Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Riverdale

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:39

Ik heb wel van die super ouders die als ze terugkomen van de appie voor de wekelijkse boodschappen spontaan 2 zakken andijvie, komkommer en paprika meenemen. Speciaal voor de cavia’s <3

Hoeveel groenvoer hebben cavia’s nou echt nodig? Onze cavia’s wegen beiden rond de 900g/1kg. Ze krijgen hier per cavia per dag minimaal 100/150g aan groenvoer maar vaak wel veel meer. Ook een vit c tabletje elke dag. Lees dat sommigen hier 250g minimaal geven, is wat wij geven dan wel genoeg?

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 16:44

Oh mijn vriend doet dat ook regelmatig, vind ik zo leuk! Hij vind er niks aan maar toch stiekem wel een beetje hihi

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 18:58

Ik kom (helaas) zo vaak bij de dierenkliniek dat ik er ondertussen iedereen ken en ik zelfs een keer een gratis consult kreeg als 'cadeautje' dat ik niet opgaf. Ik hoop nog steeds een keer op een cavia-verzekering, onwetenden onderschatten hoeveel rekeningen we al hebben gehad. Drama beestjes zijn het ook :') Maar zo leuk <3

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:12

Hier krijgen ze dagelijks met zijn achten een paprika, een stel wortels, allemaal een plak komkommer, allemaal een blad andijvie en dan aanvullend nog wisselende groenten en fruit.

Mijn ouders betalen de dierenarts gelukkig ook, maar ik zie zelf goed wanneer er iets mis is (en vaak ook al wat) dus als ik aangeef dat het nodig is gaan we ook.

Wij komen ook echt heel vaak bij de dierenarts, vooral met Nibbit.

Effie's verstopping lijkt te zijn opgelost *\o/* We hebben medicijnen (iets natuurlijks) liggen van Eva Stoffels omdat Nibbit ook vaak verstoppingen heeft, dat heeft het denk ik weer op gang gebracht.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:48

Fijn nieuws van Effie! *\%/*

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 19:52

Goed nieuws van Effie.

Hier wissel ik heel erg veel af, komkommer, wortels, witlof, andijvie, heel soms wat kool, paprika, sla en natuurlijk de groente restjes als de stronken van de broccoli, bloemkool bladeren. Tomaten hoeven ze hier echt niet. Opgeven na vier pogingen, normale tomaat en snoep tomaatjes geprobeerd niets willen ze.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:11

Gelukkig is Effie haar buikprobleempje weer opgelost! :)

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:15

Wat kun je überhaupt doen tegen verstoppingen?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 23:26

Genoeg vezels voeren en zorgen dat ze altijd fris hooi tot hun beschikking hebben. Voldoende vitamine en mineralen binnen krijgen.
Maar het kan ook medisch niet in orde zijn natuurlijk.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 14:52

weten jullie toevallig of je groente ook kunt invriezen? wij hebben iedere woensdag markt, maar natuurlijk kan ik daar niet elke woensdag heen. Op de markt is het zo verleidelijk om lekker veel verschillende groentes mee te nemen. Maar veel inkopen betekent ook veel weggooien als het niet optijd op komt, vandaar dat ik me afvroeg of je het ook in de diepvries kunt gooien om later te kunnen gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:03

Niet alles komt even 'fris' uit de vriezer. Sommige dingen worden erg papperig als ze ontdooid zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:08

Gaan er dan ook niet veel vitamines verloren? En gefeliciteerd! :D

Effie's verstopping was gisteren avond weer terug. Maar we bleken nog Cisaral Drops te hebben dus ze hoeft nog niet naar de dierenarts. Met dat spul kwam het binnen een kwartier weer op gang, maar vanochtend kwam er weer niets uit. Dat zal ik haar dus nog wel een paar keer moeten geven :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 15:10

Er zullen zeker vitamines verloren gaan, maar dat gaat sowieso achteruit ook als je het vers bewaard.

Als het zo vaak terugkomt zou ik toch iets aan het voer veranderen, desnoods even gaan hooi meer of ander droog voer wat verstopping kan veroorzaken.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:17

Het is nog niet echt goed op gang gekomen. Dat duurt vaker een paar dagen, haar darmen zijn nu ontregeld.

Aan het voer ligt het niet, dit is de eerste keer dat ze het heeft. Nibbit heeft het wel vaker gehad, maar dat komt door beschadigingen van de antibiotica na haar operatie..

Ik geef haar nu wel extra veel groente (andijvie) :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:35

@Kimmie, wat liggen die cavia's heerlijk op hun gemakje bij jou zeg. En die toekomstige castraat Zorro is zeker een lekkerdingetje. :)

@Taartje, wat een leuk zicht in die romper, hopelijk is hij snel weer de oude.

@silvericathy, veel moed met je caviaatjes, als ze zo bang zijn en veel hebben meegemaakt heb je er wel even je handen mee vol. Maar alles komt uiteindelijk wel weer goed, als ze maar eten inderdaad. :D En cavia's zijn stiekem veel leuker dan hamsters hoor. ;)

@Tanjaatjuhh; proficiat met de leuke kleintjes!

@yvje86, wat zitten die gezellig samen te eten in hun bakje. Zijn het enkele agouti's van kleurtjes? :9

@Melody7, jij spant wel zeker de kroon met de foto's van jouw cavia's, die zijn altijd zo verschrikkelijk leuk! En ja, Effie is echt wel een speciaaltje hoor, gelukkig is haar verstopping opgelost!

@Eenhoorni, wat een mooi en warm schuilplaatsje (hutje) hebben ze bij jou!

@Nientsje, Wat een lieve snoet van Herman, welke kleur is hij nu juist? toch Slate of een lilac, ik kan die twee ook niet goed onderscheiden. Ik heb hier ook nog een lilac tan beertje, van ongeveer zes jaar, dat is mijn oudje, die heeft inderdaad wel erg donkerrode ogen, maar toch wel rood tintje. Mijn andere caafs met lilac hebben ook rode ogen maar toch ander rood, lichter eigenlijk. :D Gelukkig is Herman zijn oogje beter, ook al was het een dure rekening. :+

Ik heb één van mijn beertjes bij de twee zeugjes gezet, dus als alles goed gaat heb ik over een 68 dagen of wat meer kleine caviaatjes. :) Ik kijk er al naar uit!

Qua groenten heb ik hier geen echt probleem, ik mag alle 'niet geschikt voor menselijke consumptie' groenten ophalen van een biologische serre in mijn buurt. Dus alle wortels, paprika, komkommers of andere groenten met een plekje teveel mag ik gratis gaan ophalen. Daar zijn mijn cavia's erg blij mee hoor! :9

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 15:52

@melody hopelijk is het probleem snel opgelost, zit je ook niet echte mee met de gezondheid van je caafjes.

@nientsje wat is Herman knap!

@laureas wat leuk, wat voor kleur worden de ukjes?

Sammie is echt een oud oversekst mannetje. Die rijd op de broertjes dus soms even een time out. Ze krijgen ook geen rust anders

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:13

Ik heb 2 lilacs gehad (nu nog 1) en die hadden beide felrode ogen. Heeft te maken met het EP/EP (homozygoot), met heterozygoot (EP/ep) krijg je geen rode ogen en ook geen lilac maar zwart.
Slate is dus genetisch gezien iets heel anders.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:28

Zo caviaverblijf heeft weer een schoonmaak beurt gekregen.

Ook naar de opvang geweest om het een en ander op te halen, melany7 kan vertellen hoeveel t was :')

We kunnen weer even vooruit met de brokjes en kruidenmixjes
Afbeelding
Afbeelding

Nog even met lieve Zorro geknuffeld<3

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:40

Daar heb je even wat voorraad aan, Kimmie. :D

Dubbeldun, volgens mij heb ik altijd al lilac gehad, maar veel mensen noemen lilac ook slate (blue). Mijn lilac tan heeft wel donkerrode ogen. Mijn lilac/saffraan/witte daarentegen hebben lichtere rode ogen. Maar nu weet ik dat het verschil tussen slate en lilac aan de ogen te onderscheiden is. :)

Mira, ik heb mijn US teddy beertje bij mijn gladharige zeugjes gezet, de zeugjes hun moeder was echter ook een us teddy dus ik hoop dat ik teddy jongen in hun nestje zal krijgen. De kleurtjes van al de cavia's zijn lilac/saffraan/wit, met kans op quadrifoglio.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:45

Wat leuk dat je een nestje verwacht Laureas!

Ja je had echt heel veel Kimmie! En dat voor 2 cavia's :)) Ze hebben geluk met jou :D

In de opvang zit nu ook een cavia met (ik gok) Lilac-Saffraan-wit. Dat is zo mooi! Ze heeft vuuroogjes, dus niet knalrood, en is ook nog Coronet. Ik heb thuis al geprobeerd of ik er echt niet nog een mag, maar nee :+

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:49

Ja, vind het echt zo leuk om terug jonge cavia's te verwachten. De laatste nest is nu al zo'n drie jaar geleden. :D Dat was een zesling, nog nooit eerder voorgehad maar ze waren allen gezond.

Ik heb al een paar adresjes waar eventuele jongen naartoe kunnen maar anders hou ik ze gewoon zelf allemaal aan. In mijn stallen van de minipaarden heb ik een paar kleinere boxen waar makkelijk een aantal extra cavia's kunnen lopen, hebben ze ook veel ruimte. :)

En lilac/safrraan/wit vind ik ook echt de mooiste kleurslag bij cavia's. :o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 16:54

Ik vind de kleur idd wel mooi, maar die hele felle rode ogen weer minder :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 16:59

Dat vind ik er ook net zo mooi aan, die rode ogen van mijn caafjes. :P Net zoals ik gek ben op de blauwe ogen van sommige van mijn paardjes. Vroeger had ik ook vaak witte konijnen met rode ogen. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-18 17:03

Blauwe ogen bij paarden hou ik dus ook niet van :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-18 17:10

Ja, zo zie je, smaken verschillen nu éénmaal. Veel mensen zien die blauwe ogen wel weer graag, zoals ik. En ook bij cavia's vind ik het erg leuk staan, die anders gekleurde oogjes, maar of het nu blauw, rood of zwart is, maakt me allemaal niet zoveel uit hoor. Als het allemaal maar leuke gezonde diertjes zijn waar we veel plezier aan hebben. ;)