[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:25

Je hebt er al bodem in en water toch? Je moet het aquarium toch 4 weken laten indraaien tot je er visjes in kan doen, die tijd dat je nu wacht tot het hout gaat zinken kun je gewoon meetellen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:37

J0anieke schreef:
[ [url=m/7f1eQE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Over geduld gesproken... _O-

Jij liever dan ik :P _/-\o_

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 16:56

J0anieke schreef:
Je hebt er al bodem in en water toch? Je moet het aquarium toch 4 weken laten indraaien tot je er visjes in kan doen, die tijd dat je nu wacht tot het hout gaat zinken kun je gewoon meetellen. :)

Nee, nog geen bodem en water :') Maar opzich, kan wel inderdaad. Ik wil alleen het hout ook deels begraven in het grind, ben bang dat als ik het al vol water heb en beplant dat ik dingen verwoest enzo.

Geen idee hoe makkelijk alles (ook grind) nog te herordenen is als het allemaal al vol met water is.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:12

Hij is eindelijk ingericht!
Zonder water:
Afbeelding

Met water:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:30

TheNovelist schreef:
Hij is eindelijk ingericht!
Zonder water:
[ [url=m/LELT0O.jpg]Afbeelding[/url] ]

Met water:
[ [url=m/bzQdnR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z7CNWy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/bctjbL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ooh super mooi! Die poster ben ik ook aan het overwegen, geeft mooi diepte!

Prachtig hout ook! <3

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:35

Melyoramel schreef:
J0anieke schreef:

Nee, nog geen bodem en water :') Maar opzich, kan wel inderdaad. Ik wil alleen het hout ook deels begraven in het grind, ben bang dat als ik het al vol water heb en beplant dat ik dingen verwoest enzo.

Geen idee hoe makkelijk alles (ook grind) nog te herordenen is als het allemaal al vol met water is.

Ga je echt grind gebruiken, dus zonder voedingsstoffen e.d.? Ik zou dan het grind goed wassen zodat er geen stof vrij kan komen in je aquarium ( https://youtu.be/YF4AYVJ9TEQ ). Als je dan het grind later in het aquarium nog wilt herordenen terwijl er nog water in zit is dat echt wel te doen. Als je het niet wast krijg je wel stofwolken, die zakken overigens daarna wel gewoon weer, na 24-48 uur is dat vaak alweer weggetrokken. Als je een bodem hebt met voedingsstoffen wordt het wat lastiger, daar wordt het bij afgeraden om dat te spoelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 17:55

the novelist, mooi geworden hoor. :D
wat is dat rode voor plant aan de zijkant?
lijkt wel mooi dat grind, alleen bij mij niet geschikt vanwege de corydoras die ik heb.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:09

Jaaa J0anieke, het lijkt me zooo moeilijk om geduld te hebben met dry start haha.

Mooi geworden al zeg TheNovelist!

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:12

Ik moet eerlijk toegeven dat ik mijn dry start zo al heel mooi vind. Het lijkt net een soort bush door dag vocht.. :D Dat maakt het wachten minder erg haha

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:43

J0anieke schreef:
Ga je echt grind gebruiken, dus zonder voedingsstoffen e.d.? Ik zou dan het grind goed wassen zodat er geen stof vrij kan komen in je aquarium ( https://youtu.be/YF4AYVJ9TEQ ). Als je dan het grind later in het aquarium nog wilt herordenen terwijl er nog water in zit is dat echt wel te doen. Als je het niet wast krijg je wel stofwolken, die zakken overigens daarna wel gewoon weer, na 24-48 uur is dat vaak alweer weggetrokken. Als je een bodem hebt met voedingsstoffen wordt het wat lastiger, daar wordt het bij afgeraden om dat te spoelen.

Yes, grind spoelen gaat sowieso nog gebeuren, ik vond de vorige keer dat hoopjes nat grind verplaatsen wel prima ging, toen de rest van het aquarium leeg en droog was. Het is wel erg fijn en afgerond grind, mijn neocaridina garnalen tillen het ook gewoon op om voedsel eronder vandaan te pakken. Daarom lijkt het me lastiger verplaatsen als het aquarium vol water zit, het is net zand. Als ik in de garnalenbak het grind stofzuig gaat er best veel mee, heel lichtgewicht spul.

Ik heb voedingstabletten voor bij de planten in het grind :j

Je hebt zeker een punt, J0anieke, vooral het indraaien.
Dan het beste bodem erin, water erin, hout erin en verzwaren met stenen zodat het onder water blijft, en plantjes gewoon in hun plastic potje erin doen (zodat ik ze later kan planten) en filter draaien?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 18:48

Oh mooi met die poster. Die geeft veel diepte inderdaad. Waar heb je die vandaan?

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:42

Dank jullie wel :D ben er ook zeer blij mee!
Rode plantje rechts is gewoon een nep plantje, wilde graag voor de kleur en opvulling echt een rood plantje erin!
Poster is van Ranzijn, ze waren in de sale dus maar 2,50!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 19:46

ohhhh zou fout he hahaha.
een nep plant .
zijn echt zat mensen die het niet vinden kunnen hoor.
ik vind het wel kunnen,zeker als het net echt lijkt :j

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-20 23:47

Melyoramel schreef:
J0anieke schreef:

Yes, grind spoelen gaat sowieso nog gebeuren, ik vond de vorige keer dat hoopjes nat grind verplaatsen wel prima ging, toen de rest van het aquarium leeg en droog was. Het is wel erg fijn en afgerond grind, mijn neocaridina garnalen tillen het ook gewoon op om voedsel eronder vandaan te pakken. Daarom lijkt het me lastiger verplaatsen als het aquarium vol water zit, het is net zand. Als ik in de garnalenbak het grind stofzuig gaat er best veel mee, heel lichtgewicht spul.

Ik heb voedingstabletten voor bij de planten in het grind :j

Je hebt zeker een punt, J0anieke, vooral het indraaien.
Dan het beste bodem erin, water erin, hout erin en verzwaren met stenen zodat het onder water blijft, en plantjes gewoon in hun plastic potje erin doen (zodat ik ze later kan planten) en filter draaien?

Ik dacht dat plantjes nog geen eens hoeft, kan ik fout hebben. In ieder geval bodem, water en filter zou ik doen.

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 09:04

Plantjes doe ik wel altijd gelijk, dan kunnen die gelijk groeien.
Maar als je ze niet gelijk op de juiste plek kan planten is dat wel wat lastiger. Sommige planten doen het prima in de potjes en andere juist totaal niet
Dus dat is denk ik wat je zelf wil.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 10:02

De eerste 2 van de 5 zijn gezonken :D 3e stuk zweeft héél langzaam omhoog als ik het onderwater duw, nummer 4 verzwaard al iets, maar komt wel omhoog en nummer 5 is een badeend :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:43

Ik heb een paar maand terug Manzanita hout gehaald die ruim 4 week in het aquarium rond heeft gedreven, heb afgelopen week nog 2 stukken gekocht en die zonken direct. Soms is er geen pijl op te trekken :P

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 21:12

Ik heb een stuk die al maaaaaaaaaaaaaanden in de bak zit die ook nog steeds omhoog drijft als ik hem niet helemaal klem zet. :') Maar hij is zo mooi van vorm dat ik hem toch blijf gebruiken. :P

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:53

Ik zie al iets groei!! Moeilijk te zien door kwaliteit vermindering door bokt zie ik nu :')

Dag 1:
Afbeelding

En vandaag, dag 5:
Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 17:58

Ooh ja dat groeit hoor! Ben heel benieuwd naar over een paar weken bij jou!

3 van de 5 houtstukken zijn gezonken, 1 zinkt maar niet met overtuiging zeg maar en de 5e begint te zakken.

Morgen ben ik thuis dus dan ga ik beginnen met scapen! De drijvende stukjes forceer ik wel naar beneden met steen :+

In mijn 20L garnalenbak vanochtend een dode garnaal |( Had al een paar dagen de 'white ring of death', heeft het ook niet gehaald uiteindelijk...
Maar wel deze gespot! <3
Afbeelding

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:00

Eitjes!! <3

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:05

Je ziet wel verschil inderdaad J0anieke!!

Ahh zonde Melyoramel maar wel eitjes!! Leuk!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 18:27

Mag vrijdag om Javamos maarrr daar is ook levermos, barbieri mos en flame mos.

Flame mos vind ik ook geweldig en levermos ook. Barbieri trekt minder. Alle mossen zijn voor garnalen even geschikt? Wil er ook laten drijven maar hoe blijven die weg qua de pomp? Pomp is behoorlijk krachtig namelijk, er staat flinke stroming bovenin

Welk mos soort zit op mijn mos plankje?

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:21

wat is white ring of death dan?

dierenfan,drijvend mos gaat denk ik wel moeilijk worden?
hier zakt alles naar beneden toe

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 19:32

@dierenfan: er zijn drijvende mossen, maar de standaard java moss, flame moss e.d. zijn dat niet. Riccia fluitans (watervork) is een drijvend mos, die ook onderwater groeit maar dan moet je het vastbinden of lijmen.

@ellepel: white ring of death is een witte ring om het middenrif, daar waar een garnaal exoskelet meestal breekt als ze vervellen, daar springen ze dan uit. Als de white ring zichtbaar is betekend het vaak dat de vervelling is mislukt, en meestal gaan ze daar door aan. Ik heb er nog een foto van gemaakt. Zal straks even posten.