Het grote gerbiltopic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Re: Het grote gerbiltopic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 20:44

Hij ( ;) ) is algerijn gevlekt. Heel licht alleen, bijna niet te zien dat hij gevlekt is.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 22:30

Oh sorry, híj :)
Als ik de luxe heb om uit kleurtjes te kiezen zou ik ook wel een Algerijn willen, en eentje iets donkerder :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 23:45

Siamees O:)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 00:25

Mijne hebben echt een belachelijk grote bak. Geschikt voor vier gerbils, ja echt :j

Zoek ook eens op knaagdieropvangen, misschien zit er daar wel eentje van in de buurt die een leuk koppeltje voor je heeft. (Die misschien ook wel tam zijn, is natuurlijk leuker voor je! En ze kunnen veel advies geven)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:32

Wauw, zou willen dat ik zo'n grote bak had haha. Ook al is de mijne 80 ik vind 'm toch aan de kleine kant -O-
Ik ga straks even naar de dierenwinkel om te kijken of ik een geschikt molentje kan vinden voor ze.

Dit is mijn bak nu:
Afbeelding

Fiona kwam even kijken of ik zonnepitjes had haha
Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-14 13:35

Ga voor een silent spinner, kost ietsje meer maar je zal jezelf er dankbaar voor zijn, die zijn geruisloos namelijk :j
Ze zijn wel van plastic maar zodanig dik/glad dat ze er geen grip op kunnen krijgen. Het middenmaatje is perfect voor gerbils. En het voetje kan je eraf halen zodat je hem ook ergens anders aan kan bevestigen (de tralies hier

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:58

Hallo!

Ik kom even binnenvallen. Mijn vriend heeft al zo'n 4 jaar gerbils, we hebben er 4.
Van 2 generaties, 3 vrouwtjes en 1 gecastreerd mannetje.

Echter is gisteren 1 van de jongere vrouwtjes dood gegaan (dus 3 gerbils over...).
Sindsdien hebben het mannetje en het andere jonge vrouwtje ruzie. Ze zitten elkaar achterna en vooral het mannetje moet afzien, die wordt enkel met rust gelaten als hij schuilt in een kokosnoot (die hangt in het hok). Naja, met rust... vrouwtje blijft er voor zitten en laat hem er niet uit. Veel gepiep over en weer en veel dreigen. Het mannetje eet en drinkt amper (ik gooi extra eten in de kokosnoot maar drinken doet ie alleen als we de andere gerbil tijdelijk weghalen). En slaapt ook vrijwel niet in de kokosnoot omdat hij constant lastig wordt gevallen.
Het oudere vrouwtje houdt zich er niet mee bezig, die verzoent zich met beiden en gaat lekker verder met haar leven.

Ik weet niet zo goed wat we ermee aan moeten. Mijn vriend is van mening dat ze het vanzelf uitvechten en de vrede dan terugkeert, dat er door de dood van het vrouwtje een dominantie-strijd is ontstaan. Ik ben echter bang dat het mannetje de kokosnoot nu als zijn domein ziet en het vrouwtje de rest van het hok als het hare, dat ze er niet uit gaan komen op die manier. We hebben gisteren het hok al helemaal schoon gemaakt met sterk ruikende schoonmaakmiddelen in de hoop dat dat zou helpen, maar de strijd ging onveranderlijk door toen iedereen terug werd gezet.

Iemand goede tips wat te doen?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:33

Ik zou het mannetje (laten)koppelen met een ander mannetje, waarschijnlijk wordt dit vechten tot er een dood gaat.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:45

Ik zou inderdaad het mannetje koppelen aan een ander mannetje en er dan twee koppels van maken. Je kan gerbils het beste in koppels houden en niet in grotere groepen, dat gaat heel vaak niet goed.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:05

Dat bedoelde ik inderdaad, 2 koppels.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:45

Hmm, dat klinkt vervelend.
Het was in eerste instantie ook nooit onze bedoeling om 4 gerbils te hebben, 2 komen er van een oeps-nestje en toen we het samen probeerden leek het bijzonder goed te gaan (is dan ook 4 jaar wel goed gegaan gelukkig, voor gerbils toch een flinke tijd).

Nou heb ik geluk dat een vriendin een eenzaam gerbiltje heeft zitten sinds er bij haar eentje dood is gegaan, misschien kan dat een optie zijn. (Is er één van hetzelfde oeps-nestje overigens)
Een andere vriendin heeft pas gerbils laten koppelen dus ik kan haar eens vragen waar ze dat heeft laten doen, lijkt me beter dat ik dat zelf niet ga proberen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 12:47

Pff ze houden me nu hele nachten wakker :') Ze slapen meestal als ik ook ga slapen, maar dan halverwege de nacht wordt ik tig keer wakker omdat ze als een idioot in het radje rennen. Hij piept nu niet meer door de olijfolie, maar het rammelt gewoon. Het radje hangt aan de deksel en schommelt heen en weer als ze rennen, dus ik zet de deksel nu maar weer op de kop als ik ga slapen :')

Edit; NoeskaMoos: Ik zou het zelf denk ik ook niet aandurven, heb er de juiste materialen ook niet voor. Misschien eens interessant om te lezen hoe het koppelen gaat: http://www.queenies.nl/view/info_koppeling.php

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:49

NoeskaMoos schreef:
Hmm, dat klinkt vervelend.
Het was in eerste instantie ook nooit onze bedoeling om 4 gerbils te hebben, 2 komen er van een oeps-nestje en toen we het samen probeerden leek het bijzonder goed te gaan (is dan ook 4 jaar wel goed gegaan gelukkig, voor gerbils toch een flinke tijd).

Nou heb ik geluk dat een vriendin een eenzaam gerbiltje heeft zitten sinds er bij haar eentje dood is gegaan, misschien kan dat een optie zijn. (Is er één van hetzelfde oeps-nestje overigens)
Een andere vriendin heeft pas gerbils laten koppelen dus ik kan haar eens vragen waar ze dat heeft laten doen, lijkt me beter dat ik dat zelf niet ga proberen.

Hoi :wave:

Op zich hoeft het niet moeilijk te zijn (ik heb het hier ook pas nog eens gedaan met behulp van the interwebz) maar als je het materiaal er niet voor hebt wordt het wel flink onhandig (kooi die je groter kunt maken etc). Ik heb geluk dat mijn vriendje zin had om een avondje plaat te gaan zagen maar als je dat niet hebt wordt het gewoon lastig.
Wat ik je aan zou raden is een opvang te zoeken waar je misschien je gerbil kunt "ruilen" als het echt niet gaat, of inderdaad één van je gerbils aan die vriendin geven en dan de ander een maatje voor zoeken. Of allebei :j

Overigens heeft je vriend wel gelijk, het komt voor en het lost zichzelf meestal wel op maar met drie gerbils wordt het toch lastig! En ja, ik heb het een keer van dichtbij gezien dat meer dan twee echt niet werkt, dus ik zou het echt voor zijn en één van je gerbils aan die vriendin geven en de overige twee opnieuw (laten) koppelen en als ze elkaar echt de tent uit blijven vechten de ruilactie alsnog doen als dat kan.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:03

Ze kan toch de twee vrouwtjes bij elkaar houden en het mannetje koppelen aan een andere man? Want tussen de vrouwtjes ging het goed toch NoeskaMoos?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:27

Ja, 1 vrouwtje lijkt eigenlijk alles goed te vinden want die heeft nog normaal contact met beide 'ruzie-gerbils'

Dus als de situatie niet verbetert, gaat waarschijnlijk het mannetje weg en houden we 2 vrouwtjes over.
In principe zou ook het ruzie-zoekende vrouwtje weg kunnen, dat ligt maar net aan de mogelijkheden voor koppeling (de vriendin met de eenzame gerbil zal ik er eerst over moeten spreken natuurlijk).

Ons mannetje is overigens gecastreerd, waarschijnlijk is die zelfs aan een vrouwtje goed te koppelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:30

Ik zou ze wel echt zsm uit elkaar halen! Ook al is het goed gegaan, door het overlijden van één gerbil veranderen de verhoudingen gewoon weer. En echt, dat jagen is echt niet goed, in het wild zou zo'n gerbil dan weggaan bij de "groep" en als hij dat niet doet (kan) zal de dominante gerbil niet schromen om erg agressief te worden

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 09:34

Ik heb ze gistermiddag uit elkaar gehaald, we hadden nog een oude hamsterkooi staan waar we het mannetje in hebben gedaan.
Niet ideaal, maar hij kan er niet uit.
Alleen is de bak niet zo diep, dus elke keer als hij graaft kunnen wij alles om het hok opvegen :')

We hebben het idee dat hij er minder goed uitziet dan normaal, wat magerder en hij mist wat plukjes vacht (gelukkig geen wonden).
Dus laten we hem even aansterken voordat we verder actie ondernemen qua koppelingen of iets dergelijks.

In ieder geval bedankt voor het meedenken alvast :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 19:52

Mijn gerbils staan in mijn slaapkamer en eerder (voordat ik ze had) vond ik het altijd wel lekker om zo'n flesje met geurstokjes in mijn kamer te zetten of geurkaarsen of wierook te branden, maar nu met de gerbils lijkt me dat niet zo fijn voor ze. Hoe denken jullie daar over?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 20:00

Ik zou geen wierook doen.. maar 1 of 2 geurkaarsjes (als in theelichtjes) dat zou niet zoveel kwaad kunnen imo.. kun je aanvullen met niet-geurkaarsjes toch? Mijne staan beneden in de woonkamer maar ik heb savonds een hele hoop kaarsjes aan waarvan een hoop geurkaarsjes. Maar omdat een slaapkamer een kleinere ruimte is zou ik dus de hoeveelheid geurkaarsjes beperken. Wel even raam op een klein kiertje :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:09

Die van mij staan in onze (grote) woonkamer en ik brand regelmatig wierrook eigenlijk :oo nooit bij nagedacht.. Maar aangezien de woonkamer aan de keuken grenst is de ruimte heel groot dus zal het wel meevallen?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 21:09

Ik weet het niet, gerbils hebben wel hele gevoelige luchtwegen, vandaar dat ik het me afvroeg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 15:59

Als ze echt zulke gevoelige luchtwegen hebben zouden ze ook niet op zaagsel mogen, dat is één stofbom. Ik brand ook regelmatig wierrook, merk niets anders aan ze. Als ze het niet lekker vinden gaan ze toch wel in hun holletje zitten denk ik. Heb een vrij grote kamer (+- 30 m2 ) en geur blijft ook nooit lang hangen, dus zal allemaal wel meevallen :)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 16:13

In een grote kamer is het een ander verhaal, mijn kamer is niet zo groot.
Stof (zaagsel) is inderdaad ook niet goed voor ze, hebben we het hier al wel eens eerder over gehad. Ik heb ze nu daarom ook niet meer op zaagsel zitten.

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 00:49

Ik heb vandaag met Martijn gesproken van Queenies en ik heb twee mennekes gereserveerd! :):)

Afbeelding
Het gaat om de twee linker gerbils :) Een Burmees en een Siamees :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 11:02

Owww cute <3

Muh, mijn gerbils hebben nooit ergens last van, en ik zie juist overal gerbils op zaagsel, fokkers incluis :j
Is overigens een mengsel, maar toch.

Wbt wierrook en geurkaarsjes: dat verschilt wel! Bij wierrook komen er daadwerkelijk deeltjes in de lucht, bij geurkaarsen niet of een stuk minder. Dus die kan je eventueel wel blijven gebruiken :j