Puppy erbij 2018

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:49

kiwiwitje schreef:
Azmay schreef:
Maar dat is toch ook een beetje krom? Bescherming afwijzen omdat er meer varianten zijn en omdat het misschien niet zo lang werkt?

Beter iets dan niets toch?
De griepprik voor ouderen is ook niet alles beschermend wat griep betreft maar het red toch levens.

Als de enting dus geen 12 maanden werkt, kun je dus met gemak op het verkeerde moment enten, dat je ''in het heetst van de strijd'' alsnog onbeschermd rondloopt.

Maar met niet enten ben je gegarandeerd niet beschermd :o

kiwiwitje

Berichten: 20161
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 11:03

Dus is het toch schijnveiligheid? Als ik ent, en mn hond vol rommel spuit is dat een aanslag op zijn imuunsysteem, en als je dan nog eens de pech hebt dat het voor niks geweest is...?

Dat is dus het zelfde als met standaard de cocktails enten ipv titeren. Ja de kans is aanwezig dat je hond beschermd is, helaas is de kans ook zeer zeker aanwezig dat de enting niet aanslaat.. Maarja dan heb je het geprobeerd...

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:06

Met een cap op kan ik alsnog mijn nek breken, maar toch zet ik hem op.
Maar goed ik snap niet helemaal dat je dan maar kiest om geen cap op te zetten omdat je je nek toch kan breken.

Voor mij voelt het een beetje zo nu.
Laat Lilith binnenkort wel titeren maar inderdaad het belangrijkste hier is Weil omdat ik ratten heb in de tuin en die kan ik niet laten nakijken dus wellicht moet ik die gewoon laten zetten.

kiwiwitje

Berichten: 20161
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 11:19

Ik heb dus ook nergens gezegd dat ik weil helemaal niet meer laat enten, wel dat ik er over na moet/ga denken of ik dat dan doe. En vervolgens zeg ik waarom ik er aan twijfel.....

Linksom of rechtsom, een gezondheidsrisico loop je. Of je nu ent of niet. Om meerdere redenen. Entingen zijn nooit zonder risico's en in geval van bijv weil voorkom je weil niet met een enting.. Dus risico's blijf je lopen. En ja ik ben er dan niet voor om klakkeloos te enten.
Maar dat is ook wat ik zei met dat het ook wel afhankelijk is waar je woont, als jij zoveel ratten hebt zou ik zeker enten. Waar wij komen is dat risico gewoon veel kleiner.
Ik ken er eentje uit een van de groepen die op een boerderij woont en in de slootjes daar haar honden laat spelen en daar een filmpje van maakte. Daar zag je gewoon de ratten rond haar honden springen. Ja een groter risico kun je eigenlijk niet lopen..
Ik zou alleen wel goed uitzoeken/kijken wanneer je ent. Juist ivm het weer en de mogelijke geldigheid. Ik zou de kans zo groot mogelijk willen maken dat de hond beschermd is op het moment dat je qua weer het grootste risico loopt.

mvdende

Berichten: 5754
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:25

Ik laat weil ook gewoon enten. Skip zwemt graag en in het bos zitten 100% zeker ratten.

Hij drinkt ook uit de sloot voor mijn huis, daar heb ik in het voorjaar zelf ratten zien lopen. Mijn pleeghond sloeg steeds aan op die ratten.

fannetje

Berichten: 3558
Geregistreerd: 07-08-05
Woonplaats: ede

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:58

Ik laat ook weil enten, bij ons op de KC lopen ook ratten over het veld (je ziet ze soms oversteken, as er verder nog niemand is), bovendien veel sloten en waters waar ze voorkomen en waar mijn hond ook gewoon induikt. Wel kies ik er voor om in het voorjaar te enten, zodat ze hele zomer, wanneer de kans op besmetting het grootst is, ook beschermd is. Weil kun je trouwens niet titreren, omdat het en bacterie betreft en geen virus en dus de antilichamen niet gemeten kunnen worden. Je krijgt dan alleen herringeringscellen (dacht ik), terwijl je bij virussen echt antilichamen krijgt, die dus wel meetbaar zijn.
Rabies heeft Roetsj nog niet gehad, dit omdat de enting in het eerste levensjaar nog wel eens niet goed wil aanslaan, dus ik ervoor kies dit komend jaar te doen, als we gaan titreren (voor de DHP).
Ik laat de DHP dus alleen zetten (of onderdelen daarvan), als de titer zegt dat het nodig is, want het kan maar zo zijn, dat ze met die ene prik die ze vorig jaar gehad heeft, haar hele leven voor de DHP beschermd is, maar dat weet je dus alleen als je een titerbepaling doet.
Kennelhoest, heeft ze nog niet gehad, maar volgend jaar gaan we steeds meer op pad naar trainingen, dus denk daar wel over , dat te doen.

Zag trouwens een mooi bolletje waterhond voorbij komen, lekker ding hoor.
Oja, en nog een parson-hummeltje, die nog weinig hond is ;)
En een hele kale Lilith voorbij zien komen, wat wordt ze al groot of lijkt dat alleen maar zo.

dierenfan
Berichten: 9688
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 12:29

Heb het er over gehad met mijn dierenarts en zij heeft sinds novibac L4 enting nog niet 1 geënte hond met weil gehad. Dit heeft ze wel mee gemaakt vroeger bij honden die met de oude variant geënt waren.
Dit was omdat wij altijd in oktober a november enten en dus eigenlijk in verkeerde seizoen qua weil.

Alles is schijnveiligheid. Een riem of halsband kan ook breken. Echter heb liever schijnveiligheid die mij wel meer zekerheid geeft dat mijn dier blijft leven dan helemaal niets.

Zeker ent je maar bepaalde varianten maar misschien geeft de enting wel deels bescherming mocht een andere variant je hond bereiken. Dus dat hij dan ipv doodziek "maar" flink ziek is.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:06

Hier heerst op het moment vermoedelijk Weil. Er staan overal bordjes met PAS OP, vooral voor sloten en gebieden met veel gras e.d. Ik heb beide weil geënt en dat doe ik eigenlijk altijd al. Kennelhoest dit jaar voor het eerst, maar daar werd hij zo ziek van dat ik dat niet weer doe.

KarmaChansy

Berichten: 6931
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 13:29

Weil komt hier niet voor we hadden een uitbraak maar was allen honden die op vakantie waren geweest. Dus ik ga weil niet enten.

Kennelhoest dus wel. Ik heb nu pas 2 honden gehad die er echt niet goed van waren. Ik wil het risico niet nemen :(

kiwiwitje

Berichten: 20161
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 13:58

Vaccicheck zelf zegt iets anders Fannetje, dat het wel te titeren is, maar omdat de waardes zo snel dalen dat er geen richtlijn aan tijd aan verbonden kan worden. Omdat het ook wisselend is hoelang zo'n enting dus blijkbaar aanwezig blijft.

Ik geloof ook best dat de enting werkt. (mits deze aanslaat) alleen o.a. over de werkzaamheid en dan vooral de duur hiervan twijfel ik. Ik heb afgelopen jaar niet geent ivm de planning voor pups en dus echt nergens komen. Op de plekken waar wij geweest zijn en nog komen, zie ik voor nu geen probleem om niet te enten, en ik ent sowieso niet in de winter. En een enting zorgt er niet voor dat het dier niet ziek kan worden.

Maar neem aan dat iedereen zijn eigen mening en visie mag hebben. Ik zie wel weer wat ik ga doen als de pups er zijn/weg zijn. (als ze drachtig word natuurlijk).

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:35

Kennelhoest kreeg mijn hond jaren terug toen ze de enting had gekregen lol. Daarna nooit meer gedaan bij andere honden. Ze hebben het nog weleens gehad, maar vind het niet zo´n drama. Die ene keer in zoveel jaar, niet waard om dan elk jaar die zooi te geven.

En Weil kan gelukkig ook iedereen zelf bepalen;) Iedereen denkt weer anders over vaccinaties geven, prima toch.

https://www.hondenvaccinatieinfo.nl/belangrijke-info-vaccinatie-weil
Hoe groot is de kans dat uw hond Leptospirose krijgt?
Er zijn ongeveer 230 serovars voor Leptospirose. Daarvan komen er een stuk of 15 voor in Nederland, zeven hiervan zijn ziekteverwekkend en sinds 2013 zitten er 4 in het vaccin.
Maar als een ongevaccineerde hond in aanraking is gekomen met een Leptospirose bacterie wil dit niet zeggen dat hij ook daadwerkelijk ziek zal worden. Het is zelfs zo dat veel honden geen ziektesymptomen vertonen. Van de honden die wel symptomen vertonen overlijden er ongeveer 10%.
In de USA is er een studie gedaan bij 33.000 honden waarvan 8% anti lichamen bleek te hebben tegen Lepto. Zij hadden de infectie zelf overwonnen. Uit deze studie kwam echter ook naar voren dat een aantal honden die gediagnosticeerd werden als lijdend aan Leptospirose, helemaal geen Lepto hadden.

Hoe kan dat?
Op het moment dat een hond recent gevaccineerd is tegen Lepto beïnvloedt dit de diagnostische bloedonderzoeken. Als u met uw zieke hond naar de dierenarts gaat en hij wordt getest op Lepto en de hond is hier recent tegen gevaccineerd, dan test hij positief op Lepto. Of hij de ziekte nu daadwerkelijk heeft of niet. De gebruikelijke bloedtesten kunnen het verschil niet laten zien tussen antistoffen uit het vaccin en de echte ziekte. Dit kan wel met een speciale bloedtest zoals deze uitgevoerd wordt op de Universiteitskliniek in Utrecht, hiermee kunnen antistoffen aangetoond worden. Voordat dit gedaan wordt zijn er echter meestal al kostbare dagen verloren gegaan.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:38

Nog 2,5 week en dan is mijn aapie er weer *\o/* Zo saai nu haha.. weinig actie in huis met alleen die 2 oude dames.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 17:54

Mijn "puppy" Dobermanndametje Stella Rose Maybelline, 11,5 maand (op 11 december wordt ze al weer een jaar), met mijzelf op deze rainyday voor het atelier:Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20161
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 18:18

Wat gaat dat hard Terpentijn!

KimD

Berichten: 20492
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 18:54

Volledig met Kim eens, Weil is echt zo'n onzin om te laten enten. Volgens het boekje hadden onze honden minstens al 100x Weil moeten hebben.

Weil als ziekte, is niet eens gevaarlijk mits je er snel bij bent en je hond verder gezond is. De Weil enting daarentegen is wel levensgevaarlijk, die discussie is hier al eens gevoerd en diezelfde mening heb ik nog steeds.

De Weil enting komt er hier dan ook niet meer in.

Sterker nog, ik zal voor mijn toekomstige pupkopers enkele dingen wat betreft entingen contractueel laten vastleggen. Uiteraard zullen daar ook andere dingen in komen te staan, maar entingen wordt zeker een 'kopje'.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:19

Wie heeft een tip voor een goeie mand? Dexter graaft graag zijn kleden zo dat hij er in ligt. Dus dat de kleden als een rand om hem heen liggen en hij zijn kop op de rand legt als kussen. Ik heb alleen echt nog nooit een mand of kussen voor een hond gekocht dus geen idee waar ik naar moet kijken :')

Ik ken die plastic manden, die lijken me oké maar natuurlijk niet echt zacht. En dan heb je honderden variaties op die simpele, stoffen manden met opstaande rand.

Wie heeft een goeie tip? :D

Edit; en misschien ook tips qua maten? Dexter is 50cm en 17kg.

Zoiets dus. Maar dan niet te duur. Ik weet namelijk niet of het hem überhaupt bevalt en ze hebben genoeg opties hier :')
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kaus op 29-11-18 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:20

Ik heb letterlijk vandaag net een mand gekocht, zo'n simpele ronde van stof om te kijken of hij het wat vindt. Tot nu toe hebben ze erin gegraven, aan getrokken en in gespeeld en heeft AJ er in botje gekauwd. Geen idee of het een goede mand is, m'n vriend vond 'm wel geinig en hij was 25% korting :').

xLaraaj

Berichten: 3683
Geregistreerd: 18-02-14
Woonplaats: België

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:23

Vind het wel raar om een vaccinatie te verbieden op een contract bij de pupkopers. Als dit veel voorkomt in hun regio of waar ze op vakantie naar toe gaan mogen ze contractueel geen voorzorgsmaatregelen nemen. Wat wettelijk denk ik zelf niet toegestaan is.
Mijn vorige hond is super ziek geweest van de kennelhoestdruppels. Maar toch ben je eigenlijk wel verplicht als je vb al gewoon naar de hondenschool wilt gaan.

kiwiwitje

Berichten: 20161
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 23:24


Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:26

Hé dat is een mooie :D Zoiets had ik nog niet gevonden. Ik denk dat hij zoiets echt fijn vindt want hij ligt ook enorm graag in de allerkleinste hoekjes van de bank om maar tegen een rand aangedrukt te kunnen zitten.

KimD

Berichten: 20492
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:33

xLaraaj schreef:
Vind het wel raar om een vaccinatie te verbieden op een contract bij de pupkopers. Als dit veel voorkomt in hun regio of waar ze op vakantie naar toe gaan mogen ze contractueel geen voorzorgsmaatregelen nemen. Wat wettelijk denk ik zelf niet toegestaan is.
Mijn vorige hond is super ziek geweest van de kennelhoestdruppels. Maar toch ben je eigenlijk wel verplicht als je vb al gewoon naar de hondenschool wilt gaan.


Ik ben van mening dat het sowieso het eerste jaar niet in zo'n hondenlijf hoort.

Kennelhoest is ook overrated, er zijn zat hondenscholen waar het allemaal niet zo belangrijk is.

Dit is uiteraard wel informatie die van tevoren via de site gedeeld wordt, mijn entschema, en ook het titeren en de Weil en Kennelhoest. Eventuele pupkopers zullen van die informatie dan van tevoren op de hoogte zijn en kunnen dan ervoor kiezen om niet of wel in te schrijven voor de wachtlijst.

De mensen die er nu op staan zijn hiervan op de hoogte en vinden dat prima.

Veel mensen waarderen het zelfs, want het bespaard vaak een hoop geld en een pup is al duur genoeg.

Reuen die hier geboren worden zullen ook hoogstwaarschijnlijk gecastreerd 'moeten' worden, geheel afhankelijk van de testen. Alle interessante teven hou ik sowieso zelf, reuen ongeacht wat ook, niet.

Dus dan is het entverhaal sowieso heel makkelijk, ze zijn van mij en blijven van mij. :+

Maargoed, dat is nog minimaal een jaar weg, eerst maar eens haar testen allemaal afwerken.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:34


kiwiwitje

Berichten: 20161
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 23:35

Kaus schreef:
Hé dat is een mooie :D Zoiets had ik nog niet gevonden. Ik denk dat hij zoiets echt fijn vindt want hij ligt ook enorm graag in de allerkleinste hoekjes van de bank om maar tegen een rand aangedrukt te kunnen zitten.

Ik heb die in de autoband liggen. Maar ze liggen er graag en vaak in. Soms zelfs samen

Galaika

Berichten: 598
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Belgïe

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:36

Troy is geënt voor kennelhoest. Hond van een kennis is zwaar ziek geworden op dezelfde hondenschool waar ik nu (voorlopig) train.

KimD

Berichten: 20492
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:37

Kaus schreef:
Hé dat is een mooie :D Zoiets had ik nog niet gevonden. Ik denk dat hij zoiets echt fijn vindt want hij ligt ook enorm graag in de allerkleinste hoekjes van de bank om maar tegen een rand aangedrukt te kunnen zitten.


kiwiwitje schreef:
https://www.hornbach.nl/shop/KARLIE-Hon ... tikel.html

Zoiets?
Of misschien heeft zooplus of agradi iets


Er zit aan de onderkant schuim, Puk vond het vooral leuk om dat eruit te halen.

Mandjes:

Afbeelding

Afbeelding

Géén mandje (meer), en dit was de zoveelste zoals je kunt zien aan de andere kleur. :') Wel super fijne mandjes! Misschien ga ik ze toch nog eens halen. :j


Afbeelding