[HK] Show je aquarium II!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-20 23:56

J0anieke schreef:
Voornamelijk om grotendeels van de kleurafgifte af te komen. Daarnaast ligt dit hout al jaren op de grond in de dierenwinkel. Vind het wel een fijn idee dat het dat even in kokend water heeft gelegen. Dat rotten heb ik ook gelezen inderdaad, maar ook mensen die stukken hebben gekookt en stukken niet hebben gekookt en geen verschil hebben gemerkt.

Weet niet welk hout je hebt, maar Spiderwood zou ik zeker niet koken..
Ik heb denk ik zo’n 22 stukken bij mekaar heb. En in de oudste bak liggen 2 stukken die ik alleen maar met kokend water overgiet heb, en deze zijn nu dus compleet weggeteerd.. de andere stukken die erin liggen zijn 5/6 weken later gekomen. Je ziet het verschil echt heel goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 07:56

dierenfan schreef:
Spruit schreef:
Waterwaarde eerste week zegt nog niet zoveel, na een week of 3/4 kun je meer zeggen als je de nitrietpiek hebt gehad.

De winkel gaf aan dat die piek waarschijnlijk niet komt omdat ik allerlei middelen toegevoegd heb op hun advies. In feite had ik zaterdag al eerste vissen er in kunnen doen maar wil de planten goed laten wortelen

De bacteriën die je hebt toegevoegd wennen aan de belasting (nu praktisch nul) in het aquarium. Pas nadat er belasting (vissenpoep/vissenvoer/etc) in het water komt, gaat de piek pas komen. Die komt er omdat er meer afvalstoffen zijn dan bacteriën die dit verwerken. Wat Daihyo noemt is hier een goed voorbeeld van.

Dierenwinkels willen vooral verkopen, zoveel echt goede dierenwinkels op het gebied van vis zijn imo op 2 handen te tellen in Nederland.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 15:27

Spruit schreef:
dierenfan schreef:

De winkel gaf aan dat die piek waarschijnlijk niet komt omdat ik allerlei middelen toegevoegd heb op hun advies. In feite had ik zaterdag al eerste vissen er in kunnen doen maar wil de planten goed laten wortelen

De bacteriën die je hebt toegevoegd wennen aan de belasting (nu praktisch nul) in het aquarium. Pas nadat er belasting (vissenpoep/vissenvoer/etc) in het water komt, gaat de piek pas komen. Die komt er omdat er meer afvalstoffen zijn dan bacteriën die dit verwerken. Wat Daihyo noemt is hier een goed voorbeeld van.

Dierenwinkels willen vooral verkopen, zoveel echt goede dierenwinkels op het gebied van vis zijn imo op 2 handen te tellen in Nederland.

Jep en ik dacht 1 van die zeldzame winkels te treffen haha maarrr wees gerust ik kan me gewoon inhouden hoor

jolmer20

Re: [HK] Show je aquarium II!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:18

Nitriet is een vervelend iets inderdaad, ookal voeg je je bacterien toe, toch kan je een piek krijgen.
Haha geduld is een schone zaak!

Spiderwood is hier ook niet uitgekookt inderdaad en ligt nu al jaren in diverse aquaria.
Mopani hout heb ik wel eens uitgekookt, perfect voor de kleur maar dat ligt nu in stukjes afgebrokkeld in de tuin.. snel uit mn aquarium gehaald en daar neer gelegd

Hier is het ververs dag. Ben nu 2,5 uur bezig met alles haha. Maar bijna klaar.

Nog wat fotootjes

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En om te laten zien hoe de betta is opgeknapt sinds dat hij hier kwam.

Afbeelding

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:17

Ooh die grijze axo <3 Zijn wel mijn favoriete kleur!

En och arme betta, hij ziet er al zoveel beter uit!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 18:32

wat een verschil zeg, die is mooi!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 19:28

Zo die is opgeknapt!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 07:39

Zaterdag draait aquarium 2 weken en uiteraard zonder vissen. Moet ik dan toch al water wissel doen van 10 procent ongeveer?

1 vd planten is nu na 1,5 week al zeker 10 centimeter langer geworden en komt al tot water oppervlakte. Moet ik daar iets mee??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:11

ja ik doe het wel bij een opstartend aquarium.
kleine wissel na een weekje :j

weet je zo welke plant het om gaat?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:18

ellepel schreef:

Afbeelding

Geen recente foto deze is van 1,5 week geleden. Degene die helemaal links staat tegen de grijze rots. Die is inmiddels in feite zelfs al net boven water inmiddels.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:26

Belgisch groen? Zo ja, kan je gewoon afknippen waar je wilt en de toppen weer planten. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 14:55

Heb nooit namen gevraagd haha handig he

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:39

Oepsss al wel bewoners
Afbeelding

Nu de vraag beter bestrijden en hoe of laten doen? Zijn er 2 gesignaleerd

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 18:48

dierenfan schreef:
Oepsss al wel bewoners
[ [url=m/XCoTIC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, slakken.

Slakken zijn erg nuttig, ze eten o.a. algen. Ook geven ze aan dat je waterwaardes (nu) goed zijn (als een slak uit zichzelf dood gaat, dan is er iets mis met je water :Y) )

Echter, sommige soorten kunnen zich razendsnel vermeerderen en een plaag vormen. Waaronder degene die je nu hebt, volgens mij is het een poelslak. Geduchte verstekelingen bij waterplanten.

Als je ze niet in je aquarium wilt hebben, dan zou ik proberen ze handmatig zoveel mogelijk te verwijderen.

Je zou ook een slaketende slak (Anentome helena/Clea helena, assassin snail) in kunnen zetten, maar deze kan zich ook vermeerderen (alhoewel vrij langzaam). Er zijn ook verhalen dat ze baby garnalen opeten, en verhalen dat ze dit niet doen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 19:44

Zijn idd poelslakjes. :)
Spaarzaam voeren, dan hou je de populatie wel in de hand en mochten het er toch teveel worden kun je een schijfje komkommer in de bak leggen (gebaksvorkje erin prikken zodat het op de bodem blijft) en voordat het licht wordt in de bak haal je de komkommer er weer uit.
Vaak heb je er dan al aardig wat te pakken.
Platdrukken kan ook, dan heb je extra visvoer.
In de toekomst de planten extra goed spoelen zou ook moeten helpen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:06

Slakken helpen wel bij het indraaien. kwa nitriet pieken kunnen ze vaak meer aan dan andere bewoners en omdat ze ook afval produceren helpen ze de bakterien te voeden die je voor een goed lopend aquarium nodig hebt. Ik laat ze wel altijd inzitten, maar let er wel op dat het niet teveel worden.

hier de eerste Crystal Red dame met eitjes gezien <3

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:25

dierenfan schreef:
ellepel schreef:

[ [url=m/MI6QXb.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geen recente foto deze is van 1,5 week geleden. Degene die helemaal links staat tegen de grijze rots. Die is inmiddels in feite zelfs al net boven water inmiddels.

Update foto van nu

Afbeelding

Zie volgens mij ook wortel vorming op in elk geval 2 punten maar hoe stek je die? Kun je ze af knijpen of schaar?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:30

Kan beide. Ik knip liever af omdat je dan minder schade hebt aan de stengel. Daarna steek je hem gewoon tot net onder de eerste blaadjes in de grond en groeit hij als het goed is vrolijk verder. :D

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:32

Veriye schreef:
Slakken helpen wel bij het indraaien. kwa nitriet pieken kunnen ze vaak meer aan dan andere bewoners en omdat ze ook afval produceren helpen ze de bakterien te voeden die je voor een goed lopend aquarium nodig hebt. Ik laat ze wel altijd inzitten, maar let er wel op dat het niet teveel worden.

hier de eerste Crystal Red dame met eitjes gezien <3

Ooh eitjes! <3 Ben benieuwd of het bij mij nog gaat gebeuren, ik heb sowieso 6-7 dames van de 10 neos, en ook al zadels gezien :D

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:42

Neos zijn vaak makkelijker te kweken. Dus komt zeker goed!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 20:59

julius_juut schreef:
Kan beide. Ik knip liever af omdat je dan minder schade hebt aan de stengel. Daarna steek je hem gewoon tot net onder de eerste blaadjes in de grond en groeit hij als het goed is vrolijk verder. :D

Bedankt en ook de anderen met adviezen bedankt allemaal! Erg fijn om zo adviezen te krijgen voor mij als leek.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:01

Melyoramel schreef:
dierenfan schreef:
Oepsss al wel bewoners
[ [url=m/XCoTIC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, slakken.

Slakken zijn erg nuttig, ze eten o.a. algen. Ook geven ze aan dat je waterwaardes (nu) goed zijn (als een slak uit zichzelf dood gaat, dan is er iets mis met je water :Y) )

Echter, sommige soorten kunnen zich razendsnel vermeerderen en een plaag vormen. Waaronder degene die je nu hebt, volgens mij is het een poelslak. Geduchte verstekelingen bij waterplanten.

Als je ze niet in je aquarium wilt hebben, dan zou ik proberen ze handmatig zoveel mogelijk te verwijderen.

Je zou ook een slaketende slak (Anentome helena/Clea helena, assassin snail) in kunnen zetten, maar deze kan zich ook vermeerderen (alhoewel vrij langzaam). Er zijn ook verhalen dat ze baby garnalen opeten, en verhalen dat ze dit niet doen.

Zal het onthouden. Er komen ook garnalen in dus voor zekerheid niet eerste keuze zo'n slak etende slak

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:34

Afbeelding
:')

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:40

:+

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 21:50

Hahahaha, volgens mij is deze redenatie ook waarom ik nu een tweede tank heb, ondanks dat mijn vriend eigenlijk helemaal geen aquaria wilt :+ Hij houdt van me!