[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melyoramel

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:04

Ooh het gaat de goede kant op, Lieszje! Het zijn echt knappe garnalen! <3

Ik heb een tweede dode garnaal |( Ook weer met de white ring of death, dus al zijn de waterwaardes goed, ik ga even kijken of ik het water wat kan mineraliseren. De rest van de garnalen zijn goed actief, eten prima, en ik heb ook een exoskelet zien liggen, dus sommigen lukt het vervellen wel.

Ik blijf het even goed in de gaten houden :=

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:11

Balen zeg J0anieke. Ik hoop dat je mos het wint

Fijn zeg Lieszje!

Balen Melyoramel... goed in de gaten houden dan inderdaad

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 20:19

Melyoramel schreef:
Ooh het gaat de goede kant op, Lieszje! Het zijn echt knappe garnalen! <3

Ik heb een tweede dode garnaal |( Ook weer met de white ring of death, dus al zijn de waterwaardes goed, ik ga even kijken of ik het water wat kan mineraliseren. De rest van de garnalen zijn goed actief, eten prima, en ik heb ook een exoskelet zien liggen, dus sommigen lukt het vervellen wel.

Ik blijf het even goed in de gaten houden :=

Jammer! Ik had trouwens ook perfecte waterwaardes, maar had dus ook vervellingsproblemen. Ik mineraliseer nu extra op rond de 250tds. En nu geen problemen meer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:05

Mineraliseren... Vervel problemen... Enz

Ik lees het allemaal met verbazing haha het leek allemaal al best ingewikkeld en toch ook simpel een aquarium "beheren"

Echter er komt wel heel veel bij kijken stiekem wat ik ook verwachtte en niet tegen op zie.

Hoe groot is de kans van slagen met garnalen in mijn 110 liter aquarium waar ook dus Corydoras in leven en nog een school visjes in komt? Of is dat eigenlijk een te ingewikkelde combinatie voor mij?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:10

dierenfan schreef:

Ik lees het allemaal met verbazing haha het leek allemaal al best ingewikkeld en toch ook simpel een aquarium "beheren"

Echter er komt wel heel veel bij kijken stiekem wat ik ook verwachtte en niet tegen op zie.

Hoe groot is de kans van slagen met garnalen in mijn 110 liter aquarium waar ook dus Corydoras in leven en nog een school visjes in komt? Of is dat eigenlijk een te ingewikkelde combinatie voor mij?

Ik heb vuurgaarnaaltjes en ben echt een nitwit op aquarium gebied, maar ze doen het echt super. Met die beestjes echt nooit problemen gehad. Ik wist ook niet dat garnaaltjes zo lastig kunnen zijn. Ik heb misschien een sterke lijn gekregen?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:22

Ik heb wat mineralen en vitaminen besteld Melyoramel.
Zal ik kijken of er wat tussen zit wat je kunt gebruiken?
Dan kan ik wat naar je opsturen?

@dierenfan
Je hebt kans dat er weleens een baby garnaal gepakt wordt.
Maar met kleine visjes kun je makkelijk garnalen houden :)
Zou gewoon kijken naar een Neocaridina soort zoals bijv. vuurgarnalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 21:51

esther heb ik ook hoor.
soms wel wat dood, maar ik heb nu echt weer een overschot aan vuurgarnalen.
dat spul kweekt aan 1 stuk door :j

maar dierenfan doe even rustig aan.
kijk even een paar week aan hoe het nu met je groep corydoras gaat.
daarna kijk je eens voor andere visjes en als dat allemaal goed gaat en draait kijk je voor garnalen.
er veranderd vaak nog zoveel in een aquarium!, er kan zoveel fout gaan nog.
hier zitten in alle bakken veel garnalen,met corydoras en danios, en tetras,ancistrus,kuhlis van alles en nog wat.
gaat allemaal prima

mijn ervaring is wel “ less is more”
ik geef minimaal plantenvoeding.
ik kreeg die tip omdat garnalen er op zouden reageren?

over die white ring he.
ik heb echt veel garnalen die soms wit over de rug zijn.
kun je hier beetje zien.
Afbeelding

Afbeelding

wat is dat dan eigenlijk?

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:11

@Lieszje, lief aanbod! Ik houd me aanbevolen! Ik heb ook wat mineralen en shrimp lollies met mineralen besteld, komt ergens deze week binnen.

@dierenfan, binnen de garnalen heb je ook nog verschillende soorten en lijnen. Ik heb Neocaridina, de dwerggarnalen, waarvan de vuurgarnaaltjes het meest bekend zijn. Echter, bepaalde 'doorfok'-lijnen van de vuurgarnalen kunnen dus een kleur hebben, zoals mijn oranjes (orange sakura heet die lijn dan). Maar omdat dit dus wat meer 'inteelt' lijnen zijn, zijn ze vaak wat gevoeliger op waterwaardes e.d. dan de 'normale' vuurgarnalen.
Tenminste, dat lees ik hier en daar, maar in hoeverre het waar is, is maar de vraag.

@ellepel, die streep is, naar wat ik hoor, of een 'ouderdomstreep' of een 'minder pure kleur'.

De white ring of death is dus daar waar het exoskelet normaal gesproken opent om de garnaal eruit te laten met vervelling, dus bij het middenrif zeg maar.
Afbeelding
Afbeelding

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:27

dierenfan schreef:

Het hoeft ook niet erg ingewikkeld te zijn. Het hangt ook gewoon af van waar je woont. Hier hebben wij erg zacht water en daarom moet ik om op de goede waardes te komen extra mineraliseren.

Die streep op de rug van de garnaaltjes is een genetisch iets en heeft met de wildkleur te maken. Heb ik tenminste al vaker gelezen. Hoe dichter de garnaal bij de wildkleur staat hoe duidelijker de streep is.
Ouderdom geloof ik niet. Heb hier garnaaltjes die dezelfde leeftijd hebben en geen streep.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:30

dierenfan schreef:

Ik heb een schooltje galaxy’s bij de garnalen zitten en deze week 6 endler guppen gehaald. Die zijn ook niet zo groot. Ze zullen best eens een baby pakken, maar over het algemeen gaat het heel goed met de garnalen :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 22:53

bedankt voor de info, zijn inderdaad oudere vrouwen die het hebben :j
ze hebben mij ook wel verteld dat bij de soort zou horen,is niet heel duidelijk wat het nou is geloof ik
ze zijn leuk om naar te kijken.
moet vaak wel lachen als ze” ruzie” hebben om eten, ze trekken het hier ook echt bij elkaar weg.
of na een waterwissel,dan dansen ze door het water.
leuke diertjes!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:00

Ja, leuk zijn ze, hé! Ik geniet er ook erg van ze

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-20 23:08

Ik kan ook blijven kijken naar ze :j Ze zijn zo leuk!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 06:54

Super bedankt voor alle leuke ervaringen ook te delen.

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:06

Hier van de week weer even flink gesnoeid omdat alles zo hard groeit, ben alleen mijn helena's allebei kwijt (vind ook nergens lege huisjes oid, had er twee...)
En ik heb heel veel alg/aanslag op de Anubias, zijn de babygarnalen wel blij mee, maar kan ik er wat aan doen? Heb al zachtjes er over gewreven maar het zit best vast.

Afbeelding

Ik had als garnaaltjes blue dreams en mandarijntjes die niet zouden kunnen kruisen...drie keer raden wat ik nu heb, amper nog gekleurde garnalen over.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 22:13

Mijn helena’s graven zich regelmatig in het zand in. Dus die van jou misschien ook wel.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:49

Jammer van de amper gekleurde garnaaltjes. Alle neo caridina kruisen met elkaar en de kleur gaat dan terug naar de wildkleur.

Hier zijn er ondertussen nog maar 8 black molly's over in de 190l bak...denk dat het voor de rest ook noet meer zo erg lang duurt. En dan kunnen wij de maanvissen weg doen en het aquarium opnieuw inrichten.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:59

Zoveel wist ik nog niet van garnaaltjes, weer wat geleerd!

Leuk bakje Lisette03! Zonde van de garnaaltjes inderdaad.

Veriye, worden de maantjes te groot voor de bak?
Weet je al wat je er daarna in wil gaan doen?
Het is een hoekaquarium toch? Lijkt me toch moeilijk inrichten, zo’n hoekbak haha.

Hier druk bezig met alle baby axolotls

Afbeelding

Afbeelding

En mn nieuwste aanwinst nog even op de foto. Hij laat zich steeds meer zien!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jolmer20 op 24-03-20 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:01

Daarom ga ik voor Taiwan bee garnalen. Zijn wat moeilijker te houden (ph bodem en osmose als je ook kleintjes wilt krijgen), maar bij die kun je verschillende kleuren bij elkaar houden zonder dat je de wildkleur terug gaat krijgen. :D

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:38

jolmer20 schreef:
Zoveel wist ik nog niet van garnaaltjes, weer wat geleerd!

Leuk bakje Lisette03! Zonde van de garnaaltjes inderdaad.

Veriye, worden de maantjes te groot voor de bak?
Weet je al wat je er daarna in wil gaan doen?
Het is een hoekaquarium toch? Lijkt me toch moeilijk inrichten, zo’n hoekbak haha.

Hier druk bezig met alle baby axolotls

[ [url=m/sYY6Pw.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iOFXg9.jpg]Afbeelding[/url] ]

En mn nieuwste aanwinst nog even op de foto. Hij laat zich steeds meer zien!

[ [url=m/jy3nl8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Oh die babies axos! <3
Hoeveel jongen krijgen ze per keer, ongeveer?

Taiwan Bees zijn mooi ja! Is ook gaaf dat je nieuwe kleurcombinaties kan krijgen als je verschillende kleuren houdt.
Maar ik durf het niet aan als nieuweling, en de neos zijn ook leuk :o
Weet je al welke kleuren je wilt gaan houden?

Vandaag wordt de LED voor mijn tweede bak verstuurd, yay! Eindelijk af van de TL-kap die ik niet vertrouw (staat op 4 pootjes, maar kan je op de achterste 2 met scharnier omhoog klappen, alleen 1 van de scharnierpootjes is stuk...) en zal een stuk minder ruimte in beslag nemen.
De Clithon slak doet het prima in die bak, dus die helpt mee met indraaien, krijg deze week nog wat extra slakken om nog verder te helpen (tja, moest toch de mineralen voor de garnalen bestellen, dan maar slakken erbij!)

Waterwaardes zijn voor beide aquaria goed, had ook wat filtermedium en plantmateriaal van eerste aquarium in de tweede gedaan :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:47

Baby Axolotls <3

Wij hebben maar drie en is zo ingericht dat ze voldoende zwemruimte hebben. Ze zijn niet te groot. Heb zelfs een koppel wat af en toe eitjes legt, maar gelukkig komen doe niet uit :+

Wij zijn er nog niet uit wat wij erin willen hebben. Ik wil nog steeds een taiwan bee bak, maar 190l moet je wel flink garnaaltjes in hebben :+
Had ook al aan gedacht om het misschien tegen een paludarium te vervangen, maar ka dan moeten de andere vissen ook eerst weg en ik hang toch aan mijn eigen gefokte cory's :+ maar duurt zowieso nog. Dus even afwachten.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 12:49

Ik ga een menggroep kopen met 'uitgeselecteerde' blue bolts, red wine en panda's. :D

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:04

J0anieke schreef:
Ik ga een menggroep kopen met 'uitgeselecteerde' blue bolts, red wine en panda's. :D

Ik las men-groep :') Ik zag in mijn hoofd al een 4-span garnalen voor een karretje :))

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:17

Melyoramel schreef:
J0anieke schreef:

Ik las men-groep :') Ik zag in mijn hoofd al een 4-span garnalen voor een karretje :))

_O- _O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 13:33

haha :') _/-\o_