SeaWorld...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:45

Hartverscheurend ;( 33 jaar geleden is hij weggehaald bij zijn familie en zijn natuurlijke leefomgeving. De rest van die 33 jaar heeft hij gespendeerd in een vissenkom en werd hij gebruikt voor onnozele trucjes. Tilikum is uitgebuit voor het betalende publiek. Hij zal voor altijd herinnerd worden als de Orca die Seaworld op economisch gebied naar hun knieën bracht met de Blackfish documentaire.

'He is gone now, but even in death, he speaks.' Y;(

OutOfTheWood

Re: SeaWorld...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:13

Super jammer van zo een mooi dier :(

Misschien een rare vraag hoor, niet verkeerd bedoeld btw.
Wat doen ze nu met hem? Ik bedoel, hij is echt enorm groot...Hoe krijg je zoiets uit een basin en waar zouden ze dat dan heenbrengen/ vernietigen?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-17 22:28

OutOfTheWood schreef:
Super jammer van zo een mooi dier :(

Misschien een rare vraag hoor, niet verkeerd bedoeld btw.
Wat doen ze nu met hem? Ik bedoel, hij is echt enorm groot...Hoe krijg je zoiets uit een basin en waar zouden ze dat dan heenbrengen/ vernietigen?

Ik geloof dat hij helemaal wordt uitgebeend ma onderzoek en dat het vlees naar de destructie gaat en de botten... tja... on display?

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:12

Ik begrijp wel wat ze willen zeggen, en ik twijfel er niet aan dat de staff er alles aan doet om de orca's een zo 'goed' mogelijk leven te bieden, maar;

"While today is a difficult day for the SeaWorld family, it’s important to remember that Tilikum lived a long and enriching life while at SeaWorld"

Enriching, really?

"With the loss of Tilikum, SeaWorld now cares for 22 orcas at its three facilities in Orlando, San Antonio and San Diego. "

De orca's in Loro Parque tellen even niet mee?

"Tilikum was not born at or collected by SeaWorld. He came to us from Sealand of the Pacific in Canada. SeaWorld has not collected a whale from the wild in nearly 40 years, and this past March we announced the end of the orca breeding program effectively making the whales currently at SeaWorld the last generation of orcas under human care."

Mwah ik vind Morgan wel een grensgeval 'collected from the wild' eigenlijk. En laten we niet vergeten dat er rond april dit jaar nog een nieuwe orca baby geboren gaat worden.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 10:35

Als ik heel eerlijk ben geloof ik er geen snars van dat er niet gefokt meer gaat worden. Als je het mij vraagt dan hebben ze Tilli eerst nog flink leeggezogen qua zaad en hebben ze echt nog wel ergens wat. De boel daar is zo corrupt als wat _-:(

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 10:48

Had die lui een mail gestuurd of ze er 'proud' van waren. Guess what: geen mail terug. Bastards.

Citaat:
I hope you are proud of yourselves... yet another poor whale gone.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 10:56

Sunrise_ schreef:
Ik begrijp wel wat ze willen zeggen, en ik twijfel er niet aan dat de staff er alles aan doet om de orca's een zo 'goed' mogelijk leven te bieden, maar;

"While today is a difficult day for the SeaWorld family, it’s important to remember that Tilikum lived a long and enriching life while at SeaWorld"

Enriching, really?

"With the loss of Tilikum, SeaWorld now cares for 22 orcas at its three facilities in Orlando, San Antonio and San Diego. "

"Tilikum was not born at or collected by SeaWorld. He came to us from Sealand of the Pacific in Canada. SeaWorld has not collected a whale from the wild in nearly 40 years, and this past March we announced the end of the orca breeding program effectively making the whales currently at SeaWorld the last generation of orcas under human care."

Mwah ik vind Morgan wel een grensgeval 'collected from the wild' eigenlijk. En laten we niet vergeten dat er rond april dit jaar nog een nieuwe orca baby geboren gaat worden.

LONG Life? ENRICHING Life? Wat zijn dat voor leugenaars die daar werken? Weten ze wel hoe oud orca's in het wild worden? Juist... https://www.thedodo.com/recently-spotte ... 51922.html Kijk maar eens naar Granny, 103 jaar oud!

Enriching, ja... hele dag rondjes zwemmen in een badkuipje. Goh. Enriching hoor... :r

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 11:05

Citaat:
What happened to Tilikum?
We’re saddened to say that Tilikum faced some very serious and chronic health issues that he was not able to recover from.

Goh. Jullie hebben dierenartsen in dienst en kunnen nieteens voorkomen dat Tilly longontsteking kreeg? De vorige keer was hij toch 'ineens' weer beter?

Citaat:
How old was Tilikum?
Tilikum was estimated to be about 36 years old, which, according to independent studies, is slightly older than wild male killer whales live in the region where he originated and similar to males from other locations.

Dus jullie weten niet eens hoe oud Tilly EXACT was? 'ongeveer'... Ja, lekker makkelijk...

Citaat:
How many killer whales does SeaWorld care for now?
With the loss of Tilikum, SeaWorld now cares for 22 orcas at its three facilities in Orlando, San Antonio and San Diego.

Je bedoelt uitbuiten. Caring my behind!

Citaat:
Was Tilikum born at SeaWorld?
Tilikum was not born at or collected by SeaWorld. He came to SeaWorld in 1991 from Sealand of the Pacific in Canada. SeaWorld has not collected a whale from the wild in nearly 40 years.

BlackFish zegt andere dingen. Gevangen bij IJsland, toen naar Sealand en daarna naar SeaWorld. In the end: toch 'collected from the wild' in my book!

Citaat:
Will the killer whale shows stop?
The One Ocean show at SeaWorld Orlando will continue as scheduled. SeaWorld announced in March 2016 that it was introducing new and inspiring orca encounters. Learn more by visiting SeaWorldCares.com/Future.

Hooooooooold it! Ik dacht dat die encounter geschrapt was?! http://www.sandiegouniontribune.com/bus ... story.html

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:42

Hoe "anti-seaworld" ik ook ben, is het toch logisch dat ze niet precies weten hoe oud Tilikum was? Het was niet alsof hij een geboortebewijs bij had toen hij gevangen werd.

Dat de dierenartsen Tilikum niet konden redden is niet vanwege "lack of trying". Waarom sterven er soms dierbare paarden van liefhebbende eigenaren? Zou wat zijn als dierenartsen alles standaard konden redden... Deze hobbel was te groot voor Tilikum om te nemen en ik ben er dankbaar voor. Tilikum is bevrijd van zijn akelige huisvesting en leven.

Daarnaast was Seaworld niet de opdrachtgever voor het vangen van Tilikum, dus nee, ze hebben hem niet letterlijk uit het wild gehaald. Dat heeft een ander "zee-aquarium" gedaan. Zij hebben Tilikum daar weer vandaan gehaald. Dus daar is niets aan gelogen.

Uiteraard is dat volkomen lood-om-oud-ijzer voor Tilikum. Het arme dier kwam uit het wild en moest verder leven in gevangenschap. :( Maar ik heb wel graag de feiten op een rijtje.

Over het lange leven zijn de meningen en onderzoeken verdeeld. Granny is sowieso geen mannelijke orca, dus dat staaft niets aan Seaworlds bewering. Ik denk (lees: denk!) dat orca's in het wild veel ouder kunnen worden, maar dat het voor mannelijke orca's nog behoorlijk gevaarlijk is en dat ze daarom wellicht minder oud worden dan vrouwtjes. Dus ontkrachten kan ik de bewering van Seaworld niet. "Verrijkt" hebben ze zijn leven wel, maar laten we eerlijk zijn, dat was een armzalig subsituut voor het wilde leven en pure noodzaak om het leven in de badkuip nog enigszins mogelijk te maken. Als je die "verrijking" dus weg zet tegen wat het anders in de badkuip zou zijn, ja, dan is er verrijkt. Als je zijn wilde leven als uitgangspunt zou nemen, is zijn leven dramatisch verarmt... :(

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:16

Sunrise: morgan was natuurlijk niet door seaworld gevangen. Los van of je dat "redden" zou noemen of iets anders.

Ik ben blij dat er on de toekomst wel een einde gaat komen aan orcas in gevangenschap.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 12:59

Maartje1990 schreef:
Sunrise: morgan was natuurlijk niet door seaworld gevangen. Los van of je dat "redden" zou noemen of iets anders.

Ik ben blij dat er on de toekomst wel een einde gaat komen aan orcas in gevangenschap.

Nee ze was niet door Seaworld gevangen. Maar ik ben ervan overtuigd dat Seaworld een hele grote vinger in de pap heeft gehad rondom de rechtszaak, mogelijkheid tot uitzetten etc. Ze is nu niet voor niets eigendom van Seaworld.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:03

Sunrise_ schreef:

Enriching, really?

Het verhaal rondom Morgan is inderdaad een heel vaag verhaal. Heb toevallig net een documentaire van de BBC bekeken en daar kwam Morgan ook weer voorbij. Volgens mij heeft die voormalige directeur van het Dolfinarium wel nauwe banden met die van Seaworld. Loro Parque is natuurlijk een dochter van Seaworld. Ik kan me helaas even niet zo snel herinneren waar ik gelezen heb dat Harderwijk verbanden heeft met Seaworld, maar ik geloof in het boek van David Kirby. In dat boek staat zoveel informatie dat ik het nogmaals moet lezen geloof ik haha.

Morgan kon of afgemaakt worden, terug in het wild gezet worden of in gevangenschap en helaas hebben ze gekozen voor gevangenschap (ofwel 'wetenschap'). Triest vind ik dat, alweer geld verdienen over de rug van zo'n prachtig en intelligent dier. Nu vertelden ze in die documentaire wel dat Loro Parque Morgan heeft onderzocht en dat ze tot de conclusie zijn gekomen dat ze doof is. Flink voordeel voor hen natuurlijk want dan kunnen ze haar lekker opgesloten houden. Zo verdrietig vind ik het allemaal. En dan de ellende waar die dolfijnen in Taji nu te maken mee hebben ;( Vreselijk.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 13:22

HorseyDude schreef:
Had die lui een mail gestuurd of ze er 'proud' van waren. Guess what: geen mail terug. Bastards.

Citaat:
I hope you are proud of yourselves... yet another poor whale gone.

No offence, maar zo'n mail sturen vind ik ook nogal sneu.
Stuur je dit soort mails ook naar iedereen die een konijn in een hokje houdt wat dood gaat? Of naar iedereen die een paard 23 uur per dag in stal houdt wat dood gaat?
Verlaag jezelf niet zo, nergens voor nodig.

Hoe moesten zijn trouwens exact weten hoe oud het dier was? Had droeg vast geen geboortebewijsje bij zich van de oceaan-gemeente waar hij werd geboren.
En nee, longontsteking kun je niet voorkomen nee. Als dat kon zou niemand het ooit meer krijgen. Ziek worden kan altijd.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 14:01

xMercury schreef:
Sunrise_ schreef:

Enriching, really?

Het verhaal rondom Morgan is inderdaad een heel vaag verhaal. Heb toevallig net een documentaire van de BBC bekeken en daar kwam Morgan ook weer voorbij. Volgens mij heeft die voormalige directeur van het Dolfinarium wel nauwe banden met die van Seaworld. Loro Parque is natuurlijk een dochter van Seaworld. Ik kan me helaas even niet zo snel herinneren waar ik gelezen heb dat Harderwijk verbanden heeft met Seaworld, maar ik geloof in het boek van David Kirby. In dat boek staat zoveel informatie dat ik het nogmaals moet lezen geloof ik haha.

Morgan kon of afgemaakt worden, terug in het wild gezet worden of in gevangenschap en helaas hebben ze gekozen voor gevangenschap (ofwel 'wetenschap'). Triest vind ik dat, alweer geld verdienen over de rug van zo'n prachtig en intelligent dier. Nu vertelden ze in die documentaire wel dat Loro Parque Morgan heeft onderzocht en dat ze tot de conclusie zijn gekomen dat ze doof is. Flink voordeel voor hen natuurlijk want dan kunnen ze haar lekker opgesloten houden. Zo verdrietig vind ik het allemaal. En dan de ellende waar die dolfijnen in Taji nu te maken mee hebben ;( Vreselijk.

In de jaren '70 waren er diverse uitwisselingen tussen dolfinaria, ook tussen Seaworld en Harderwijk. Orca's werden bijvoorbeeld in IJsland gevangen en (tijdelijk) in Harderwijk ondergebracht.

https://www.youtube.com/watch?v=Y7B9rgHkfvE
Gudrun is zo'n voorbeeld, zij heeft iets van 11 jaar in Harderwijk gezeten voordat zij naar Seaworld Florida vertrok.

Gudrun's eerste dochter Taima was het beste maatje van Tilikum. Taima stierf helaas, net als haar moeder, tijdens een gecompliceerde bevalling. Hun dochter Malia is nog in Florida en volle broer Tekoa in Loro Parque.

http://www.orcahome.de/images/katinataimaandgudrun.jpg
Katina, Taima, Gudrun.

Zie ook;
http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... jntje.html

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-17 15:20

Goof schreef:
No offence, maar zo'n mail sturen vind ik ook nogal sneu.
Stuur je dit soort mails ook naar iedereen die een konijn in een hokje houdt wat dood gaat? Of naar iedereen die een paard 23 uur per dag in stal houdt wat dood gaat?
Verlaag jezelf niet zo, nergens voor nodig.

Hoe moesten zijn trouwens exact weten hoe oud het dier was? Had droeg vast geen geboortebewijsje bij zich van de oceaan-gemeente waar hij werd geboren.
En nee, longontsteking kun je niet voorkomen nee. Als dat kon zou niemand het ooit meer krijgen. Ziek worden kan altijd.

No hard feelings en ach, die lui gooien het toch in de virtuele prulliesbak...

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:51

OutOfTheWood schreef:
Als ik heel eerlijk ben geloof ik er geen snars van dat er niet gefokt meer gaat worden. Als je het mij vraagt dan hebben ze Tilli eerst nog flink leeggezogen qua zaad en hebben ze echt nog wel ergens wat. De boel daar is zo corrupt als wat _-:(

Baseer een discussie op feiten en niet op wilde speculaties als het leegzuigen van een zaad. Alsof dat bij een dode orka nog lukt :') .

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 15:57

Mazida schreef:
OutOfTheWood schreef:

Baseer een discussie op feiten en niet op wilde speculaties als het leegzuigen van een zaad. Alsof dat bij een dode orka nog lukt :') .

Ik zie mezelf niet zeggen dat het na zijn dood is gebeurd, dat maak jij ervan :Y) Alleen is hij ( geloof ik ) de enigste Orca man waarbij ze dit deden / hebben gedaan dus mochten ze ooit nog iets willen dan geloof ik echt wel dat ze ergens wat hebben liggen. Sowieso zou er niks meer met ze worden gedaan, en nu opeens weer wel zoals hierboven werd gepost door een ander lid. Nu willen ze opeens "een andere manier" qua zeedieren etc laten zien, wat ik eruit begreep tenminste. Alles wat ze zeggen word later toch weer anders gedaan, vandaar :j

En hij leed al heel wat maanden aan bacterien etc etc dus ze hadden dit zeker al wel kunnen inschatten.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 00:38

Citaat:
RIP Tilikum

January 6, 2017

SeaWorld announced that Tilikum passed away on the early morning of January 6, 2017.

Statement from director Gabriela Cowperthwaite:

Tilikum's life was so incredibly tragic. He experienced unspeakable pain, he caused unspeakable pain, so at least his chapter is over. Now we have to turn our attention to retiring the other whales to an ocean sanctuary. Because this business of holding whales in concrete tanks is so clearly a model where no one wins.

Statement from Dogwoof:

Heartbreaking news today as SeaWorld announces the passing of Tilikum. The orca featured heavily in our 2013 film Blackfish and has since become a name synonymous with the species. Blackfish was a defining film for Dogwoof and a title we are extremely proud to represent.

Tilikum was believed to be aged around 36 years old and had been at SeaWorld for 25 years. SeaWorld has spoken about Tilikum's ailing health in the past including lung problems, and their recent statement told us that he passed away early this morning in the Orlando park.

Blackfish was released in 2013 and told the story of Tilikum, a performing killer whale who has been involved in high-profile human accidents and casualties whilst in captivity. Tilikum was captured from the wild in 1983 when he was just 2 years old.

The film was hugely influential and created a worldwide outcry for the release of Tilikum and other orcas. SeaWorld stock and attendance plummeted as a result of what is commonly referred to as the 'Blackfish Effect', eventually causing SeaWorld to make changes to breeding policies and shows.

http://www.blackfishmovie.com/news/

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:08

Nav Dave Roelvink ze fotp met dolfijnen, plaatste iand dit

Zouden jullie het dan wel goed keuren ? Of wellicht meer vrede hebben

Afbeelding

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:33

Sunrise_ schreef:

Enriching, really?

<knip>

Niet om SW te verdedigen, maar het persbericht is natuurlijk gericht op de Amerikaanse media en het Amerikaanse publiek. Die hebben geen idee dat er zoiets is als Loro Parque of de Canarische Eilanden. Non info voor de VS.....

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:41

briitje schreef:
Nav Dave Roelvink ze fotp met dolfijnen, plaatste iand dit

Zouden jullie het dan wel goed keuren ? Of wellicht meer vrede hebben

[ [url=m/VA8rzM.jpg]Afbeelding[/url] ]

hier heb ik veel meer vrede mee. ze leven in het semi-wild. veel beter dan in een badkuip met chloor.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 17:12

Dat had ik dus ook :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 00:41

Die beesten komen dan ook maar voor het eten e. Het uitgangspunt vind ik even fout. Mensen moeten niet willen zwemmen met dolfijnen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 09:14

ik ben er niet op tegen om bepaalde diersoorten te ondersteunen die door ons toedoen zijn aangedaan. ik vind het ook belachelijk dat je met dolfijnen zou willen zwemmen. dat ter zijde. dit zorgt wel voor funding om het dier en zijn leef omgeving te kunnen beschermen. dus als er dan dieren zijn die niet kunnen overleven in het wild maar wel een ceremoniele functie kunnen volbrengen ben ik zeker voor een semi-wild bestaan.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 17:18