KimD schreef:Risico is overdreven, er mag ook mee gefokt worden, ze is gezond en zullen ook gezonde pups uitkomen. (Mits ze natuurlijk door de HD, ED en rug komt)
Maar de vraag is, wat komt er aan kleur uit. Als dat te gevarieerd is, dus teveel afwijkt, dan is het ook gelijk klaar, dan wordt ze meteen gecastreerd. Genoeg mensen die een leuke huishond willen. Dan zouden ze zelfs eventueel zonder stamboom wegkunnen, dan heb je sowieso 'niks' aan de hond.
Kleur vormt geen risico op zich, wel in bepaalde combinaties. Dubbel merle bijvoorbeeld.
Maar dat is bij Dana niet aan de orde. Zij zal gecombineerd worden met een tri reu (neutraal) en dan worden de pups getest.
Als daar 'normale' kleuren uitkomen, blauw, tri is het verder ook niet spannend. Het kan zijn dat het Ma+ wordt (bijvoorbeeld), is ook niet spannend, maar voor de vererving van reuen is nog te weinig onderzoek gedaan om daar bewust en doelgericht mee te kunnen fokken.
Voor teven ligt dat anders. Dana is de eerst geteste teef, maar er zijn er meer zoals haar. Een van de andere heeft een nest gehad met alleen maar normale merle, en die vererven ook weer normaal verder.
Dan begrijp ik je keuze wel
, goed over nagedacht maar ik had ook niet anders verwacht.
Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een hond gehad die niet aansloot op mijn 'doel'. Nu heb ik een breed interessepalet en kies ik vaak een hond uit die me qua karakter heel erg aanspreekt, dus dan is de kans daarop ook wat kleiner. De hond vormt zich imo vaak ook wel naar de baas, ik had bijvoorbeeld vroeger een echte werkbeagle waar ik agility mee deed en die ik zonder problemen overal mee naartoe nam. Ze kwam als huishond, maar was altijd alles wat ik wilde.
Later kwam Zig, die heb ik ook gekozen op de klik + ik wilde een actieve hond. Ook hij is alles wat ik zoek in een hond en toen hij agility aanleg liet zien, ben ik daar op ingesprongen. Meestal zie ik iets dat de hond leuk zou kunnen vinden en spring ik daar op in. AJ komt uit een echte behendige werklijn met een super aanhankelijk karakter en ook hij is alles wat we zochten, maar zelf als hij geen agility interesse had gehad dan had ik wel iets anders gevonden. Schapendrijven is hij geen natuurtalent in, maar dat doe ik dan ook alleen maar voor de leuk. Ik ben ook alweer aan het berichten met bepaalde fokkers over nestjes in 2019/2020, terwijl ik ook eerst de opvoeding van AJ op orde wil hebben
. Gelukkig geen nestjes op het moment.
NU had ik met AJ natuurlijk niet zo'n ontzettende drang dat het goed moest, aangezien Zig alles is wat ik zoek in een hond. Maar AJ gelukkig ook
. (inclusief de sommige dagen zijn we lui en netflixen we met z'n allen op de bank
)