Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 20:53

Gelukkig is hier nog niet zoveel last van vuurwerk, een paar knallen met middernacht, duurt hooguit een half uur en alles is terug stil. Dus zowel paardjes, honden, katten en cavia's hebben hier weinig tot geen last. Ze geven wel noodweer deze nacht, daar ben ik meer bang van... er moest maar eens dak wegvliegen of de stal onder water lopen. :=

@Dubbeldun: de broertjes zijn in januari vorig jaar geboren en de zusjes in juni, ze hebben totaal andere bloedlijnen. Wel zijn de broertjes US teddy en de zusjes zijn er drager van, hun papa was een gladhaar, mama een teddy. De kleuren van al mijn cavia's zijn lilac/saffraan/wit.

Ik zou graag dit jaar een nestje hebben, liefst van Narissa, want die is echt zo mooi. Ik heb alleen schrik als ik één van mijn beertjes laat dekken dat ik ze niet meer bij elkaar ga kunnen zetten daarna zonder dat ze zullen gaan vechten.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:27

melody7 schreef:
Natuurlijk! Bij ons zijn de bakken op een laminaatvloer gemaakt, dus er ligt laminaat onder. Als je gewoon een bak wilt maken zou ik een houtsoort uitzoeken die jij mooi vindt. (of wat goedkoop is, wat je wilt :P )

Ga voor goedkoop haha. Zijkanten worden van laminaat, bodem vinyl alleen daar onder moet nog wat haha

melody7

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:28

Oh nou dan leg je toch een goedkope plank op de bodem, je ziet het toch niet :))

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:38

Zat aan triplex te denken en een kooi van 2 vierkante meter

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-18 21:59

Laureas schreef:
Ik heb alleen schrik als ik één van mijn beertjes laat dekken dat ik ze niet meer bij elkaar ga kunnen zetten daarna zonder dat ze zullen gaan vechten.

Dat probleem heb ik ook. Vader en zoon gaan nu goed samen, maar zodra ze binnen zitten is het heibel (dames luchten).

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:06

Hier zien mijn beertjes de dames, en ruiken doen ze elkaar ook zeker. Ik wou namelijk dat ze elkaar al goed kende voor ik ze ooit eens bij elkaar zou zetten. Beertjes hebben nog nooit ruzie gemaakt tot nu toe. Ook valt het goed op dat de ene dominant is, de andere totaal niet. Dus als ik alleen de dominante zou laten dekken, dan zou de rangorde normaalgezien niet mogen veranderen.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 09:51

hallo, ik kom even binnen vallen en hopen gezellig mee kletsen.

Gisteren twee cavias gekregen.
Ze hebben nog geen namen, omdat we ze nog niet zo goed kennen en eerst een beetje hun karakters willen zien.

het zijn twee vrouwtjes, maar ze zijn nog bang. Ze hebben wel goed gegeten vannacht, en toen ik kwam liepen ze een beetje rond in hun hok.

het viel mij op dat eentje een beetje last van haar oog heeft. naja haar oogje is prima, maar eromheen ziet het er niet zo mooi uit.

iemand een idee wat dit kan zijn?
ze zaten met bijna twintig tot dertig andere cavias in een groot hok, ik dacht zelf dat er misschien een grote heeft aangevallen of erop is gaan staan... maar wil het toch even met jullie delen. Verder niks geks te zien, ook niet bij de ander.

Afbeelding

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:06

Dat is schimmel. Kun je makkelijk zelf behandelen met huismerk antischimmelzalf van Etos. Er zijn meer merken goed, maar die weet ik zo niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 10:14

Dat is idd schimmel, hou de andere maar goed in de gaten, want het is overdraagbaar óók voor mensen !!
Bij de ogen vind ik altijd wel een rotplek om te behandelen.
@silvericathy: welkom hier. Willen we ook wel een foto van allebei de dames zien :D

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 10:46

bedankt voor de snelle reactie, vervelend dat het schimmel is, maar gelukkig wel zelf te behandelen. Heb het spul toevallig in huis, dus zal meteen wat erop smeren

Dit is de cavia met het oogje:
Afbeelding

dit is de andere cavia:
Afbeelding

en als laatste het hok, er zit ook nog een plank in waar ze onder kunnen verstoppen, maar die was eruit zodat ik ze kon bekijken.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 11:02

Leuke kleurtjes. Hopelijk is de schimmel snel verleden tijd :)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:06

DubbelDun schreef:
Leuke kleurtjes. Hopelijk is de schimmel snel verleden tijd :)

het was alleen beetje lastig smeren, hopelijk is er toch iets blijven zitten rondom het oogje.

ik vond deze kleur ook erg leuk.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:14

Iemand die 2 uur van te voren de afspraak afzegt om een cavia op te komen halen. Dit is al de zoveelste keer dat dit gebeurd. Hierdoor houd ik ook geen cavias meer vast voor mensen, omdat ze 8 van de 10 keer afgezegt worden.
Hoe zouden jullie opkijken tegen een aanbetaling?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:44

@Sanso, ik heb mijn cavia's zelfs helemaal op voorhand betaald, en ik zou ook altijd zelf een voorschot vragen moest ik er ooit willen verkopen.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 11:51

@Sanso, als je speciaal 1 bepaalde cavia vast houdt voor iemand, klinkt een aanbetaling redelijk. Kunnen ze een cavia kiezen uit een nestje/groepje van meerdere cavia's, dan niet.

@Melody Wat sneu dat er met O&N een cavia zo bang was! Was het Zippy?

@Laureas en Silvericathy, welkom! Wat een mooie diertjes hebben jullie!

Bedankt voor de adviezen over de Koolraap meiden! Ik ga het ze vanmiddag geven.

Ik heb afgelopen weekend een dealtje gesloten met een marktkoopman. Einde van de markt, verzoekje gedaan om gereduceerd tarief voor de cavia's. Voor €2,00 dus een koolraap, een galiameloen (zelf vind ik die dingen verschrikkelijk smerig, maar de cavia's vonden 'm fantastisch), wilde spinazie en een bloemkool. Ik mocht zelfs het hele krat wilde spinazie meenemen, maar ik heb geen auto. :+

Mijn nieuwjaarsvoornemen is nog beter voor mijn cavia's zorgen, en ze ook gevarieerder voeren.
Ik woon alleen en om geen hele week dezelfde groente te eten, grijp je toch sneller terug op diepvriesgroente. Maar dat kunnen de cavia's niet eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 11:55

@gaby: mooie deal. Kun je geen kratdragers op je fiets maken ??

Aanbetaling voor één specifieke cavia zou ik ook wel doen.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:02

@gaby ideaal zo’n deal! Kost toch altijd aardig wat die groentes. Zit in een soortgelijke situatie en de meeste verse groenten zijn voor de cavia’s :')

Wij hebben verhuisplannen en ik vermoed dat onze kast dat niet gaat overleven. Dus weer aan de knutsel voor een mooie nieuwe kast. Uitdaging wordt om het niet te duur te maken. Ook wil ik een andere bodem erin, dacht eerst aan plexiglas, maar dat wordt wel een duur geintje denk ik. Ik heb nog geen geschikte kast gevonden, maar vermoed dat het weer meerdere verdiepingen worden. De dames liggen graag op hun ‘eigen’ verdieping, dus ik denk dat dat voor hen wel zo fijn is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:06

@miramii: op MP kijken voor een gratis/goedkope kledingkast en die op zijn kant leggen. Het grootste deel aan 'hout' heb je dan al en dan moet alleen de binnenkant nog aangepast.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 12:48

Als ik een cavia echt wil zou ik ook wel willen aanbetalen om zeker te zijn dat ik dat beestje ook echt krijg... helaas mag ik er niet meer dan 2 van mijn vriend -O-

Eignlijk mocht ik er geen een... maar we sloten een compromie en nu heb ik er 2 en een kat :o

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:33

Ja het gaat telkens om een specifieke cavia. Ik vraag (nog) geen aanbetaling maar word hier wel moe van eerlijk gezegt

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:04

Nientsje schreef:
Eignlijk mocht ik er geen een... maar we sloten een compromie en nu heb ik er 2 en een kat :o

Klinkt herkenbaar _/-\o_

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:05

miramii schreef:
Nientsje schreef:

Klinkt herkenbaar _/-\o_

:=

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:17

Veel fokkers vragen een aanbetaling of het hele bedrag van te voren. Dus ik vind dat niet zo gek.

Kwa groenten voor de cavia's heb ik een dealtje met de groenteboer hier vlakbij. Iedere vrijdag haal ik resten op die er niet meer zo mooi uitzien. Dit zoek ik thuis dan uit. Meestal zijn het 2 of 3 boodschappen tassen. Hij gooit het anders weg. En ik hoef hierdoor eigenlijk nooit groente te kopen voor mijn cavia's.
Maar hier heb ik wel geluk mee dat het mijn oude buurman is.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:47

Zo.... voor 75eu aan groentezaadjes besteld := := . Wat word je daar hebberig van zeg.
Dát wordt vast smullen voor de cavia's dit jaar.
Eindelijk tijd om de groentetuin in te gaan richten en het cavia weitje aan te leggen.
Helaas heeft het hier behoorlijk veel geregend en stormen we nu zowat met huis en al weg, de caafjes doen het goed.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 15:53

Leuk hoor, lekker plannen voor de caafs. Ik heb mijn caaf-PP nu al weer een paar jaar en in de vaste ren komt erg veel mos omdat ze het gras daar heel kort weg eten. Dus dat weghalen is weer een klusje voor in het voorjaar.