Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 23:17

fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat ik een paar gourami's bij de blauwe floridakreeft ga doen.
Iemand een idee hoeveel er ongeveer bij kunnen?
Hoeveel zouden jullie maximaal aanhouden in een aquarium van 105 liter als er geen kreeft in zou zitten?

Echt afhankelijk van de goerami-soort en de afmetingen van je bak. Langer is beter dan hoog, voor goeramis, als ze dan rangorde gaan bepalen dan kunnen ze goed wegzwemmen en een eigen plekje zoeken.
De blauqe goerami (Trichopodus trichopterus; https://www.seriouslyfish.com/species/t ... chopterus/) worden 12-15 cm lang, die zou ik minder snel in een 105 liter zetten.
Knorgoeramis (Trichopsis pumila; https://www.seriouslyfish.com/species/t ... is-pumila/ ) worden maar 4 cm, daar kan je gerust een school van 6-10 in je aquarium kwijt met nog ruimte over dat ze voort kunnen planten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 01:18

Melyoramel schreef:
fleurtjeuh schreef:
Ik denk dat ik een paar gourami's bij de blauwe floridakreeft ga doen.
Iemand een idee hoeveel er ongeveer bij kunnen?
Hoeveel zouden jullie maximaal aanhouden in een aquarium van 105 liter als er geen kreeft in zou zitten?

Echt afhankelijk van de goerami-soort en de afmetingen van je bak. Langer is beter dan hoog, voor goeramis, als ze dan rangorde gaan bepalen dan kunnen ze goed wegzwemmen en een eigen plekje zoeken.
De blauqe goerami (Trichopodus trichopterus; https://www.seriouslyfish.com/species/t ... chopterus/) worden 12-15 cm lang, die zou ik minder snel in een 105 liter zetten.
Knorgoeramis (Trichopsis pumila; https://www.seriouslyfish.com/species/t ... is-pumila/ ) worden maar 4 cm, daar kan je gerust een school van 6-10 in je aquarium kwijt met nog ruimte over dat ze voort kunnen planten.

Ik zat meer te denken aan de trichogaster lalius, die lijkt ook niet te groot te worden volgens mij.
Zat te denken aan een koppeltje of misschien 1 mannetje met 2 vrouwtjes.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 07:24

fleurtjeuh schreef:
Ik zat meer te denken aan de trichogaster lalius, die lijkt ook niet te groot te worden volgens mij.

Een koppel lijkt me dan het beste, voor zover ik kan lezen. Passen ook prima in je bak.

Ik zie alleen ook dat ze afgelopen jaren genetisch heel zwak zijn geworden en er ook een ziekte (DGIV) veel voorkomt wat tot snelle sterfte leidt. De vissen zouden eigenlijk 2-3 jaar kunnen worden, maar het schijnt nu al uitzonderlijk te zijn als ze de 1 jaar halen.

Persoonlijk zou ik ze niet aanraden om te nemen, maar als jij ze heel graag wilt, dan kan je dat natuurlijk gewoon doen :j Wij zijn hier alleen om advies te geven, maar je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Ik heb een betta, ook enigzins controversieel, zijn ook flinke inteeltlijnen van met te zware staarten waardoor de vissen nauwelijks kunnen zwemmen.
Ik heb een kortvinnige wel :D

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 07:40

Een betta begin ik ook over te twijfelen... Het is best moeilijk om een mooie, gezonde kortvinnige te vinden. Een langvinnige wil ik absoluut niet. En de prijzen zijn bizar, 30 euro voor een doorgekweekt visje omdat ze in de mode zijn.

Heeft iemand suggesties voor een andere "karakter" vis voor in een 60 cm bakje?

Captain

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 07:59

Dwerg kogel) :)

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 08:05

Ann schreef:
Een betta begin ik ook over te twijfelen... Het is best moeilijk om een mooie, gezonde kortvinnige te vinden. Een langvinnige wil ik absoluut niet. En de prijzen zijn bizar, 30 euro voor een doorgekweekt visje omdat ze in de mode zijn.

Heeft iemand suggesties voor een andere "karakter" vis voor in een 60 cm bakje?

@Ann - bekend met de facebook-groep? Ik stuur je linkje per PM!
Ik had Bumblebee voor 12 euro bij de dierspeciaalzaak in Veenendaal (sowieso vind ik daar de vissen er altijd super bij zitten in vergelijking met andere winkels, en redelijke prijzen).

Dwergkogelvisjes zijn ook echt karaktervisjes, maar minder een 'eye-catcher' dan een betta.

Bengaals vuurtje/Scarlet badis (Dario dario) lijken me ook hele mooie eye-catcher!

Boliviaams antennebaarsje (Mikrogeophagus altispinosus) is ook een mooie, en minder inteelt dan het normale antennebaarsje (Miktogeophagus ramirezi).

Ik heb nog zoveel vissen op mijn wensenlijstje :o

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 10:05

Antennebaarsjes zijn leuk! Hebben ook echt een persoonlijkheid en onderling ook interactie Afbeelding
Afbeelding

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:35

MarliesR schreef:
Captain schreef:
Nou dat wordt geen aquarium in de muur.
Kosten voor alleen de ombouw, 2k zonder BTW. Inclusief aquarium en alles erop en eraan zit je dus al zo aan de 4k. Dat is echt te gek. Geen idee of ik dan uberhaupt een aquarium wil. Zo random in een kamer vind ik echt niet mooi. Jammer. :)

Ik kwam toevallig dit tegen op Facebook. Is dat misschien nog iets voor jullie dan? Natuurlijk wel betrekkelijk weinig water dus wat meer voor de kleinere soorten. Maar kwam het toevallig op Facebook tegen in 1 van de garnalengroepen.
Ook met RVS sierrand.
[ Afbeelding ]
https://wand-aquaria.nl/

Helemaal vergeten hierop te reageren: deze heb ik idd gezien! Echter was het bij ons het idee dat het een scheiding zou gaan geven tussen de zithoek en het eetgedeelte.. Daarnaast vind ik ze te klein. Wel lief dat je aan me dacht! :)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 11:40

Melyoramel schreef:
fleurtjeuh schreef:

Een koppel lijkt me dan het beste, voor zover ik kan lezen. Passen ook prima in je bak.

Ik zie alleen ook dat ze afgelopen jaren genetisch heel zwak zijn geworden en er ook een ziekte (DGIV) veel voorkomt wat tot snelle sterfte leidt. De vissen zouden eigenlijk 2-3 jaar kunnen worden, maar het schijnt nu al uitzonderlijk te zijn als ze de 1 jaar halen.

Persoonlijk zou ik ze niet aanraden om te nemen, maar als jij ze heel graag wilt, dan kan je dat natuurlijk gewoon doen :j Wij zijn hier alleen om advies te geven, maar je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt.

Ik heb een betta, ook enigzins controversieel, zijn ook flinke inteeltlijnen van met te zware staarten waardoor de vissen nauwelijks kunnen zwemmen.
Ik heb een kortvinnige wel :D

Ja dat over die ziektes heb ik ook een paar keer gelezen...
Is daar op enige manier op te selecteren/zoeken om het te voorkomen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 12:28

Captain schreef:
Helemaal vergeten hierop te reageren: deze heb ik idd gezien! Echter was het bij ons het idee dat het een scheiding zou gaan geven tussen de zithoek en het eetgedeelte.. Daarnaast vind ik ze te klein. Wel lief dat je aan me dacht! :)

Ahja had in mijn hoofd nog dat je ergens had geschreven dat jullie een los aquarium niet mooi vinden, dan was dit misschien nog een alternatief geweest als je wel iets van een aquarium graag wilde. Maar te klein begrijp ik helemaal! Het lijkt me ook lastig om relatief laag aantal liters met zoveel oppervlakte glas (en dus lichtinval en dus gevoelig voor alg lijkt me?) stabiel en goed onderhouden te houden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 15:25

Wauw, ik heb net het filmpje over de goudvissen gezein. Had het nog nooit gezien maar word er eigenlijk wel heel verdrietig van :(

Esther, Die visjes zijn gaaf :oo En ik zag een onwijs mooie bak voorbij komen! <3 <3

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:20

Ik heb het filmpje ook gekeken. Ik weet niet wat ik zieliger vind. Deze vissen die wss nog geen 48 uur op transport zitten of alle goudvissen die 2 jaar in een vieze vissenkom leven en vervolgens veel te vroeg sterven..

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:01

en vooral het bonzai vis idee als je zag hoe groot de volwasse vis was die ze lieten zien. Ook hoe ze geselecteerd werden vond ik wel erg rot voor ze :(

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:04

Ik heb weleens gelezen dat het brein van een goudvis vaak buiten zn schedel groeit omdat de schedel door ruimtegebrek niet groter kan worden oid.. arme dieren..

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:08

J0anieke schreef:
Ik heb het filmpje ook gekeken. Ik weet niet wat ik zieliger vind. Deze vissen die wss nog geen 48 uur op transport zitten of alle goudvissen die 2 jaar in een vieze vissenkom leven en vervolgens veel te vroeg sterven..

Ik ga daar in mee inderdaad. Nooit geweten dat het zo ging. Dacht altijd dat ze in Nederland gekweekt werden.

Hier alleen maar tegenslagen. De lol gaat er nu stiekem vanaf. Na een maand op mn aquarium gewacht te hebben op het werk kwam alleen het meubel binnen. Daarom bij een ander het aquarium gehaald die hem wel op voorraad had. Want het ging nog minimaal 3 weken duren.

Afgelopen zaterdagavond het meubel in elkaar gezet gaat 1 voetsteun er niet ingedraaid. Zijn ze vergeten schroefdraad te tappen. Nu moet ik het meubel laten opsturen en dan gaan ze ernaar kijken en sturen dan pas iets weer terug.

Omdat ik zaterdag zowel aquarium en meubel had gekocht had ik ook gelijk de planten gehaald. Want ik kon van start gaan. Nu heb ik mn planten tijdelijk in vazen zitten. Dicht bij het raam en in de avond uren een bureau lamp er boven. Kan ik nog meer doen om ze te redden, want ben bang dat dit nog wel even gaat duren.
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:36

L_Rivaldo schreef:
Hier alleen maar tegenslagen. De lol gaat er nu stiekem vanaf. Na een maand op mn aquarium gewacht te hebben op het werk kwam alleen het meubel binnen. Daarom bij een ander het aquarium gehaald die hem wel op voorraad had. Want het ging nog minimaal 3 weken duren.

Afgelopen zaterdagavond het meubel in elkaar gezet gaat 1 voetsteun er niet ingedraaid. Zijn ze vergeten schroefdraad te tappen. Nu moet ik het meubel laten opsturen en dan gaan ze ernaar kijken en sturen dan pas iets weer terug.

Omdat ik zaterdag zowel aquarium en meubel had gekocht had ik ook gelijk de planten gehaald. Want ik kon van start gaan. Nu heb ik mn planten tijdelijk in vazen zitten. Dicht bij het raam en in de avond uren een bureau lamp er boven. Kan ik nog meer doen om ze te redden, want ben bang dat dit nog wel even gaat duren.
[ [url=m/PV3jgk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een pech al voor je echt kan beginnen zeg!
Stiekem zien je plantjes er in die vazen wel heel tof uit haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:44

jeetje wat balen zeg. :(:)
om wat voor merk meubel ging het?

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 19:44

L_Rivaldo, wat balen zeg. -O- Misschien een klein bakje van marktplaats halen en daar je plantjes in zetten?

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:53

J0anieke schreef:

Die 2 jaar is zelfs nog te positief gedacht helaas....

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:01

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De eerste bewoners zijn gearriveerd. :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:15

huricane schreef:
[ [url=m/y0QkBr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hgoULU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2w8oLR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/s1LK2N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk!
Had jij je bak niet net opgezet? Eigenlijk hoor je je aquarium eerst minimaal 4 weken zonder vis te draaien ivm belangrijke bacteriën... :o

@L_Rivaldo plantjes kun je prima zo bewaren! :j

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:21

J0anieke schreef:
huricane schreef:
[ [url=m/y0QkBr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/hgoULU.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/2w8oLR.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/s1LK2N.jpg]Afbeelding[/url] ]

Leuk!
Had jij je bak niet net opgezet? Eigenlijk hoor je je aquarium eerst minimaal 4 weken zonder vis te draaien ivm belangrijke bacteriën... :o

@L_Rivaldo plantjes kun je prima zo bewaren! :j

Ik las zoveel verschillende meningen.
Van een aantal dagen tot een aantal weken.
Watertest was goed.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:22

Het gaat ook niet om de eerste week, dan zal je water nog goed zijn. Pas in week 3/4 krijg je een mogelijke nitrietpiek.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:24

Met een nieuwe bak is de watertest eigenlijk altijd goed. Na een week of 3/4 komt er echter een nitriet piek (ivm bacterie opbouw) en dan kunnen alle vissen het loodje leggen.

Nu weinig meer aan te doen, maar dagelijks water verversen is wel echt noodzakelijk.

Het ziet er wel gezellig uit.

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:25

Ahh, oke.
Hopelijk gaat het goed. Het blijft voorlopig bij deze bewoners.