Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:57

De 'maatschappij' is hier gewoon niet zo tolerant naar jonkies van dieren én mensen. Liefst allemaal robotjes die geen lawaai maken en altijd zoet regeltjes volgen. Zodra ze ander gedrag vertonen zijn ze onopgevoed/verwend/onhandelbaar en dan het liefst graag alles autoritair corrigeren.

Wat je zegt raakt mij ook wel cursebreaker. Dat je toch met een (dieren)kind die wereld in moet juist om te ervaren en te leren... op te lossen... vallen en opstaan. Maar het voelt voor mij ook vaak als dat er weinig begrip is. Geen enkel dier en mens wordt 'opgevoed' geboren en zullen allemaal omgangsnormen en vormen moeten leren. En dus zal er regelmatig try and error zijn. Wat meer zachtheid en begrip zou ik best waarderen in de omgeving voor zowel pup als kind...
En uitgaan van de goede bedoelingen van de opvoeder ipv meteen denigrerend te doen.

Zo. Ik raas even met je mee :+ :D
Lucht op hahaha

Normale foto's zijn op het moment onmogelijk van deze 2 ongeleide enigzins opgevoede projectielen :D

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 20:59

cursebreaker schreef:
Thanks!

En dat soort dingen moet ik idd ook echt van me af laten glijden, dat trek ik me veel te erg aan :') |o

Voor de teefjes eigenaren onder ons die niet fokken of willen fokken; mag ik vragen hoe jullie denken over steriliseren/castreren? Ik dacht altijd dat ik er een uitgesproken mening over had, maar nu ze er eenmaal is, gaan m’n gedachtes toch wel meerdere kanten uit haha. Sowieso, voor we wat beslissen, laten we haar eerst uitgroeien en loops worden, zeker ook ivm wat een castratie voor negatieve invloed kan hebben op (langere) vacht oa. Maar ben wel benieuwd naar de waarom achter jullie beslissing voor wel/niet laten helpen, als je die wilt delen.

Nysse is na 2 loopsheden met 2.5 jaar geholpen omdat ze zich helemaal kapot beet tijdens de loopsheid en heel depri was.

Anoniem

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 21:03

En welkom voor de 2 nieuwe pupjes. Veel plezier ermee <3

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 21:39

Die foto is zo leuk suze <3

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:07

Nynkster schreef:
Zo is die van mij dus niet zo enthousiast van poedels. De poedels die hier lopen zijn ontzettend statig en daar is hij niet zo gek van.

Wat vind je trouwens leuk aan het ras cinniz? Ik ken de hondjes verder niet heel goed maar zou er zelf nooit voor vallen denk ik. Vooral omdat het voor veel mensen zon mode object is om roze jasjes aan te doen.

Als je ooit een minder statige lompe clownpoedel zoekt weet je me te vinden :')

Over het hele castreren/steriliseren: ik zou persoonlijk niet met loopsheden en risico qua baarmoederontsteking/melkkliertumoren willen dealen dus ik zou wel steriliseren, maar niet voordat de hond volwassen is.

Maar goed ik heb een reu! Die castreer ik niet tenzij hij last heeft van de hormonen. Tot nu toe gaat dat goed. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 09:13

Simoonzel schreef:
Nynkster schreef:
Zo is die van mij dus niet zo enthousiast van poedels. De poedels die hier lopen zijn ontzettend statig en daar is hij niet zo gek van.

Wat vind je trouwens leuk aan het ras cinniz? Ik ken de hondjes verder niet heel goed maar zou er zelf nooit voor vallen denk ik. Vooral omdat het voor veel mensen zon mode object is om roze jasjes aan te doen.

Als je ooit een minder statige lompe clownpoedel zoekt weet je me te vinden :')

Over het hele castreren/steriliseren: ik zou persoonlijk niet met loopsheden en risico qua baarmoederontsteking/melkkliertumoren willen dealen dus ik zou wel steriliseren, maar niet voordat de hond volwassen is.

Maar goed ik heb een reu! Die castreer ik niet tenzij hij last heeft van de hormonen. Tot nu toe gaat dat goed. :)

Je weet ook dat er andere soorten kanker vaker gezien worden bij geholpen teven dan intacte? Dus je voorkomt misschien de melkkliertumoren, maar die zijn toch wel een stuk beter behandelbaar dan bijv botkanker als je er optijd bij bent.
En dan een groter risico op kruisbandproblemen.
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... n-nadelen/

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:19

Suze prachtige foto

Diandra mooi filmpje! Ziet er echt super uit!!!

Cinniz : helemaal duidelijk! Zie niet heel vaak mensen met zulke hondjes, eigenlijk alleen in de stad en dan zitten ze in van die roze tasjes :Y) ik snap wel dat je een wat kleiner en rustiger ras wilt, borders zijn hotel de botel, tenminste die van ons wel =:)

Ik heb me van de week helemaal uitgeleefd op de hond met een schaar := hij gaat elke dag mee naar de pony’s en hij zat echt compleeeet onder de drek elke keer. Vooral dat vele haar onder z’n buik en z’n broek zat eronder. En gezien hij toch niet geshowd wordt of wat dan ook heb ik de schaar erin gezet _O- niet helemaal kort maar wel stukje eraf. Heb me rot gelachen want het is geen gezicht, praktisch gaat voor dit keer :=

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 09:20

Nu maak je mij wel heeeeeel nieuwsgierig Nynkster! <<)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:26

Heb nog niet echt een goede foto gemaakt. Zal ik vanmiddag even proberen. Je ziet hier wel dat z’n 10cm buikhaar weg is :+
Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:29

Haha ik weet nog wel dat ik heel voorzichtig ben gaan knippen :P Heb nu een efileerschaar gekocht en dan zie je het niet zo als je een keer verkeerd knipt. Ik doe hier alleen de oren knippen, poten af en toe en de lange haren bij de voorpoten.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:34

Ja ik heb ook een efileerschaar voor m’n pony’s. Maar had ik natuurlijk niet bij de hand dus heb gewoon de keuken schaar gepakt :+ ben nooit zo rouwig als het mislukt, groeit vanzelf wel weer aan denk ik dan. En de hond zal er geen last van hebben :)) wil volgende keer z’n buik wel met eflieer doen, dat ziet er nu echt zo geknipt uit _O- _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 09:37

Ach als t zo praktischer is is dat ook goed toch?
Ben zo alleen maar blijer met kortharen :P

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:39

kiwiwitje schreef:
Ach als t zo praktischer is is dat ook goed toch?
Ben zo alleen maar blijer met kortharen :P

Ja ik ben er wel achter dat onze volgende ook een korthaar wordt. Maar soms moet
Je dingen eerst ondervinden voordat je erachter komt wat handig is :+ of gewoon knippen dus }> zo’n overload aan haar heeft een hond ook niks aan lijkt me

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 09:47

Als het alleen maar in de klit gaat en vieze zooi in blijft hangen heeft ie er niks aan inderdaad!

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:51

kiwiwitje schreef:
Je weet ook dat er andere soorten kanker vaker gezien worden bij geholpen teven dan intacte? Dus je voorkomt misschien de melkkliertumoren, maar die zijn toch wel een stuk beter behandelbaar dan bijv botkanker als je er optijd bij bent.
En dan een groter risico op kruisbandproblemen.
https://www.doggo.nl/artikelen/hond-en- ... n-nadelen/

Ik heb de onderzoeken hierover inderdaad wel eens opgezocht maar er is moeilijk een rechtstreeks verband te trekken bijvoorbeeld uit het onderzoek met de golden retrievers. Als een gecastreerde teef ouder wordt dan de intacte maar wel doodgaat aan kanker komt dat dan door de castratie of omdat het een ouderdomsziekte is? Dat soort dingen.
Verder wordt er vooral problematiek aangehaald die van toepassing is op vroegcastratie en daar ben ik ook geen voorstander van.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 09:57

Dat is niet helemaal het zelfde wat mij betreft. :) T gaat namelijk niet alleen om kanker op latere leeftijd als in, rond de tijd van ouderdom.
Wat noem je vroeg castratie? Onder de 1,5 jaar?

Maar ach iedereen doet toch wat ze zelf t beste denken te vinden. Ik ga t in ieder geval niemand aanraden tenzij medisch noodzakelijk.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 09:58

Nynkster schreef:
Ja ik heb ook een efileerschaar voor m’n pony’s. Maar had ik natuurlijk niet bij de hand dus heb gewoon de keuken schaar gepakt :+ ben nooit zo rouwig als het mislukt, groeit vanzelf wel weer aan denk ik dan. En de hond zal er geen last van hebben :)) wil volgende keer z’n buik wel met eflieer doen, dat ziet er nu echt zo geknipt uit _O- _O-

Nee! hun hebben er geen last van :P Die van mij hebben juist een hele fijne zelfreinigende vacht. Als ze in de modder zijn geweest zijn ze een paar uur later weer helemaal wit (wat wit is). Alleen Lupa haar vacht krult wat meer en word iets slechter, maarja die is 12,5 dan mag het wel. Ondanks dat die geholpen is heb ik nooit een negatieve vacht van haar gemerkt.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:01

Hier worden alle teven gecastreerd zodra er geen pups (meer) komen. Zie te vaak de ellende van intacte teven voorbij komen. In mijn ervaring veel meer dan bijvoorbeeld bottumoren!

Ik knip mijn honden ook zelf maar knip eigenlijk nooit de buiklijn! Alleen de oren, voetjes en af en toe een lange haar die tussen de rest uitsteekt.

Afbeelding
Even voorbeeldje van Kenai

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:04

Ik bedoel idd voordat een hond is uitgegroeid, dus per ras een beetje verschillend.
Qua kanker zie je eigenlijk dat de soorten kanker die honden op jongere leeftijd ontwikkelen (botkanker, lymfoom) meer voorkomen bij de vroegcastraten en bij de laat-castraten zie je vaker hemangiosarcoom wat meer wordt gezien bij bejaarde honden. Ik vraag me dus af of dit relatief is omdat gecastreerde dieren gemiddeld ouder worden en het daardoor dus ook vaker de kans heeft om te ontwikkelen. Maar ik weet niet meer of dat in die studie was opgenomen. :P

Maar ik heb nog nooit een teef gehad en spreek natuurlijk alleen mensen waarbij hun hond zwaar ellendig van de loopsheid is, dus het is moeilijk om een realistisch beeld te vormen van het hebben vaan een intacte teef voor mij. :D

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 10:13

Ik zal wel t rare unieke geval zijn van makkelijke teven en makkelijke reutjes..
Maar nee, ik blijf er bij, ik laat niks helpen tenzij medisch noodzakelijk. De studies zijn er niet voor niets. En er is meer dan alleen deze studies die aantonen dat er genoeg risico's aanzitten. Daarnaast is het voor mij ook deels rasafhankelijk. Teven van mijn ras worden er zelden makkelijker van.

Maar t speelt ook gewoon mee dat er nog genoeg dierenartsen de honden helpen onder 1 jaar.. En dat mensen eerder de dierenartsen geloven dan de studies en overig infomateriaal in het algemeen. Ook daarin. En dat is niet persoonlijk gericht in dit geval :)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:30

Skip is met 14 maanden chemisch gecastreerd en op 18 november gaat hij voor definitieve castratie onder het mes.

Ik heb er gemengde gevoelens bij, eigenlijk wil ik het niet, maar een gecastreerde reu is wel veel makkelijker met pensions en geen kans meer op ongelukken met loopse teven. Want de eigenaren van loopse teven zijn soms echt oer dom! Ben al meerdere loopse teven in een losloopgebied tegen gekomen en dat is niet grappig als jou intacte reu daar ook lekker rond rent...

Ook met vakantie opvang al meerdere keren een nee gekregen omdat hij nog intact was.

Met de chemische castratie is het nu wel duidelijk dat hij niet veel veranderd is kwa gedrag en of spieropbouw en dik worden. Hij is nog steeds een super blij stuiter ei!

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 10:34

Hier gelukkig ook hele makkelijke teefjes, gaan alle drie fluitend voor, door en na hun loopsheid maar ik vind de voordelen Van castratie zwaarder wegen dan de nadelen.. ;)

Maar ieder moet die keuze natuurlijk voor zich maken!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 11:02

Hier zijn de katten wel geholpen. Om meerdere redenen. 1 is hier gecastreerd gekomen dus daar kan ik niks ''aan doen''. De andere is rond 6 maanden geholpen omdat alle intacte katers die we gehad hebben/gekend hebben sproeien. Zowel hormonaal als ''gedrag''. En dat wilde ik voorkomen. We hebben intacte katers ook in de buurt en die sproeien alles onder als je t buiten laat staan en zelfs ons als ze de kans krijgen. Dus daar zit ik niet op te wachten.
De poes is ook geholpen na minimaal 2 nestjes buiten. En die met risico op ontsnappen maar vooral doordat ze tijdens de krolsheid alles onderpiest en weigert te eten en dat bijna maandelijks was ik wel beu. Sinds zij geholpen is, is ze speelser en veeel minder angstig. En haar baarmoeder bleek ook niet helemaal netjes meer bij het laten helpen. (wat dat precies betekende, geen idee. Maar dat zei de DA)
Maar als t niet had gehoeven was zij gewoon intact gebleven.

Ik blijf er bij dat ik liever niet snijd in een gezond lichaam. Dus tenzij noodzakelijk doe ik t gewoon niet. En ik kan het ook niemand aanraden. Maar als iemand het perse wil doen adviseer ik gewoon om het onder de 2 a 3 jaar niet te doen. Tenzij je niet anders kan medisch bijv. in geval van honden.
Maar voor iedereen is de keuze anders.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:05

Ziet er keurig uit diandra! In de zomer vond ik t ook niet heel vervelend maar als hij nu buiten is geweest kon ik gelijk gaan stofzuigen omdat alles onder zand zat. Zal vanzelf wel weer aangroeien :+

Onze poes is ook geholpen, dat was ze al toen we haar kochten. Vind het ook wel best want wil geen kittens. Hond probeer ik wel zo te houden

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 11:31

Hele verschillende meningen in ieder geval haha! Ik vind het vooral jammer dat er in deze kwestie vaak geen respect is onder elkaar met wat iedereen besluit te doen hiermee. Niet in dit topic, maar gewoon in 't algemeen wat ik door de jaren heen gezien en gehoord heb erover. Maar dat heb je met alles wel; ook voer discussies, de manier van opvoeden en ga zo maar door haha. Of waar we het al over hadden; met wandelen buiten enz.

Wij wachten in ieder geval tot Arya uitgegroeid is en dan zal ze ook wel 2x loops zijn geweest. Wij zullen dan wel overgaan op castreren erna omdat ik de risico's mbt het krijgen van kanker met intact laten zwaarder vind wegen als de kans op bottumoren als gevolg van castreren - afgaand ook op ook het advies wat ik van onze dierenarts heb gekregen en door de jaren heen heb geleerd tijdens mijn stages bij verschillende praktijken en studie voor paraveterinair. Maar goed, dat is idd een keus die iedereen zelf moet maken en wat je gewoon moet respecteren onder elkaar vind ik. Iedereen doet wat ze denken dat het beste is voor hun dier natuurlijk. Ik snap de keus om niets te doen ook heel goed. Het zijn afwegingen die ieder voor zich en zijn dieren moet maken. De kitten zal sowieso ook geholpen worden tzt, ook al gaat ze niet naar buiten. De kans dat ze de deur een keer uitglipt, niet geholpen is en een nestje zou krijgen wil ik absoluut niet nemen - nog los vh feit dat 'krols zijn' voor het gros van de poezen gewoon echt verschrikkelijk is. Eerst hier ook maar eens afwachten hoe de loopsheid tzt gaat zijn voor Arya. Ik ben eens benieuwd. Met katten vind ik het eerlijk gezegd wel onverantwoord (ook als ze binnen blijven, want de kans dat ze een keer ontsnappen is gewoon aanwezig) om ze bewust niet te laten helpen, nog los van wat ze voor gedrag vertonen door de hormonen, maar dat is mijn mening. Vooral als het katten zijn wat buiten komen. Elke kans op een oeps nestje is vooral bij katten echt 1 teveel met het overschot wat we hebben, en dat risico zou niemand moeten nemen als er niet gefokt wordt. Maar goed, uiteindelijk beslist iedereen natuurlijk zelf wat ze met hun dier wel/niet doen en denkt iedereen anders over dingen.

Rex hebben we ook laten castreren met 2 jaar op advies van DA en afgaand op ons gevoel. Die lekte bv. ontzettend veel en had ook echt last van regelmatige ontstekingen aan zijn 'ding' hihi en was ook vaak erg onrustig, door vermoedelijk de hormonen. Na zijn castratie was dat allemaal weg en was hij ook meteen een stuk rustiger. Dus bij hem zijn we bv. achteraf echt blij geweest met de beslissing om te castreren.

En @suze Mooi geschreven en ik ben het helemaal met je eens. Met kinderen wordt er hetzelfde omgegaan door velen in de maatschappij, jammer genoeg. Wat een heerlijke foto trouwens van je 2 ongeleide projectielen hihi <3 Ik vind het zo fijn om te zien, als kids opgroeien met huisdieren :j

Vorige week hebben we de stamboom papieren nog gekregen van Arya. Heeft even geduurd hihi.