DiantaM schreef:Dag allemaal,
Afgelopen zaterdag is onze toekomstige pup geboren. Ik ben me dan ook aan het oriënteren op zo ongeveer alles. Kan ik me hier melden of zijn er nog specifiekere topics?
Welkom! Ik denk dat je hier wel goed zit hoor
Heb je specifieke vragen al? Wat voor pup is het?
Oshaa schreef:Super interessant om de discussie over de verschillen in werken tussen de rassen te lezen.
Ben nog niet heel erg thuis in alle hondenrassen, maar het wordt wel steeds duidelijker dat het een grote invloed heeft op heel veel eigenschappen van de hond. Heel logisch eigenlijk, maar nooit zo bij stil gestaan. Ook het lezen over de verschillen tussen het drijven van koeien, schapen en eenden (nooit geweten dat dat een ding was) is heel interessant.
Ben ook lid vd met je hond op vakantie facebookgroep. Heel fijn dat er zoiets is, want het is soms best lastig iets te vinden. Nu nog geen vakantieplannen, ook maar even kijken hoe Beer het gaat doen qua auto. Hij is er niet dol op, al is hij wel heel rustig als hij er eenmaal inzit en ook niet heel erg gestresseerd, dus dat scheelt. Eigenlijk willen we volgend jaar gaan hiken in Andorra, maar even afwachten hoe alles zich ontwikkelt.
@punjab - waarom durf je met Senna niet naar zo'n huisje te gaan?
@cursebreaker, heel interessant om te lezen hoe je alles met Arya ervaart. Wel vervelend dat je zoveel commentaar krijgt. Zaterdag in het losloopgebied in Gent was iedereen super aardig. Beer vond het maar spannend en ging vooral naar alle baasjes, maar iedereen was vriendelijk en wilde hem wel een aai geven. Vele zeiden ook dat hun honden in het begin ook wat afwachtend waren, maar steeds meer los kwamen naar mate ze vaker gingen. Het was fijn om zo even met andere honden baasjes te praten. Hier zien we ze niet zo vaak, behalve aan de lijn. Beer is best heftig aan de lijn naar andere honden (als de andere honden eerst reageren, uit zich zelf niet), maar de mensen reageren er niet echt op.
Is Arya na zo'n wandeling vooral moe van de prikkels of ook van het lopen?
Hier lopen we wat af met Beer. Gisteren in totaal 17 km (verdeelt over 3 wandelingen, waarvan ééntje 11km). Zo'n afstand is wel uitzonderlijk, want we zijn echt nog wel aan het opbouwen. Hij is alleen zo enthousiast en niet moe te krijgen. Op het einde liepen we door een omheind veld en kon hij los. Nou hij heeft zo enthousiast grote rondes om ons heen gerend - hij was zo blij. Daarna nog de avond wandeling, weer helemaal happy dat hij weer mocht. We moeten echt rust momenten inbouwen, want anders doet hij het gewoon niet. We zien nu wel goed het verschil tussen overactief en daardoor hyper, en gewoon enthousiast. Zijn blik is dan heel anders. Ook na de avondwandeling kwam hij meteen met zijn bal aanwandelen om te spelen. Maar even kijken hoe we het met de warmte de komende tijd gaan doen... Misschien nog wat hersenwerkjes bedenken.
[ [url=m/O1CHRb.jpg]Afbeelding[/url] ]
Stabijmix toch? Dat zijn wel honden die van lopen houden meestal ja!
Goed dat jullie wel het verschil tussen enthousiast en overprikkeld zien. Dat laatste is nu misschien nog vooral omdat hij moet wennen ook, maar je wil er wel grip op houden: wanneer gebeurt het, is dat altijd dezelfde aanleiding, kunnen we daar iets mee? Logboekje bijhouden is dan niet echt gek overigens, dan kun je kijken of er een patroon in zit
Ja, leuk he, al die verschillende rassen en wat ze doen? Waar ik persoonlijk nog altijd moeite mee heb, is al die boekjes die zeggen 'heel actief' en 'heel vocaal', want wanneer is een hond héél actief, of héél vocaal. Springer spaniels (die ik hiervoor had), maar ook podengo's staan in de boekjes bekend als heel actief. Mijn springer kon de hele dag mee op pad, maar vond luieren ook prima. Liep gemiddeld zo'n 10km per dag, geen hersenwerkjes. Mijn podengo is in huis meestal 'uit', maar buiten blijft hij gaan, ook in de tuin is hij meestal zeer alert. Maar zijn veel andere rassen dan 'altijd uit' of zijn er rassen die nog véél erger zijn qua energie, en hoe staan die dan in de boekjes? haha. Dat soort vragen zitten in mijn hoofd zeg maar. Vocaal hetzelfde: veel chi's zijn heel vocaal. ECHT heel vocaal. Maar daar staan shelties ook om bekend. Maar als ik in de wijk kijk, zijn de chi's de enige die écht veel blaffen (vooruit: keffen). De rest alleen met aanleiding, en ook écht niet zo vaak. Wat is dan effectief vocaal? Drie keer per dag blaffen? Drie keer per uur? Ja, ik ben zo iemand die eigenlijk statistieken wil kunnen zien