Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmie

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:40

Mogen cavia's zonnebloem pitjes of pindanootjes? Kunnen ze die pellen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 11:43

Aardbei zit het minste in gezien onderstaand lijstje... Kleintjes zijn leuk :D

Aardbei – 58,8 mg / 100 gram (98% ADH)
Sinaasappel – 59,1 mg / 100 gram (99% ADH)
Papaya – 60,9 mg / 100 gram (102% ADH)
Pomelo – 61 mg / 100 gram (102% ADH)
Jujube – 69 mg / 100 gram (115% ADH)
Lychees – 71,5 mg / 100 gram (119% ADH)
Kiwi – 161,3 mg / 100 gram (269% ADH)
Zwarte Bes – 181 mg / 100 gram (302% ADH)
Guave – 228.3 mg / 100 gram (381% ADH)
Acerola (Westindische Kers) – 1677,6 mg / 100 gram (2796% ADH)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:48

miramii schreef:
@Silver cavia’s moeten sowieso altijd vitamine C bij gevoerd krijgen, gezien ze dat zelf niet aanmaken. Vitamine C zit in groente en kan je per druppels of pillen toedienen. Ik heb destijds de druppels toegediend door ze over de brok te druppelen. Je kan het ook over de groente druppelen die je hebt, mits de groente de druppels een beetje opneemt. Als de kleine guppen weer gezond zijn kan je eventueel alleen overgaan op groenten met vit C.

Voor nu zou ik als ik jou was ervoor kiezen om paprika en spinazie te gaan voeren. Beiden bommetjes van vitamine C. Ik weet niet in hoeverre ze gewend zijn aan groenten? Ze mogen best wel wat hebben hoor. Inmiddels krijgen ze hier een paprika en daarnaast nog twee andere soorten groenten per cavia. Bv boontjes, wortel, spinazie, andijvie, appel ect.

dankjewel voor je reactie, ik ga morgen naar de plaatselijke dierenwinkel en kijken of ze daar druppels hebben, tabletten lijken me niet heel handig, ze eten nog niet uit de hand dus lijkt me dat ze die niet in de mond nemen. kan me inderdaad vaag nog iets herinneren van op school, daar moesten ook altijd druppels door het voer.

uhmm, paprika kan ik inderdaad ook wel even voor ze halen :-D
ze zijn niks gewend wat betreft groenten, ze kregen daar niks anders dan korrelvoer en wat oud brood.

ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zoveel van cavia's weet... uiteraard wel even wat ingelezen voor dat we ze mee naar huis toe namen en mijn schoonmoeder heeft ze vroeger ook gehad maar weet niet zo veel over ziektes. Mijn man heeft ze dus vroeger ook meegemaakt. het oorspronkelijke idee was een hamster, maar cavias leken ons zoveel leuker toen we deze tegenkwamen en er even goed over na gedacht hadden.
ach, de basis is er wel, en de wil om er meer over te leren is er zeker.. daarom ben ik ook zo blij met dit topic en dat we elkaar kunnen helpen.

nog even een paar foto's, ze hebben zich kleiner gemaakt dan ze eigenlijk zijn hihi...
cavia 1:

Afbeelding

Afbeelding

cavia 2:

Afbeelding

Afbeelding

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 11:58

Geceliciteerd Anja!! Wat een schatjes <3

Ze zijn wel heel leuk silver!

Herman en Ewok lusten geen vitamine C pilletjes. Dus bij hun druppel ik elke avond cavifit over de brokjes :)
Gisteren heb ik ze voor het eerst andijvie gegeven. We aten stampot andijvie en er bleef nog heel wat over. Nou smullen dat ze deden!!

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:04

Nientsje schreef:
Geceliciteerd Anja!! Wat een schatjes <3

Ze zijn wel heel leuk silver!

Herman en Ewok lusten geen vitamine C pilletjes. Dus bij hun druppel ik elke avond cavifit over de brokjes :)
Gisteren heb ik ze voor het eerst andijvie gegeven. We aten stampot andijvie en er bleef nog heel wat over. Nou smullen dat ze deden!!

Andijvie vonden ze hier ook heerlijk, spruitjes niet zo... maar de Andijvie was zo verdwenen hihi.
en dankjewel voor het compliment, normaal vindt ik het wel leuke dieren, maar inderdaad deze kleurstelling was voor ons iets dat we niet konden laten ;-) Ik ben er zelf nog niet eerder echt bewust tegengekomen, dit was voor mij de eerste keer dat ik het zag.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 12:09

Ewok is een andijviemaniak. Die blijft net zo lang vreten tot er geen kruimel meer over is := lekker ding dat ze is <3

Ja ze zijn heel apart. Hou ik wel van :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 12:12

Leuke dieren :)
Hier eten ze ook niet allemaal hun pilletje, maar ik ga niet met druppels aan de gang, want dan weet je helemaal niet hoeveel elke cavia heeft binnen gekregen.
Ik denk dat als deze zak met brokken op is dat ik ook stop met speciale cavia-brok te geven. Ik merkte een tijdje terug al toen de brok een paar dagen op was en ze paardenmuesli kregen dat ze veel minder water dronken. Dus er zit duidelijk erg veel zout in. Misschien goed voor de doorstroming, maar slecht voor de nieren. Ik denk ook dat de castraat iets aan de nieren had, want nu hij er niet meer is gaat het water véél minder hard.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:18

Pilletje malen En dan in wat water en in t bekje spuiten doe ik hier maar bij de meeste.
Bij die druppels vervliegt vrijwel alles dus heeft niet veel nut en inderdaad je weet niet wat ze binnen krijgen.

Peterselie geef ik ook regelmatig, ook een vitamine c bommetje.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:20

Hier krijgen ze geen extra vitamine C, met goed brok en elke dag groenten zit je al ruim over de benodigde hoeveelheid :j

Peterselie zou ik dan weer niet te vaak geven, daar zit heel veel calcium in. Dat is niet goed voor de blaas.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:28

Fotospam...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:31

Wat een knappe groep heb je! <3

Ik heb deze week weer een groepsfoto gemaakt van de dames & Zippy:
Afbeelding

De mannen:
Afbeelding

En een groepje op stage :D
Afbeelding

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:38

Oh die middelste van je stagegroep is leuk!!!! Ik snap waarom je die in het midden hebt gezet :D
Als scheiding :')

Verder blijft jouw eigen groep ook super leuk!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:42

Oh dat was eigenlijk niet eens bewust, maar die scheiding in het midden maakt het inderdaad wel af _O- Eigenlijk moest die rechts ernaast, met het snorretje, in het midden. Dat is de castraat van de groep, echt een geweldig beest :D Dat is degene die eigenlijk hier zou komen wonen maar kiesproblemen had. Oktober 2016 had hij nog 2-3 maanden te leven.. Daar was hij het duidelijk niet mee eens *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 14:04

Leuke foto's :)
Hier zitten ze lekker buiten in het zonnetje uit de wind.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:41

Ik had de mijne dus andijvie gegeven; gesneden andijvie uit ern zakje (want dat had ik over). Kreeg ik een berichtje dat ik ze dat niet moet geven... maar andijvie is toch andijvie of niet? Kan ze toch ook wel dit soort andijvie geven?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:43

Kregen mijne ook leven allemaal nog.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 15:43

Jahoor, mogen ze gewoon hebben :j Wat was de rede waarom het niet goed zou zijn?

Heerlijk Dubbeldun!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 16:27

Geen idee... werd er niet bij verteld :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-18 16:42

Wat een bakerpraatjes toch weer... Andijvie in een zakje is gewoon voorgesneden en gewassen andijvie.
Als het geschikt is voor menselijke consumptie is het zeker goed voor cavia's.
Anders wordt het als het al een tijd in het zakje zit en papperig begint te worden, maar dan zou je het zelf ook niet meer eten :D

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:20

Ja ik vond het ook al bijzonder :+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:32

@Anja wat een poepies dat kleine grut!
@Silver wat een mooie cavia's heb je ook een keurslag die je niet veel ziet
@Yvje wat een leuke groep heb je ook echt verschillende kleuren en haar structuren
@Melody ze blijven zo leuk die van jou!

En Nientsje ik geef ze ook andijvie uit zak, las laatst iets over dat het uit zak voor mensen ongezond zou zijn omdat er salmonella op zou zitten hoe langer je het bewaarde. Dus moest je het meteen opmaken

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:52

ik heb trouwens geen idee hoe oud ze precies zijn, in iedergeval een aantal weken oud, maar hoe oud precies wisten ze niet.. . er liep vanalles in het hok rond, van oud tot piep jong en mannetjes en zwangere vrouwtjes....

heeft er iemand misschien een tabel wat ze ongeveer moeten wegen per week vanaf geboorte? misschien dat ik dan een idee krijg hoe oud ze zouden kunnen zijn.

mocht er iemand de kleurslag leuk vinden en eventueel interesse hebben, dan kan ik via pb wel het adres sturen. Ze hebben er teveel, dus er mogen vast nog wel een paar cavia's weg.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 17:55

Oh jeetje, dan had ik ze laten zitten. (Ondanks dat ik die beestjes graag wil helpen hoor!) Hoeveel wegen ze? Ik hoop dat ze nog niet drachtig zijn :(:)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:14

Nee hoop inderdaad niet dat ze drachtig zijn voor je! (Ik heb voor mijzelf een stop voorlopig, eerst moet er eentje gecastreerd worden wil er al wat bij komen. Al zou er bij mijn vader nog wel een ouder zeugje welkom zijn)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:15

melody7 schreef:
Oh jeetje, dan had ik ze laten zitten. (Ondanks dat ik die beestjes graag wil helpen hoor!) Hoeveel wegen ze? Ik hoop dat ze nog niet drachtig zijn :(:)

het beestje met het zieke oogje is het grootste en weeg 281 gram
de andere die een beetje last van het oortje heeft weeg 263 gram.
lees op internet iets over 300 gram dat ze pas bij de moeder weg mogen, maar deze soort is kleiner dan de gemiddelde cavia, dus denk zelf dat ze met 250 gram wel weg zouden kunnen. Zouden dan toch zeker vier weken oud moeten zijn.

we weten inderdaad dat de kans bestaat dat ze zwanger zijn, daar kwamen we pas achter nadat ze al in het hok zaten thuis. Naja, mocht het zo zijn, dan hopen we dat alles goed verloopt. Eventuele mannetjes zullen dan of vergeven worden of anders gecastreerd. We hebben gelukkig ruimte genoeg.