Koe kijken ipv Merries kijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veranadautje

Re: Koe kijken ipv Merries kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 21:11

update...

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 22:31

Wauw, gaaaaafffff, ook aan de Jerseys!
Ze zijn zooooooo leuk :):) :):)

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 22:46

De jersey embryo's zijn nog onderweg (geen idee hoelang dat duurt) ze gaan per boot. En die boot gaat maar 1x per maand ofzo heb ik begrepen.

Mairy doet t goed is wel tijd voor n kleine foto update:

Afbeelding
Mairy helemaal links, we hebben van de week haar borstomvang gemeten en daaruit bleek dat ze rond de 230 kilo weegt dat is fors voor haar leeftijd.

Afbeelding

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 22:56

Begin december mairy 2e rechts
Afbeelding

Vandaag mairy 1e links
Afbeelding

De rest trekt ook mooi bij nu ik ze voer :)

Vandaag heb ik een TalentScan aangevraagd bij crv voor Mairy soort Nederlandse genomics test is dat. Ik had daar pas een brief van gehad van crv. Zij vonden mairy interresant genoeg om te testen maar dan op hun kosten zodat hun er de zeggenschap over hebben mocht ze goed genoeg zijn. Maar dat wil ik voorkomen dus betaal ik de test zelf.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 22:59

Ze ziet er goed uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 23:00

Ze gaat hard! , zijn de poten al beter nu?

Werk sinds kort op proef tussen de koeien , wat een wereld. Koeien zijn fabrieken eigenlijk , knop om en heb echt respect voor de boer want het is echt keihard werken om rond te komen.

Leer ook melken , kijk dan altijd naar de koeien en de bouw. Hun uiers , in het echt nog meer interessant haha

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 08:24

Ze ziet er idd goed uit! Erg benieuwd naar de test.

Wat zijn jullie plannen met de Jerseys eigenlijk?

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 10:33

Rebecca schreef:
Ze gaat hard! , zijn de poten al beter nu?

Werk sinds kort op proef tussen de koeien , wat een wereld. Koeien zijn fabrieken eigenlijk , knop om en heb echt respect voor de boer want het is echt keihard werken om rond te komen.

Leer ook melken , kijk dan altijd naar de koeien en de bouw. Hun uiers , in het echt nog meer interessant haha

Haar benen blijven al een tijdje hetzelfde zoals ze nu zijn. Te krom en te hakkig. Ik heb nog hoop dat als er ooit een uier tussen komt de benen beter gaan staan. We zullen zien.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 10:36

Jaan81 schreef:
Ze ziet er idd goed uit! Erg benieuwd naar de test.

Wat zijn jullie plannen met de Jerseys eigenlijk?

Tegen de tijd dat de jersey embryo's er zijn en gaan worden ingezet zal ik een nieuw uitgebreid topic maken met foto's ect.

Ons doel is nog niet helemaal duidelijk of we gaan ze puur voor de fokkerij gebruiken. Of we gaan ze tussen de holsteins melken bij ons thuis.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:49

Nou ts in elk geval alweer genoeg volgers voor je volgende topic! ( waar ik er dan weer 1 van ben) nou heb ik alleen nog een vraag. Hoe zit het met dat zeggenschap van die test? Dat snap ik niet helemaal. Het is toch ( inmiddels gelukkig) jou koe?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:53

Crv is gewoon een beetje corrupt :7

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 13:58

TS, zou je willen uitleggen hoe dat zit met die test? Want gezien je zegt dat ie niet zoveel kost vermoed ik dat het niet om 1000'en euro's gaat. Maar als zij hem op hun kosten doen, dan is de koe van hun? :?
Zou je dat, als je eens tijd hebt, wat meer kunnen uitleggen? :o
-ik ken niks van koeien maar ik vind het wel interessant om te volgen allemaal-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:43

Jerseys melken tussen Holsteins gaat prima, dat komt wel goed. Maar stop nooit een Holstein tussen Jerseys, dat gaat de Holstein opbreken, wat wel wat zegt over de kleine draken :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 15:51

Ik heb nooit holsteins gemolken oid, dus ben behoorlijk bevooroordeeld, maar, naast dat Jerseys echt mooie koeien vind, hebben ze een fantastisch karakter! Eigenwijs tot en met en net zo nieuwsgierig, heerlijk!
Zo hebben wij een pink/vaars rondlopen die hopelijk over een maand d'r eerste kalf verwacht. Maar das echt een draak en brutaal waar je u tegen zegt. Springt overal op! We hebben d'r minstens 2x laten scannen of ze toch wel drachtig was, maar dat is ze dus wel, haha! Maakt d'r gewoon niets uit. :))

Jerseys tussen holsteins hoor je steeds meer, zeker sinds die columnist (geen idee van z'n naam) het is gaan doen en er enthousiast over is.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:54

Wij hebben de Jersey's ook gewoon tussen de holsteiners lopen en er lopen ook nog fleckvhieh's bij. En geloof me de Jersey doet zeker niet onder, ze wijken voor niets of niemand. Het enige nadeel aan Jersey's vind ik, als ze geen zin hebben doen ze het gewoon niet. Zo vinden ze het bijvoorbeeld erg leuk om voor de deur bij de melkstal te gaan staan en daar te blijven staan :+

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:10

Ayasha schreef:
TS, zou je willen uitleggen hoe dat zit met die test? Want gezien je zegt dat ie niet zoveel kost vermoed ik dat het niet om 1000'en euro's gaat. Maar als zij hem op hun kosten doen, dan is de koe van hun? :?
Zou je dat, als je eens tijd hebt, wat meer kunnen uitleggen? :o
-ik ken niks van koeien maar ik vind het wel interessant om te volgen allemaal-

Ik citeer: De dieren met de meest gunstige merkeruitslagen wil CRV graag benutten voor het fokprogramma. De kosten voor dit merkeronderzoek zijn voor rekening van CRV. CRV heeft echter dan wel het eerste recht om uw dier als stiermoeder te contacteren. Wanneer er na merkeronderzoek aanleiding toe mocht zijn, word er contact met u opgenomen. De merkeruitslag wordt u ook per post of email toegezonden.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 19:13

Jaan81 schreef:
Ik heb nooit holsteins gemolken oid, dus ben behoorlijk bevooroordeeld, maar, naast dat Jerseys echt mooie koeien vind, hebben ze een fantastisch karakter! Eigenwijs tot en met en net zo nieuwsgierig, heerlijk!
Zo hebben wij een pink/vaars rondlopen die hopelijk over een maand d'r eerste kalf verwacht. Maar das echt een draak en brutaal waar je u tegen zegt. Springt overal op! We hebben d'r minstens 2x laten scannen of ze toch wel drachtig was, maar dat is ze dus wel, haha! Maakt d'r gewoon niets uit. :))

Jerseys tussen holsteins hoor je steeds meer, zeker sinds die columnist (geen idee van z'n naam) het is gaan doen en er enthousiast over is.

Jeroen van maanen is dat daar zijn wij pas nog geweest.

In de stal ben ik er niet zo huiverig voor want onze holsteins zijn eigenlijk te groot voor onze 40jaar oude schuur. Maar de melkstal.. als ze maar niet te ver naar voren kruipen, dan kunnen we er niet bij. Vooral met verse vaarzen lijkt me dat vervelend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:16

En merkers zijn genetische eigenschappen waarvan men weet hoe ze eruit moeten zien om te resulteren in goede lichamelijke (en daarmee indirect productie) eigenschappen. Heeft het dier de juiste merkers, dan is de kans het grootst dat hij/zij (dit wordt ook bij stieren gedaan) in staat zijn goed te produceren en dit lang vol te houden.

De reden dat bijvoorbeeld CRV contact kan zoeken is omdat de moederlijnen en de vader van het kalf erg interessant zijn, en welke in het verleden aangetoond hebben dat de combinatie werkt. Of dat het juist een 'Outcross' is, dus een combinatie van een moederlijn en een stier die niet in bijna elke bloedlijn te vinden is.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 20:34

Spruit schreef:
En merkers zijn genetische eigenschappen waarvan men weet hoe ze eruit moeten zien om te resulteren in goede lichamelijke (en daarmee indirect productie) eigenschappen. Heeft het dier de juiste merkers, dan is de kans het grootst dat hij/zij (dit wordt ook bij stieren gedaan) in staat zijn goed te produceren en dit lang vol te houden.

De reden dat bijvoorbeeld CRV contact kan zoeken is omdat de moederlijnen en de vader van het kalf erg interessant zijn, en welke in het verleden aangetoond hebben dat de combinatie werkt. Of dat het juist een 'Outcross' is, dus een combinatie van een moederlijn en een stier die niet in bijna elke bloedlijn te vinden is.

Beide ouders van Mairy zijn ook hoog gemerkerd en redelijk outcross.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:53

Bonus dus :D

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:35

CRV heeft echter dan wel het eerste recht om uw dier als stiermoeder te contacteren

Ok misschien ben ik hier te blond voor Hi Hi

maar geeft het hun dan het recht met jou koe te fokken? Of is een stier kalf dan automatisch van hun? Ik snap het geloof ik niet helemaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 21:51

Dat geeft ze het recht dat als zij de test betalen, zij het eerste recht op het kalf dat Mary in de toekomst krijgen als dit een stier is :) Maar aangezien Lisa zelf betaald, wordt hun dit recht ontnomen en mogen andere KI bedrijven die interesse hebben ook aan de deur komen.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 22:01

Spruit schreef:
Dat geeft ze het recht dat als zij de test betalen, zij het eerste recht op het kalf dat Mary in de toekomst krijgen als dit een stier is :) Maar aangezien Lisa zelf betaald, wordt hun dit recht ontnomen en mogen andere KI bedrijven die interesse hebben ook aan de deur komen.

Zo is het niet precies. Crv heeft dan recht om mairy te gaan spoelen met een stier die door hun word bepaald. En een aantal embryo's tegen een bepaalde prijs van mij te kopen. En de evt fokstier die daaruit voortkomt is dan gedeeltelijk of helemaal van hun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 22:23

Oke, bedankt voor het verbeteren :D

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:19

oké! Ik snap het. En ik snap ook heel goed waarom je de test zelf betaald.