Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:59

Ik weet niet of er daar een trapbak te krijgen is?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-24 12:33

Tamary, volgens mij ben jij een beetje in de war met vleeskippen kwa gewicht. Het borstbeen moet je absoluut kunnen blijven voelen bij legkippen, het moet enkel niet super uit steken. Als je het borstbeen niet meer voelt zijn legkippen obese want legkippen maken van nature geen enorme filets zodat het borstbeen niet meer te voelen is. kippen die te dik zijn leggen overigens een stuk slechter en krijgen net als ieder ander dier gezondheidsproblemen hierdoor.

Palmera, klinkt alsof ze een goed gewicht hebben. Ik begrijp dat ze geen hele ruime ren hebben en ik vermoed dat die dus vooral zand is? Dan kan je ze beter 2x per dag meel voeren anders gaan ze met een niet goed gevulde krop op stok, komen 's ochtends super hangry buiten en hebben de hele dag enorme drang om te moeten vreten, proppen hun krop dan in een keer overvol waardoor ze verstoppingen, verzakkingen en verzuringen van de krop kunnen krijgen. Staat er op de zak van het voer geen richtlijn hoeveel ze nodig hebben ervan?
Jij woont ook een stuk warmer dacht ik mij te herinneren, dat inclusief verdamping van het water kan 1l best wel kloppen al is het inderdaad wel best veel. Hier drinken ze met zijn 39e 11 liter ongeveer per dag als het zo rond de 30 graden is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 09:54

XxLiEsJuHhxX schreef:
Tamary, volgens mij ben jij een beetje in de war met vleeskippen kwa gewicht. Het borstbeen moet je absoluut kunnen blijven voelen bij legkippen, het moet enkel niet super uit steken. Als je het borstbeen niet meer voelt zijn legkippen obese want legkippen maken van nature geen enorme filets zodat het borstbeen niet meer te voelen is. kippen die te dik zijn leggen overigens een stuk slechter en krijgen net als ieder ander dier gezondheidsproblemen hierdoor.

Palmera, klinkt alsof ze een goed gewicht hebben. Ik begrijp dat ze geen hele ruime ren hebben en ik vermoed dat die dus vooral zand is? Dan kan je ze beter 2x per dag meel voeren anders gaan ze met een niet goed gevulde krop op stok, komen 's ochtends super hangry buiten en hebben de hele dag enorme drang om te moeten vreten, proppen hun krop dan in een keer overvol waardoor ze verstoppingen, verzakkingen en verzuringen van de krop kunnen krijgen. Staat er op de zak van het voer geen richtlijn hoeveel ze nodig hebben ervan?
Jij woont ook een stuk warmer dacht ik mij te herinneren, dat inclusief verdamping van het water kan 1l best wel kloppen al is het inderdaad wel best veel. Hier drinken ze met zijn 39e 11 liter ongeveer per dag als het zo rond de 30 graden is.

Ik denk ook dat het gewicht goed is, hoor! Ze zijn ook levendig, zoeken overdag naar het graan wat ik strooi, badderen in het zand, oefenen hun vleugels (ik zie ze nog wel op de zitstokken belanden) en af en toe ligt er een ei. Zeker geen ziek ogende kippen. :)

Ik woon warmer, maar het is al dagen onder de 20 graden met een frisse wind. Gisteren was de bak voor de helft leeg, dus een halve liter.
Wanneer ik op tijd terug ben uit het werk wil ik het wel proberen met nog een portie meel 's avonds. Maar soms ben ik last en zitten ze al op stok.
Ik ben nu trouwens ook voer aan het fermenteren, ik weet niet of jullie daar ervaring mee hebben, maar schijnt heel gezond te zijn.

Trapbak moest ik op googelen. :+ Nog nooit gezien hier, hier kennrn ze alleen die torens en die ijzeren lange bakken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:52

Ik ben niet geselecteerd tot de gelukkige om eieren te laten testen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-24 16:53

JudithO schreef:
Weer feest hier!

Buizerd op een hen op het kleine hoekje in de ren van 5m2 waar geen net overheen zit.
Op 2 meter naast het huis, voor het raam waar ik zat te werken.

[ Afbeelding ]

Ik heb direct het raam opengegooid en ben gaan schreeuwen, geen effect.
Ik had een stuk hout bij de hand en heb die naar het kreng gegooid, toen liet hij eindelijk los en vloog hij weg.

Ik ben er klaar mee, ik ga de kippen weg doen. Dit werkt niet zo.
2x feest en 2x hebben de kippen ontiegelijk geluk gehad dat ik het zag gebeuren.
En ik heb geen kleintjes, en nee ze zijn niet ziek of verzwakt. Gewoon grote, gezonde hennen.

Geitjes erbij, of een grote haan?

Ik heb trouwens wel een trapbak liggen die ik niet meer gebruik

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 17:08

Mocht iemand nog interesse hebben in een grote buff haan. Onze buffie is toch echt een man. Na 6 maanden geen kukel daarstraks de eerste. Aangezien ik maar 1 heer wil hebben en ik onze Henk toch meer haan vind. Mag buffie verhuizen.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:53

Ik hoop dat je een fijn thuis vindt voor hem, het is moeilijk om een plekje voor een haan te vinden, bij mij gaan ze op wintersport.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 17:11

Je kan het misschien ook aankijken met twee hanen? Het gaat tot nu toe wel goed begrijp ik?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 17:50

Gaat redelijk maar zodra ik maar even niet op let staan deze heer en zijn 2 dames buiten ipv bij de rest. En 1 herrieschopper vinden mijn buren wel genoeg.

Maar inderdaad de wintersport is ook een optie voor hem, voordeel van getrouwd zijn met een slagerszoon.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 07:39

Heeft even geduurd, maar de nieuwe ren staat nu ook eindelijk helemaal!
We zijn begonnen met de linkse, 3x4m. Daar 3x6m bij gekocht. Bewust niet laten aansluiten: helemaal rechts hebben ze de afgelopen weken met plezier een stuk omgewroet, en dat stuk zand gunnen we hen wel. En ik vind een mogelijkheid tot apart zetten wel handig, ik hoop dat het nooit nodig zal zijn, maar het kàn als het moet :)

De sluis is tijdelijk en wordt nog vervangen door een houten frame, maar we hebben het drukdrukkerdrukst, en voorlopig kan dit wel :) Ze zitten veilig, dat is het belangrijkste. En op het lichtgrijze zeil komt ook nog camouflagedoek, zoals links :)
Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:53

Hier weer een broedse Taytay, en erger dan de vorige keer.
Vorige keer heb ik haar 2 nachtjes apart laten slapen, maar dat zie ik nu minder zitten, het is 's nachts toch al een stuk kouder. Ik haal haar elke ochtend mee uit het hok, maar tegenwoordig blijft ze koppig voor het deurtje zitten en wilt ze niet meer mee scharrelen met de rest.

Ze is ook grumpy naar de anderen toe. Als ik een uurtje voor bedtijd het hok weer open zet rent ze meteen naar binnen en laat ze Brodiechicken niét toe in het hok -O- We hebben 2 legnesten, Taytay ligt altijd in de achterste, en als Brodiechicken dan in het legnest naast haar wilt om haar eitje te leggen, jaagt Taytay haar meteen naar buiten. Naar Harlow en Rova is ze iets minder dominant, Brodiechicken is echt "den duts" van de bende. Echt zielig, 't is zo'n lieverd!

Ik heb vandaag 1 van de 2 stokken uit het middenstuk gehaald (ze slapen toch niet op stok haha), om iets meer ruimte te creëeren. In de hoop dat Brodiechicken dan ver genoeg bij Taytay vandaan kan zitten om toch ook een eitje te leggen. Ben net het hok gaan dicht doen - Taytay, Harlow en Rova liggen met hun drietjes in de 2 legnesten gepropt, Brodiechicken in het vrijgekomen hoekje.

Ik weet niet waar ik goed aan doe.. Ik heb geen haan, denk ook niet dat mijn buren dat fijn zouden vinden. Heb er ook nul komma nul ervaring mee, dus dan begin ik er liever niet aan, het zijn tenslotte levende wezens.

Eerder kropen de dames in de haag bij een gesloten hok om een eitje te gaan leggen, maar door die extra ren is de haag nu niet meer toegankelijk.

Wat zouden jullie doen?
En zijn kippen in de winter ook broeds?

Ter illustratie, omdat ze zo leuk zijn *\o/*
Een opgeblazen Taytay:
Afbeelding
En Brodiechicken, ik heb deze stok na de foto dus verwijderd in de hoop dat ze daar wel een eitje kan leggen zonder dat Taytay haar buiten gooit:
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 20:57

Als ze stopt met eten zal je toch wat moeten gaan doen, anders blijft er niks meer van die dame over.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-24 21:53

tamary schreef:
Als ze stopt met eten zal je toch wat moeten gaan doen, anders blijft er niks meer van die dame over.

Ik flikker haar mee buiten, en dan eet en drinkt ze wel. Maar verder staakt ze, ze scharrelt niet meer mee, wilde vandaag ook geen tomaatje eten. Ze zit daar maar te zitten, arm ding.

Ik overweeg een 2de hok, om de rest ook de kans te geven om rustig hun ei te leggen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 05:46

Tomaat rauw zo ja beter niet doen of zeer beperkt. Rauwe tomaat is net zoiets als rauwe aardappelen geven wat ook ongezond is.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-24 10:54

Marcella schreef:
Tomaat rauw zo ja beter niet doen of zeer beperkt. Rauwe tomaat is net zoiets als rauwe aardappelen geven wat ook ongezond is.

Ze krijgen af en toe een kerstomaatje, 1 per kipje :)

Ik heb haar vanochtend mee buiten gezet, maar ben net haar hok weer gaan open zetten. Ze zit maar zo'n beetje te staken in het gras, dat heeft ook geen zin. Ze legt wel nog steeds eitjes!

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 12:41

Nou, hartstikke broeds dus, ik krijg haar er niet meer vanaf. Ik haal haar nu gewoon 2-3x per dag een uurtje uit het hok, en dan scharrelt ze wel even flink mee. Dan is ze het beu en mag ze weer naar binnen.
Eén van de stokken weghalen was een goed idee, Brodiechicken mag nu weer mee binnen. Ik had gisteren nog 2 eitjes, vandaag voorlopig nog niets, maar misschien ligt Taytay er op.
Ondertussen wel gewoon mijn idee uitgevoerd, ik lach me echt rot met mijn kippen, ik blijf maar bezig :') Vriend heeft even met zijn ogen gerold maar moet er stiekem ook wel om lachen.

We proudly present: The Chicken Hotel! Helemaal klaar om gasten te ontvangen haha, zo kan iedereen altijd hoog&droog een ei leggen in geval van grumpy kippen. Ik heb tijdelijk gedepanneerd met een ongebruikte kattenbak - maar dit is zoveel leuker :')

Afbeelding

Er komen nog bloembakjes bij met kippen-vriendelijke plantjes/kruiden, rozemarijn ed :) Het open raam links en achteraan maken we voor de zekerheid nog dicht. De rode luikjes zijn aan elkaar vast gemaakt.
Ik heb ook een houten krat in de ren staan waar ze al helemaal aan gewend zijn, dat zal ook nog in het hok gezet worden, of misschien de kattenbak, die gebruiken ze nu ook om in te chillen :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:36

Handig zo'n huisje, kun je makkelijk schoon houden ook!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:37

Onze 4 kuikens doen het goed <3 jammer genoeg 2 inderdaad haantjes gebleken, dus daar moeten we wel een ander huisje voor gaan zoeken. Best balen, zijn echt leuke haantjes, behoorlijk tam.

Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:54

Ze zijn wel heel knap <3

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-24 18:55

Inderdaad, wat een knappe kereltjes!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:22

Wat een knappe jongens inderdaad. Helaas is het vaak zo dat de leukste en de tamste op jonge leeftijd haantjes blijken te zijn.

LWDaisy, Hihi je blijft er maar mee bezig. Voel het niet als een persoonlijke aanval van de dames als ze het niet gaan gebruiken O:) Als ze hier een plekje bedacht hebben waar ze vast elke keer hun ei willen leggen, blijven ze net zo lang gillen tot de haan zich ermee gaat bemoeien en degene die het nest bezet houd toch de benen neemt. :') :') Ook al zijn er andere plekken, ze willen allemaal persee daar en nergens anders hun ei leggen -O-

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:26

Ik heb een zandbak gemaakt in de ren met Dolomieten aarde, maar m'n kippen kijken er absoluut niet naar om , sterker nog, ze durven er helemaal geen voet in te zetten :')
Iemand tips om ze te motiveren? Heb al wat lekkers erin gelegd, maar ook dat raken ze niet aan, terwijl ze er buiten de zandbak op aanvallen.

Overigens zandbaden ze wel nog gewoon, alleen dan als ze loslopen in de tuin, maar de afgelopen dagen heeft het natuurlijk alleen maar geregend dus dan hebben ze nat zand, en in de ren blijft het droog.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 13:53

Ik denk dat ze in de winter ook gewoon minder zandbadderen. Hier is dan ook al het zand nat. Als het dan droog weer is en het is wat in gedroogd en vooral het is zonnig, dan gaan ze hier weer badderen.
Wat voor zandbak heb je gemaakt voor ze?

Hier heb ik trouwens in de laatste paar weken flink wat veranderd. Er zijn weer een aantal hennen verkocht, eindelijk ook de araucana die overal en nergens broeds ging zitten zijn. En omdat ik nog niet genoeg kippen had, heb ik er nog 5 gekocht. O:) O:) O:)
Ik kreeg een super mooie aanbieding van degene waar ik volgend jaar heel graag eieren wilde kopen nog weer voor een vleesras. Zij verkocht al haar witte hennen en een koekoek hen. Dus ik ben nu 4 hennen en 1 haan rijker <3 <3 Ze zijn een kruising tussen mechelse kalkoenkop en een wit vleesras.
Ik heb 1 hen van 1 jaar, we hebben haar gewogen voor ze in haar reismand ging en ze was een whopping 4.9 kg <3 Dan nog een hen van 3 maanden, even oud dus als mijn grote groep kuikens en dan nog 3 kleintjes van toen 6 weken (ondertussen dan 8 weken denk ik zo). Ik ben echt helemaal weg van ze. De volwassen Hen heb ik maar (dikke) Doris gedoopt. Het haantje is snowy.
Meet the "Fat Squad" :D
Afbeelding
Afbeelding
Leuke vergelijking. het grijze kuiken wat bij de kleintjes hier staat is 12 weken en de kleintjes 6 O:)
Afbeelding

Met deze nieuwe aanwinsten is dan ook mijn hanen plan weer veranderd bij wat ik al had. Alleen Balou, de orpington, blijft. De rest gaat allemaal binnen nu en 2 weken geslacht worden op de kleine grijsjes na want die moeten toch nog wel een tijdje groeien voor ze klaar zijn O:)

Voor volgend jaar zomer moet ik dus even kijken hoe ik het ga doen. Ik wil dan zo veel mogelijk toch wel "raszuiver" de fats squad uitbroeden voor het vlees, dus misschien dat ik er 2 tomen van ga maken dan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 18:32

XxLiEsJuHhxX schreef:
Wat een knappe jongens inderdaad. Helaas is het vaak zo dat de leukste en de tamste op jonge leeftijd haantjes blijken te zijn.

LWDaisy, Hihi je blijft er maar mee bezig. Voel het niet als een persoonlijke aanval van de dames als ze het niet gaan gebruiken O:) Als ze hier een plekje bedacht hebben waar ze vast elke keer hun ei willen leggen, blijven ze net zo lang gillen tot de haan zich ermee gaat bemoeien en degene die het nest bezet houd toch de benen neemt. :') :') Ook al zijn er andere plekken, ze willen allemaal persee daar en nergens anders hun ei leggen -O-

Ik heb nu al een paar dagen na elkaar een eitje in de kattenbak, dus dat plan pakte wel goed uit :D
Brodiechicken durft ook weer gewoon met Taytay naar binnen, doordat ik die ene stok heb weg gehaald heeft ze de kans gezien een fijn hoekje met voldoende afstand te kunnen claimen, en daar ligt ook zowat dagelijks een eitje :)

Ik heb nog niemand in het huisje gezien, maar heb wel een fikse put gevonden, dus ze durven er wel in :j

Net Taytay nog eens gaan buiten zetten. Rova glipte zo achter me door de tuin in. Heb de rest even veilig achter een deurtje gezet (wat ben ik blij dat ik al die deuren en die sluis gehouden heb haha), en ben toen Rova gaan halen. Voor het eerst sinds we ze hebben, ging Rova pardoes voor mijn neus zitten om geaaid te worden! :D De rest doet dat al langer, en nu Rova eindelijk ook. Heb haar naar het hok kunnen dragen, lief kipje!

Knuffelen met Taytay afgelopen weekend:
Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 14:55

Doen jullie in de winter iets anders dan in de zomer om de kippen comfortabel te houden?
Voor zover ik lees, kunnen ze gewoon tegen de kou. Ze hebben een houten hok, met daaronder stro gepropt sinds kort als isolatie. Moet ik meer doen, of is dit gewoon prima, ook op de koudste nachten in BE?