Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:45

Klopt, uiteindelijk houdt dat op natuurlijk met vervangers _O-

Zo is er een Kelpie pup beschikbaar bij een fokker waar ik erg veel interesse in heb. Fokker heeft mij al meermaals gevraagd of ik echt niet 'even' wil komen kijken (fokker woont in Slowakije) maar voorlopig helaas echt even geen derde.

En daarbij wil ik ook volop de tijd nemen om alles uit een hond te halen voordat er een derde zou komen.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:56

Kaus schreef:

Zo is er een Kelpie pup beschikbaar bij een fokker waar ik erg veel interesse in heb. Fokker heeft mij al meermaals gevraagd of ik echt niet 'even' wil komen kijken (fokker woont in Slowakije) maar voorlopig helaas echt even geen derde.

En daarbij wil ik ook volop de tijd nemen om alles uit een hond te halen voordat er een derde zou komen.

Ja daarom doe ik het nu ook nog niet. Olly wil ik volgend jaar jachtproeven mee doen van de vereniging en gewoon shows natuurlijk. 2020 is beter... begin je met de pup toch ook weer rustig aan met alles, dus ook nog meer tijd voor de ander. Wil ook niet nog jaren wachten, want Olly heeft wel een maatje nodig om mee te spelen. Aan die 2 hier heeft die niets.

Zal wel een ander ras zijn, kleiner. Neem pas een 2e Olly als die 2 kleintjes er niet meer zijn, dus dat zal wel zijn als Olly een veteraantje is :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 00:56

Kaus schreef:

Misschien maar goed dat deze 'iets' verderop zit.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:00

Nee we zijn ook echt nog niet toe aan een derde hond. Wil eerst de hele opvoeding van Dexter op een rijtje hebben en een stabiele woonplek :') Tis echt puur de combi die me enorm aanspreekt en de fokker die echt geweldig is.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:09

KimD schreef:
Risico is overdreven, er mag ook mee gefokt worden, ze is gezond en zullen ook gezonde pups uitkomen. (Mits ze natuurlijk door de HD, ED en rug komt)

Maar de vraag is, wat komt er aan kleur uit. Als dat te gevarieerd is, dus teveel afwijkt, dan is het ook gelijk klaar, dan wordt ze meteen gecastreerd. Genoeg mensen die een leuke huishond willen. Dan zouden ze zelfs eventueel zonder stamboom wegkunnen, dan heb je sowieso 'niks' aan de hond.

Kleur vormt geen risico op zich, wel in bepaalde combinaties. Dubbel merle bijvoorbeeld.

Maar dat is bij Dana niet aan de orde. Zij zal gecombineerd worden met een tri reu (neutraal) en dan worden de pups getest.

Als daar 'normale' kleuren uitkomen, blauw, tri is het verder ook niet spannend. Het kan zijn dat het Ma+ wordt (bijvoorbeeld), is ook niet spannend, maar voor de vererving van reuen is nog te weinig onderzoek gedaan om daar bewust en doelgericht mee te kunnen fokken.

Voor teven ligt dat anders. Dana is de eerst geteste teef, maar er zijn er meer zoals haar. Een van de andere heeft een nest gehad met alleen maar normale merle, en die vererven ook weer normaal verder.

Dan begrijp ik je keuze wel :j, goed over nagedacht maar ik had ook niet anders verwacht.

Ik heb eerlijk gezegd nog nooit een hond gehad die niet aansloot op mijn 'doel'. Nu heb ik een breed interessepalet en kies ik vaak een hond uit die me qua karakter heel erg aanspreekt, dus dan is de kans daarop ook wat kleiner. De hond vormt zich imo vaak ook wel naar de baas, ik had bijvoorbeeld vroeger een echte werkbeagle waar ik agility mee deed en die ik zonder problemen overal mee naartoe nam. Ze kwam als huishond, maar was altijd alles wat ik wilde.

Later kwam Zig, die heb ik ook gekozen op de klik + ik wilde een actieve hond. Ook hij is alles wat ik zoek in een hond en toen hij agility aanleg liet zien, ben ik daar op ingesprongen. Meestal zie ik iets dat de hond leuk zou kunnen vinden en spring ik daar op in. AJ komt uit een echte behendige werklijn met een super aanhankelijk karakter en ook hij is alles wat we zochten, maar zelf als hij geen agility interesse had gehad dan had ik wel iets anders gevonden. Schapendrijven is hij geen natuurtalent in, maar dat doe ik dan ook alleen maar voor de leuk. Ik ben ook alweer aan het berichten met bepaalde fokkers over nestjes in 2019/2020, terwijl ik ook eerst de opvoeding van AJ op orde wil hebben :'). Gelukkig geen nestjes op het moment.

NU had ik met AJ natuurlijk niet zo'n ontzettende drang dat het goed moest, aangezien Zig alles is wat ik zoek in een hond. Maar AJ gelukkig ook :j. (inclusief de sommige dagen zijn we lui en netflixen we met z'n allen op de bank :') )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:14

Het is natuurlijk oliebol als je een hond koopt met een doel, en dat doel aan je neus voorbij ziet gaan. Kan best begrijpen dat sommige mensen daar niet mee overweg kunnen.

Kay heeft Harvey ook gekocht om naar het WK te kunnen. (Bij wijze van spreken) Als Harvey teleurstellend was geweest in de agility dan was dat ook echt wel een probleem geweest voor hem. Daar heb ik hem zodra de pups geboren waren echt op voorbereid, dat die kans erin zou zitten etc.

Dana kwam zonder verwachtingen. Ik wilde een pup uit die combinatie, ik wilde perse een korthaar. Voor mij is ze meer dan perfect, ze is echt mijn prinses. Ze kan ook niks fout doen. :+ Ze doet het leuk in de agility, dat is mooi meegenomen, maar ik had haar gekocht als knuffel en kroelhond. Dat is meer dan gelukt, te goed gelukt zelfs.

Ze ligt nu ook weer onder de deken, in de slaapzak aan mijn voeten. Ik lig krom. :+

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:15

Ik heb een teckel die jachttraining, agility en coursing fanatiek heeft gedaan, dus tsja.. :+ En die heb ik gewoon uit het asiel geplukt.

Maar ik ga geen dingen doen waaraan ik zelf geen plezier beleef. Met de laatste hond had ik ook gewoon totaal geen klik en band. Ik kon er niks mee, was gewoon een hond die je lekker zijn eigen ding moest laten doen en geen verwachtingen van hebben. Dus baas erbij gezocht waarbij dat kon. :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:19

Puk kwam ook als herplaatser op 6 maanden, en dat is écht mijn sporthond. Ze vind alles wat ze mag doen geweldig en doet dat voor de volle 110%. Ook is ze de beste roedelleider die ik ooit heb mogen meemaken.

Dat is voor mijn gevoel een lot uit de loterij. Het had natuurlijk ook heel anders kunnen lopen, dat ze bijvoorbeeld nooit over haar agressie was heen gekomen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:26

Ik vond dat met Floyd (hond van moeder) ook heel moeilijk. Ik wilde van jongs af aan al een veedrijver. Nooit iets anders gewild dan dat. Maar mijn moeder wilde alles behalve een veedrijver dus kwam Floyd. Hartstikke leuke hond maar 0,0 drive om ook maar iets van behendigheid of frisbee te doen. Ik heb met hem gedaan wat hij leuk vindt (trucjes en gehoorzaamheid) maar als ik hem mee uit huis had genomen was er sowieso een tweede bij gekomen waar ik wel mee kan doen wat ik wil.

Maar sowieso is natuurlijk de kans dat je iets passends vindt wel groter als je ook een ras vindt dat bij je past. En ik denk dat ik dat in een Kelpie toch meer heb gevonden dan in een Cattle Dog. Al vindt mn vriend precies het tegenovergestelde _O- Wij zullen dus altijd wel een Cattle Dog en een Kelpie houden :))

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:32

Bij ons zullen er op ten duur vrij veel rassen zijn. Vooral ik ben echt van de meerdere rassen. :j Kay is vrij simpel, Border collie, sheltie en golden. Maar die golden mag hij pas als hij 65+ is.

Ik mag pas een koningspoedel met 40+. :')

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:44

De rassen die ik heb, passen ook gewoon goed bij mijn wensen. Ze zijn knuffelig en sportief. Meerdere rassen vind ik ook het leukst, al ben ik wel gek op de pinscher en de korthaar. M'n vriend is sinds AJ Dr is helemaal gek van de korthaar en wil het liefst nog 1tje.

Ik denk eigenlijk dat een hond nooit een gok is als je een klik hebt en zo zoek ik ze ook uit. Als zou ik in een situatie die kaus schetste, zoals poot naar de knoppen, waarschijnlijk nog 1 erbij doen.

Ziehier Mister mand:
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 01:58

Hier komen echt maar een beperkt aantal rassen erin. Ik heb nog wel interesse in een goed gelukte Lurcher (veedrijver x windhond) en een Koolie. Eventueel een McNab maar dan houdt het ook echt wel op.

Vriend is helemaal gek van reuzenrassen dus Leonbergers, Landseers etc. Die mag die er lekker knuffel bijnemen wanneer we groot genoeg wonen. Maar tot die tijd zijn mijn hondenrassen prioriteit := }:)

Als ik die maat zo zie kan Dexter inderdaad makkelijk in een 50cm mand :D

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 02:23

Ik heb de laatste jaren groep 7 rassen gehad, maar elke die ik heb gehad was weer anders. De laatste was dus een grote fout, maar goed, leer je weer van he. Olly heb ik omdat ik gewoon maatje kleiner wilde en paar jaar geleden toevallig dit ras via facebook tegenkwam;) Extra leuk dat het zo onbekend is en gewoon een lekker ouderwets type, niks overdreven aan. Geen apart show of werktype. En qua karakter past het ook wel. Lekker veel energie, wil graag werken, intelligent en gewoon super lief en gek. Maar ja, zijn moeder is weer mega lui, dus wie weet is de volgende ook een luilak;p

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 07:22

Ik denk niet dat hier veel rassen buiten rasgroep 1 gaan komen.
Ik ben echt een border mens. Dus de border zullen er altijd zijn. Als ik groter woon en alleen woon wil ik er graag een Mechelaar bij en ooit een goed gefokte cattle Dog en goed gefokte smooth collie.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 07:43

Ik blijf ook bij staffies. Misschien ooit een amstaff erbij of een pomeriaan achtig ding.

Hier de honden zonder doel gekocht, ja huishond, gelukkig gezond. En vooral met chick hoop ik te kunnen fokken. Lukt dit niet verwacht ik dat er in 2019 een teefje aangekocht word.

De autoband is indd zwaar. Dit is 26 inch. Maar wel gratis. Veel bandenbedriiven doen ze gratis weg. Omdat afvoeren duurder is dan “gewone” banden.
En nog helemaal heel. Ze bijten er niet in. Daar hebben we trouwens kartbandjes voor.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 10:09

De Smooth is wel echt mijn ding, de rest van mijn omgeving refereert haar als 'dat lelijke dier', in de lieve zin van het woord. :+ Dat is het met een korthaar, je vind ze mooi, of niet, er is geen tussenweg.

Er staan sowieso nog een border en een sheltie in de planning. Rassen die wel al hebben. De border, sheltie en korthaar hebben de voorkeur, dat is wel duidelijk.

Maar ik zelf ben ook zeker wel van rassen zoals poedels, Chinese crested of powderpuff, en de mini pincher.

Rassen waar ik een liefde voor heb maar er toch nooit inkomen zijn de Rottweiler, Dobermann en Ierse Wolfshond. Vind ik als ras heel mooi, maar we hebben er 'niks' aan, en ze nemen natuurlijk plaat in beslag voor drie.

Edit: Alles met stamboom uiteraard.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:11

Ik heb dat met een Mechelse herder. Vind het machtige beesten maar denk niet dat er hier ooit eentje komt. Vind dat toch weer een extra kaliber waarvan ik niet weet of ik dat überhaupt wil :=

De Borzoi, Saluki en Ierse Wolfshond vind ik ook super gaaf maar je kan er relatief weinig mee (alles kan natuurlijk maar vindt hond het ook leuk) en ze nemen inderdaad enorm veel ruimte in beslag.

Daarbij kunnen ze vaak ook slecht loslopen en als ik ergens een hekel aan heb is het wel met de honden aan de lijn lopen :')

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:28

Ik heb dat met de Tamaskan, Mechelse herder, Dobermann en Boston Terrier. De Tamaskan vind ik echt gaaf, maar 'heb ik niks aan' in principe. De mechelse herder en de Dobermann vind ik van een kaliber waarvan ik niet weet of ik dat wel wil. De Boston terrier komt misschien ooit nog wel eens, maar dan moet ik wel heel goed zoeken naar een fokker die de neuzen goed fokt en ook nog een leuk sportlijntje erin heeft.

Rasgroep 1 & 2 spreken mij het meest aan, 5 ook nog.
Laatst bijgewerkt door ZoZenn op 30-11-18 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:36

bij mij de vizsla. Vind ik zo'n prachtige honden <3 en geweldige karakters. Maar het jachtinstinct en niet kunnen loslopen is voor mij spijtig genoeg een dealbreaker |( Hier zullen dus ook alleen maar honden van rasgroep 1 inkomen denk ik . Aussies, borders etc. Mijn vriend wilt altijd de rassen die kwijlen .. nee bedankt

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:30

KimD schreef:
Ik mag pas een koningspoedel met 40+. :')

Ach dat is niet zo lang meer hoor, gaat zo snel die tijd ;)

Naast flatcoats ook veel leuke andere rassen hoor, wil er 2020/21 denk ik nog wel een Aussi bij, Roetsj vindt ze stuk voor stuk allemaal geweldig. Maar als het aan Roetsj ligt, heb ik straks heel veel honden, want elk ras heeft zijn leuke kanten en kun je weer op een andere manier mee spelen.
Vandaag wat fotootjes gemaakt tijdens onze wandeling over de hei en door het bos, dus wilde julie even mee laten genieten.

Afbeelding

Tja, water, je houdt haar er alleen uit, als je haar aanlijnt. Dit was dus ook niet zo'n schone poel, dus auto ruikt nu naar modder ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo gaat ze altijd liggen om uit te nodigen naar haar toe te komen

Afbeelding

En deze man vond ze erg spannend, was ook een dominant heertje (gok formaatje Boelie?)

Afbeelding

Deze mensen hadden ook nog een grote kruising bij zich, die was een stuk onzekerder, maar daar heeft ze nog heerlijk mee gespeeld, totdat die kleine heer het genoeg vond.
We lopen nu rondjes tot 5km en dan is ze ook wel voldaan.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:32

xLaraaj schreef:
bij mij de vizsla. Vind ik zo'n prachtige honden <3 en geweldige karakters. Maar het jachtinstinct en niet kunnen loslopen is voor mij spijtig genoeg een dealbreaker |( Hier zullen dus ook alleen maar honden van rasgroep 1 inkomen denk ik . Aussies, borders etc. Mijn vriend wilt altijd de rassen die kwijlen .. nee bedankt

Uh elke Vizsla die ik ken loopt gewoon los hoor?

Ik heb 3 verschillende groep 7 rassen gehad en allemaal liepen altijd los. JUIST die kunnen goed loslopen, die leer je om met de baas te werken, die horen niet zelfstandig te jagen. Vizsla is juist 1 van de rassen uit deze groep die je dit makkelijk leert, net als bijv. een Weimaraner. Gelijk vanaf het begin de fluit goed aanleren en natuurlijk ook goed om leuke jachttraining te doen. Een Pointer kan het weer wat lastiger mee zijn, kunnen wel los, deed ik ook, maar die nemen wel veel meer ruimte en zijn niet zo baasgericht als een Vizsla.

Ik hoor dit zo vaak, was ooit op een ander forum ook. Ja wilden geen jachthond want die jagen...en dan nemen ze een herder die wel fanatiek jaagt :+ :+

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:38

oh hier 2 vizsla's in de buurt en die zijn zo weg ..

We hebben een beagle gehad toen ik klein was en vanaf die een fazant of konijn rook, ontsnapte die ook altijd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:47

Kaus schreef:
Ik heb dat met een Mechelse herder. Vind het machtige beesten maar denk niet dat er hier ooit eentje komt. Vind dat toch weer een extra kaliber waarvan ik niet weet of ik dat überhaupt wil :=

De Borzoi, Saluki en Ierse Wolfshond vind ik ook super gaaf maar je kan er relatief weinig mee (alles kan natuurlijk maar vindt hond het ook leuk) en ze nemen inderdaad enorm veel ruimte in beslag.

Daarbij kunnen ze vaak ook slecht loslopen en als ik ergens een hekel aan heb is het wel met de honden aan de lijn lopen :')

Saluki! <3 Windhonden vind ik ook echt prachtig. Maar ook daar word het loslopen afgeraden, en dat vind ik toch echt een pré in onze roedel en omgeving.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 15:51

Ohh Fannetje! Dat doet Boellie nou ook altijd! (en ik zorg er stiekem voor dat ie zijn gang kan gaan :P )

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 16:16

Ianthe schreef:
xLaraaj schreef:

Uh elke Vizsla die ik ken loopt gewoon los hoor?

Ik heb 3 verschillende groep 7 rassen gehad en allemaal liepen altijd los. JUIST die kunnen goed loslopen, die leer je om met de baas te werken, die horen niet zelfstandig te jagen. Vizsla is juist 1 van de rassen uit deze groep die je dit makkelijk leert, net als bijv. een Weimaraner. Gelijk vanaf het begin de fluit goed aanleren en natuurlijk ook goed om leuke jachttraining te doen. Een Pointer kan het weer wat lastiger mee zijn, kunnen wel los, deed ik ook, maar die nemen wel veel meer ruimte en zijn niet zo baasgericht als een Vizsla.

Ik hoor dit zo vaak, was ooit op een ander forum ook. Ja wilden geen jachthond want die jagen...en dan nemen ze een herder die wel fanatiek jaagt :+ :+

Skip is een Duitse Staande en loopt altijd los. Luistert ook als de brandweer! Krijgt nu met de pubertijd wel een banaan in zn oren, maar als ik doe alsof ik alleen verder ga, staat hij zo weer naast me <3