Skippy01, nou dat is dus wat lastig precies uit te leggen. Vooral omdat je de borders hebt die in Engeland/Ierland/Schotland op de grote vlaktes werken met honderden schapen, maar je hebt ook de borders die enorm doorgefokt zijn op het drijven van 3-5 schapen tussen de hekjes door voor de wedstrijden. En een groot deel is training. Daarnaast heb je in Australië de kelpies die gefokt worden voor de grote open vlaktes met 5000 schapen/koeien in een kudde maar ook de kelpies die het traditionele op de ruggen springen doen tussen de hekken. Daar worden over het algemeen niet dezelfde honden voor gebruikt.
Van origine wordt de border vooral gebruikt om de schapen over grote afstand te zoeken in alle weilanden en naar de herder te brengen door de deurtjes van de weilanden heen of om de rotsen heen. Die zijn dus vrij zelfstandig. De meeste borders die je dus echter vandaag tegen zal komen worden meer getraind op het exact opvolgen van de commandos van de herder/handler die hen op de meter precies vertelt waar ze welke poot neer moeten zetten om het vee door de hekjes te krijgen.
Als je dat tegenover het werk van de kelpie in Australie zet waar de kuddes dus vele malen groter zijn en je dus niet even wat commandos naar je hond kan roepen, het vee over het algemeen wat minder lief is waardoor ze toch wat assertiever moeten zijn, heb je al een hele andere hond.
Nynke, van Guinness in dit topic, heeft laatst een stukje gedreven met Dexter. Nu is Dexter verre van perfect in zijn commandos

Maar Nynke zei wel meteen iets van 'die hond luistert helemaal niet, doet precies wat ie zelf wil!' De meeste borders die wedstrijd getraind zijn (ik merk dat ook met de borders in mijn werk) doen precies wat de baas zegt en kijken eigenlijk nauwelijks meer om naar de schapen. Nu kan je een kelpie ook tot dat punt trainen maar in principe is het met een kelpie meer een samenwerking. Als Dexter snapt wat ik wil en waar ik heen wil, hoef ik hem geen commando meer te en doet hij precies wat ik wil. Als hij mij echter niet snapt en denkt dat er iets fout gaat, trekt hij zijn eigen plan om te doen wat goed voelt voor hem. Nu is dat dus ook deels training. Vaak lukt het mij wel om hem te overtuigen tóch te doen wat ik zeg en dan zie je hem dat ook accepteren zo van 'oh dát bedoel je, ja dat kan ook wel, doe ik dat!'.
Maar het lastige in deze vergelijking is dus de borders zoals ze gebruikt worden in het traditionele werk en de borders zoals ze in de wedstrijden gebruikt worden.
Ik zit nu op telefoon dus kan niet zo handig zoeken maar via de FCI kan je wel de wedstrijden opzoeken voor borders en voor alles behalve borders. Volgens mij heet dat de Herding Working Test. Daar kan je ook al veel uit halen.