Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 08:52

Oppas, maar wij hebben ook nog andere dieren dus een vriend van ons komt gewoon in huis. Maak ik hele lijsten met gebruiksaanwijzingen voor de dieren :')

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 09:37

Broertje :) super verantwoordelijk en vind het leuk, natuurlijk krijgt hij een bedankje.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:08

Ik ga weinig op vakantie als ik al een dag weg ga heb ik een hele waslijst hoe ze verzorgt moeten worden haha.

heb mijn favoriete beer verkocht. Bah.. had al veel nakomelingen van hem en hij had bij mij niks meer te doen. Hij woont nu samen met een andere beer in een luxe buitenverblijf. Ik vond 3 beren teveel , 2 is mooier kan ik zomers ook beter buiten kwijt.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 10:11

Ik ben altijd thuis dus geen vakantieproblemen :)

@melody: die zwarte van de 2e foto is leuk :)

Kimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:11

Oh wat is hij leuk getekend zo met dat wit! Jammer dat je hem weg heb moeten doen.

Ik heb overigens mijn 2 dames van de opvang gehaald. Daar komt in februari een mannetje bij, die komt ook van dezelfde opvang :)

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 11:22

Wat een geweldige beestjes Melody!

Vooral die meest rechts op de eerste foto. Hebbuuunnn <3

Heh jammer Tanja!

Herman en Ewok logeren met vakanties altijd bij mijn ouders. Ze komen dan ook echt in de logeerkamer :)) (ook wegens hun katten) en natuurlijk altijd een hele waslijst aan instructies :')

En alvast voor iedereen namens mij en de Kerst Caafs! :D
Afbeelding

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:01

Afbeelding

Wat een gezelligheid <3
Laatst bijgewerkt door Riverdale op 23-02-23 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:02

Melody, ik volg je cavia’s al een tijd op instagram, had geen flauw idee dat die van jou waren :')

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 13:49

Voorheen paste mijn buren altijd op, maar nu ik een aantal tijdbommetjes heb gaan ze naar de vakantieopvang. De buren passen wel nog op mijn muizen, ze vinden het nog leuk ook :+

Wat grappig Eenhoorni! :D

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:02

Voor de science selective voerders. Nu 2 3kg zakken van 38,- naar 20,- bij de Welkoop

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 16:25

Oeh goed dat je het zegt!

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 18:30

Oeh dat is een goede tip! Dankje! :D
Moet nét nog brokjes hebben, dus dat komt goed uit!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:03

Bij degooisediersuper.nl heb je 20 kilo supreme selective voor €68
Geen aanbiedingsprijs

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:14

Lange vakantie’s gaan ze naar een opvang, korte vakantie doen de buren het en weekendjes oid doen mijn ouders het :)
Wat een leuke fotootjes allemaal!

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 19:40

Wij zijn al even niet op vakantie geweest en als we gaan is het maximaal een midweek. Dan komt er iemand de dieren eten geven.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:08

Ben al een tijdje niet op vakantie geweest. Maar anders is mijn vader er om voor ze te zorgen.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:51

Wij geven ze al bijna hun hele leven gemengd voer, blijkt dus dat dat niet echt het beste is wat je ze kan geven. Maar nu begint de bak toch wat leeg te raken dus misschien de rest mixen met wat anders en daarna daar op overgaan :)

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 22:54

Afbeelding

Niet de beste foto maar de caafjes hebben dus een nieuwe obsessie: dozen. Ze mogen overdag lekker door de huiskamer lopen op fleecedekentjes (mits er iemand is om toezicht te houden), nu hebben we dus een paar dozen neergezet en ze zijn er helemaal weg van :D Leuk hoor, zo’n donkere schuilplek waar je ook nog eens van kan eten :')

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-17 22:15

Wat een schattige foto!

Even bij mijn vader een controle gedaan, nagels van de castraat geknipt. Het peruufje heeft een blaasontsteking dus die zit even op een kuurtje weer. En heb haar kontje kort geknipt dat niet al het bloed erin blijft hangen. Zodra de kuur afgelopen is gaat ze even snel in bad en hou het ook in de gaten. Ze zagen er verder goed uhm door voed uit (zeg maar dik haha)

Paardcool

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 00:00

De caafs en nijns lopen hier 1x in week bij elkaar tijdens schoonmaken. Verder heb ik ze niet bij elkaar omdat terror jaar nogal lomp kan wezen tegenover de caafs XD

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:34

Jaaa ik meld mij! Ik ben een tijd lang niet actief geweest op Bokt. Maar ik heb besloten vanaf nu weer actief deel te nemen.

Sinds augustus dit jaar heb ik weer cavia's!! Hiervoor heb ik ze heel lang gehad. Ik had ze voor augustus al weer jaren niet meer gehouden. Ik kreeg nu toch de mogelijkheid om ze te gaan houden. Ik heb allemaal hamsters & muizen, alleen woonden ze in allerlei losse verblijven en ik werd er gek van :P dus wilde ik een kast gaan maken en vond ik dat ik best wel ruimte had voor een aantal cavia's. De bedoeling was om er maar twee te nemen. Ik had gereageerd op twee advertenties en op 1tje kreeg ik wel reactie, de ander niet dus prima: het waren twee cavia's in een klein verblijf en zaten er niet zo best bij. Paar weken later kreeg ik toch nog een reactie op de andere advertentie, met de vraag wanneer ik haar kon halen.... Dus dat was alweer nummer drie. En toen was er nog een kleindieropvang met een eenzaam castraatje met de vraag of dat dan niet leuk zou zijn bij de drie dames :P Dus dat werd nummer 4!

Daarna ben ik mij nog verder gaan inlezen over cavia's, want in Duitsland houdt men cavia's toch een stuk anders dan in Nederland. Mijn verblijf is eigenlijk te klein (2x 200x58 cm), ze moeten minstens het dubbele hebben. Hopelijk kan ik dat geven over een paar maanden. Ze krijgen verder dagelijks hooi en 3x per dag een flink portie groenten. Dus helemaal geen brokken of pellets!

Afbeelding
Victoria, Cleo, Puk & Klaartje Kip (omdat ze zo veel piept, heel de dag door)

Afbeelding

Afbeelding

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:49

@Nimfee tof hoor! Vrolijk gekleurde dames ook! &Hoezo houden Duitsers cavia’s anders dan?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:53

Ze hanteren veel hogere minimale eisen. Qua huisvesting b.v. hanteren ze een minimum van 1 m2 per cavia. Dus voor mijn groepje zou ik minimaal 4m2 moeten hebben, hun verblijf is maar 2,2 m2 :( dus te klein. Ze voeren alleen maar vers (en hooi, gedroogde kruiden), zoals bladgroenten, kruiden, gras, takken, bladeren etc. Ik heb mij een paar weken terug aangemeld op een duitse caviagroep en het eerlijk wel een verademing om te zien hoe groot ze de cavia's houden en gezond eten krijgen :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 18:59

@Nimfee ach zo ja! Volgens mij worden bijna alle knaagdieren structureel te klein gehouden. Als je ziet wat voor hokken dierenwinkels als ‘hamsterhok’ of konijnenhok’ verkopen..

Ik ben brok inmiddels ook langzaam aan het afbouwen. Ze zijn dik zat, ik wil op termijn graag kijken hoe ze het doen op alleen hooi en groenten.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 19:03

Ja klopt, helaas wel. Het is echt vreemd hoe groot het verschil is qua minimale afmetingen in Duitsland tegenover dat van Nederland (en andere landen). Ik ben nu langzaam aan al mijn verblijven aan het vergroten :)
De reden waarom ze brok afraden is vanwege de ingrediënten, vaak bevat het graan en suikers. Vooral het geven van graan (dagelijks) tast heel de maag en darmen aan waardoor de bacteriën niet meer in staat zijn om voedingsstoffen op te nemen. Daar schrok ik nog al van. Ik was toen meteen gaan minderen in brok en hels veel groenten gaan halen. ALs je nog tips wilt wat betreft groenten, laat maar weten :)