelf nog wat onzeker bent daarin.

PBA_

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:08

Hier eten ze ook gewoon voordroog hooi van de paarden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:14

Hier eten de paarden voordroog van de schapen :D

M_aris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 22:16

Wat een leuk topic. Ik wil mij hier ook graag melden. Wij hebben 2 schaapjes. :)
Afbeelding

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 23:05

Die van mij vinden het droge fijne ongewikkelde hooi van de paarden lekkerder dan het stengelige verpakte net geen hooi van de kalveren. De grofge delen laten ze ook liggen. Kuil van de koeien krijgen ze als ze gelamd hebben

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 07:27

Hier helaas minder nieuws, mijn schapen staan bij een schaapskudde in zeeland en er hebben er gister in doorloop waarschijnlijk taxus gegeten :( ze vielen met bosjes dood en er waren er gister avond al 32 dood :'( er zullen er vast nog meer dood zijn nu.. het is echt vreselijk, geen woorden voor..
De herder belde me zo ontzettend verslagen op.. een groot deel van de kudde heeft een naam en zij zijn zo ontzettend gek met die beestjes!
Gister waren 2 van mij al dood.. m'n mooiste Drent en een groot heideschaap :'(

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 09:08

Jeetje essiesilly wat verschrikkelijk. :(:)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:19

essie wat een verschrikkelijk nieuws :(:)

Hebben ze dan op een kale wei gestaan of zo?
Dieren eten van nature niet zomaar taxus.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:04

Mag ik ook mee komen praten ?

Ik heb sinds dit jaar een stuk grond van 8500 m2 kunnen huren van de gemeente. Op dit stuk staan ook wat stalletjes. Het voorste deel van deze grond grenst aan een wandelpad en zou ik graag afzetten voor 2 geiten.

Ik heb wel ervaring met paarden houden maar niet met geiten en zou graag wat advies krijgen. Welk ras is gemakkelijk te houden, wat heeft de voorkeur, 2 mannetjes of 2 vrouwtjes, of een setje waarvan er 1 geholpen is ? Waar moet ik op letten bij aanschaf ?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:11

spatter schreef:
essie wat een verschrikkelijk nieuws :(:)

Hebben ze dan op een kale wei gestaan of zo?
Dieren eten van nature niet zomaar taxus.

Nee volgens mij niet, ze zijn vrijdag naar een nieuwe wei gegaan en hij doet begrazing dus ze verweiden veel.
Het lijkt nu rustig met de rest van de schapen, in totaal 35 dood
Ik snap ook niet waarom ze van die taxus hebben gegeten.. is dat dan toch verleidelijk?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:32

Nee, volgens mij niet en het blad is ook niet zo giftig dat ze gelijk omvallen, de pitjes uit de besjes wel, die zijn enorm giftig.

Ik heb hier een haag van de buren van 100m lang dus iedr jaar ligt er ook snoeiafval aan mijn kant.
Paar zomers terug waren we net op vakantie toen ze begonnen met snoeien , voermeisje helemaal in de stress en alles zo goed mogelijk opgeruimd want de schapen liepen er langs en het snoeisel viel in het gras.
Ze heeft echt niet alles opgeruimd gekregen maar de schapen hebben r niks aan opgelopen.
Ze staan ook gerust langs de haag geweid en eten er echt niet van , al zorg ik wel dat ze daar weg gaan zogauw ht gras op raakt.
Ook in mijn paardenwei zit nog een stukje van die haag, zo'n meter of 8 en 3 m hoog.
Ook de paarden en andere dieren hebben nooit aan de haag gezeten al mogen de paarden daar alleen een paar uurtjes lopen als er gras staat op de wei.
Maar ik heb ook 80 eiken op mijn erf en ook daarvan is ooit maar 1 ooilam overleden die niet kon stoppen met groene gevallen eikels te eten.
Paarden, schapen , varkens enz zijn er verder nooit ziek van geworden.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:32

Sterkte essie, dat is schrikken.

het is natuurlijk wel winter dus het gras is sobiso minder. misschien te lang op gewacht met verweiden?

Citaat:
Mag ik ook mee komen praten ?

Ik heb sinds dit jaar een stuk grond van 8500 m2 kunnen huren van de gemeente. Op dit stuk staan ook wat stalletjes. Het voorste deel van deze grond grenst aan een wandelpad en zou ik graag afzetten voor 2 geiten.

Ik heb wel ervaring met paarden houden maar niet met geiten en zou graag wat advies krijgen. Welk ras is gemakkelijk te houden, wat heeft de voorkeur, 2 mannetjes of 2 vrouwtjes, of een setje waarvan er 1 geholpen is ? Waar moet ik op letten bij aanschaf ?

Wil je een klein of groot ras? Dwerggeiten zijn ideale hobbygeiten en zijn niet zo groot. Zelf vind ik landgeiten en toggenburgers heel mooi, die zijn dan weer wat groter.
Als je er niet mee wil gaan fokken zal ik 2 geitjes (vrouwtjes) adviseren, ook een gecastreerde bok kan nog heel vervelend gedrag gaan vertonen.
Verder moet je eerst zorgen dat je een ubn nummer hebt, de geiten moeten namelijk geregistreerd worden. en zorg voor goede afrastering geiten zijn heel slim en zijn best goed in uitbreken.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:37

Ik kan je haarschapen aanbevelen :j
Zien er uit als geiten maar gedragen zich als schapen dus geen geklim in je hekwerk en geen uitbreek pogingen maar ook geen last van wol die geschoren moet worden.

Je hebt de Kameroen dat meer richting de dwerggeiten gaat kwa formaat en bv de Barbados Black Belly die het formaat van een melkgeit heeft.
Afbeelding
Barbados schaap.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:38

Ik vind de grotere ook wel erg mooi (ook die je als voorbeeld geeft trouwens !).

Wat bedoel je met vervelend gedrag, dat hij zijn hoorns gaat gebruiken ? Dat is bij de paarden niet de bedoeling natuurlijk ;-)

Er hebben voorheen ook al geiten gelopen dus met dat (niet)uitbreken moet het wel goed zitten denk ik. Ik twijfel over 1 zo'n ijzeren landbouwhek, misschien moet daar nog kippengaas voor ?

Stel dat ik de geiten ga aanschaffen, is er een adres dat aan te raden is, of een site met herplaatsers ?

Die haarschapen zijn gaaf !!!

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:51

ClauH schreef:
Ik vind de grotere ook wel erg mooi (ook die je als voorbeeld geeft trouwens !).

Wat bedoel je met vervelend gedrag, dat hij zijn hoorns gaat gebruiken ? Dat is bij de paarden niet de bedoeling natuurlijk ;-)

Er hebben voorheen ook al geiten gelopen dus met dat (niet)uitbreken moet het wel goed zitten denk ik. Ik twijfel over 1 zo'n ijzeren landbouwhek, misschien moet daar nog kippengaas voor ?

Stel dat ik de geiten ga aanschaffen, is er een adres dat aan te raden is, of een site met herplaatsers ?

Die haarschapen zijn gaaf !!!

Met vervelend gedrag bedoel ik inderdaad dat hij kan gaan stoten, en als je dan een groot ras wil kan dat best zeer doen.

Ik ken helaas geen opvang adressen. ik denk dat je gewoon moeten zoeken naar een lokale fokker of kinderboerderij,

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:12

Voor geiten gaas + stroomdraad, anders klimmen ze alsnog over/door je gaas. Kameroens kunnen 1.40m springen (2x schofthoogte), let dus op met hoe hoog je afrastering moet zijn.
Je landbouwhek dichtmaken liever met bv 5x5 betonmat (dat is sterk genoeg, want dat 6kantige kippengaas trek je met je blote vingers nog kapot.)

Geit die ritsig is, wil veel meer haar best doen om uit te breken dan als ze dat niet is, het valt daarom wel te overwegen om gecastreerde bokjes te kiezen (of je moet lammetjes willen). Al is het altijd afhankelijk van de individuele dieren wat het beste past bij jouw en de situatie. Optie kan ook zijn om een klein stuk echt solide en permanent voor ze af te zetten en ze daarnaast als je er bent los te laten lopen/aan de stick te zetten om ze dat te laten afgrazen wat je kort wil hebben.

De primitieve schapenrassen verliezen vaak ook zelf hun wol, die hoef je niet te scheren, al kan het zijn dat ze hulp nodig hebben doordat je ze plukt. Stress hangt af van hoeveel ze gewend zijn qua mensen die aan ze zitten, of jij dat bent of de scheerder, laat maar lopen en grijp ze 3x/jaar voor ontwormen, vaccineren/bekappen en scheren raad ik af (nog afgezien van geen zicht op eventuele problemen als myiasis).

Marktplaats kan je zoeken (laat wel zsm je dieren door je DA nakijken), of de stamboeken vragen wat op de verkooplijst staat, maar dan zijn de prijzen vaak hoger en als je niet wil fokken is dat niet altijd interessant.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:16

Dankjewel voor de info allemaal.

Misschien is een primitief schapenras dan ook nog wel een optie... de bedoeling is wel dat ze gewoon aandacht krijgen, dus dan hebben ze denk ik geen stress door aanraken.

1.40 springen !!! wow.... zo leer je nog eens wat ;-) Het wordt geen Kameroen haha.

Zowiezo 2 gecastreerde bokjes, als ik dit zo lees. Verder ga ik eens googlen op primitieve schapenrassen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:18

tamary welke rassen hoef je volgens jou niet te scheren?
De Ouessant in ieder geval wel, die moeten echt in juni van hun wol af geholpen worden.
Soay misschien niet maar die krijg je erg moeilijk mak.

Ik heb ook kameroen gehad maar die sprongen bij mij echt niet hoger als een gewoon schaapje.
In paniek kunnen ze natuurlijk veel.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:27

De Hebrideans zijn ook zeer leuke schaapjes, lijkend op geiten maar ook een zeer klein schapenras. Wij zijn nog altijd enorm tevreden met ze en ze lopen hier ook gewoon tussen de paarden ;) De ram heeft flinke hoorns, maar gebruikt ze niet tegen ons. Is een heel lief en zacht dier. De ooi heeft slechts heel kleine hoorntjes, dus ooitjes zouden misschien wel handiger zijn in jouw situatie. (Zit je sowieso niet met lammetjes al, als je dat niet wenst ;) )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:39

spatter schreef:
tamary welke rassen hoef je volgens jou niet te scheren?
De Ouessant in ieder geval wel, die moeten echt in juni van hun wol af geholpen worden.
Soay misschien niet maar die krijg je erg moeilijk mak.

Ik heb ook kameroen gehad maar die sprongen bij mij echt niet hoger als een gewoon schaapje.
In paniek kunnen ze natuurlijk veel.

Shetland ook, maar dracht (hormoonschommelingen) heeft er wel invloed op + dat niet alle fokkers hier meer op selecteren. En niet scheren betekent niet niks aan doen, geheel vanzelf gaat het vaak niet. Was ook nooit de bedoeling, dan ben je de wol kwijt ook al is er niks nodig om het van je schaap af te krijgen. Voor mij is een groot voordeel dat er geen wondjes ontstaan en dat omdat er een natuurlijke breuklijn in de wol zit er een laagje bescherming tegen het weer achterblijft. Je hoeft je dus geen zorgen te maken over zonnebrand of onderkoeling als het heet of juist erg nat wordt de paar dagen er na. Er wordt van wat ik zie nl erg kort geschoren meestal.

Met een wandelpad en dus mogelijk honden/rare mensen is het altijd oppassen, gaas en goede/hoge afrastering is er dan ook om de honden en mensen bij je beesten weg te houden (voeren, etc.)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:02

Citaat:
Met een wandelpad en dus mogelijk honden/rare mensen is het altijd oppassen, gaas en goede/hoge afrastering is er dan ook om de honden en mensen bij je beesten weg te houden (voeren, etc.)

Dat klopt. Het is maar een kort stukje (het land ligt in de lengte en het pad is op een klein stukje van de kopse kant, maar toch.....

Misschien dan toch maar een bok met grote hoorns aanschaffen }:0 :Y)
Nee hoor, er is regelmatig toezicht, er komt een degelijke afrastering (met stroom) en een bord met niet voeren.

Het uitzoeken van een schaap/geit is toch nog moeilijker dan ik dacht :D
Scheren wil ik eigenlijk niet aan beginnen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 16:24

tamary ik wist niet dat het zo kon.
Bij mijn jonge schapen lukte het vaak wel op deze manier (wist niet dat het officieel ook echt zo hoorde) maar bij mijn oudjes komt het niet zo mooi meer los.
Ik knip ze met een nieuwe keukenschaar, ben daar inmiddels redelijk handig in zonder schaapje in haar velletje te knippen en toch mooi tussen de nieuwe en oude wol in te zitten.
Zo'n schapenschaar heb ik ook maar die is me veels te groot voor die frut ouessant schaapjes.

Gaat Hebrideans opzoeken :P
Oei, flinke parij horens, daarom heb ik zo graag Barbados schapen , zelfs de bokken hebben geen horens.
Afbeelding
Mijn vroegere ram.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:12

Hier afgelopen zondagnacht de laatste drie schapen van het hoogland gekregen;absurd laat.
Deze groep heeft de hel herfst en winter verstoppertje gespeeld.
De buurman kwam middernacht met één achter in de kofferbak langs, en vertelde dat er nog twee gespot waren in de helling direct naast de onverharde weg tussen onze en zijn boerderij.
We hebben ze gehaald en midden in de nacht naar huis gedreven met behulp van Gláma de bordercollie. Dit was mogelijk doorde heldere hemel en sterk maanlicht. Ook Noorderlicht trouwens, erg cool!

NB. Verschrikkelijk nieuws Essiesilly's; hoeveel schapen hebben jullie zelf verloren?

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:28

Die zijn dan wel extreem goed in verstoppertje spelen. :=

Hier moeten er nog 3 geiten aflammeren, ik hoop morgen.
Zaterdag is mijn vriend weg dus zal je net zien dat ze dan lammeren. _-:(

Met de geit die het zo zwaar heeft gehad gaat het goed, ze is er nog en gaat 2x per dag mee de melkstal in.
Ben er erg blij mee, verwacht dat ze er wel helemaal door gaat komen.
Wel maken we een aantekening dat we haar niet meer aandekken.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 20:49

Jemig Kuggur, daar ben je ook mooi klaar mee! Geeft wel weer hoe groot het daar is. Fijn dat ze toch nog terecht zijn!

Mooi dat de geit toch nog bijgetrokken is, Renske!
Hopen dat de laatste drie nog even haast maken!

Hier vandaag weer 2 gelammerd, en bij alle 2 zaten de lammeren verkeerd. Voor beide schapen een zware bevalling, gelukkig 3 gezonde lammeren en de schapen lijken het ook redelijk te doen.

De laatste krijgt hier ook een aantekening dat ze niet meer gedekt wordt. Daar kwam het hele spul mee naar buiten toen het lam eraf was en vorig jaar had ze ook geen makkelijke bevalling dus we vinden het wel goed zo.