Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 20:54

Kaus schreef:
Nee precies. Voor een pup snap ik het helemaal. Maar voor een volwassen hond (AJ is een maand of elf?) zou ik het persoonlijk niet nodig vinden om dat eiwit zo hoog te gooien. Als je dan kijkt naar een sportbrok is vaak én eiwit én vet hoog. Maar deze brok is duidelijk gericht op jonge honden met behoefte aan meer eiwit en niet zozeer meer vet.

Voor een volwassen hond is eiwit inderdaad niet direct nodig tenzij er echt fanatiek gesport word.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:03

Je hoort echt overal dat KVV en krokante brok niet te combineren is, dus ik ben daar wat huiverig voor. Al voer ik wel eens 's ochtends krokante brok aan Zig en 's avonds KVV.

De junior variant lijkt me dus ook niks. Ik zit wat te twijfelen tussen Darf vol bites geperst (60% vers vlees, 18% vet en 28% eiwit) of WOW Sunny Glade krokant(25% eiwit, 15,5% vet & 60% vers vlees).

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 21:10

ZoZenn schreef:
Je hoort echt overal dat KVV en krokante brok niet te combineren is, dus ik ben daar wat huiverig voor. Al voer ik wel eens 's ochtends krokante brok aan Zig en 's avonds KVV.

De junior variant lijkt me dus ook niks. Ik zit wat te twijfelen tussen Darf vol bites geperst (60% vers vlees, 18% vet en 28% eiwit) of WOW Sunny Glade krokant(25% eiwit, 15,5% vet & 60% vers vlees).

Dat is een fabeltje. Als ik t goed onthouden heb ooit door farmfood verspreid.

Mizora schreef:
Geperste brok of geëxpandeerde (krokante) brokken maken niets uit. Ik weet de achtergrond van de gedachte, maar er is zowel vanuit een wetenschappelijk oogpunt als vanuit de praktijk geen enkele aanleiding voor om dat voor waar aan te nemen.

Brok kunnen ze op zich prima hebben als ze 100% vlees gewend zijn. Ik heb al allerlei honden gehad of gezien die een langere periode (minimaal 3 maanden) op (enkel) rauw vlees hebben gestaan en daarna zonder noemenswaardige problemen weer terug zijn gegaan op brok, waaronder honden die gespeend zijn op vers vlees en uiteindelijk toch om wat voor reden dan ook terug zijn gewisseld. Afhankelijk of die overgang abrupt is gebeurd (dus 100% rauw naar 100% brok) of geleidelijk (mengen van brok en rauw en gedurende een week over te schakelen) is er meer of minder kans op een paar dagen dunne poep. Maar dat is ook zo tussen verschillende soorten brok en als er altijd dezelfde kvv gevoerd wordt loop je zelfs het risico bij echt andere kvv.
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 03-12-18 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:43

In de Blue River versie van WOW zit dan wel weer meer eiwit en meer vet. Dus ben wel benieuwd waarom je voor de Sunny Glade zou willen gaan? Tenzij je een significant verschil ziet in ingrediënten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 21:57

Je ''moet'' je vooral niet zo blind staren op de cijfers in dit geval.Behalve de samenstelling moet je ook kijken naar wat er aan ingrediënten in zit.
Wat hier dus opvalt is dat een brok met Graan maar lager vetgehalte het slechter doet dan een brok met hoger vetgehalte en geen graan. maw; hier worden ze echt vet van graan. Voer hier bijvoorbeeld een week iedere dag rijst en ik heb wandelende rollades. (oke niet zo overdreven uiteraard, maar je ziet ze er echt dik van worden).

Je zal dus moeten kijken waar je hond genoeg uithaalt/waar hij het goed op doet alleen naar die cijfers te kijken. Het kan zomaar zijn dat de hond het gewoon beter doet op een voer met meer koolhydraten ipv vet. Maar dat is iets wat per hond en per ras verschillend kan zijn.

Heb even een stukje uit mijn voeradvies gehaald:
Citaat:
Door een brok naast je kvv te voeren, lever je koolhydraten die zorgen voor een verlaagde eiwitbehoefte, dat is dus gunstig. Veel powerbreeds doen het vaak beter op een deel koolhydraten in zijn voer. Ze blijven dan gemakkelijker op gewicht en krijgen een betere spierontwikkeling. Mijn theorie is dat dit is omdat ze over het algemeen zo hard stoken en zo veel spieren hebben, koolhydraten zijn gemakkelijker naar glucose en dus spierbrandstof om te zetten en dus levert dit voor hen een minder zware belasting op. Labradors doen het vaak beter op een eiwitrijk (en vetarm) dieet, omdat die precies omgekeerd zijn op dit vlak.

Ik denk dat je het bovenstaande advies dus ook kan toepassen op sportievere honden en honden die lastig op gewicht te houden zijn

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:05

Nee dat ben ik met je eens inderdaad. Ik vind een eiwit- en vetpercentage wel een beginpunt om een brok te beoordelen (met 9% vet of zo gaat Dexter het niet redden) maar ingrediënten zijn ook zeker van belang. Maar omdat ZoZenn dus vroeg om een specifiek vet- en eiwitpercentage.

Reden dat ik voor de Blue River ben gegaan is omdat Dexter altijd enorm fan is van vis (en de brok ruikt ook echt naar zalm %) ) en ik liever ga voor 10% vis dan voor de 4% hert die in de andere brok zit. 4% vind ik niet echt een significant percentage om een brok om te kiezen.

Verder verschillen de WOW brokken onderling ook niet bijster veel naar mijn mening.

Dexter kwam vrij makkelijk aan toen ik vers vlees ging voeren. Veel meer dan wanneer hij elke dag rijst of pasta kreeg. Daarom ook uiteindelijk overgestapt naar graanvrij (oké wel met aardappel) en dus KVV erbij. Hij is tot nu toe vrij makkelijk op gewicht te houden weer. Rundervetpoeder er puur bij om hem nu iets aan te laten komen en dat om te zetten in spieren. Je moet wel ergens op kunnen bouwen :Y) Y)(^)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 22:13

Bij wolf is de basis geloof ik iets van kip en daarna van de smaken nog een percentage erbij. Maar indd geen groot verschil. Wij wisselen steeds 5 smaken af. Maar we gebruiken die kilozakjes naast de KVV

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:01

Hmm ik moet zeggen dat ik dat ook wel een goede optie vind. Is nog €0,60 per kg goedkoper ook (daar doen we het voor :)) ). Is dat een beetje aan te raden om steeds te wisselen van brok?

Ik wil dan sowieso Dexter eerst goed laten wennen aan zijn huidige WOW (voor ruim een maand) maar omdat ik dus verder inderdaad niet zo heel veel verschil zie tussen de verschillende smaken kan ik net zo goed afwisselen. Blijf je ook geen 1,5 maand zitten met een open zak 8)7

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:23

KarmaChansy schreef:
Het is ook wel ras eigen hoor Billy het is meer voor ons gevoel dan dat ze het nodig hebben :+ maar leer bevalt hier dus goed, wel echt leer en geen kunstleder daar liggen ze ook niet in

Last minute is voor ons ook donderdag zeggen dat we vrijdag vertrekken

Tja dat rasgebonden is deels natuurlijk wel zo, hoewel onze Berner hiervoor dus ook liever zo op de vloer lag. En ik vind zelf de vloer eigenlijk te oncomfortabel, het is een ruwe natuursteensoort. Ben een beetje bang dat het niet goed is voor de gewrichten en de eeltknobbels bijvoorbeeld. Plus dat er vloerverwarming in zit dus een stretcher geeft dan wat verkoeling misschien. Ben al aan het kijken ook voor tweedehands om eerst te proberen, dan kunnen we die dure altijd nog kopen natuurlijk.

Kijk hier zie je de structuur van de vloer een beetje, hij ligt ook vaak op het plateau van de speksteen kachel, daar zit de buis van de vloerverwarming niet onder omdat die er al stond toen we de vloer hebben laten leggen...
Afbeelding

En dit is zijn favoriete plek, voor het raam dus. Gek beest
Afbeelding

Nu zal het allemaal nog wel ok zijn maar liever heb ik dat hij went aan iets om op te liggen, ook voor als hij ooit iets ouder wordt.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:28

Tsja als die het fijn vind, prima toch? Hier ligt er ook eentje liever op de vloer. Doet haar best maar hoor, zal dan prima liggen anders zouden ze het niet doen als ze ook andere opties hebben.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 23:30

Kaus schreef:
Hmm ik moet zeggen dat ik dat ook wel een goede optie vind. Is nog €0,60 per kg goedkoper ook (daar doen we het voor :)) ). Is dat een beetje aan te raden om steeds te wisselen van brok?

Ik wil dan sowieso Dexter eerst goed laten wennen aan zijn huidige WOW (voor ruim een maand) maar omdat ik dus verder inderdaad niet zo heel veel verschil zie tussen de verschillende smaken kan ik net zo goed afwisselen. Blijf je ook geen 1,5 maand zitten met een open zak 8)7

Wij doen dat al ruim een jaar :') hebben toen alle smaken besteld om te proberen en daarna wilden we dus meer bestellen en die 1kg zakjes zijn vaak in de aanbieding en dan net wat goedkoper. Wij doen ongeveer 10 dagen met 1zo’n zakje naast KVV
Juist omdat er weinig verschil in zit is wisselen geen probleem en hoef je niet te mengen

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 01:24

Kaus schreef:
In de Blue River versie van WOW zit dan wel weer meer eiwit en meer vet. Dus ben wel benieuwd waarom je voor de Sunny Glade zou willen gaan? Tenzij je een significant verschil ziet in ingrediënten.

Dit omdat AJ gek is op de hert mix van Raw4dogs, het gekst is op zijn gedroogd hert van snacks4dogs en ik voor een nieuwe brok wat op safe wil spelen qua hoe goed hij er op reageert. Hij is nu, met schapenvet, goed op gewicht en nu de giardia weg is, ziet hij er ook beter uit. Zalm vindt hij overigens ook erg lekker en reageert hij ook goed op, dus het kan zijn dat ik die ook eens bestel mocht hij er goed op reageren :j. Eerst maar eens van die hopen & de diarree af, dan zien we dan wel weer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:47

Maar aanleiding van dit topic en de mandjes kwestie heb ik ze vandaag toch nog maar eens meegenomen vanuit de winkel. *\o/* Kijken of Pukkie het schuim 'vergeten' is en ze met rust laat, anders word het -O- . :=

Afbeelding

Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 16:08

Dat printje is ook heel leuk! Wij hebben gewoon een simpele donker grijze.

Chick heeft een beetje last van haar buikje. Net een beetje dunner poepen en een keer gespuugd. Maar gezien de komende loopsheid (precies volgens schema word ze dat morgen maar dat verwacht ik niet)is het niet gek. Ze is ook wakker en fit dus dat zit wel goed.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:57

Deze mandjes hebben ook een klein teddyvachtje, dat voelt super lekker aan. <3 Er stonden nog andere, maar die waren heel glad.

Dana heeft net haar tweede loopsheid ook achter de rug, netjes 7 maanden na haar eerste loopsheid. Ik denk dat zij ook vrij voorspelbaar zal worden daarin.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:04

Waar heb je deze mand gekocht? Is de hoes uitneembaar? Dat vind ik namelijk wel handig met wassen :=

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:04

Hier wisselen we allerlei merken en zelfs geperst of gewone brok. Alle 6 doen ze het super. Ze poepen wat meer van het ene voer en minder van het andere maar alle smaken en merken worden weg gewerkt. Haal ook veel via marktplaats uit de buurt aan 2de hands maar ook veel wat net in de aanbieding is bij zooplus of dierenwinkel.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 18:09

Doe grijze van ons was ook heel zacht. Maar na intensief gebruik is dat wel minder haha.
Chick is ook vrij voorspelbaar en tot nu toe altijd op de dag precies soms wel op t eind van de dag en soms in de nacht al. Denk dat ze deze keer net iets later is

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:12

Kaus schreef:
Waar heb je deze mand gekocht? Is de hoes uitneembaar? Dat vind ik namelijk wel handig met wassen :=

Ja! :j Daar moet je wel even handig in worden hoor om die er weer op te krijgen, maar het kan!

Ik heb ook weer een bolderkar vol met was, die moet ik een dezer dagen weer even meenemen naar het werk.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:28

Hier is wassen ook een drama _O- Ongeveer eens per maand dat we alles van de honden wassen. Maar dat zijn dan zo'n twintig handdoeken, zes dekbedden, tien fleecekleedjes. Duurt dus wel een dag of drie voor we daar doorheen zijn 8)7 Vooral nu we het met dit weer niet buiten kunnen hangen en we geen droger hebben.

Maar zoals jij het naar je werk brengt, kan ik natuurlijk ook naar een wasrette brengen waar alles er tegelijk in kan :)* Eens even kijken of dat rendabel is.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:34

wij hebben geen eigen wasmashine, hier zit bij de huur een wasserete in, dus je krijgt iets van 8 of 10 kamers per maand om te wassen. Dan is er ook een speciale machine voor dekens/matten en zo ik vind het heerlijk geen ruimte gebrek en lekkere grote droog kamers :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:40

Kaus schreef:
Hier is wassen ook een drama _O- Ongeveer eens per maand dat we alles van de honden wassen. Maar dat zijn dan zo'n twintig handdoeken, zes dekbedden, tien fleecekleedjes. Duurt dus wel een dag of drie voor we daar doorheen zijn 8)7 Vooral nu we het met dit weer niet buiten kunnen hangen en we geen droger hebben.

Maar zoals jij het naar je werk brengt, kan ik natuurlijk ook naar een wasrette brengen waar alles er tegelijk in kan :)* Eens even kijken of dat rendabel is.

Daarom hebben wij zo'n giga voorraad aan dekentjes, zo hoef ik niet altijd te wassen. Hoogstens de matrasbeschermers was ik thuis, maar daarna kan ik de droger en de wasmachine reinigen natuurlijk. Dat is zo'n pokkewerk!

Op het werk hebben we industriële machines, dat is veel makkelijker. :+

KarmaChansy schreef:
wij hebben geen eigen wasmashine, hier zit bij de huur een wasserete in, dus je krijgt iets van 8 of 10 kamers per maand om te wassen. Dan is er ook een speciale machine voor dekens/matten en zo ik vind het heerlijk geen ruimte gebrek en lekkere grote droog kamers :P

Dit klinkt ook handig zeg!

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:43

ja echt wel :D hier zie je het ook zo'n typisch rood zweeds huisje :))

Afbeelding

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:49

Kaus schreef:

Meeste mag je geen hondenspullen wassen... je kan die behaarde spullen niet zomaar in een wasmachine doen die voor normale kleding is, dat is bij de meeste verboden.
Hier is er eentje waar alleen een kleine wasmachine is voor hondenspullen. De hele grote wasmachines helaas niet.. Ging ik wel heen toen ik ergens woonde waar ik geen eigen wasmachine had.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 18:56

Je hebt vaak wel van die tankstations met wasmachines! :) daar mag het wel in aangezien ze vaak ook aangeven dat paardendekens erin kunnen
Hier in de buurt stond er 1 kortste programma wassen; 30 min en drogen 15