Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:10

Hallo! Ik wil graag wel wat tips over groente! Alleen hooi en groenvoer klinkt aannemelijk.. de brokken die ik voer zijn stiekem wel duur per maand...

Ik koop altijd simpelen groente zoals witlof,wortel,komkommer,paprika... maar ik denk dat cavia's veel meer mogen hebben en wil graag dat ze "van de pot" mee kunnen eten.. (alles wat goed voor ze is natuurlijk)..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 22:27

Op internet is wel een lijstje te vinden met wat ze onbeperkt mogen, wat ze met mate mogen en wat ze zeker níet mogen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:29

Ik vind het jammer dat mijn Duits zo slecht is. Want ik vind het wel interessant om te lezen hoe zij cavia's over het algemeen houden. En ze hebben vaak ook schitterende verblijven.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:20

Yenni schreef:
Hallo! Ik wil graag wel wat tips over groente! Alleen hooi en groenvoer klinkt aannemelijk.. de brokken die ik voer zijn stiekem wel duur per maand...

Ik koop altijd simpelen groente zoals witlof,wortel,komkommer,paprika... maar ik denk dat cavia's veel meer mogen hebben en wil graag dat ze "van de pot" mee kunnen eten.. (alles wat goed voor ze is natuurlijk)..

Dit us wel een handige lijst
http://www.degrotecavia.nl/voeding.html

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:53

De grote cavia vind ik iets te achterhaald en klopt niet. Ik gebruik deze site: http://meerschweinchenwiese.de/ernaehru ... mueseliste en dan rechtermuisknop random op de pagina en dan laten vertalen naar het Nederlands. De zinnen zijn wat vreemd maar je kunt het wel goed doorlezen!
Ze krijgen hier o.a.:
Andijvie, sla, ijsbergsla, veldsla, rucola, eikenbladsla, komkommer, tomaat, bleekselderij, wortel en loof, pastinaak, en dan nog allerlei koolsoorten zoals broccoli, bloemkool, witte en rode kool, spitskool, Chinese kool, paksoi, koolrabi, knolselderij, etc.etc.
En verse kruiden zoals peterselie dille koriander selderij munt etc. Cavia's mogen erg veel hebben. Alleen de koolsoorten moeten worden opgebouwd en in Duitsland raden ze het af koolsoorten te voeren als je brok of pellets erbij voert.
Over het algemeen is dit een goede regel: minimaal 7 soorten per dag en tussen de 10 a 30 soorten per week. In eerste instantie werd gezegd om minimaal 10 procent van het lichaamsgewicht te geven aan groenten maar het advies is nu om daar veeeeel meer van te geven. Hier krijgen ze ongeveer een kilo groenten per dag voor vier cavia's.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 08:54

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 09:10

Afbeelding

Nest van 5 , 1 was dood. Andere 4 en moeder doen het goed. Vader was een zwart wit hollander. Lijken op het eerste oog half in het donker 3 zeugen en 1 beer te zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 10:15

Ach wat schattig :)
Die 2e van boven lijkt een interessante kleur te hebben: zwart met een zweem van 'iets anders' er door ??

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 11:43

Ah wat leuk!! Gefeliciteerd met de baby's!

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 14:54

Hoi allemaal, na vele pagina’s gelezen te hebben en alle leuke cavia gezien te hebben de laatste dagen wil ik toch eens reageren.

Het lijkt me erg leuk om 2 cavia’s aan te schaffen rond omgeving Apeldoorn/Deventer uit een opvang of bij een fokker (als iemand tips heeft ;)?) Ik heb al veel informatie gelezen op verschillende sites over de standaard verzorging en wil de cavia’s toch iets groter houden dan de gemiddelde traliekooi en op mijn slaapkamer. Thuis hebben we nog veel hout liggen waar ik zelf een hok van wil maken en de afmeting zal ongeveer 150 of 160x80cm worden. Wat is een handige hoogte waar ze niet over heen klimmen? En hebben jullie nog tips voor de bodem? Ik las al dingen over bijvoorbeeld plakplastic. Verdere tips mogen altijd gegeven worden!

Het lijkt me erg leuk om verder mee te praten :).

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:00

Dubbeldun die heeft wat rode strepen door haar haar. Zijn toch 4 dames. 1 gladhaar en 3 rexen haha. Dat uit 2 gladhaar dieren.

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 15:49

Welke maatregelen nemen jullie met oud en nieuw mbt geluid van vuurwerk?

Er staat een heel stuk van in de krant..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-17 15:52

@tanja: duidelijk zijn beide ouders dan Teddy-dragers. Had ik met mijn laatste nestje ook.
Altijd leuke verrassingen :D

@alaskan: welkom hier en leuk dat je ook cavia's wil gaan houden. En een mooie grote bak is nooit verkeerd :)
Voor de bodem zou ik geen plakplastik nemen, dat is erg dun en gaat snel kapot. Investeer in een stukje goedkoop zeil van de Kwantum oid. Ik heb ook zeil in mijn bak en die gaat nu al sinds juni 2012 mee.
Zo te lezen wil je de bovenkant open laten ?? Cavia's voelen zich prettiger als ze iets boven het hoofd hebben én je kunt de ruimte boven de bak deels dan nog gebruiken om iets in op te bergen, boekenplank etc. Ook is het leuker als de voorkant 'open' is, dus misschien is een oude deur met glas een optie om aan de voorkant te monteren. Kunstglas/persplex kan ook maar is aardig duur in aanschaf. Als het oppervlak glad is kunnen ze er niet tegen aan klimmen en moet 35 cm hoog genoeg zijn.
Een Ikea Billy kastdeur met glas is 40 cm en die zie je wel 2e hands op Marktplaats.

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:28

Kimmie schreef:
Welke maatregelen nemen jullie met oud en nieuw mbt geluid van vuurwerk?

Er staat een heel stuk van in de krant..

Voor de caafjes hier is het de tweede oud&nieuw. Vorig jaar woonde we nog in een appartement en kregen ze weinig mee van het vuurwerk. Nu we zijn verhuisd, merk ik dat hier nu al enorm veel vuurwerk(bommen) worden afgestoken, en hierop reageren ze veel meer dan verwacht, ik vind het maar zielig :(
Ik denk dat we maar alle gordijnen dicht doen, en dat ik een deken half over de kooi leg. Met lekker extra hooi en wat extra te knabbelen.
Bij de paarden zetten we altijd een radio aan, maar ik vraag me af of de cavia’s hier blij van worden.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 21:32

Ik doe alle ramen even dicht, dekentje over de kooi en extra veel te eten zodat ze zich daarop focussen. Dit is niet de eerste keer, dus ik verwacht geen problemen :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 23:47

Dekentje over de kooi, tv aan en gordijnen enz dicht. Katten ijven hier ook, dus verwacht geen grote problemen

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:10

Tot nu toe reageren ze hier niet op vuurwerk.
In ieder geval doe ik licht en de radio aan.
Gordijnen dicht en een dekentje over de kooi aan de kant van het raam (al staan ze er ver genoeg vanaf.)
Ben er zelf niet maar zet de camera aan zodat ik ze kan zien en ook via de camera met ze kan praten als dat nodig zou zijn.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:35

Dat nestje <3 Blijft leuk!

Ik heb een paar aanstellers die bang zijn voor vuurwerk. Nu klinkt het op hun zolder ook wel erg hard.. Vorig jaar hebben ze volgens mij twee weken in de woonkamer gezeten, dit jaar begon het geknal gelukkig later. Ze zitten sinds vanavond weer in de woonkamer.. stiekem is dat ook wel heel gezellig dus ik vind het niet erg <3

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 00:49

@DubbelDun, ik wilde de bak inderdaad aan de bovenkant open laten. Bedankt voor de tips, daar ga ik zeker iets mee doen :).

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 10:58

Ik doe al jaren hetzelfde: licht aan en gordijnen dicht, een hoop hooi en veel groentes voor afleiding. Tot nu toe hebben ze het al die jaren overleefd :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-17 10:59

Ik doe niks anders (niks dus) als anders en ze overleven het ook :D

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 18:32

Iedereen de beste wensen voor 2018! :)

Helaas is vanmorgen mijn oudje Pip van 7 jaar overleden en ben ik vanaf nu cavialoos. Ik blijf jullie zeker volgen en wil als onder huis klaar is weer cavia’s(nov/dec)!

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 19:18

Ahh wat zuur, gecondoleerd :(:)
Gelukkig nieuwjaar **\O/**

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-18 20:50

@Kiekeboefje; geen best begin van het nieuwe jaar. Sterkte én de beste wensen... al klinkt dat wat raar :)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 21:58

@kiekeboefje sterkte met het verlies

Iedereen gelukkig Nieuwjaar