Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

yvje86

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:09

Ah, een heuse caaf-pp _O- .
Hier wordt het strookbegrazing.

Van mij part mag het nu in 1x zomer zijn zodat de beestenboel lekker naar buiten kan.
Komen die van jou nu ook nog buiten DD of heb je alles binnen zitten?

Een nadeel van die zakjes met zaad is dat er zoveel in zit, ga maar een deel voor volgend jaar proberen te bewaren.
3000 wortels en 2500 kroppen andijvie is ook zo overdreven :Y)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 16:15

De 2 mannen en één groep dames met castraat zitten buiten, de andere groep dames met castraat (de teddy's en de oudjes) zitten binnen.
Ik heb hier ook een soort van strookbegrazing; in hun vaste grasren zitten 4 deurtjes die laden naar een stuk tuin dat ik met 3 panelen af kan zetten. Zo verschuif ik wekelijks een stuk van 9 m2 (3x3) en dat 4x per maand. Hopelijk is het 1e stuk na een maand weer genoeg aangegroeid en dan begin ik weer van voren af aan. Maar als de ergste groei uit het gras is dan kom ik toch altijd weer gras te kort tegen dat het augustus is. Dus ik denk er over om ergens anders in de zijtuin nog een ren te maken met een wat groter nachthok zodat ze daar een paar weken naar toe kunnen. Scheelt mij weer maaien ook :D

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:41

Hahaha ja het zijn goede grasmaaiers hè.
Hoeveel m2 grond heb jij wel niet DD.
Binnenkort komt er weer een nieuw caafje bij.
Een zeugje van 1 jaar oud.
Deze zit nu met een oude en versleten dame bij mijn tante in het hok. Alleen zodra de oude er niet meer is (en dat gaat geen maanden meer duren waarschijnlijk, ze gaat hard achteruit) komt ze naar mij en zal ik haar in de groep bijzetten.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 16:49

Gaby, het was Effie. De dikzak die alleen maar eet en slaapt, dat maakte het extra gek :+
Zo'n dealtje is leuk! Wij kregen vroeger bij de groentekraam op de markt hier ook altijd vanalles mee voor de beestjes, nu komen we alles op de markt in de stad. Daar maken ze altijd veel zakken voor €1 per zak. Vaak zitten er zo'n 8 paprika's in een zak, en de andere groentes wisselen. Kun je mooi voor de hele week inkopen :D

Een aanbetaling lijkt mij prima hoor, als je zoveel afzeggingen hebt. Dat is echt vervelend..

Heerlijk die buiten rennen! Hier is ook een ren in aanbouw *\o/* Ze komen wel alleen op zand en stenen omdat hier heel veel teken zitten.

Fijn dat de cavia bij jou terecht kan Yvje!

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:01

Ik koop gewoon elke x een zak penen bij de supermarkt en losse rode paprika's := ze lusten alleen de rode :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:12

Oh echt? _O- Hier eten ze alles, het zijn net kliko's op pootjes :))

Nibbit probeert zelfs altijd van alles te stelen als ze op tafel zit voor haar medicijnen. Appeltaart en pepernoten zijn favoriet, maar kranten lust ze ook :+ Dat krijgt ze overigens niet hoor. Alleen toen we naar de dierenarts gingen om haar in te slapen hebben we speciaal voor haar appeltaart gebakken zodat ze dat een keer een stukje kon eten :') Maar gelukkig is ze toen dus geopereerd, en niet ingeslapen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 17:16

@yv: de achtertuin is iets van 60/70 m2 en die mogen ze helemaal hebben. De zijtuin is iets van 15x15 alleen het gras en de heren hebben tussen de paarden en de buren een stuk van 20x1,5. Die zijn nu nog bezit om het gras van dit jaar op te eten :D Ze moeten er alleen steeds verder voor lopen, dus vet worden ze niet :D

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 17:39

Het lijkt me zo leuk om dat tot je beschikking te hebben voor de cavia’s! Helaas is dat in het centrum van de stad niet mogelijk :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 17:40

Ik snap dat het in een stadstuin niet te doen is, daar mogen ze al blij zijn als er iets van gras is om op te lopen. Ik ben 's zomers per week dik een uur aan het grasmaaien, dus blij met elke m2 die de caafs op eten :D

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:15

@Melody, ja echt := rode paprika vallen ze aan als piranha's. Groen en geel laten ze liggen :+

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:20

Wat een figuren _O-

Effie wordt echt heel gelukkig van eten. Maakt niet uit welk eten. Ze kauwt ook standaard als ze op mij zit, in de hoop dat ze iets krijgt. Nibbit en Effie kunnen ook allebei letterlijk watertanden, heel gek. Het lijkt op klettertanden, maar dan wat zachter. Ze kwijlen er nog net niet bij :+

Hier een heel erg gelukkige Effie met onze marktinkopen afgelopen weekend:
Afbeelding

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 18:52

Wat een heerlijk bekkie heeft ze ook <3

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 19:27

Dat ze nog naar de camera keek :D

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:35

@Melody is jouw insta nou gewoon voor de fun of een betaalde pagina? Gezien de hoeveelheid volgers :wow:

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 19:52

DubbelDun schreef:
@yv: de achtertuin is iets van 60/70 m2 en die mogen ze helemaal hebben. De zijtuin is iets van 15x15 alleen het gras en de heren hebben tussen de paarden en de buren een stuk van 20x1,5. Die zijn nu nog bezit om het gras van dit jaar op te eten :D Ze moeten er alleen steeds verder voor lopen, dus vet worden ze niet :D

Och dat is best de moeite dan.
Wij zijn nu van een rijtjeshuis met 'stadstuin' naar vrijstaand op 2.000m2 gegaan.

Ik heb pas geleden van die metalen hekjes gekocht, daar wil ik ze van de zomer mee op het gras zetten.
Dan zullen ze iets van 3x3m. hebben wat ik dan steeds verzet.
En naast de groentetuin dus dat wat door het gaas steekt zal wel opgegeten worden.

@Melody, heeft Effie nu nergens meer last van?
Had ze het andere jaren ook?

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:02

melody7 schreef:
Wat een figuren _O-

Effie wordt echt heel gelukkig van eten. Maakt niet uit welk eten. Ze kauwt ook standaard als ze op mij zit, in de hoop dat ze iets krijgt. Nibbit en Effie kunnen ook allebei letterlijk watertanden, heel gek. Het lijkt op klettertanden, maar dan wat zachter. Ze kwijlen er nog net niet bij :+

Hier een heel erg gelukkige Effie met onze marktinkopen afgelopen weekend:
[ [url=m/LRVBSv.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jaaa dat klappertanden bij lekker eten doen ze hier ook! :))
Ik dacht eerst altijd dat ze dan boos op elkaar waren, aangezien ze dan ook kunnen klapperen, maar de lichaamstaal deed dat niet vermoeden. En toen ben ik eens gaan zoeken en dat klapperen kunnen ze schijnbaar doen als ze zin hebben in wat lekkers :D

Wokkel kijkt dan ook echt met van die hongerige oogjes onder die haardos van ‘m vandaan :')
Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:07

Ze keek naar de camera omdat ik een paprika van haar af had gepakt en boven haar neus rond zwaaide _O-

miramii, het is voor de lol, maar als ik een goed aanbod krijg sta ik daar zeker voor open als wanneer het iets is waar ik achter sta :)) Ze hebben wel al een Etsy shop met wat magneten, kaarten en hoedjes etc. Dat gaat echt op heel kleine schaal, maar ik maak er ook niet veel reclame voor en zoiets heeft tijd nodig.

Als ze zo hard doorgroeien wil ik volgend jaar kerstkaarten uitbrengen :D Ze mogen ook in de webshop van mijn stage *\o/*

Effie had toen het vuurwerk minder werd nergens meer last van gelukkig! Ze heeft dat nooit eerder gehad, dus ik weet niet waar het aan lag. Gelukkig ben ik altijd thuis.

Joyce, welke ogen? :)) :+

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 12:58

vindt caafjes echt geweldig, we hebben nu onze eerste 2 caafjes binnen in huis in een kooi van 1.00 x .54...is dit te klein?
Daarnaast is mijn vraag, spelen cavias met elkaar? ze gaan in de avond echt druk worden en rennen dan rond en wiepen wat af, t is echt te schattig. Ik heb nog nooit cavias gehad en vindt het wel moeilijk om ze te lezen zeg maar. katten konijnen honden paarden enz geen probleem maar dit moet ik toch nog onder de knie krijgen...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 13:12

@barbaras: ik vind het te klein, maar ik snap dat niet iedereen een hok van 2 meter kwijt kan. Soms kiun je de hoogte in en ze op die manier meer vloeroppervlak geven.
Jonge cavia's kunnen idd hun 'gekke uurtje' hebben. Hier rennen ze dan ook een paar keer op volle snelheid de trapjes op en on/onder de huisjes door.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 13:12

Wat leuk dat je cavia’s hebt!
Mijn kooi is 140x70 en ik wil ze het liefst nog groter geven, als je de ruimte kan uitbreiden zou ik dat zeker doen. :j Cavia’s kunnen zeker samen gek doen, even een sprintje trekken oid maar echt ‘spelen’ zou ik het niet noemen. Ik krijg ook wel eens speeltjes als cadeau, maar ze doen er gewoon niks mee.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 14:39

Star en Karamel zijn vanmorgen gecastreerd. Ik kon ze net alweer ophalen. Dus nu even goed in de gaten houden of ze goed blijven eten enzo.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 14:54

Arme kerels :D Hou ook de hechtingen in de gaten (dat ze er af blijven).

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:04

Bij de dirk hebben ze grootte badmatten in de aanbieding.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-18 15:06

@Barbaras Voor het gemiddelde soort kooien wat verkocht wordt via dierenwinkels e.d. is dat gemiddeld. Voor de gemiddelde gebruiker in dit topic, te klein haha. De meeste hebben hier ook zelf een kooi gebouwd of een kast omgebouwd tot kooi.

Ik heb zelf niet de mogelijkheid om breder de gaan dan 110 breed, dus ik heb ervoor gekozen om twee etages aan te houden. Ik merk zelf wel dat ze gebruik maken van de extra ruimte. Ze zijn hier helemaal weg van het trappetje, dus crossen daar regelmatig op en af. Daarnaast hebben ze de gelegenheid om elkaar te ontlopen door de twee etages, ze liggen dan ook regelmatig elk op 1 etage. Wat hierbij wel handig is om te onthouden is dat oudere caavjes niet altijd trap meer kunnen lopen of het concept begrijpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-18 18:10

Net een dode cavia uit het buitenhok gevist. Ik vond hem er vanmorgen al niet Jopie meer bij lopen en het was de jongste niet meer, dus helaas maar het is niet anders.

Ik hoop dat ie 'over the rainbow' net zoveel gras heeft als hier in het voorjaar. Het is de meest rechtse (Goldy de castraat) hier met zijn oude harem (niet alle zeugjes leven meer en/of zijn verkocht).

Afbeelding

Toen stond de teller op 11...