Puppy erbij 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 00:14

Evi84 schreef:
Dit ventje mag binnen een aantal weken bij mij komen wonen! :D

[ [url=m/sKOATL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook Dobermann? Super leuk!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 06:20

Zoe_97 schreef:
In België mag zo een combi echt ook niet hoor. Kan op schorsing en forse boetes.

Die vader dochter combi? Die is toch echt in BE gefokt en naar NL geimporteerd.
http://www.sbtpedigree.com/dogarchive3/ ... ?id=153628

Zal straks eens in het stamboek kijken.

Oeh leuk evi!!

dierenfan

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 07:09

Ach mijn labrador x rottweiler was ook uit broer x zus. Ouders waren 10 maanden jong en mams was hoogdrachtig van 11 pups toen ze nog over 2 meter omheining klom en naar het dierenasiel liet (waar ik werkte en die 2 schoften deden dat bijna wekelijks haha) uiteindelijk afgesproken net hun eigenaar dat ze bij ons in het asiel zou bevallen en na 8 weken gesteriliseerd zou worden en na herstel terug naar hem.
Ik heb er bijna 10 jaar een gouden hond aan gehad. Medisch gezien zat hij niet sterk in elkaar maar of dat kwam door de rassen in hwm of door de inteelt dat is moeilijk te zeggen. Overigens weet sowieso van 2 broers en 1 zus dat hun ook van alles mankeren maar weer andere dingen dan de mijne al zijn vrijwel alle afwijkingen die hun hebben ook mogelijk erfelijk.

Bovendien de ouders van deze combinatie waren absoluut totaal onverwant (volle lab en volle rottie dacht beide stamboom) dus of je kan zeggen dat 1x inteelt zo'n impact heeft dat denk ik eigenlijk niet. In dat geval had er nu niet 1 gezonde stamboomhond meer kunnen zijn gezien en vroeger helaas gewoon oke was om inteelt te doen (dan wel nietbroer zus volgens mij maar wel gerust opa kleindochter of zelfs vader dochter?)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:09

Evi84 schreef:
Dit ventje mag binnen een aantal weken bij mij komen wonen! :D

[ [url=m/sKOATL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Super lief <3

Moest wel een beetje lachen/huilen om dat broerzus verhaal. Zijn blauwe staffords dan zo ongezond dat men betere honden verwacht uit incest? :')

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:37

Ik maak hier wel wat los in t topic zeg :') Ik zeg alleen maar dat ik zoiets wil voorkomen...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 08:38

kiwiwitje schreef:
Zoe_97 schreef:
In België mag zo een combi echt ook niet hoor. Kan op schorsing en forse boetes.

Die vader dochter combi? Die is toch echt in BE gefokt en naar NL geimporteerd.
http://www.sbtpedigree.com/dogarchive3/ ... ?id=153628

Zal straks eens in het stamboek kijken.

Oeh leuk evi!!

COI was sowieso al vrij hoog.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 09:05

Klopt KimD als je de stamboom verder uitpluist kom je ook dezelfde lijnen tegen.

Jep simone! Er is heel wat te doen over blauwe staffies. Het grootste probleem is dat de nu gebruikte genenpoel in NL vrij klein is, wat dus ook voor de nodige problemen zorgt. En daar naast lijkt er een verband te liggen tussen de blauwe met minder pigment en verschillende aandoeningen. Voornamelijk huidproblemen/allergieen.
Door deze zwarte lijnen toe te voegen zou het pigment hoger worden, je meer bloedspreiding hebben en de kleur wat gezonder maken omdat de lijnen heel gezond zijn(HD,ED etc)

Maar ik vind t gewoon belachelijk. Hij word ook voornamelijk gebruikt door iets wat ik een broodfokker noem.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 09:23

kiwiwitje schreef:
Klopt KimD als je de stamboom verder uitpluist kom je ook dezelfde lijnen tegen.

Jep simone! Er is heel wat te doen over blauwe staffies. Het grootste probleem is dat de nu gebruikte genenpoel in NL vrij klein is, wat dus ook voor de nodige problemen zorgt. En daar naast lijkt er een verband te liggen tussen de blauwe met minder pigment en verschillende aandoeningen. Voornamelijk huidproblemen/allergieen.
Door deze zwarte lijnen toe te voegen zou het pigment hoger worden, je meer bloedspreiding hebben en de kleur wat gezonder maken omdat de lijnen heel gezond zijn(HD,ED etc)

Maar ik vind t gewoon belachelijk. Hij word ook voornamelijk gebruikt door iets wat ik een broodfokker noem.

Kortharen hebben ook een kleine genenpoel, maar zo links en rechts wordt er met import gefokt. Ook gezond, dezelfde rasstandaard etc.

Wordt dat bij de staffies helemaal niet gedaan?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 09:42

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:

Kortharen hebben ook een kleine genenpoel, maar zo links en rechts wordt er met import gefokt. Ook gezond, dezelfde rasstandaard etc.

Wordt dat bij de staffies helemaal niet gedaan?

Jawel er word wel met buitenlandse reutjes/lijnen gedekt. Alleen in blauw ligt dat wat anders. Dat zijn enkele Engelse import honden, waar bijna de gehele genenpoel op gebaseerd is.
De reu voor Chick is ook een geimporteerde reu.(niet door mij)

Die zwarte lijn is best een lijst aan verschillende landen, maar ja blauw dragend. Dus zo word een vrij goede lijn misbruikt voor een kleurtje.

De betere fokkers importeren “veel” of gebruiken reutjes uit het buitenland, maar laten we zeggen dat er nogal wat broodfok rondgaat.. die allemaal hun eigen “rommel” gebruiken.
Net als dat ik er momenteel heel veel moeite mee heb dat er een filmpje van een engelse staff met kindje rondgaat die doktertje spelen.( in de nette zin van doktertje natuurlijk)
Die kennel had namelijk dit jaar 7! Nesten. En dan steeds 2/3 tegelijk en de reu in het filmpje is aangekocht bij een fokker waar ik ook heel ver weg zou blijven. Dus leuk filmpje, maar echt iemand in de spotligt die je daar NIET wil hebben wat mij betreft

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:06

2013 was het hier nog een ander reglement. Maar kan me niet voorstellen dat die fokker geen waarschuwing heeft gekregen en een straf.
Nu worden er hier serieuze inteelt berekeningen gedaan en is het stamboek er echt wel mee bezig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 10:11

Zoe_97 schreef:
2013 was het hier nog een ander reglement. Maar kan me niet voorstellen dat die fokker geen waarschuwing heeft gekregen en een straf.
Nu worden er hier serieuze inteelt berekeningen gedaan en is het stamboek er echt wel mee bezig.

Ik blijf t lastig vinden. Ik ben niet voor inteelt op zo'n manier maar de FCI keurt het wel goed. Heb dat ooit eens opgezocht rondom die reu.
maar ik zou een straf niet gek vinden. Hier in NL krijg je dan geen stamboom geloof ik

regels om inteelt en verwantschap te beperken
Sterke inteelt onder honden is slecht voor de gezondheid en het welzijn van de dieren. Daarom zijn er regels opgesteld om inteelt onder stamboomhonden te beperken. Deze regels staan in het Kynologisch Reglement en alle fokkers van stamboomhonden moeten zich daar aan houden. In het reglement lees je bijvoorbeeld dat een teef niet gedekt mag worden door haar grootvader, haar vader, haar broer, haar zoon of haar kleinzoon. Doet een fokker dat wel, dan geeft de Raad van Beheer geen stambomen af voor de pups die uit die combinatie voortkomen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:21

kiwiwitje schreef:
Zoe_97 schreef:

Ik blijf t lastig vinden. Ik ben niet voor inteelt op zo'n manier maar de FCI keurt het wel goed. Heb dat ooit eens opgezocht rondom die reu.
maar ik zou een straf niet gek vinden. Hier in NL krijg je dan geen stamboom geloof ik

regels om inteelt en verwantschap te beperken
Sterke inteelt onder honden is slecht voor de gezondheid en het welzijn van de dieren. Daarom zijn er regels opgesteld om inteelt onder stamboomhonden te beperken. Deze regels staan in het Kynologisch Reglement en alle fokkers van stamboomhonden moeten zich daar aan houden. In het reglement lees je bijvoorbeeld dat een teef niet gedekt mag worden door haar grootvader, haar vader, haar broer, haar zoon of haar kleinzoon. Doet een fokker dat wel, dan geeft de Raad van Beheer geen stambomen af voor de pups die uit die combinatie voortkomen.

Dit ja, maar alles daarbuiten wordt wel gedaan. Op dat gebied ben ik heel blij met de kortharen. Die zijn niet zo populair dus het COI ligt laag of zelfs nihil.

Bij borders is dat ook véél hoger jammer genoeg.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 10:28

Het COI is wel echt per lijn verschillend. De reu die ik voor Chick gebruik heeft COI 8 gen: 7.178%. Dat vind ik wel prima.
Voor Chick en de reu samen: COI 8 gen: 0.594%

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:30

kiwiwitje schreef:
Het COI is wel echt per lijn verschillend. De reu die ik voor Chick gebruik heeft COI 8 gen: 7.178%. Dat vind ik wel prima.

Dat is een heel mooi getal! +:)+ Wanneer staat de echo gepland?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 10:35

KimD schreef:
kiwiwitje schreef:

Dat is een heel mooi getal! +:)+ Wanneer staat de echo gepland?

Ja toch? Vrij ''outcross''.
25 januari om 11.00
Ze is op 26-12 en 27-12 gedekt. Als je op de datums telt is dat dag 30 na de 1e dekking. Maar denk niet dat dat helemaal eerlijk is aangezien ze beide keren om 20.00 gedekt is. :o

Een vriendin van mij wil dit jaar een nestje fokken. Daar is het COI 8 gen: 1.818% ook wel netjes.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 14:49

Sneu hoor. Alleen maar voor een kleurtje. 8)7

Hebben jullie tips voor kauwmateriaal waarmee je je pup alleen durft te laten? Ik wil graag iets voor in de bench als we er niet zijn. Hij lijkt een voorkeur te hebben voor rubberachtig materiaal, dus een beetje zacht.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 14:52

Simoonzel schreef:
Sneu hoor. Alleen maar voor een kleurtje. 8)7

Hebben jullie tips voor kauwmateriaal waarmee je je pup alleen durft te laten? Ik wil graag iets voor in de bench als we er niet zijn. Hij lijkt een voorkeur te hebben voor rubberachtig materiaal, dus een beetje zacht.

Ach kleurfok word in alle kleuren toegepast (bij staffies iig). Voornamelijk de fokkers die ik broodfokkers noem doen dat.

Ik laat mijn honden niet alleen met kauwmateriaal en niet met speelgoed. Dus daar kan ik niet mee helpen. :)

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 15:17

Ik ga samen met mijn moeder een pup nemen! Wij zoeken een Jack Russel.

Zijn er mensen die toevallig iemand kennen met een nestje? Onze voorkeur gaat uit naar een kortharige.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 15:21

Denisejazz schreef:
Ik ga samen met mijn moeder een pup nemen! Wij zoeken een Jack Russel.

Zijn er mensen die toevallig iemand kennen met een nestje? Onze voorkeur gaat uit naar een kortharige.

Bokker billy fokt Jack Russels. Die kan je daar vast mee helpen!

memberlist.php?mode=viewprofile&u=824

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:05

AJ heeft altijd zijn Kong autoband om op te kauwen. Niet kapot te krijgen en groot genoeg om niet gevaarlijk te zijn.

AJ heeft ook een heel laag inteelt percentage, 0,2% zo uit m'n hoofd.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 17-01-19 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:06

Bij Olly´s ras ligt het COI percentage wel aardig hoog. Dat ras zijn ze in jaren 70 weer mee begonnen met opbouwen, oa door look-a-likes te gebruiken, maar kwam ook wel wat inteelt bij kijken later om het juiste type hond te krijgen. Het is ook maar een klein ras, dus dat is ook lastig. Ze hebben ook wel een pointer er doorheen gemixt als outcross en ook nog andere Franse Braque rassen. Het is wel een heel gezond ras verder.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:10

Hier ook alleen een Kong in de bench. De rest vind ik niet veilig.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 17:24

Ianthe schreef:
Bij Olly´s ras ligt het COI percentage wel aardig hoog. Dat ras zijn ze in jaren 70 weer mee begonnen met opbouwen, oa door look-a-likes te gebruiken, maar kwam ook wel wat inteelt bij kijken later om het juiste type hond te krijgen. Het is ook maar een klein ras, dus dat is ook lastig. Ze hebben ook wel een pointer er doorheen gemixt als outcross en ook nog andere Franse Braque rassen. Het is wel een heel gezond ras verder.

Je moet iets toch als je het ras wil opbouwen. Ik heb ook niet direct moeite met een hoog COI gehalte. Een ''outcross'' hoeft niet perse beter te zijn. Hier is het eigenlijk vooral toeval.. De andere reu had met Chick een COI percentage van 3.041 dus ook prima.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 17:49

kiwiwitje schreef:
Ianthe schreef:

Je moet iets toch als je het ras wil opbouwen. Ik heb ook niet direct moeite met een hoog COI gehalte. Een ''outcross'' hoeft niet perse beter te zijn. Hier is het eigenlijk vooral toeval.. De andere reu had met Chick een COI percentage van 3.041 dus ook prima.

Ja er waren amper meer honden van dit ras en om dan hetzelfde type te krijgen moet je toch wel op zo´n manier verder gaan. Meeste wat ik zie ligt toch wel tussen de 15-25%. Lager zal weinig voorkomen op dit moment.

8 generaties terugkijken in Olly´s stamboom kan geeneens, dan zitten er aardig wat gaten in. Ook een dochter van die Pointer mix kan ik nog in zijn stamboom terugvinden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 18:10

Eigenlijk is dat ook wel heel leuk. Zo zie je pas echt wat er in zit. Ik bedoel, ieder ras komt uiteindelijk uit ''kruisingen''. Maar bij een staffie dat terug vinden is wel lastiger/niet te doen
. Al lukt het wel in wat sportlijnen dat je wat vreemde honden tegen komt.