Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Rebecca schreef:Ze gaat hard! , zijn de poten al beter nu?
Werk sinds kort op proef tussen de koeien , wat een wereld. Koeien zijn fabrieken eigenlijk , knop om en heb echt respect voor de boer want het is echt keihard werken om rond te komen.
Leer ook melken , kijk dan altijd naar de koeien en de bouw. Hun uiers , in het echt nog meer interessant haha
Jaan81 schreef:Ze ziet er idd goed uit! Erg benieuwd naar de test.
Wat zijn jullie plannen met de Jerseys eigenlijk?
Ayasha schreef:TS, zou je willen uitleggen hoe dat zit met die test? Want gezien je zegt dat ie niet zoveel kost vermoed ik dat het niet om 1000'en euro's gaat. Maar als zij hem op hun kosten doen, dan is de koe van hun?
Zou je dat, als je eens tijd hebt, wat meer kunnen uitleggen?
-ik ken niks van koeien maar ik vind het wel interessant om te volgen allemaal-
Jaan81 schreef:Ik heb nooit holsteins gemolken oid, dus ben behoorlijk bevooroordeeld, maar, naast dat Jerseys echt mooie koeien vind, hebben ze een fantastisch karakter! Eigenwijs tot en met en net zo nieuwsgierig, heerlijk!
Zo hebben wij een pink/vaars rondlopen die hopelijk over een maand d'r eerste kalf verwacht. Maar das echt een draak en brutaal waar je u tegen zegt. Springt overal op! We hebben d'r minstens 2x laten scannen of ze toch wel drachtig was, maar dat is ze dus wel, haha! Maakt d'r gewoon niets uit.![]()
Jerseys tussen holsteins hoor je steeds meer, zeker sinds die columnist (geen idee van z'n naam) het is gaan doen en er enthousiast over is.
Spruit schreef:En merkers zijn genetische eigenschappen waarvan men weet hoe ze eruit moeten zien om te resulteren in goede lichamelijke (en daarmee indirect productie) eigenschappen. Heeft het dier de juiste merkers, dan is de kans het grootst dat hij/zij (dit wordt ook bij stieren gedaan) in staat zijn goed te produceren en dit lang vol te houden.
De reden dat bijvoorbeeld CRV contact kan zoeken is omdat de moederlijnen en de vader van het kalf erg interessant zijn, en welke in het verleden aangetoond hebben dat de combinatie werkt. Of dat het juist een 'Outcross' is, dus een combinatie van een moederlijn en een stier die niet in bijna elke bloedlijn te vinden is.
Spruit schreef:Dat geeft ze het recht dat als zij de test betalen, zij het eerste recht op het kalf dat Mary in de toekomst krijgen als dit een stier isMaar aangezien Lisa zelf betaald, wordt hun dit recht ontnomen en mogen andere KI bedrijven die interesse hebben ook aan de deur komen.