[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melyoramel

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:43

Nog steeds aan het kijken welke visjes ik wil in mijn aquarium :o

Het gaat dus om a 82-84 liter, 60x38x38cm.

A), B) en C) komen sowieso erin.
En dan twijfel ik tussen opties D), E), F) en G) als laatste toevoeging voor de midden-/bovenlaag. Sowieso niet alle 3 de opties, ik wil er maar eentje hiervan, maar ik weet niet welke! Sowieso nog tijd om erover te denken, maar als jullie nog andere ideeën hebben, hoor ik die graag!

A) Dwergpanstermeerval (Corydoras pygmaeus) - school van 8-10 visjes.

B) Geweislak (Clithon corona) - 2 slakjes totaal.

C) Dwerggarnalen (Neocaridina, Orange sakura kleur) - de eventuele overbevolking van mijn 20L nano.

Vanaf hier dus de laatste toevoeging:

D) Betta (Betta splendens) - een dierenwinkel in de buurt houdt Bettas bij andere vissen (en ook enkelen apart), dus dan kan ik kijken welke zich een beetje netjes gedraagt :) zag er goed uit de vorige keer - 1 vis.

E) Boraras brigittae - Ik vind ze super leuk! - school van 6-8 vissen.

F) Vuurzalm/Ember tetra (Hyphessobrycon amandae) - Leuke actieve visjes, die ook de bovenlaag meepakken - school van 6-8 vissen.

G) Regenboogvis (Pseudomugil gertrudae) - geen idee of je er makkelijk aan kan komen, maar wat een leukerds! - 6 vissen.

Wat zijn jullie meningen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 19:50

vuurzalmpjes zijn leuk!
niet te vol proppen, en niet teveel soorten bij elkaar.
doe eerst eens 1 soort en kijk even aan hoe dat gaat.
pygmaeus heb ik ook,zijn visjes die ook wel graag in het midden zwemmen.
ik heb ze ook tussen de rasbora espei zwemmen, dat gaat goed!

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:12

ellepel schreef:
vuurzalmpjes zijn leuk!
niet te vol proppen, en niet teveel soorten bij elkaar.
doe eerst eens 1 soort en kijk even aan hoe dat gaat.
pygmaeus heb ik ook,zijn visjes die ook wel graag in het midden zwemmen.
ik heb ze ook tussen de rasbora espei zwemmen, dat gaat goed!

Ja precies, niet te snel, anders wordt het ook teveel bioload in een keer.

En ik heb ook altijd, in de winkel kan je toch lastig de grootte inschatten van wanneer ze daadwerkelijk in je aquarium zitten.
Had ik zelfs met mijn plantjes, het leek zoveel en sommigen al zo groot, nu staan ze erin en vind ik het leeg :') Moet nog even volgroeien haha!

1 slak zit erin, zal binnenkort meer bestellen, en zodra het ingedraaid is voeg ik eerst de pygmy corydoras toe, en dan pas 2 weken later meer.

Ik vind de vuurzalmpjes en rasboras ook erg leuk, maar ze zijn oranje-rood, en mijn garnalen zijn ook oranje, dus dan weet ik niet zeker of ik de kleursamenstelling leuk vind :o
Maar de rasbora espei zijn ook leuk! Ze zitten vooral in de middenlaag toch?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:40

Klopt.
Ik heb een filmpje van die bak gemaakt.

als ik er voor zit hangen ze wat rond,maar later gaan ze de hele bak door.
hier zitten 9 espei in.
6 kardinaaltetra,had ik gekregen van een kennisje.
wat pygmaeus en een aantal corydoras venezuela..

heb nog ingezoomd op die ene met wat ik denk stip.
maar geen idee wat dat is

Lisette03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 10:10

Ik heb gekozen voor de corydoras hastatus omdat die van de kleintjes het meest in de onderlaag zouden blijven, maar ze zwemmen eigenlijk vooral mee met de galaxy's door de hele bak.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 11:45

De winkel heeft 15 soorten Corydoras momenteel in "huis" dus vanmiddag eens rustig kijken wat in het echt het mooiste is en bij het aquarium past haha alsof we een bankstel gaan uitkiezen zo klinkt het nu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 13:51

Melyoramel schreef:

D) Betta (Betta splendens) - een dierenwinkel in de buurt houdt Bettas bij andere vissen (en ook enkelen apart), dus dan kan ik kijken welke zich een beetje netjes gedraagt :) zag er goed uit de vorige keer - 1 vis.

F) Vuurzalm/Ember tetra (Hyphessobrycon amandae) - Leuke actieve visjes, die ook de bovenlaag meepakken - school van 6-8 vissen.

G) Regenboogvis (Pseudomugil gertrudae) - geen idee of je er makkelijk aan kan komen, maar wat een leukerds! - 6 vissen.

Corydoras habrorus is de enige van de dwergcory's die zich als een 'normale' corydoras gedraagt. De anderen (hastatus/pygmaeus) zijn, mits in juiste aantallen, in de middenlaag te vinden. Deze zijn ook zo klein, dat je ze imo wel met 10/12 kan houden.

Ik zou voor Boraras brigittae (of merah, die heb ik in de bak en zijn super outgoing! :D) gaan. Deze kun je, integenstelling wat op internet staat, lekker op kamer temperatuur houden, net als de garnalen. Mijn merah's heb ik al 3 jaar, waarvan ze 4 maanden lang in een speciekuip buiten hebben geleefd. Daarnaast zijn het lekker actieve visjes, echte durfals :D Ook hier zou ik in jou bak (zowel brigitte als merah) makkelijk 12 visjes durven houden. De merah (ik ben enorm fan van dit soortje, mocht je dat nog niet in de gaten hebben :+) zijn wat grijzer gekleurd, maar krijgen een schitterende blauw fluoriserende gloed boven hun oranje aftekening op de zijkant als ze zich goed voelen :+:.
Ik heb zelf een schooltje van 9 ember tetra's en bij mij zijn ze absoluut niet heel actief, terwijl ik geen kale bak heb. Mocht je hiervoor willen gaan en je woont in Groningen, mag je ze ophalen :+ Oudste zijn nu 3.5 jaar oud. Ik heb een schooltje van 11 gehad in mijn bak, ging prima.

Regenboogvis/betta hebben hogere temperaturen nodig, daarnaast staan Betta's erom bekend een geheel eigen karakter te hebben waarvan ze óf garnalen killers zijn of dat ze ze met rust laten. Regenboogvis kan op kamertemperatuur, maar zou ik niet combineren met een Corydorassoort die in het midden van het aquarium zwemt. Zij verdienen hun eigen toneel imo met hun schoonheid en leuke gedrag :D

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:23

Spruit schreef:
Melyoramel schreef:

Corydoras habrorus is de enige van de dwergcory's die zich als een 'normale' corydoras gedraagt. De anderen (hastatus/pygmaeus) zijn, mits in juiste aantallen, in de middenlaag te vinden. Deze zijn ook zo klein, dat je ze imo wel met 10/12 kan houden.

Ik zou voor Boraras brigittae (of merah, die heb ik in de bak en zijn super outgoing! :D) gaan. Deze kun je, integenstelling wat op internet staat, lekker op kamer temperatuur houden, net als de garnalen. Mijn merah's heb ik al 3 jaar, waarvan ze 4 maanden lang in een speciekuip buiten hebben geleefd. Daarnaast zijn het lekker actieve visjes, echte durfals :D Ook hier zou ik in jou bak (zowel brigitte als merah) makkelijk 12 visjes durven houden. De merah (ik ben enorm fan van dit soortje, mocht je dat nog niet in de gaten hebben :+) zijn wat grijzer gekleurd, maar krijgen een schitterende blauw fluoriserende gloed boven hun oranje aftekening op de zijkant als ze zich goed voelen :+:.
Ik heb zelf een schooltje van 9 ember tetra's en bij mij zijn ze absoluut niet heel actief, terwijl ik geen kale bak heb. Mocht je hiervoor willen gaan en je woont in Groningen, mag je ze ophalen :+ Oudste zijn nu 3.5 jaar oud. Ik heb een schooltje van 11 gehad in mijn bak, ging prima.

Regenboogvis/betta hebben hogere temperaturen nodig, daarnaast staan Betta's erom bekend een geheel eigen karakter te hebben waarvan ze óf garnalen killers zijn of dat ze ze met rust laten. Regenboogvis kan op kamertemperatuur, maar zou ik niet combineren met een Corydorassoort die in het midden van het aquarium zwemt. Zij verdienen hun eigen toneel imo met hun schoonheid en leuke gedrag :D

Thanks voor de feedback! Fijne, goed onderbouwde mening! :)

Ik heb sowieso beide aquaria met thermosstaat!

Voor de Corydoras pygmaeus neig ik ook gewoon voor 10 te gaan! Zij komen sowieso als eerst, dus dan kan ik zien waar ze in mijn bak het liefste zitten.

Boraras vond ik zelf wat minder op fotos enzo, maar toen ik in de winkel was vielen ze me toch op! Ik houd zowel de briggitae als merah in mijn achterhoofd, kijken welke ik in de winkel het leukste vind. In het echt is toch anders dan op de fotos.

Van de regenboogvis had ik ook gelezen dat ze beter tot hun recht komen als ze als enige soort in een bak zitten. Die wordt van het lijstje geschrapt :') wel super leukerds!

Betta is echt een maybe, ik vind ze super tof, juist ook omdat ze een persoonlijkheid hebben. Maar het is inderdaad hit or miss, vandaar dat ik ook alleen er voor eentje zou gaan die al als groepsvis wordt gehouden. Bij een van de winkels hier hebben ze sommige bettas apart en sommigen met andere vissen, dus ze hadden daar ook door dat sommigen het wel kunnen en sommigen niet.

Eerst nog verder indraaien, corydoras erbij en dan zien we verder!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 14:37

Even een egopost tussendoor.
Laatste dagen waren de sulawesi garnalen minder actief.
Twee dagen geleden vond ik een dode garnaal en gisteren een garnaal met verlammingsverschijnselen.
Waterverversing van 10% gedaan, wat drijfplantjes eruit gehaald (werden er wel heel erg veel) en de garnaal apart gedaan.

De verlamde garnaal zit dus vol met eitjes, vanochtend gekeken of de garnaal nog leefde om anders een poging te gaan doen om de eitjes eruit te halen.
Garnaal leefde nog en heb toen was esha2000 erbij gedaan (onder het nom baad het niet schaadt het niet).
De garnaal staat opeens weer rechtop en lijkt de pootjes weer wat te bewegen :oo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:28

oh,dat klinkt hoopvol!
hopelijk komt t dan goed?

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:41

Ze ligt weer op haar zij. Dus vrees dat het wel te laat is.
De tijd zal het leren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:43

-O-

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:45

Nog een verlamde garnaal aangetroffen :'(
Gelukkig krijg ik morgen het een en ander aan spullen binnen.
Maar dit begint nogal deprimerend te worden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:11

Sulawesi's zijn erg gevoelig en hebben hard water nodig, met een pH van rond de 8. Hoe zijn de waterwaarden in jouw bak?

Mijn vlinderbarbeeltjes zijn er <3 Ze zijn nog klein (1 - 2cm) maar zien er goed uit. Even laten wennen en wie weet lukt een foto :D

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:51

Ph is rond de 7,6, hetzelfde als bij de kweker (had ze ook op kraanwater).
Ik vrees toch voor een nitrietpiek, die test is over datum dus niet betrouwbaar meer.
Heb net een waterverversing gedaan en heb zeoliet in de filter gedaan.
Garnalen zijn nu wel een stuk actiever dus dat is een goed teken.

Ben benieuwd naar een foto :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:14

Heb je toevallig net nieuwe planten toegevoegd?

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:24

Ik vind alle dwergcorydorassen super leuk. Eigenlijk elke soort haha.
Zou verder inderdaad voor boraras soortjes gaan. Super leuk!

Heb hier ook een betta in mn garnalenbakjes gedaan. Meer van, ik heb even geen bakje en er zitten nog 5 garnalen in dus ja.
Maar heb nog 1 levende garnaal tot nu toe :+
Wat een agressiviteit zeg in die betta haha

Zonde zeg Lieszje! Kan inderdaad door plantjes komen misschien?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 18:59

Uiteindelijk 6 Corydoras Schwartzi in mijn bak ipv de.. Adolfoi

Ontzettend blij met ze. Hopelijk gaan ze zich snel thuis voelen

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 19:49

Nee niks nieuws toegevoegd.
Er zitten 3 anubias in die afkomstig zijn van ons grote aquarium.
En na een maand indraaien wat kikkerbeet gehaald bij een particulier (aquarium heeft ruim twee maanden ingedraaid).
Garnalen zitten er morgen drie weken in, denk dat er van de 20 inmiddels zo'n 7/8 gesneuveld zijn.
En nu nog twee levende verlamde die apart zitten.
Zie wel zo nu en dan een jong zitten.

Leuk dierenfan <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:19

Afbeelding

Ben verliefd haha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:41

ja die zijn leuk :D

lieszje, hoop,dat de rest wel blijft leven en het goed blijft gaan

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:07

Jaa ze zijn leukk!!!

Hmm apart zeg lieszje..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 07:42

Lieszje, ik hoop voor je dat de waterwissels helpen, gelukkig kun je met 12 a 13 garnalen wel weer een mooie kolonie opbouwen :)

Dierenfan, deze zijn wel heel koddig om te zien :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 09:04

Lieszje, wat sneu van de garnaaltjes :(

Hier wel 3crystal reds met eitjes dus hop snel baby garnaaltjes te zien!

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-20 10:37

Hoop ook echt dat de rest gewoon blijft leven.
Had ook wel iets uitval gehad, maar het is frustrerend als het na drie weken nog niet goed gaat.
Het is altijd een spannend moment als het licht aan gaat :+

Leuk Veriye! :D