nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 22:02

Ik houd het zelf bij in een Excel :j
Ik heb ook zo'n rode! Is mooi makkelijk te spotten, de mijne is niet gemerkt. Leuk die foto's!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 22:39

Goed bezig century!

En wat gaaf indy! Ik hoop ook nog eens zoiets te mogen doen, lijkt me zo leuk! 8-)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 17:24

We werden net gebeld door een vriendin die een bijenzwerm in de tuin had, dus huppakee, spul achter in de auto en scheppen die hap :D
Ze zaten mooi laag, in een haag dus we konden er makkelijk bij.
Het is echt een belachelijk grote zwerm, we hebben ze in een zesraner gestopt maar vragen ons af of die groot genoeg is, zelfs als tijdelijk onderkomen.
Nu is het eerst afwachten of ze daadwerkelijk allemaal braaf de kast in gaan en daar blijven, (ziet er momenteel goed uit, ze stertselen en lopen langzaam de kast in, slaan niet meer terug in de haag) we gaan straks wanneer de schemer invalt weer terug om ze op te halen :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 17:26

Goed bezig! En anders thuis snel in een tien raam kast...

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:08

Wat gaaf Laurora!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 21:17

We hebben nog even gekeken, ze zitten er allemaal in, dus het ziet er goed uit *\o/*
We hebben al een tienramer klaarstaan, kunnen ze zo in morgen :D
Echt zo vet om te doen dit

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 21:50

Gaaf zeg! Heb je zo maar ruimte voor nog een volk?

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 14:57

@century
In theorie hebben we ruimte voor vier volken, maar willen vanwege de beperkte dracht in de omgeving eigenlijk niet meer dan twee. Met de geschepte zwerm zitten we daar precies aan :D

We hebben ze net in de tienramer gezet, het is echt een groot volk, ook veel darren, koningin nog niet gespot.
Hoewel ze al braaf verkenningsrondjes vliegen en flink stertselen zijn ze nog wel een beetje in de zwermmodus, ze hangen nog grotendeels op de tros en hebben nog geen raat gebouwd.
We hadden ergens gelezen dat een raampje open broed in de kast helpt ze meteen in zorg routine te krijgen, dus dat hebben we gedaan.

Hier nog even een klein stukje gefilmd van ons in actie, als je goed kijkt zie je een flinke wolk bijen om ons heen!

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:45

Leuk dat er een topic voor imkers is :D
Ik heb 3 volken voor mijn verjaardag gekregen en we hebben ze nu iets meer dan 2 weken staan.

We hebben een cursus gevolgd bij Hammerhof en op zijn advies vorige week een extra broedkamer geplaatst en gisteren een honingkamer. Verder de online cursus gevolgd en nu uitzoeken wat voor ons het fijnst werkt :)

Afbeelding

Mooi dat filmpje Laurora! Ik zie mezelf dat nog niet doen, zo tussen een zwerm in :+
Ik moest wel een drempel over zo dichtbij de bijen in de buurt komen. Maar het is een heerlijk rustig volk <3

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 13:01

Welkom in het topic!
Wat een tof verjaardagscadeau! Mooie stand ook, ziet er goed uit!
Het kan wel een drempel zijn inderdaad, zwermen zijn meestal extreem relaxed, die hadden we achteraf zonder uitrusting kunnen doen.
Maar ik moet ook nog wel eens slikken als de dames een chagrijnige dag hebben hoor, gestoken worden is geen hobby van me :+

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 14:46

Oeh, goed schep-werk Laurora! Is de zwerm ondertussen al wat meer thuis?

Welkom Charlotte! Je stand ziet gelikt uit, mooi! De basis ziet er zo op het oog wel wat hoog uit, houd in de gaten of dit werkbaar is voor je :)
Ik had mijn kast eerst te laag staan, ik kwam na een controle bijna niet meer recht overeind.

Gestoken worden is ook niet mijn hobby, ik reageer altijd door ontzettend op te zwellen. Niet anafylactisch, maar die andere, waardoor dus kennelijk ook niets aan te doen is.
Zaterdagochtend ben ik gestoken in m’n voorhoofd, er vloog er een in m’n haar terwijl ik achter de kast stond te kijken. Direct antihistamine genomen en blijven slikken, maar desondanks was tegen de avond mijn halve hoofd dik en mijn oog helemaal dichtgedrukt door de zwelling. Het begint nu eindelijk weer normalere vormen aan te nemen.

Desondanks wel zaterdag de helft van mijn honing geslingerd: zo’n 14 liter! En ik heb nog twee HKs staan waar we niet aan toe kwamen :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 14:57

Whooo netjes Indy! Mooie oogst! 8-)
Jammer van die ene bij die je zonodig moest prikken, zeker in je hoofd, daar kun je goed naar van zijn :(:)

De zwerm is helemaal gesettled! Ze zijn al aan het fourageren en hebben zelf een stukje raat uitgebouwd :D

Onze honingkamer is nog niet echt gevuld, we wachten geduldig af, we hebben nog wat van vorig jaar dus hoeven niet per se te oogsten als het niks word dit jaar.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 15:27

14 liter! Toe maar! Maar vervelend zeg, gestoken zijn :\

Ik heb vandaag de controle gedaan, afgelopen vrijdag was te warm en gisteren ook.
Ze zijn echt explosief gegroeid, alle 10 ramen van de broedkamer zijn nu vol, al moeten ze sommige nog een stukje uitbouwen. Ook de honingkamer hebben ze al flink uitgebouwd (5+ ramen al) en al een stuk of 3 bevatten honing in het midden. Blijkbaar hadden ze ruimte te kort, want ze hebben ook raat tussen de broedkamer en honingkamer gebouwd - door het rooster heen - en dat zat vol met honing en dat trok ik dus kapot. Overal honing... ondanks dat ik het vorige keer leeggeschraapt had.
Ik heb het nu even laten zitten, want er lag erg veel honing en idem bijen en ik hoop dat ze die gewoon nu op de juiste plek gaan stoppen. Ze zijn blijkbaar erg druk met z'n allen!

Enige wat me erg verbaasde was een dop te vinden midden in één van de broedramen. Geen dop aan de zijkant zoals vorige keer. Ik heb hem stukgemaakt maar ik twijfel nu of dat wel slim was. Ik heb namelijk de koningin niet gezien dit keer. Nu was het vrij vol, maar toch. Wat als er toch iets mis is gegaan met haar is en dat dit een redcel was? Dat zit me niet helemaal lekker. Wel heb ik open broed (larven) gezien en 2,5 raam met gesloten broed, dus als ze er niet meer is, dan is dat pas recent gebeurd.

Het volk was vandaag duidelijk wat geagiteerder. Niet extreem, maar er waren een paar hardnekkig om me heen aan het zoemen. De rest was met name wat minder blij als ik een raam eruit haalde of terugzette. Ik heb door de drukte ook helaas wel wat geplet, waar op geregeerd werd. Maar niets extreems.

Het zit me niet lekker. Wat denken jullie? Ik ga ze vrijdag bij goed weer weer controleren. Hopelijk zie ik dan de koningin gewoon en geen doppen meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:10

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:32

Ik vind dat toch wel erg lastig altijd te zien, echt kleine larfjes of eitjes. Wel zie ik altijd lege cellen tussen het broed, ik denk dat ze dan daar in zitten. Misschien volgende keer even iets van een vergrootglas meenemen. :j
Ik begin ook te denken aan dat het toch nog gaat om een stille moerwisseling, zeker omdat het maar één dop was nu weer. Ik ben benieuwd of er volgende keer weer een dop is, en zo ja, dan laat ik die zitten denk ik. Vind het wel gek, de koningin legt duidelijk prima, maar de bijen weten natuurlijk meer dan ik.

Oei, dat ongeluk! Dat is ook zuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:34

Het helpt om een raampje tegen het licht in te houden en heel rustig wat heen en weer te bewegen. Schijnt de zon niet en/of is je standplaats echt te schaduwrijk of donker dan eens een lamp erbij pakken :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 18:35

Oh, ik heb wel een sterke zaklamp die ik kan gebruiken hiervoor, ga ik volgende keer proberen! Bedankt voor de tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 07:44

Heb dit jaar geen bijenvolken.. ik heb wel een wespennest in mijn raamkozijn wonen. Vandaag even binnenkant checken of ze nergens door kunnen komen :') Ze zijn er ergens tussen gekropen. Dat wordt even het raam niet open doen..

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:11

Ik zou de redcel laten zitten inderdaad, de bijen weten het toch het best :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 17:34

idinn schreef:
Heb dit jaar geen bijenvolken.. ik heb wel een wespennest in mijn raamkozijn wonen. Vandaag even binnenkant checken of ze nergens door kunnen komen :') Ze zijn er ergens tussen gekropen. Dat wordt even het raam niet open doen..

Wij hebben alle luchtgaten in de muur dichtgemaakt met roostertjes, zijn ze bij ons ook in een spleet in het raamkozijn gaan zitten >;) Gelukkig hebben wij er aan die kant geen last van.

Ik heb weer een controle gedaan. Geen doppen dit keer. Veel gesloten broed, ook op het nieuwe raam (dekseltjes zijn daar lichter van kleur, moest even goed kijken). Ik heb de ramen tegen het licht gehouden en zag ook jongere larfjes dit keer - denk ik. Was de zaklamp vergeten.
Koningin helaas niet gezien, maar ze zal er vast zijn. Bijen hebben al allerlei stukken honing verzegeld in broedkamer. De honingkamer is grotendeels uitgebouwd, en bevat ook honing, maar nog niets verzegeld. Ook hier en daar stuifmeel, is dat normaal? En ik heb alle raat tussen de bakken weggehaald, lekker werkje met al die bijen die er bovenop zaten.

Ik vind het trouwens niet te doen om geen bijen te pletten als ik alleen ben... als je iets terug wilt zetten (raam, rooster, bak, plaat), dan lopen er altijd bijen op de randen. Als ik dan neerzet wat ik vastheb, ze wegveeg en het dan alsnog terug wil zetten, lopen ze er wel weer...
Heb nog wel wat angst dat ik zo een keer per ongeluk de koningin plet... hoe doen jullie dit? Toch vegen, meer rook gebruiken? Of nemen jullie die geplette bijen voor lief? Vind het toch wel sneu.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 17:47

Het is inderdaad bijna niet te voorkomen, zeker in je eentje niet.
Wat ik nog wel eens doe voor ik de kast in ga is een pepermuntje nemen. Bijen houden niet van menthol, en zullen uit de weg gaan als je dan op ze blaast, alleen heb je altijd bijen die alsnog tussen de kastdelen gaan zitten en geplet worden.
Als een van ons in ons eentje de kast in gaat, accepteren we dat er een paar eigenwijze bijen geplet zullen worden, hoe sneu ook.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:06

Dat is ook wel een idee. Dat geluid als je iets terugzet (krak) is toch niet echt fijn. De broedkamer is ook best wel vol, dus ze lopen overal.
De koningin zal in het algemeen wel gewoon op de ramen zelf blijven, niet op de randen en de oortjes van de ramen etc? Om mezelf wat gerust te stellen dat ik die niet zo makkelijk plet... :P

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:27

Century, wij hebben van onze mentor daar een heel fijne tip gehad.
Een theedoek, eentje die precies over je open bak hem past drenken in nootmuskaat olie. Daar hebben de bijen een gruwelijke hekel aan een kruipen daar van weg, dieper de kast in.
Als ik alleen ben: " doekje van Mannie" op het volk. Tot twintig tellen. Doekje er af en direct omdraaien om de volgende etage te pakken en er op te zetten.
Dan zit er maar zelden nog een bij op de rand...

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 18:40

Das een goede tip Nickeltje! Die ga ik ook eens uitproberen!

We zetten de kastdelen trouwens altijd eerst een beetje gedraaid op de andere, zodat er minder raakvlakken zijn, daarna draaien we de kast voorzichtig op zn plek.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 18:51

Wij bewaren dat doekje in een Tupperware bakje, luchtdicht. Eenmaal gemaakt, één keer een vol flesje nootmuskaat olie in gewreven en we gebruiken hem nu al vier jaar.