Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 10:23

Tja, op die manier worden veel cavia's gehouden, maar het feit dat ze er zo om liegen duidt er op dat er misschien meer aan de hand is.
Goed dat je ze de deur gewezen hebt iig.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:41

Nou idd, wat vaag.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 11:04

Beetje vaag inderdaad.
Hoe zit dat trouwens met die bacterie die konijnen bij zich dragen? Kun je konijnen wel in dezelfde ruimte houden als cavia's, of is dat ook een risico?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 11:49

Sommige konijnen en cavia's leven al járen samen. Net als ezels en paarden; met goed ontwormen is er niets aan de hand.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:11

Goed dat je haar niet mee hebt gegeven! Vervelend als je met zulke mensen in huis staat..

Dat heeft toch niets met ontwormen te maken? Ik dacht dat het om een bepaalde bacterie ging, konijnen kunnen daar drager van zijn en cavia's kunnen er ziek van worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 13:16

Ik doelde op de ezels en paarden :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:22

Door je tweede zin dacht ik dat je bedoelde dat hetzelfde geldt voor de combinatie konijn-cavia :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 13:54

Als het konijn negatief is voor die bacterie én er komen geen andere dieren bij dan kan het voor de cavia ook geen kwaad. Máár a. laat niemand zijn konijn er op testen en b. blijven het 2 diersoorten die niet bij elkaar horen.

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:10

Jeetje sanso... :+

Waar hebben jullie je cavia’s eigenlijk vandaan? Toen wij ze kregen wisten we niets van de knagertjes af, hadden ze voor €35,- gekocht inclusief hok en al. Heel veel geluk gehad dat we gewoon gezonde en super lieve cavia’s hebben! <3

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:16

Even een soort verslag iets:

We waren eergisteren nog naar de DA geweest, caafjes aten amper, zaten stil in een hoekje (had ik vgm al gezegd) :(:) We konden gelijk terecht! Dierenarts kon niks vinden maar ze had aangeraden 1x per dag een vitamine C tabletje te geven omdat de ene cavia ook een natte kin had. En het werkt heel goed! *\o/* Wss was het dus een vitamine C tekort in een nog niet al te ver stadium omdat de kiesjes nog geen brug vormden. Ze zijn weer lekker vrolijk en met een weekje pijnstillers ernaast zou het helemaal goed moeten komen! :)

Ik heb wel nog een vraag, ik had er al een topic over geopend, de cavia’s willen dus niet meer uit de ruif eten! Voordat ze stopten met eten aten ze altijd uit de ruif, nu eten ze weer hooi maar ze willen het alleen los. Ze eten echt wel goed van het hooi als ik het neerleg maar ze weigeren simpelweg uit de ruif te eten. Iemand tips? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 15:13

Waarom verplichten als ze het zo goed eten ??

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:37

Eenhoorni schreef:

Waar hebben jullie je cavia’s eigenlijk vandaan? Toen wij ze kregen wisten we niets van de knagertjes af, hadden ze voor €35,- gekocht inclusief hok en al. Heel veel geluk gehad dat we gewoon gezonde en super lieve cavia’s hebben! <3

Ik heb nog 1 cavia over die uit de dierenwinkel vandaan komt. De rest komt bij een fokker vandaan, of is bij mij geboren.

Ik heb hier ook een paar cavia's die niet graag uit de ruif eten. Dus ik leg het gewoon los neer.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:40

DubbelDun schreef:
Als het konijn negatief is voor die bacterie én er komen geen andere dieren bij dan kan het voor de cavia ook geen kwaad. Máár a. laat niemand zijn konijn er op testen en b. blijven het 2 diersoorten die niet bij elkaar horen.

Ik bedoelde eigenlijk ook als ze in een apart verblijf zitten, maar wel in dezelfde kamer bijvoorbeeld.
Kan het dan ook gevaarlijk zijn, of moeten ze echt contact met elkaar hebben om die bacterie te krijgen?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 15:42

Eenhoorni schreef:
Even een soort verslag iets:

We waren eergisteren nog naar de DA geweest, caafjes aten amper, zaten stil in een hoekje (had ik vgm al gezegd) :(:) We konden gelijk terecht! Dierenarts kon niks vinden maar ze had aangeraden 1x per dag een vitamine C tabletje te geven omdat de ene cavia ook een natte kin had. En het werkt heel goed! *\o/* Wss was het dus een vitamine C tekort in een nog niet al te ver stadium omdat de kiesjes nog geen brug vormden. Ze zijn weer lekker vrolijk en met een weekje pijnstillers ernaast zou het helemaal goed moeten komen! :)

Ik heb wel nog een vraag, ik had er al een topic over geopend, de cavia’s willen dus niet meer uit de ruif eten! Voordat ze stopten met eten aten ze altijd uit de ruif, nu eten ze weer hooi maar ze willen het alleen los. Ze eten echt wel goed van het hooi als ik het neerleg maar ze weigeren simpelweg uit de ruif te eten. Iemand tips? :)

Ik geef expres geen hooi uit een ruif ivm hooi/stof dat dan in de oogjes komt.

Yentaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:28

Eenhoorni schreef:

Ik heb 2 cavia’s bij de fokker gekocht en eentje bij een opvang, alledrie de ‘overblijvertjes’ die ik juist fantastisch vond <3

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:29

Eenhoorni schreef:

Drie bij een fokker weg, wel verschillende. Rest van marktplaats en opa Sam gekregen

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:32

Mogen ze leeggelepelde drakenfruit? Dus de schil ervan

Helaas hij lust het niet

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 18:57

Herman komt bij de dierenwinkel weg; die hadden ze bij een erkende fokker die ook aan keuringen meedoet weg... ja zeggen ze... achja ik ben blij met hem.

Ewok heb ik van een ex-collega en zij had haar bij de cavia-opvang uit Bakkeveen gehaald.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 19:19

Net even geturfd... 2 gekocht, 5 gefokt en 5 gekregen. De 2 gekochten zijn al oudere dieren, de laatste jaren niets meer gekocht.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:25

Ik zou mijn volgende caafs wel graag bij een erkende fokker vandaan willen... maar dan moet ik met de tijd eens zoeken wie, wat en waar.

Maar ik hoop natuurlijk dat Hermpes en Wokkiemokkie heeeeeeel oud worden <3

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:28

Mijn twee jonkies komen uit België en zijn met een cavia taxi gebracht

Riverdale

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:01

DubbelDun schreef:
Waarom verplichten als ze het zo goed eten ??

Omdat ik het zo opvallend vind dat ze van de 1 op de andere dag niet meer uit de ruif willen eten. Ik verplicht ze niets, maar ik vraag me af of er is aan de hand is met de ruif ofzo :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 21:20

Ik moest net zo lachen, was helaas te laat met een foto maken.
Er was namelijk een heuse wachtrij voor de drinkfles :=
1 was aan het drinken en 2 en 3 stonden er in een rijtje achter.
1 is klaar met drinken en toen was nr. 2 aan de beurt, 3 vond het te lang duren en was het wachten beu.

Hahaha.

Mijn rijtje:
2 van de Groenrijk
2 van de dierenwinkel
1 van mijn zusje
3 van Enamorada (op bokt).

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 00:54

Ik heb Nibbit & Effie van de fokster. Effie is daar gedekt, Sammy, Diggy, Marley, Freddy en Mitchy zijn haar kinderen (Ik ben heel goed in afscheid nemen :)) ) en Zippy komt uit de opvang van dezelfde fokster. Nu fokt ze helemaal niet meer, dat was altijd al heel weinig hoor. Een paar nestjes per jaar, en die waren vaak al voor de geboorte gereserveerd. In de opvang zitten 70-150 cavia's, ze doet ook vakantieopvang dus in de zomervakantie zijn het er heel veel.

Ik loop in diezelfde opvang nu het hele jaar stage, deze zijn gisteren binnengebracht <3 Vader en zoons, moeder zit ook bij ons.
Afbeelding

En deze vier kwamen vanmiddag binnen, super lieve beestjes:
Afbeelding

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 08:32

Wat doen jullie eigenlijk met je caavjes tijdens vakanties ed?