noakim0203 schreef:Hallo allemaal.... Ik kan wel een beetje hulp gebruiken... Onze pup van 10 weken heeft af en toe een echte terror aanval. Zo net weer, hij doet dan letterlijk alles wat hij kan bedenken dat niet mag, kussens van de bank trekken, tijdschriften grijpen. Ik weet op zo'n moment écht niet wat ik met hem aanmoet.... Hoe corrigeer ik hem op zo'n moment en wat kan je het best doen?
Arya doet hier zoiets wel eens als ze even wat teveel energie heeft en dan speel/leid ik d'r af ik met een speeltje. Ze is nu bijna 16 weken, maar die eerste weken, idd rond de 10 weken ook, was ze ook echt intens soms en was ik er wel de hele dag mee bezig haha. Neemt met aan met wel iets af, maar het zijn gewoon kleine stuiterballen met momenten die energie kwijt moeten.
Maar Arya doet dit ook wel eens als ze overprikkeld is en eigenlijk even rust nodig heeft en dan zet ik haar in de bench bv. Zij wordt in de bench altijd snel rustig, dus dat werkt voor haar heel goed. Het is dus eigenlijk eerst even kijken wat de oorzaak is op zo'n moment; overprikkeld of gewoon echt energie wat eruit moet. Als Arya overprikkeld is, gedraagt ze zich wel net even wat anders als dat ze echt rottigheid uit haalt en ik weet dat ze teveel energie heeft wat eruit moet. Dat is een dingetje wat je bij je eigen hond even moet uitvogelen, want jij kent hem natuurlijk het beste - al moet je ook echt je hond nog leren kennen in deze fase. Heeft z'n tijd nodig.
Ik zou zeggen om hem af te leiden met een speeltje en op een gegeven moment het spel stoppen en hem naar zijn plek - of dat nu een mand of bench is - brengen om rust te nemen want met 10 weken hebben ze ook echt nog veel rust nodig dus het kan ook net zo goed zijn dat de pup overprikkeld is op zo'n moment. Met 10 weken weten ze ook nog lang niet dat dat soort dingen niet mogen. Dan is het vooral gewoon pakken wat je pakken kunt voor zo'n beestje op dat moment. Arya trok hier een plint van de muur de eerste week bv. die een stukje los zat en toen ze dat door had, was het erg leuk om mee te spelen en dan hoef je je maar 30sec om te draaien en dan is het al te laat
Maar weet zij veel dat dat niet mag. Ze vond het gewoon leuk dus dat heeft even tijd nodig ook dat ze doorhebben wat wel/niet mag en in die periode proberen ze gewoon met alles te spelen wat ze interessant lijkt, ook al vinden wij dat ze van die slippers af moeten blijven - weet zij veel; dat knaagt hetzelfde als een van haar speeltjes dus die slipper voldoet dan ook als ze 'm te pakken krijgt hihi. Arya gaat in ieder geval niet altijd uit haarzelf de rust nemen die ze nog steeds nodig heeft, dus hier maken we gebruik van de bench op zo'n momenten en dat werkt bij ons heel goed - als we het over overprikkeld zijn hebben. Soms moeten ze gewoon even energie kwijt en dan moet je gewoon even spelen met ze