Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 09:53

Ik denk dat het inderdaad komt door het beeld wat je nog veel ziet. Ook op televisie. Laatst was Cesar Millian op tv en toen maakte iemand de opmerking “Wow, die man heeft lef dat hij bij zo’n agressieve hond in de buurt komt”. :roll: Mensen zien écht niet wat daar gebeurt en denken dat het normaal is, dus kopen zijn boeken en gaan het ook maar zo doen. Overigens was er hier laatst op Bokt ook een topic waarbij dingen aangeraden werden waarvan ik dacht “Oké”, de achterhaalde dominantietheorie is nog niet tot iedereen doorgedrongen.

Hier in de buurt loopt ook een man en die hond mag onder geen beding met z’n neus voor z’n knie uit komen. Er hangt een slipketting aan en elke keer dat hij er voorbij gaat krijgt hij een ruk en z’n ego wordt ook nog gestreeld want er zijn mensen die dan zeggen “Kijk, die hond is goed opgevoed”. Ja, ik zou op een gegeven moment ook luisteren als opgehangen worden het alternatief is.

Je komt echt de gekste dingen tegen.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:00

BlijNijn schreef:
Ik denk dat het inderdaad komt door het beeld wat je nog veel ziet. Ook op televisie. Laatst was Cesar Millian op tv en toen maakte iemand de opmerking “Wow, die man heeft lef dat hij bij zo’n agressieve hond in de buurt komt”. :roll: Mensen zien écht niet wat daar gebeurt en denken dat het normaal is, dus kopen zijn boeken en gaan het ook maar zo doen. Overigens was er hier laatst op Bokt ook een topic waarbij dingen aangeraden werden waarvan ik dacht “Oké”, de achterhaalde dominantietheorie is nog niet tot iedereen doorgedrongen.

Hier in de buurt loopt ook een man en die hond mag onder geen beding met z’n neus voor z’n knie uit komen. Er hangt een slipketting aan en elke keer dat hij er voorbij gaat krijgt hij een ruk en z’n ego wordt ook nog gestreeld want er zijn mensen die dan zeggen “Kijk, die hond is goed opgevoed”. Ja, ik zou op een gegeven moment ook luisteren als opgehangen worden het alternatief is.

Maar mensen zien niet dat die hond waarschijnlijk heel gespannen loopt, staart tussen de benen en oren helemaal plat.
Arm beest.

Ymor

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:03

Omdat ze hun ogen sluiten. Ze zien zichzelf met een hond die misschien wel trekt en ze zien die man met de hond die gewoon netjes naast loopt.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:17

Ja, klopt. Mensen kijken niet écht, maar zien meer het plaatje van “Oh, die loopt netjes naast”. We hebben hier ook een hype gehad met die Gentle Leaders. Dan horen ze dat van iemand dat hun hond dan niet meer trekt en ineens lopen er allemaal mensen met zo’n ding. Het gaat dan ook echt zo van “Je moet zo’n ding kopen; echt een uitkomst” en er is geen flauw benul verder.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:25

BlijNijn schreef:

Wow...
Hier heeft 'loose lead walking' écht wel wat tijd gekost, maar in principe loopt Toby keurig naast. Aan de korte lijn that is. Hang ik de flex eraan, dan weet hij dat het 'vrij wandelen' is (hij kan niet los, flexlijn is zijn 'vrij wandelen') en dan gaat hij dus alle kanten op en moet ik hem echt af en toe wel herinneren aan het feit dat het vrije stuk pas ingaat als we de bebouwde kom uit zijn. Maar dat is dan 'ik ga stilstaan, Toby merkt dat en komt terug', en na twee of drie keer blijft hij naast tot ik zeg 'go'. Gelukkig zijn er hier mensen die dát goed opgevoed vinden haha, en dan denk ik 'och, daar zit nog werk zat in, maar we zijn inderdaad al van ver gekomen!'

Heel goed opgevoed als je je hond steeds een ruk moet geven... -O- En inderdaad, was JesdaJinn ook zegt: ze zien dan vermoedelijk niet dat de hond niet heeeeeeel happy is? Is natuurlijk ook niet belangrijk, hij moet vooral luisteren...

Trainers a la Cesar Millan (en bij de paarden: Pat Parelli) zijn inderdaad nogal overtuigd van de dominantie theorie. Grappig is dat zij zelf nog wel over goede timing beschikken van wat ik gezien heb. ALS je dan al volgens die manier wil werken, moet je timing wel écht onwijs goed (eigenlijk perfect) zijn. En laten we wel wezen, bij de meeste mensen is timing van een correctie gewoon écht slecht. En dan maak je zoveel meer stuk dan je lief is... Kun je toch beter iets positiever in je aanpak zijn ;)
Nou moet ik wel zeggen dat je nu ook die man hebt van 'Dog impossible' en dat vind ik dan het andere uiterste, dat is alleen maar 'sweetheart', 'my lovely' etc. Maar die man staat zelf vaak redelijk gespannen bij die honden en dan kun je nog zo positief zijn, dáár zou ik mijn honden ook niet graag door laten trainen hoor >;)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:47

Ik heb niet alles gelezen maar ik zag ergens een vraag over cursussen voorbij komen.

Als je wilt sporten met je hond dan kun je beter niet teveel gehoorzaamheidscursussen volgen. Hoe meer je hond 'plakt' en strikt luistert hoe lastiger de sport zal zijn.

Het is makkelijker om een hond iets aan te leren dan af te leren, dat is ook van toepassing op onderdelen die je tijdens zulke cursussen leert.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:47

Precies dat. Ik heb niets tegen een goed uitgevoerde ‘correctie’ (dat woord klinkt direct zo negatief), maar wel als er een belabberde timing aan hangt. Je hebt mensen die echt goed zijn in het corrigeren, maar dat zijn wel de uitzonderingen naar mijn idee. Je hebt alleen overal uitersten. Ik ben ook niet voor alleen maar “koetsiekoetsie”, daar krijg ik ook de kriebels van.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:53

Kim in het hondensport topic had je het ook al over plakhonden. Hoe zie jij dit samen met gehoorzaamheid? Naar mijn mening is een hond die gehoorzaam is juist ook een hond die op afstand commando's van je aan kan nemen en niet per definitie eentje die constant aan je vast zit. Daarbij vind ik dat een hond ook in verschillende contexten verschillende gedragingen kan laten zien.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:04

Daar ben ik ook benieuwd naar. Ik ben een absolute leek wat betreft hondensport en het verder trainen in de gehoorzaamheid, maar mijn idee was juist dan mijn hond écht goed moet luisteren wil ik er op afstand iets mee kunnen, maar dat is puur gebaseerd op het idee dat ik krijg als ik mensen bezig zie. :')

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:07

Ik snap wel heel goed dat je geen plakker wil hebben maar als ik zie hoe ik met Vik in de cursus bezig ben dan is hij heel erg in de focus en blijft hij dicht bij mij maar in de behendigheid kan ik hem ook vooruit sturen enz. Vorige week hadden we een privé les en daar deed hij het super knap.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:08

KimD schreef:
Ik heb niet alles gelezen maar ik zag ergens een vraag over cursussen voorbij komen.

Als je wilt sporten met je hond dan kun je beter niet teveel gehoorzaamheidscursussen volgen. Hoe meer je hond 'plakt' en strikt luistert hoe lastiger de sport zal zijn.

Het is makkelijker om een hond iets aan te leren dan af te leren, dat is ook van toepassing op onderdelen die je tijdens zulke cursussen leert.

Ik heb juist wel veel GG gedaan en ik heb geen last van plakkende Jinn.
Zal ook erg verschillen qua hond. Met mijn Duitse Herder ook nooit last gehad

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:08

Skippy01 schreef:
@Ymor super begrijpelijk! Zou daar ook echt niet van gediend zijn. Van beide niet... Ik loop hier in de wijk met enorme bogen heen om de honden die hondagressief zijn, en dan zou je in de cursus ermee op een veld moeten staan? Neuj, daar pas ik ook voor... Heeft me genoeg moeite gekost om Toby veel minder reactief te maken. Gaat nu super (op zijn aartsvijand na, maar hey, iedereen mag iemand haten, toch? ;) ), maar dan moet je dat wel positief kunnen onderhouden en niet zelf op scherp moeten staan in een cursus setting... Snap jou heel goed!

@blijnijn ik heb zelfs ooit gehad dat de trainer mijn hond wel even zou aanpakken (letterlijk, grist zo de riem uit mijn handen, ik was net 18...), en hij gooit hem zo op de grond. Ben nog nooit zo verbouwereerd geweest. Mijn vader overigens ook niet. We zijn ook niet meer teruggegaan daarna. Ben je nou helemaal... :n 8)7 De man was gewend om met amerikaanse staffords en rottweilers te werken (ik keur het daarbij ook niet goed he!), maar ik had een spaniel pup van een maand of 5/6... Kom op zeg... ;(

Ohh daar hoor ik m'n schoonzus vaak over. Een hond van hun vroeger had flinke agressie problemen en de 'trainer' wist dat ook wel even aan te pakken en toen heeft ie haar dus gebeten. Nu was die hond sowieso een rotzak en lachen ze nog vaak erom dat Wolfje de baas was en zij op de grond moesten zitten zodat hij op de bank kon en dat soort dingen. Levensgevaarlijk.. Blij dat ik die hond niet gekend heb haha. Hebben we het over 25-30 jaar geleden. Ondertussen weten ze gelukkig ook beter.

Ymor
Nee daar zou ik idd ook niet van gediend zijn, met dat gooien, jeetje! En dat met die andere hond in de groep plaatsen. Ik vind het wel netjes als ze zoiets vooraf ook zouden bespreken idd met de rest van de groep en niet zomaar zo'n hond ertussen gooien. Dan moeten ze maar prive aandacht besteden eraan met mensen die bv. willen uithelpen met trainen bv. Kan me goed voorstellen dat je dit echt niet fijn vind als die hond zomaar erbij zou komen.

Jullie gaan weer hard!! Ik kom net terug van een wandeling en moest weer zonodig een nieuwe route uitstippelen op de hei - heb ik geweten. Kwam Crossfit bordjes tegen en dat is echt een slecht teken; die vermijd ik normaal als de pest omdat ik anders halfdood neerval halverwege :')

Wij hebben alleen wat gg1 gedaan (puppy cursus niet afgemaakt omdat het niet paste bij mij en ben erna doorgestroomd bij een andere school waar we een paar lessen vanalles en nog wat gedaan hebben voor we gg1 zijn gestart) en heb me toevallig gisteren ingeschreven voor gg2, welke 21 september start. Graag zou ik nog een keer willen gaan speuren of detectie of mantrailing in de toekomst en wil ik graag eens gaan suppen ofzo. Maar eerst wil ik nog even wat aandacht aan gehoorzaamheid besteden hihi.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 04-08-20 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:11

cursebreaker schreef:
Ymor
Nee daar zou ik idd ook niet van gediend zijn, met dat gooien, jeetje! En dat met die andere hond in de groep plaatsen. Ik vind het wel netjes als ze zoiets vooraf ook zouden bespreken idd met de rest van de groep en niet zomaar zo'n hond ertussen gooien. Dan moeten ze maar prive aandacht besteden eraan met mensen die bv. willen uithelpen met trainen bv. Kan me goed voorstellen dat je dit echt niet fijn vind als die hond zomaar erbij zou komen.

Jullie gaan weer hard!! Ik kom net terug van een wandeling en moest weer zonodig een nieuwe route uitstippelen op de hei - heb ik geweten. Kwam Crossfit bordjes tegen en dat is echt een slecht teken; die vermijd ik normaal als de pest omdat ik anders halfdood neerval halverwege :')

Hahahaha ik moet echt lachen om je crossfit. Ik zie je al helemaal gaan.

Ik snap heel goed dat ze die hond in onze groep willen doen maar ik ga niet een jaar lang trainen daarvoor weg gooien. Ik steek er zo veel vrije tijd in en hij is nu zo leuk! Dat wil ik niet laten verpesten. Maar het lijkt mij als eigenaar van de andere hond wel heel akelig. Ik zou ook niet weten wat ik moest doen als ik de eigenaar van die hond was.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:14

Hahaha, ik zie al een heel teleurgesteld gezicht voor me bij het zien van de bordjes. :') Volgens mij doe jij ook wel veel leuke dingen met Arya!

Wij gaan zo ook weer even een rondje doen als Melle weer wakker wordt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:14

@Ymor nee, vanuit de eigenaar van de andere hond snap ik het heel goed hoor: die wil kunnen oefenen en eraan werken, en alle respect daarvoor! Genoeg eigenaren die zich van een hond ontdoen als die niet in het plaatje past.
Maar dan maar met een groep eigenaren oefenen die daar zelf achter kunnen staan...

@CB haha, owjee, crossfit routes lopen is véél heuvels op en af vermoed ik? ;) Ik ben zo'n idioot die altijd denkt 'OEH LEUK' en dan halverwege tot de conclusie komt dat ik géén marathon conditie heb en dan de rest van het rondje in een iets lager tempo afmaakt :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:15

hahaha ja die crossfit route door de hei is echt pittig. Was gelukkig maar een kort stukje wat overlapte. Maar er zitten dan idd onwijs veel hellingen erin (en met de gewone routes heb je die al meer dan zat) en vaak op lastig lopende paden ook. Mij kun je echt halverwege zo'n helling opvegen en dat moet dus ook in etappes naar boven gelopen worden :') *zo erg is m'n conditie idd* Maar het gaat soms idd van de ene helling naar de andere en dat is zo heftig vind ik, zeker icm zand soms - Arya loopt dan vaak door het hogere gras/struiken erlangs en ik moet echt door dat zand omhoog ploeteren :') . Heb daarentegen wel weer mooie uitzichten gehad, dat dan wel :')

En ja ik snap het idd ook dat ze het willen doen; is voor die hond in kwestie natuurlijk gewoon heel fijn. Maar goed dat je idd aangeeft dat je het niet fijn vind en dat recht heb je ook volledig. Het is idd van beide kanten lastig ja; als die eigenaar zijnde zou ik het ook eng vinden, maar het is natuurlijk wel een mooie gelegenheid om te trainen. Al zou je het idd ook in een nog Meer gecontroleerdere omgeving kunnen doen met die eigenaar en hond en dan kijken of er mensen met honden vrijwilligen om samen te trainen. Als je idd weet dat de hond ook echt pakt, dan zou ik het ook echt niet fijn vinden als je dan met zo'n cursus zo kort op elkaar zit een uur lang bv. met veel prikkels voor alle honden.

EDIT:
@BlijNijn
haha ja omg ik was om te verrekken en aangezien ik die kant uit moest omdat ik niet wist hoelang het anders zou zijn nog als we de andere kant uit zouden gaan (en we waren allebei wel eraan toe om het eind in zicht te hebben zeg maar) had ik geen keus ook. Teruggaan was ook te ver haha. En ik wandel vooral heel veel met d'r en het liefst vaak nieuwe routes en verschillende plekken. Qua cursus heeft het even stil gelegen, maar wil ik in september weer oppakken. We hebben het geluk dat we hier heel veel diversiteit hebben in omgeving/wandelroutes e.d. dus dat is wel leuk afwisselen en Arya haalt daar ook echt enorm veel voldoening uit <3

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:22

De twee honden waar het bij gebeurt is hadden de korsten op de rug staan. Dus geen denken aan dat deze hond bij die van mij in de buurt komt. Ook al is Vik een totaal ander type dan de honden die gegrepen werden.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:25

@CB conditie is iets waaraan je kunt werken natuurlijk, maar sommige dingen zijn ook gewoon belachelijk zwaar om te doen! Ik heb best een aardige basisconditie (wandelen en snelwandelen, hardlopen absoluut niet haha), maar heuvels met los zand bijv nekken mij ook gewoon hoor!

@ymor euhm nee, dat zou ik ook niet willen nee... kunnen ze die hond niet muilkorven voor trainingen trouwens? haalt de agressie er niet af, maar wel de fysieke gevolgen daarvan voor anderen... (mentaal helpt het de hond die wordt aangevallen natuurlijk niet, de energie is hetzelfde denk ik zo...)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:30

Bah nee ik snap dat je dat niet wilt Ymor. Verder wel heel netjes dat de school deze persoon wel de mogelijkheid bied om te trainen met de hond. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik zo iemand toch zou doorverwijzen naar een therapeut die in een nog meer geonctroleerde omgeving kan gaan werken met ze, of zelf die mogelijkheid aanbieden. Het is denk ik gewoon wachten tot dit nog een x gaat gebeuren als je ze weer in een groep gaat plaatsen.

@skippy
Dat is inderdaad ook helemaal waar! Ik heb zondag nog met gemak gewoon 4 km gelopen (en op vakantie in Flevoland laatst 6,5 zonder problemen) met 4 verdiepingen bv (die zijn dan iets meer egaal en beter verdeeld ipv heel intens in 1x) zonder puffen. Nu 3,3km met 6 verdiepingen en ik ben halfdood :') Lastig trainen ook dit tenzij je het echt heel vaak doet want deze conditie valt ook snel weer weg als je het even een tijdje rustiger aan doet. Maar er staan gelukkig ook regelmatig bankjes dus we nemen gewoon pauze tussendoor - ook voor Arya want die heeft ook veelal vlak gelopen de laatste tijd en sowieso niet meer los en vandaag ook eerste stuk los en dan loopt ze toch ook weer meer met dat op en neer rennen haha - en dan is het 'in the long run' wel uit te houden. Laatste stuk was weer mooi recht dus het is dan ook niet de hele tijd afzien, was vooral middenstuk van de wandeling. Maar is lastig als je zelf nieuwe routes uitstippelt; je weet dan niet echt wat je kunt verwachten tot je er middenin zit haha.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:34

@CB klopt, je moet dat soort dingen wel echt bijhouden inderdaad, conditie is ook zó weer verdwenen! En ja, ook voor Arya is het natuurlijk opbouwen, die is nog jong, niet uitgegroeid en uitgezwaard... die wil je ook niet overbelasten! Dat snap ik heel goed.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 11:39

Ik zag iets over cursussen voorbij waaien. Jip heeft de Puppy, basis en vervolg 1 cursus afgerond. We waren nu met Basiswerkhond bezig, maar door zijn infectie ligt dat nu stil. Misschien dat we de laatste 2 lessen nog mee kunnen pakken. Ik zit wel te twijfelen om eerst vervolg 2 te gaan doen voordat we behendigheid of speuren gaan doen. Ik weet nog niet helemaal wat verstandig is. Jip luistert over het algemeen goed, maar als er andere mensen/honden/dieren in de buurt zijn heeft hij bananen in zijn oren :=

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:14

cursebreaker schreef:
@BlijNijn
haha ja omg ik was om te verrekken en aangezien ik die kant uit moest omdat ik niet wist hoelang het anders zou zijn nog als we de andere kant uit zouden gaan (en we waren allebei wel eraan toe om het eind in zicht te hebben zeg maar) had ik geen keus ook. Teruggaan was ook te ver haha. En ik wandel vooral heel veel met d'r en het liefst vaak nieuwe routes en verschillende plekken. Qua cursus heeft het even stil gelegen, maar wil ik in september weer oppakken. We hebben het geluk dat we hier heel veel diversiteit hebben in omgeving/wandelroutes e.d. dus dat is wel leuk afwisselen en Arya haalt daar ook echt enorm veel voldoening uit <3

Wandelen is toch ook heerlijk! Als Melle wat ouder is hoop ik ook wat meer op andere plekken te gaan wandelen. Wij gaan nu in principe dagelijks naar het bos, maar dat is nog een heel klein rondje of ik til hem stukken. Verder zijn we ook aan het oefenen met in het dorp lopen, want daar vindt meneer echt iets van. Je hebt dan ook wel geluk met een diverse omgeving. Dat brengt me op het idee om binnenkort eens naar de zandverstuiving te rijden. :')

CupCakes_ schreef:
Ik zag iets over cursussen voorbij waaien. Jip heeft de Puppy, basis en vervolg 1 cursus afgerond. We waren nu met Basiswerkhond bezig, maar door zijn infectie ligt dat nu stil. Misschien dat we de laatste 2 lessen nog mee kunnen pakken. Ik zit wel te twijfelen om eerst vervolg 2 te gaan doen voordat we behendigheid of speuren gaan doen. Ik weet nog niet helemaal wat verstandig is. Jip luistert over het algemeen goed, maar als er andere mensen/honden/dieren in de buurt zijn heeft hij bananen in zijn oren :=

Hoe gaat het nu met Jip en z’n infectie? Gaat het de goede kant op?

Wij zijn net weer een stukje wezen wandelen en hebben een mini-stukje bos meegepakt. Ik bedacht me tijdens het wandelen dat Melle eigenlijk nooit alleen mee geweest is naar het bos, dus dat was het proberen waard. Ging uiteraard niet anders dan wanneer ze er wel bij zijn, maar oké. We kwamen nog wel twee andere Boerenfoxen tegen. <3

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:32

Nee, er is wel een kleine verbetering. Maar hij reutelt nog enorm en is nog steeds heel erg moe. Na de ochtend wandeling slaapt hij bijna de hele middag.

Maar morgen gaan we weer terug naar de DA. Dus misschien dat hij dan nog wel een kuurtje krijgt of iets. :(:)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:32

Jinn heeft nog geen zin in actie.
Vnvd weer lekker hoopers trainen.

Afbeelding
Jinn ligt altijd half onder bed :P Of er op, denk alleen nu te warm

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:38

CupCakes_ schreef:
Nee, er is wel een kleine verbetering. Maar hij reutelt nog enorm en is nog steeds heel erg moe. Na de ochtend wandeling slaapt hij bijna de hele middag.

Maar morgen gaan we weer terug naar de DA. Dus misschien dat hij dan nog wel een kuurtje krijgt of iets. :(:)

Ach, wat sneu. Dikke knuffel voor Jip :(:)

Hahaha, die Jinn! Veel plezier vanavond bij Hoopers.