Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 17:09

Niet om snoepjes geven? :oo

Hier trekken ze me mijn pillenpotjes al uit de hand als ik niet op let _O-
Als het ook maar in de verte eetbaar lijkt word het gegeten :Y)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:01

Hier zijn alle honden (3) nu volldig gevaccineerd op kennelhoest na. Die vaccineer ik nooit.

Met twee van de drie ga ik straks wel titeren. De derde heb ik in gedeeld eigendom (elin samen met de fokker) en die wil graag gewoon vaccineren.

Rabies heeft elin ivm evt buitenland shows en prim omdat ze uit frankrijk komt maar is niet iets wat ik standaard doe.

Ik heb nog een voorraadje liggen maar bestel altijd dingen waar ze tijdje mee zoet zijn. Heb nu nog kophuidplaten en luchtpijp liggen dus eerst maar opmaken voor ik nieuwe bestel.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:34

Nee, als ze serieus bezig zijn pakken ze of het snoepje niet aan of ze pakken het met tegenzin aan zodat ik stop met dat snoepje in hun gezicht duwen _O- En dan heb ik het echt over verse zalm, kipfilet, gedroogde pens. Maar tis niet lekker.

Met trucjes en balans oefenen vinden ze het wel lekker maar dat doe ik niet erg vaak. Bij frisbee, schapendrijven en schapentraining worden snoepjes dus echt 100% genegeerd.

Diandra, hoe bevalt die luchtpijp? Is dat een beetje stevig is dat zelfde stevigheid als chips of zo?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 18:35

Luchtpijp is hier zo weg. Maar ze vinden het wel heeeeel lekker.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:36

Kaus schreef:
Nee, als ze serieus bezig zijn pakken ze of het snoepje niet aan of ze pakken het met tegenzin aan zodat ik stop met dat snoepje in hun gezicht duwen _O- En dan heb ik het echt over verse zalm, kipfilet, gedroogde pens. Maar tis niet lekker.

Met trucjes en balans oefenen vinden ze het wel lekker maar dat doe ik niet erg vaak. Bij frisbee, schapendrijven en schapentraining worden snoepjes dus echt 100% genegeerd.

Diandra, hoe bevalt die luchtpijp? Is dat een beetje stevig is dat zelfde stevigheid als chips of zo?

Luchtpijp is best stevig maar elin heeft het alsnog wel binnen 10min op, mijn jack doet er iets langer over en prim ruim 2uur maarja die is nog aan het wisselen dus kauwen gaat wat lastig...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:02

Hmm 10 minuten zou bij ons echt een record zijn dus klinkt wel positief.

Alleen hoefjes en kophuid houden het hier lang vol maar hoefjes geef ik niet zonder toezicht en kophuid gaat alsnog zo snel op. Als ik ze dan twee uurtjes alleen laat is er een hele plaat van 20x10cm doorheen en dat lijkt me niet heel gezond... >;)

Ik ga binnenkort eens luchtpijp bestellen. Verwacht niet dat het lang zal houden maar tis leuk voor de afwisseling :D

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:11

Hier is naya zot van luchtpijp en kippenpoten :)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 19:28

Kaus schreef:
Hmm 10 minuten zou bij ons echt een record zijn dus klinkt wel positief.

Alleen hoefjes en kophuid houden het hier lang vol maar hoefjes geef ik niet zonder toezicht en kophuid gaat alsnog zo snel op. Als ik ze dan twee uurtjes alleen laat is er een hele plaat van 20x10cm doorheen en dat lijkt me niet heel gezond... >;)

Ik ga binnenkort eens luchtpijp bestellen. Verwacht niet dat het lang zal houden maar tis leuk voor de afwisseling :D

Ik heb de kophuidplaten maat XL, daar was zelfs kenai (mijn profecionele knager) toch wel een paar uur mee zoet.

Elin is natuurlijk ook pas 10maanden dus vraag me af hoe snel dat straks gaat..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:17

kiwiwitje schreef:
Hier dus wel titeren omdat je dan dus het geluk kan hebben dat je niet eens 1x per 3 jaar hoeft te enten. Rabies ga ik pas doen als we naar het buitenland gaan en evt voor shows.
Kennelhoest gaat uiteindelijk ook voor shows gebeuren maar verder niet. En weil moet ik nog eens goed over na denken. Dit jaar niet gegeven.

Dat geluk kun je niet hebben. De weil enting kan NIET getitert worden en MOET jaarlijks gegeven worden. Weil komt absoluut nog voor in NL en geeft jaarlijks nog een tiental dode honden EN is besmettelijk richting mensen.

Klopt dat je niet tegen alle weil varianten ent maar wel tegen de belangrijkste. Echt waar doe aub weil jaarlijks enten. Dit jaar tussen de 5 en 10 in het crematorium gehad die dankzij weil overleden zijn. Gevaarlijk en oh zo onnodig (waren allen niet geënt)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 20:23

Ik had het ook niet over weil maar over de cocktail...

Weil hebben we dit jaar niet gedaan ivm de omgeving waar wij komen en ivm de geplande dracht(en dan dus weinig buiten)
Enten voor weil is grotendeels schijnveiligheid. De enting is 6 maanden geldig en word 1x per jaar gegeven. Dus met een beetje pech is de enting alleen “actief” op het moment dat je er weinig tot niks aan hebt...
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 28-11-18 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:24

Met de runderoren van zooplus doen ze hier 5 minuten. Vanochtend runderoren gegeven van pensstaafjes.nl en dat duurde 30 tm 60 minuten eer ze op waren haha.
Luchtpijp krijgen ze hier als ik s ochtends eens vrij ben en uit wil slapen. Dan uitlaten, voeren, luchtpijp en bench terug in voor 2 a 3 uur. Vinden ze geen probleem. Runderkophuid blijft ook erg favoriet maar schapenkophuid vinden ze goor!! Vis zijn ze gek op maar is meestal zo op. Had onlangs meerval koppen dat duurde wel wat langer. Langst doen ze toch met gewoon rauwe zalmkoppen

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:30

Weil doe ik ook niet bij geen 1 hond, nog nooit gedaan ook in al die jaren dat ik honden heb gehad. Niks MOET gelukkig.

Olly heb ik pas Rabies en DHP gedaan, beide nu 3 jaar geldig. Titeren is belachelijk duur in Duitsland.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:31

Wij leven hier op beloningen :'). Deze grapjassen doen alles voor een beloning, ik heb dan ook tijdens wandelen en met pre-agility altijd snoepjes bij me. Ze zijn er dol op. Maar dan alleen bv gedroogd rund of wild, die gewone snoepjes worden ook genegeerd. Ik doe ook veel gehoorzaamheid los van de riem en daar helpen beloningen ook heel goed :j.

Runderoren doen ze ongeveer een uur of 2 over, bullepeesjes zo'n 20 minuten.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:59

Runderoren is bij Dundy ongeveer 30 seconden. Maar dat is ook echt niet grappig meer hoe die snackjes eet dus die krijg bijna nooit wat. Die vreet zo'n stuk pens op en kotst het dan nog vier keer uit voordat het een keer in zn maag blijft. Zelfs als we ze dus in aparte kamers of in de bench hebben zodat ze niet de druk voelen dat de ander het gaat afpakken. Vind het gevaarlijk hoe snel hij het eet. Dus dan krijgt Dexter een oortje en Dundy een Kong bijvoorbeeld.

We hebben onze Kong verzameling uitgebreid naar zes dus altijd genoeg Kongs in de vriezer liggen _O-

Hondjes vandaag weer een uurtje alleen gelaten. Dexter was gespannen en mieperig maar heeft niet gejankt. Heb kort met ze gelopen, stuk pens en in de bench gedaan. Opgeruimd en Kong gegeven en toen schoenen en jas aan en rustig weg. Lijkt dus wel beter te gaan zo al heb ik niet heel veel anders gedaan normaal. Vermoed dat Dexter wel profijt zou hebben van in de bench zijn als we weg zijn maar dat moet ik natuurlijk rustig opbouwen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 06:55

Ianthe schreef:
Weil doe ik ook niet bij geen 1 hond, nog nooit gedaan ook in al die jaren dat ik honden heb gehad. Niks MOET gelukkig.

Olly heb ik pas Rabies en DHP gedaan, beide nu 3 jaar geldig. Titeren is belachelijk duur in Duitsland.

Niets moet dat klopt maar er wordt steeds meer getiterd en steeds minder geënt. Velen weten niet eens dat bij titeten de weil enting niet zit.

Sinds dit jaar is er een explosieve stijging van weil gevallen en dst is gewoon enorm zorgelijk. Wij hebben dit jaar vele mensen dankzij hun onvolledig ent beleid geweigerd om hun dier in het pension aan te nemen. Het risico voor het dier en de omgeving is gewoon te groot.

Overigens diverse pensions die het qua entingen niet zo nauw namen zijn inmiddels ook stuk strenger en dat is niet voor niks. Kost namelijk inkomen dieren weigeren en lege hokken maar als het nodig is dan is het nodig.

https://www.gelderlander.nl/home/modder ... ~a5b4d518/

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:25

dierenfan schreef:
Ianthe schreef:

Niets moet dat klopt maar er wordt steeds meer getiterd en steeds minder geënt. Velen weten niet eens dat bij titeten de weil enting niet zit.

Sinds dit jaar is er een explosieve stijging van weil gevallen en dst is gewoon enorm zorgelijk. Wij hebben dit jaar vele mensen dankzij hun onvolledig ent beleid geweigerd om hun dier in het pension aan te nemen. Het risico voor het dier en de omgeving is gewoon te groot.

Overigens diverse pensions die het qua entingen niet zo nauw namen zijn inmiddels ook stuk strenger en dat is niet voor niks. Kost namelijk inkomen dieren weigeren en lege hokken maar als het nodig is dan is het nodig.

https://www.gelderlander.nl/home/modder ... ~a5b4d518/

Mijn ervaring is juist andersom. (Laat ik voorop stellen dat ik voor het enten van weil ben al is het maar omdat het een zoonose is).

Ik werk in twee verschillenden dierenartsenpraktijken en in al die jaren 1x een hond meegemaakt die we verdachtte van weil en die is negatief uit de test gekomen, geen weil dus..

Ook merk ik juist dat heel veel titeraars (om het zo even te zeggen) juist heel goed weten dat de weil er niet bij zit maar er bewust voor kiezen deze niet te geven.

Zijn er exacte cijfers over het aantal weil gevallen in nederland afgelopen jaar?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 09:27

Zoals ik dus eerder al zei had ik het over de cocktail en niet over weil. En daarnaast vind ik weil voor een deel schijnveiligheid.
Ik zeg niet dat ik nooit meer weil ga enten, maar heb het dit jaar niet gedaan en heb voorlopig nog geen reden om wel weil te enten.
Maar ik vind dat ook afhankelijk van de plekken waar je komt met je honden.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 09:44

kiwiwitje schreef:
Zoals ik dus eerder al zei had ik het over de cocktail en niet over weil. En daarnaast vind ik weil voor een deel schijnveiligheid.
Ik zeg niet dat ik nooit meer weil ga enten, maar heb het dit jaar niet gedaan en heb voorlopig nog geen reden om wel weil te enten.
Maar ik vind dat ook afhankelijk van de plekken waar je komt met je honden.

Niet om te oordelen hoor, zeker niet want ik vind dat ieders vrijheid om te kiezen wel of niet te enten.. :j

Maar je bent op de hoogte dat jij met je hond niet in een risico gebied hoeft te komen en ze nog weil kunnen oplopen?

Stel ik ben met hond op vakantie geweest waar weil voorkomt en ik niet wist. Nu ben ik thuis en ga ik mijn nog niet zieke hond uitlaten bij jouw in de buurt. Hij is wel besmet (incubatietijd soms tot wel 30dagen) maar draagt het al bij zich en kan dus andere dieren besmetten en dus ook die van jouw.. Ik geef toe kans is niet zo heel groot maar toch..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 09:51

Oh jahoor. Maar die kans is sowieso al kleiner, daarnaast komen wij bijna alleen maar op plekken waar we weinig tot geen andere honden tegen komen. En dan speelt het weer ook nog mee. Dus ik ben er niet zo heel bang voor.
Daarnaast blijf ik er bij dat weil enten voor een groot deel schijnveiligheid is. Nu is zomaar enten ook deels schijnveiligheid, maar bij weil ligt dat net wat hoger wat mij betreft.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:00

En waarom zou het schijnveiligheid zijn?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:05

L4 beveiligd maar tegen 4 strengen van wil terwijl er in de 20 voorkomen.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:06

mvdende schreef:
En waarom zou het schijnveiligheid zijn?

Omdat er heel veel stammen zijn en je maar ent voor 6 (veel mensen denken voor 4 maar je ent voor 6 stammen uit 4 "families"). En er word vaak gezegd dat de enting maar 6 maanden zou werken maar dat betwijfel ik als de fabrikant een jaar durft te garanderen.

Edit: de vaccinatie is samengesteld op de meest voorkomende stammen in nederland maar kan natuurlijk dat je hond net een andere stam oppakt..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 10:38

Dat niet alleen. Er zijn inderdaad meerdere stammen, daarnaast heb je nooit een garantie dat de enting aanslaat tenzij je dat dus kan checken. Iets wat van Weil niet gedaan word. Daarnaast is er een hoop te doen over hoe lang de enting werkzaam zou zijn. En als dat daadwerkelijk zo zou zijn, dat de enting een jaar gegarandeerd zou werken, zou titeren geen probleem zijn. En dat is dus anders gebleken. En dus ook de reden dat weil niet te titeren is. En als het gegarandeerd een jaar zou werken, kom je dus op een punt dat als je opnieuw zou enten voor 1 jaar dat de volgende enting prima niet aan zou kunnen slaan. Als een hond beschermd is, word hij niet ineens super beschermd, dus dan zou het 2e jaar onbeschermd kunnen zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 10:44

Maar dat is toch ook een beetje krom? Bescherming afwijzen omdat er meer varianten zijn en omdat het misschien niet zo lang werkt?

Beter iets dan niets toch?
De griepprik voor ouderen is ook niet alles beschermend wat griep betreft maar het red toch levens.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 10:46

Azmay schreef:
Maar dat is toch ook een beetje krom? Bescherming afwijzen omdat er meer varianten zijn en omdat het misschien niet zo lang werkt?

Beter iets dan niets toch?
De griepprik voor ouderen is ook niet alles beschermend wat griep betreft maar het red toch levens.

Als de enting dus geen 12 maanden werkt, kun je dus met gemak op het verkeerde moment enten, dat je ''in het heetst van de strijd'' alsnog onbeschermd rondloopt.