[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:25

Mooi begin al zo zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 14:45

J0anieke schreef:
Gister na aanleiding van spuit's bericht de tank een hele tijd open gehad en nat gehouden. Schimmel lijkt nu ineens alweer een stuk minder. Nieuwe lamp is binnen, ziet er meteen een stuk frisser uit. Laat t nu even wennen met de nieuwe lamp en ga van t weekend kijken hoe t zich gaat vorderen. :D

[ [url=m/SnPsQv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn om te lezen! Wat een groei al zeg :wow:
De bakken die zonder filter draaien hebben vaak een ontzettend hoge plantbezetting die deze 'vuiligheden' op kunnen vangen, dat zou nog niet lukken met de kleine massa aan planten die je nu hebt :)

dierenfan schreef:
Durf absoluut nog niet opgelucht adem te halen. Einde middag gewoon weer 20 procent water ververst en morgen avond na werk weer testen en dan maar zien of ik het kan laten of nog eens moet doen. De hele dag was het zoals vanochtend. Maar vanaf 2 uur na de water wissel heb ik 4 actieve vissen en soms doet 5 voorzichtig mee. Nummer 6 inmiddels gespot en doet heel af en toe een stukje zwemmen en verder veilig onder een plant. Terwijl ik dit typ gaan er 5 poetsend door de bak. Gelukkig geen enkele vandaag op zijn zijkant zien liggen.

Dat klinkt ook als een vooruitgang :)

@Ellepel
Ik zou zeggen, gewoon doen! Echt heel ontspannen om de visjes bezig te zien, en ze komen echt 10x mooier gekleurd binnen :D

Melyoramel schreef:
Ook zie ik 1 garnaal met wat witte vlekken, die hij 2 dagen geleden sowieso niet had. Ik kan er verder weinig over vinden op internet wat het zou kunnen zijn. Iemand suggesties?
[ [url=m/S07TKj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedoel je de witte plekjes bij kop en staart?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 15:01

@Spruit, ja, vooral die bij de kop vielen me op, die zaten er nog niet eergisteren. Denk ik... Meesters in verstoppen, maar durf wel zeker te zeggen dat die er vorige week niet zat. Garnaal is wel gegroeid, dus heeft misschien al wel een vervelling gehad tussendoor.

Sinds gisteren heb ik dan de filter flow aangepast voor meer doorstroming en zuurstof, ze lijken iets actiever te zijn.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 19:41

Osmose apparaat hangt inmiddels ook bij m'n boiler. Hij piept nog ergens, dus beetje bang dat die ergens lekt... Even tijdje draaien (staat ook in de handleiding dat dat een uur moet ivm antibiotica) en kijken of die lekt. :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 20:59

dierenfan schreef:
PH 7,5
KH 7 a 8
GH 8
NH 0,0
NO2 0,5
NH3 0,0
NO3 10 a 20
PO4 0,0

Net weer getest is 48 uur later en 2x 25 procent water ververst.
PH7,5 KH6 GH7 NH0
NO2 1,0mg/l
NO3 10 mg/l
PO4 0mg/l

Heb dus de eerste keer volledig verkeerd afgelezen. De kleur was stukken minder intens dan toen en lees hem nu hoger af.... Aflezen is zo simpel niet oepsss

In elk geval ze eten alle 6 goed. Zijn stukken actiever en ook niet meer zo bang en angstig.
Heb wederom ververst maar nu maar 15 liter ipv 25 liter en eigenlijk van plan om zondag weer te testen maar morgen helemaal niets te doen tenzij de vissen morgen terug raar gedrag gaan vertonen.

Of miet je door gaan met dagelijks verversen tot uitslag 0?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 21:23

vraag ik me af, je bent nu continue water aan het verversen.
dat bevat ook altijd wel een bepaald gehalte aan bijvoorbeeld nitraat en andere zaken toch?
dan hou je die waardes ook wel denk ik...

zou echt even ophouden met je testen en bak even zo laten.
als je steeds ververst stimuleer je continue de corydoras tot paargedrag.
lijkt me echt niet handig.... :o en met welke temperatuur water ververs je?
vraag ik me zo af.

corydoras moeten trouwens bijna altijd even wennen.
bij mij is het vaak de eerste week dat ze wegschieten of druk het raam heen en weer gingen..
nu zijn ze beetje chill door de de bakken aan het grondelen tenzij ik water ververs.

and as we speak gaat er bij mij een fantoomzalm dood.
en garnalen zijn er dan als de kippen bij he.
ze is nog niet eens dood en ze zitten er al op.

he bah... -O-

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 07:10

Oeiii dat is wel beetje heel hard zo.. Dood door ouderdom?

Ververs gewoon met koud water en als ik de test buizen na testen vol leidingwater laat lopen gaat het gehalte terug naar 0

Niet eens stil gestaan met paar gedrag. Zo bezig geweest met het weer gezond krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 07:12

Even heel wat anders. Voorlopig waarschijnlijk hier nog geen optie maar ik lees veel over komkommer voeren in aquarium. Dat heb ik veel in huis dus geen probleem. Gewoon wassen. Stukje snijden, vork oid er in en paar uur laten in aquarium? Schijnt ook simpel te zijn zo slakken te verwijderen.

Na alle ellende... Vervuild komkommer erg of niet?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 07:43

Als je ververst kan je het beste het water eerst op temperatuur laten komen, zodat het niet teveel verschilt met de temperatuur van je aquariumwater, anders kan dit ook stress veroorzaken.

Komkommer ligt eraan welke beestjes je in je aquarium hebt zitten. Garnalen lusten het in ieder geval graag, volgens mij corydoras ook, ja.
Ik blancheer of kook het, dat zorgt ervoor dat het zinkt (en eventuele bacteriën gaan dood). Dan prik ik het op een sateprikker/tandenstoker met stompe punt en steek ik het in de bodem (meeste oppervlak voor de garnalen om het eerlijk te verdelen). Voor cories zou ik het of op de bodem of in een voederschaal leggen.
Een vork zou ik niet gebruiken ivm eventuele metalen die het af zou kunnen geven, en de scherpe punten van de vork.

Al het voer kan vervuilen, ook normaal visvoer, dus het is belangrijk om met mate te geven. Een komkommer zou ik na 2-3 uur in het water verwijderen, als ze het niet op hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 09:25

verversen met koud water word dus inderdaad wel gedaan juist vanwege dat paren.
kijk anders eens wat filmpjes op youtube?

hier eten de corydoras geen komkommer of andere groenten. heb ze er niet bij gezien.
volgens mij zijn het wel een alleseter, maar met een voorkeur voor dierlijk voer?
ik merk in elk geval hier wel dat ze voorkeur hebben voor de vipachips :j
komkommer geef ik trouwens nooit, word echt heel snel snot, en zit zowat geen voedingswaarde in.
anders even die zaadjes er uit halen en alleen het stevige gedeelte voeren?
mijn ancistrus krijgt wel courgette, gewoon ongekookt geef ik.
plakje aan een koffielepeltje steken en op de bodem laten zakken.
en na een dag is dat meestal wel weg, de garnalen eten dan de restjes wel op.
lijkt altijd heel grappig als hij eerst de schil er af schraapt

dierenfan, ik had al gezien afgelopen week dat ze een dik oog had.
dat heet een pop-eye en kan meerdere oorzaken hebben.
meestal gaan ze daar wel aan dood
ik had er een tijd terug een paar bij gehaald, was er al 1 met een rare bult ,die ging dood.
deze vond ik ook al niet zo denderend gezond overkomen.
moet vanmiddag toch met die bak bezig, filter moet even schoon, en verder even wat onderhoud doen

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 10:23

Balen Ellepel..
Had dat hier met een maanvis, mijn anetoma helena’s zitten er dan ook al op voordat ze goed en wel de grond heeft geraakt..
Zal met garnalen ook zo zijn idd.

Koud water ververs ik eigenlijk alleen bij de axoos omdat t moet haha.
Heb t wel eens gedaan voor de cory’s, maar dat deed ik wel pas toen mijn bak wat stabieler was.

Komkommer is leuk om te geven, alleen moet het welgegeten worden.
Slakken worden soms ook daarmee gepakt inderdaad.
Net voordat het licht uitgaat erin doen en laten zinken zoals Melyoramel zegt met een sateprikker of een vork ofzo.
En dan ‘s ochtends voor t licht uit gaat eruit halen.
Het vervuild alleen wel heel erg, dus ik zou daar even mee wachten tot het wat beter gaat met je bak.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:37

Laat ik het voorlopig lekker doen. Ze eten hun tablet van dennerle cookies erg graag en wil tzt ook die vipachips aanschaffen. Ik heb het persoonlijk niet zo op maar 1 ding voeren vandaar dat ik ook daar naar kijk. Mijn honden eten ook verschillende merken brok, vers en stoomd vlees inclusief restjes van ons. Wil de vissen ook wat variatie geven maar alles op zijn tijd.
De komende 2 weken zal er niet heel veel veranderen hopelijk tenzij verbetering van de water kwaliteit.

Dus 2 weken tijd om tot 1 definitief punt te komen qua visbestand en eventueel garnalen. Ergens denk ik nu dat garnalen mij stress gaan geven en dit moet juist een ontspannen hobby zijn. Het aquarium is helemaal mijn ding qua alles alleen genieten doet mijn vriend er gelukkig ook erg van.

Zo lang niet compleet kunnen dingen veranderen. Eenmaal aangeschaft dan blijft het gewoon. Maar hij gaf nu aan het leuk te vinden verschillende kleuren en drukke vissen te hebben. Ipv een school (neon) tetra's kom ik dan al vlot terecht bij assortiment platy of guppies.
Platy trekt mij dan veel meer maar is wel een belasting voor de bak en zal zeer waarschijnlijk behoorlijk voortplanten. Ook wel erg leuk maar meer werk al zal een hoop niet opgroeien.

De Corydoras zijn alvast helemaal fantastisch. Er komen denk ik 2 helena slakken in. Toch wel handig te hebben. Dan dus drukke en kleurige vissen.
Bovenin gaat toch tzt uiteindelijk een drijfplant komen zodra de bak voorzien is van meer bewoners en volledig stabiel is. Toen zag ik van de week dwerg goerami's. Prachtig maar kennelijk zeer zwakke gezondheid en heb behoorlijk veel stroming. De honing goerami's blijven ook geweldig maarrrr bovenlaag stel ik voorlopig uit.
Hoop wel over 14 dagen een zo stabiele bak te hebben dat ik volgende groep vissen kan toevoegen en de slakken

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:39

Oei Ellepel dat is niet echt fijn om aan te zien. Is er altijd veel gezondheid risico's als je er vis bij zet? Bijvoorbeeld beter uit winkel halen of ook gerust particulier?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:40

jolmer20 schreef:
Balen Ellepel..
Had dat hier met een maanvis, mijn anetoma helena’s zitten er dan ook al op voordat ze goed en wel de grond heeft geraakt..
Zal met garnalen ook zo zijn idd.

Koud water ververs ik eigenlijk alleen bij de axoos omdat t moet haha.
Heb t wel eens gedaan voor de cory’s, maar dat deed ik wel pas toen mijn bak wat stabieler was.

Komkommer is leuk om te geven, alleen moet het welgegeten worden.
Slakken worden soms ook daarmee gepakt inderdaad.
Net voordat het licht uitgaat erin doen en laten zinken zoals Melyoramel zegt met een sateprikker of een vork ofzo.
En dan ‘s ochtends voor t licht uit gaat eruit halen.
Het vervuild alleen wel heel erg, dus ik zou daar even mee wachten tot het wat beter gaat met je bak.

Wil niets in bak wat mogelijk vervuilend is voorlopig. Vang wel 2x per dag de slakken even van de ramen tot uiteindelijk ik helena slakken heb en die gaan eten

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 12:50

dierenfan schreef:
Oei Ellepel dat is niet echt fijn om aan te zien. Is er altijd veel gezondheid risico's als je er vis bij zet? Bijvoorbeeld beter uit winkel halen of ook gerust particulier?

Particulieren die vissen verkopen doen dit altijd omdat de fok goed gaat, hier kun je dus goede sterke vissen die vaak met liefde en zorg groot gebracht zijn kopen (er zijn zeker ook uitzonderingen en je moet altijd naar de vissen kijken...). Ook krijg je hier wel vaak goede informatie betreffende de zorg voor de vis mee, de particulier weet immers veel over zijn vissen.
Winkels importeren, hier zijn de vissen enkele dagen onderweg, komen ziek, verzwakt en gestresst in de winkel aan. goede winkels hebben een aparte quarantaine ruimte waar ze de vissen eerst 1-2 weken laten tot ze verkocht worden. maar je hebt ook zat winkels waar ze gewoon gelijk alles in een bak gooien, medicatie in, prijskaartje eraan en klaar. ook krijg je vaak onvolledig of foute informatie over de vissen mee. Dus je moet goed opletten, waar je ze ook koopt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:27

Veriye zo heb ik dat nooit bekeken eigenlijk. Zit zeker wat in

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 13:45

zo is het ook. en het is ook wel wat geluk hebben.
ik heb wel es wat dood gehad, dat gebeurd wel.

platys zijn leuk,maar vermeerderd ook erg makkelijk toch?
ik heb juist gekozen voor vissen die dat niet doen.
heb helemaal geen zin om steeds van alles er uit te moeten halen,verkopen.
heb eerder wel zwaarddragers gehad.
kon ze echt heel slecht kwijt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:46

Platy's zijn konijnen, net als guppen, zwaarddragers en molly's.

Ik kreeg mijn vlinderbarbeeltjes juist een week later, juist omdat ze nog in quarantaine zaten bij Ruinemans. Kon ik wel waarderen, krijg ik in elk geval vis die even op adem heeft kunnen komen. Helamaal aangezien het wildvang uit Congo is.

Zoals Veriye zegt, bij een particulier kun je prima vis aanschaffen, al zou ik dan juist wel weer oppassen met de vissen die ik hierboven heb genoemd, dat is vermeerderen ipv fokken en daar worden ze niet altijd sterker van :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 14:49

Dat heb ik ook met de zwaarddragers inderdaad. Merk wel dat de congozalmen de huidige populatie aardig in stand houden, we hebben de afgelopen maand geen groei gehad :D
We hebben het interne filter vervangen voor een extern filter. En onder het interne filter was echt een perfecte schuilplaats voor ze.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:46

Heb nog zeker 2 weken om te zoeken wat ons beiden trekt en wat voldoet aan de meeste eisen
-zeer makkelijk te houden
-mag best voortplanten, liefst niet extreem
-kleurrijk
-sterke vis
-geen saaie vissen, sociaal en erg actief
-mag 1 soort maar misschien lost 2 soorten ook het probleem op dat 1 schooltje vissen te rustig gevonden wordt.
Zijn er sites die hierbij kunnen helpen overigens zoals je ook hebt qua welk ras hond je zoekt en bij je past? Heb al geprobeerd zo'n site te vinden maar niet gevonden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:50

kijk eens naar een rasbora soort?
oh en op het werk hebben we rouwtetra, geen kleurtjes.
maar wel ontzettend leuk om naar te kijken.

maar er is zoveel leuks haha.
wat dat betreft ik nog wel meer bakken.
:D

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 20:55

ellepel schreef:

Ach hou op :')

Ik heb nu de 20L en de 85L (en in de 85L nog geen vissen, maar wel ideeën) maar oh oh oh als ik af en toe aquaria en vissen voorbij zie komen op reddit of andere fora, oh, kan toch zeker nog een bak bij :+

Maar nee! Voorlopig niet hahaha. Eerst nog mijn filter voor de 85L vervangen (alhoewel het nu goed lijkt te draaien), en over paar weken vissen erin, maar iets met geld enzo :') :Y)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:01

ellepel schreef:

Hou maar op haha zou in elke hoek wel zo'n televisie aquarium willen hebben. We missen zeker de helft op tv tegenwoordig haha maar weten exact wat in aquarium gebeurd. Vandaar ook opeens moeilijker om keuzes te maken. Zie steeds zo ontzettend veel leuke vissen en vriend is er meer mee bezig dan gedacht en heeft toch ook aan gegeven wat hij leuk vind. Dan toch proberen een tussenweg te zoeken al blijft het mijn beslissing uiteindelijk maar tuurlijk wil ik wel zijn idee ook mee nemen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:23

Rouwtetra gehad in aquarium bij mijn zus. Wat een enorme etters waren dat. Die waren hele dagen aan het jagen op de neon tetra's en andere vissen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-20 21:36

meen je,echt?
in het bakje op mijn werk zitten ze met vuurneon, en dat gaat dacht ik goed.
maar misschien zijn ze beter met eigen groepje.

ik ga wel vaak even naar aquarium zaakje hier vlak bij.
die man heeft echt van zijn hobby zijn werk gemaakt.
je komt er ook niet meer vandaan,hij kan uren praten over zijn vissen!
heeft ook ook schildpadden , en reptielen en van alles zitten.
echt leuk om rond te snuffelen.