Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:00

Kaus schreef:
In principe is alles loose eye behalve de border en de kelpie zweeft er wat tussenin. Je hebt dan ook speciale wedstrijden voor borders, wedstrijden voor alle veedrijvers behalve borders etc. Zeker de moderne border die vooral voor wedstrijden wordt gefokt is wel echt wat anders dan een grote kudde hond zoals een working beardie.

Hier staat wel een mooie uitleg. Alleen over het stuk van de kelpie ben ik het niet eens. Dat zijn zeker geen borders in het werk.

https://www.vtbikseland.nl/vtbikseland. ... apenhoeden

Dat filmpje is wat te kort om te zien wat er precies gebeurt. Maar volgens mij zorgen de beardies ervoor dat de hele kudde meeloopt en halen de borders de versteklingen op. Scheelt natuurlijk ook dat borders wel wat sneller en behendiger zijn op dit soort terrein.

Thanks voor de link en uitleg Kaus! Mag ik vragen wat dan het verschil in werken is tussen een Kelpie en een BC?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:08

Interessant! Ga ik me verder in verdiepen, dank voor de informatie Kaus!

Nicky dat zelfstandige herken ik zeker bij mijn honden. Ergens lijkt me het schapendrijven dan juist een leuke sport omdat ze volledig tot hun recht komen daarin. Leuk dat je ook gaat, ben benieuwd!

Werkweek is weer begonnen. Dan zal ik ws. weer wat minder tijd hebben om te kletsen maar ik ga mijn best doen :o

Kaus

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:21

Skippy01, nou dat is dus wat lastig precies uit te leggen. Vooral omdat je de borders hebt die in Engeland/Ierland/Schotland op de grote vlaktes werken met honderden schapen, maar je hebt ook de borders die enorm doorgefokt zijn op het drijven van 3-5 schapen tussen de hekjes door voor de wedstrijden. En een groot deel is training. Daarnaast heb je in Australië de kelpies die gefokt worden voor de grote open vlaktes met 5000 schapen/koeien in een kudde maar ook de kelpies die het traditionele op de ruggen springen doen tussen de hekken. Daar worden over het algemeen niet dezelfde honden voor gebruikt.

Van origine wordt de border vooral gebruikt om de schapen over grote afstand te zoeken in alle weilanden en naar de herder te brengen door de deurtjes van de weilanden heen of om de rotsen heen. Die zijn dus vrij zelfstandig. De meeste borders die je dus echter vandaag tegen zal komen worden meer getraind op het exact opvolgen van de commandos van de herder/handler die hen op de meter precies vertelt waar ze welke poot neer moeten zetten om het vee door de hekjes te krijgen.

Als je dat tegenover het werk van de kelpie in Australie zet waar de kuddes dus vele malen groter zijn en je dus niet even wat commandos naar je hond kan roepen, het vee over het algemeen wat minder lief is waardoor ze toch wat assertiever moeten zijn, heb je al een hele andere hond.

Nynke, van Guinness in dit topic, heeft laatst een stukje gedreven met Dexter. Nu is Dexter verre van perfect in zijn commandos _O- Maar Nynke zei wel meteen iets van 'die hond luistert helemaal niet, doet precies wat ie zelf wil!' De meeste borders die wedstrijd getraind zijn (ik merk dat ook met de borders in mijn werk) doen precies wat de baas zegt en kijken eigenlijk nauwelijks meer om naar de schapen. Nu kan je een kelpie ook tot dat punt trainen maar in principe is het met een kelpie meer een samenwerking. Als Dexter snapt wat ik wil en waar ik heen wil, hoef ik hem geen commando meer te en doet hij precies wat ik wil. Als hij mij echter niet snapt en denkt dat er iets fout gaat, trekt hij zijn eigen plan om te doen wat goed voelt voor hem. Nu is dat dus ook deels training. Vaak lukt het mij wel om hem te overtuigen tóch te doen wat ik zeg en dan zie je hem dat ook accepteren zo van 'oh dát bedoel je, ja dat kan ook wel, doe ik dat!'.

Maar het lastige in deze vergelijking is dus de borders zoals ze gebruikt worden in het traditionele werk en de borders zoals ze in de wedstrijden gebruikt worden.

Ik zit nu op telefoon dus kan niet zo handig zoeken maar via de FCI kan je wel de wedstrijden opzoeken voor borders en voor alles behalve borders. Volgens mij heet dat de Herding Working Test. Daar kan je ook al veel uit halen.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:25

Kaus schreef:
Skippy01, nou dat is dus wat lastig precies uit te leggen. Vooral omdat je de borders hebt die in Engeland/Ierland/Schotland op de grote vlaktes werken met honderden schapen, maar je hebt ook de borders die enorm doorgefokt zijn op het drijven van 3-5 schapen tussen de hekjes door voor de wedstrijden. En een groot deel is training. Daarnaast heb je in Australië de kelpies die gefokt worden voor de grote open vlaktes met 5000 schapen/koeien in een kudde maar ook de kelpies die het traditionele op de ruggen springen doen tussen de hekken. Daar worden over het algemeen niet dezelfde honden voor gebruikt.

Van origine wordt de border vooral gebruikt om de schapen over grote afstand te zoeken in alle weilanden en naar de herder te brengen door de deurtjes van de weilanden heen of om de rotsen heen. Die zijn dus vrij zelfstandig. De meeste borders die je dus echter vandaag tegen zal komen worden meer getraind op het exact opvolgen van de commandos van de herder/handler die hen op de meter precies vertelt waar ze welke poot neer moeten zetten om het vee door de hekjes te krijgen.

Als je dat tegenover het werk van de kelpie in Australie zet waar de kuddes dus vele malen groter zijn en je dus niet even wat commandos naar je hond kan roepen, het vee over het algemeen wat minder lief is waardoor ze toch wat assertiever moeten zijn, heb je al een hele andere hond.

Nynke, van Guinness in dit topic, heeft laatst een stukje gedreven met Dexter. Nu is Dexter verre van perfect in zijn commandos _O- Maar Nynke zei wel meteen iets van 'die hond luistert helemaal niet, doet precies wat ie zelf wil!' De meeste borders die wedstrijd getraind zijn (ik merk dat ook met de borders in mijn werk) doen precies wat de baas zegt en kijken eigenlijk nauwelijks meer om naar de schapen. Nu kan je een kelpie ook tot dat punt trainen maar in principe is het met een kelpie meer een samenwerking. Als Dexter snapt wat ik wil en waar ik heen wil, hoef ik hem geen commando meer te en doet hij precies wat ik wil. Als hij mij echter niet snapt en denkt dat er iets fout gaat, trekt hij zijn eigen plan om te doen wat goed voelt voor hem. Nu is dat dus ook deels training. Vaak lukt het mij wel om hem te overtuigen tóch te doen wat ik zeg en dan zie je hem dat ook accepteren zo van 'oh dát bedoel je, ja dat kan ook wel, doe ik dat!'.

Maar het lastige in deze vergelijking is dus de borders zoals ze gebruikt worden in het traditionele werk en de borders zoals ze in de wedstrijden gebruikt worden.

Ik zit nu op telefoon dus kan niet zo handig zoeken maar via de FCI kan je wel de wedstrijden opzoeken voor borders en voor alles behalve borders. Volgens mij heet dat de Herding Working Test. Daar kan je ook al veel uit halen.

Wat je hier uitlegt is precies het verschil tussen loosed eye en niet loosed eye.

Aussies doen dit ook, in Amerika moeten ze soms een hele kudde koeien op halen zonder de 'herder'.
Ook een aussie kan je 'kapot' trainen met commando's waardoor ze niets meer zelf doen.

Het is vooral belangrijk dat je daar een balans in vind, dus wel commando's wanneer het moet, bijvoorbeeld als de schapen/koeien stil staan. dan hoeft de hond niks te doen, dat moet jij hem vertellen..

Ik vind het echt heel interessant, maar tegelijkertijd is het ook echt heel 'moeilijk'

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:28

@Kaus thanks! Interessant wel. Ik ken de kelpies dus inderdaad als die 'ruggenspringende druktemakers' van allerlei australische series haha. En dan zie ik absoluut geen BC gedrag nee. Maar op de foto's die jij van Dexter plaatste (voor mijn leken-oog) al veel meer.
Kan me inderdaad wel voorstellen dat tussen 'wedstrijd drijven' en 'werk drijven' een enorm verschil zit ook nog ja! Meer een 'boeit me niet of je luistert, als je je job maar doet!' bij het 'echte werk'.
Ik ga eens even zoeken bij de FCI, vind het wel interessant! (en het is komkommertijd op het werk, dus dat kan wel even haha)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:42

Nicky denk wel dat je even erbij moet zetten van een werklijn aussie :D Want wat we hier in NL vooral hebben zijn dat niet. Overal waar ik ze tegenkom zijn het geen werklijnen :) Dus zullen ook niet dat kunnen zoals jij beschrijft.

Maar ben het idd met kaus eens, er is ook maar een hele kleine groep werklijn border fokkers die ook nog proberen naast werkvermogen een gezonde hond te fokken. En daar gaat het ook veel mis wat mij betreft. En zo wordt de groep met honden die gezond zijn en ook kunnen werken steeds kleiner..

En dexter en ik zijn idd geen combi :+ Op gegeven moment dacht hij ook "geen idee wat je wil mens, maar ik breng ze wel weer terug naar mn baas'' :') :')

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:52

Nynkster schreef:
Nicky denk wel dat je even erbij moet zetten van een werklijn aussie :D Want wat we hier in NL vooral hebben zijn dat niet. Overal waar ik ze tegenkom zijn het geen werklijnen :) Dus zullen ook niet dat kunnen zoals jij beschrijft.

Maar ben het idd met kaus eens, er is ook maar een hele kleine groep werklijn border fokkers die ook nog proberen naast werkvermogen een gezonde hond te fokken. En daar gaat het ook veel mis wat mij betreft. En zo wordt de groep met honden die gezond zijn en ook kunnen werken steeds kleiner..

En dexter en ik zijn idd geen combi :+ Op gegeven moment dacht hij ook "geen idee wat je wil mens, maar ik breng ze wel weer terug naar mn baas'' :') :')

Ja sorry, werklijnen :+ :o
Ik heb eigenlijk alleen maar fokkers bezocht met werklijnen, dus voor mij is het 'normaal' :')

De moeder van Mezzy is een zogeheten WTCH hond, dat houd in dat ze een Working Trial CHampion is, of wel, ze heeft 'alle' drijf certificaten weten te behalen volgens de ASCA.
Haar vader is heel goed als speurhond en een search and rescue dog.

whahahahaha ahh die dexter! :Y)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:59

Toch wel ‘fijn’ om te lezen dat Arya niet de enige is die dit heeft haha maar dat velen van jullie met ook niet-herders honden dit hebben als hond baasje weg ziet lopen hihi.

Skippy
Whoaa die geluiden wat Toby maakt; sommige zijn idd echt bijna menselijk. Bizarrrrr haha! Maar trouwens; je wilt ‘m toch echt echt met alles z’n zin geven als ie zo doet. Dat koppie erbij, omg

En dankje, dat is fijn om te horen! Gelukkig dat het dus niet zo extreem OCD is als ik dacht, lol. En leuk dat Toby ook zo graag ‘praat’!

RoosvanBlue
Ahh fijn om te horen dat het toch niet zo over komt, maar je hebt idd he-le-maal gelijk met wat je opmerkt verder, echt ‘spot on’ zelfs haha. Ik ben aan de ene kant blij dat ik zo bewust mogelijk bezig ben, maar het is met momenten ook zeker TE en beperkend en daar moet ik echt een balans in zien te vinden, zodat ik meer rust krijg zelf wat uiteindelijk dan ook als het goed is meer zal doorstralen nog naar Arya toe. Een goede vriendin van me, die vaker mee gaat wandelen, zegt dat ook altijd: ‘Nu maak je niet zo druk om alles en laat eens wat meer los’ en als ik dat idd probeer te doen, zie je ook dat er bij beiden meer rust is. Maar da’s dus idd wel nog een ‘work in progress’ dingetje haha. Maar heel herkenbaar wat je dus schrijft idd en fijn dat je jouw ervaring hierin deelt, dat helpt me echt!

En Arya is idd vocaal, maar dat is bij Herders ook wel bekend. Dat is wel te sturen en begeleiden (of zoals het blaffen onder commando te zetten), maar het is bij het ene individu ook gewoon meer aanwezig als het ander. Arya doet het ook veel meer als Rex bv. Deed (nu was hij wel een kruising, maar qua gedrag echt heel erg DH). Ook met spelen, of als ik d’r stok/speeltje wil pakken en ze is het er niet mee eens dan laat ze zich ook horen, of als ik doorloop en ze d’r speeltje/stok nog moet pakken en ze zich dan irriteert ofzo als ik niet wacht en ze dat ding niet wil achterlaten dan knottert ze ook als ze ‘m dan pakt, of als ze aandacht wil of blij is om je te zien of of of… Meestal is het gewoon echt heel leuk vind ik; ik houd van een hond welke echt zo contact maakt met je en zo probeert te communiceren. Maar ik wil er wel voor behoeden dat het doorslaat zeg maar. Zo wil ik dat ze leert dat ze d’r mond moet houden als ik bv. Een andere hond aai en dat ze zich daar niet mee moet bemoeien bv. En ook dat ze niet moet blaffen/janken als ze d’r zin niet krijgt of het ergens moeilijk mee heeft. Ik snap dat het ook een manier is waarop zij zich goed kan uiten, maar dat wil ik wel nog in betere banen begeleiden en het is wel een uitdaging om haar te laten zien waar de grenzen liggen; wat mag wel en wat mag niet. Maar het hangt van de situatie af ook, de oorzaak van het gedrag op een bepaald moment. Velen trainen het blaffen enz. Dus ook helemaal eruit bij een herder, maar ik ben er gewoon wat te lui in geweest om daar zo intensief mee bezig te zijn omdat ze niet perse extreem is in d’r gedrag, dus probeer het bij te sturen waar ik vind dat het nodig is en op een manier waarop het voor haar ook duidelijk is, maar het is wel nog erg zoeken naar balans hierin omdat het dus met periodes heel verschillend is en dus samenhangt ook met haar ‘state of mind’ zeg maar. Maar meestal kan ik er wel goed om lachen als ze zo communiceert en ‘praat’ met me hihi. Soms blijft ze met een andere hond ook blaffen en is dat bij haar bv. Meestal een teken dat ze te hoog in emotie zit bv. En dan lijn ik haar even aan of probeer ik d’r uit de situatie te halen en dan trekt het meestal ook gelijk weer bij. Soms blaft ze alleen even om uit te dagen en dat vind ik dan ook niet erg als het zo in het spel is. De manier van uiten en weten waar de oorzaak ligt van zo’n gedrag op een specifiek moment is natuurlijk hetgeen waar ik dan naar moet kijken en moet beslissen of daar wel/niet op ingegaan moet worden. En ik wil ook nog graag erin hebben zitten dat als ik dan Klaar zeg dat het ook Klaar is. Daar zitten we al mee op de goede weg, maar zijn we nog niet - komt vast nog wel hihi. Voor de rest is het gewoon genieten van haar en haar sterk aanwezige karakter haha.

punjab
Ik denk dat je idd bij Senna ook de Herder dan naar voren ziet komen. Het is natuurlijk niet perse alleen een Herder dingetje, want veeeer honden doen dit, maar je ziet het bij de Herder wel ook vaak terugkomen ja; het is wel echt een typerend dingetje zeg maar waar ze gevoelig voor zijn om tot ontwikkeling te laten komen. Zijn dan wel van die typische raseigenschappen die tot uiting komen, welke ik nog wat wil ‘bijsturen’ maar het is niet dat ik er verbaasd over ben verder. Dit was te verwachten en zeker ook doordat we door Corona echt maandenlang allemaal thuis zijn geweest en we echt nergens naartoe gingen behalve wandelen of dat 1 van ons even boodschapjes ging doen. We deden wel eens even een blokje om zonder Arya, maar het is toch heel anders. En dat heeft hier dus wel echt een ‘knauw’ gegeven. Maar het is ook wel trainbaar met wat ze nu laat zien en ze laat ook zien dat ze zich wel redelijk snel weer aanpast en rustig wordt, dus dat herstel vermogen is gelukkig wel al goed en daar moeten we even verder op ‘bouwen’. Komt hopelijk wel goed, maar als het zo is dat ze even in ’t begin van zich laat horen en erna rustig is, dan vind ik dat nog wel overkomelijk. Wat ik al zei; als je soms ziet wat kinderen voor kabaal maken als je ergens zit bv. Dan valt dit in verhouding wel weer mee. Mensen hebben gewoon te weinig begrip vandaag de dag, maar moet dat gewoon naast me neerleggen haha.

Cupcakes
Jeetje wat naar toch dat hij zo’n last heeft van bijwerkingen dan en zo weinig energie heeft, arme pupperd. Hopelijk trekt dat snel weer bij als de kuur afgelopen is en benieuwd wat de DA woensdag idd zegt.

Kaus
Ja dat is ook zo; het is idd maar net welke momenten je bespreekt. Ik vind het natuurlijk gewoon heel fijn om met jullie dingen voor te leggen en bespreken omdat iedereen toch vaak een andere kijk heeft en/of andere tips en meestal ook gewoon heel goed begrijpt wat je doormaakt en er begrip is. Ben ook echt zo blij met dit topic en jullie allemaal!

En jeetje, weer een riem kapot: huilennnn idd. Stouterd. Zo zie je maar dat iedereen dus wel tegen dingen aanloopt he haha. En fijn dat je vriend Dundy even is komen halen hihi. Wat voor soort riem heeft ie doorgeknaagd, leer zo te lezen omdat ie bij de schoenmaker is geweest? Misschien een ander materiaal proberen? Doet hij het met zo’n dik touw dus idd ook? Maar echt zonde idd. Wij hebben voor Arya een dubbel gestikte leren politielijn; misschien zoiets proberen? Dat is wat dikker als een normale leren lijn (wel zwaarder ook).

Nynkster
Ik vind het stiekem toch erg fijn om te horen dat Arya gewoon niet de enige is die het daar zo moeilijk mee heeft. Voel me gelijk een stuk minder ‘alleen’ in dit alles haha. En ben het voor de rest idd helemaal eens met wat je zegt! Ik blijf het ook gewoon lekker doen met d’r en hopelijk gaat meer gewenning nu het weer kan, ook weer wat helpen ja. En ik zie dat ZO voor me dat Dexter je wel even laat weten wat hij zijn mens terug wil _O- :') Heerlijk.

Nicky
Ja dat Zou idd een oorzaak kunnen zijn. Kunt idd eens kijken om daar wat mee te ‘spelen’ weer of dat helpt; minder tijd tussen voeren en weggaan bv. Nu is het zo dat je natuurlijk gewoon elk moment van de dag weg moet kunnen gaan, maar het is idd wel fijn als je weet waar het vandaan komt zodat je het hopelijk kunt oplossen.

---

Wat interessant overigens dat filmpje van de working bearded collie alsook het materiaal wat Kaus deelt! Ben er ook niet zo in thuis, maar vind het wel echt zo tof om te zien en erover te leren.

Wij gaan zo even een rondje losloop doen hier op de hei. Even genieten van dit weer ipv denken aan de horror warmte die eraan komt.

We zijn trouwens een beetje enthousiast geweest en we hebben ook al onze vakantie van 2021 geboekt, mits dat te doen is tegen die tijd met Corona > een huisje in Zuid Frankrijk met eigen zwembad en grote omheinde tuin met prachtige wandelmogelijkheden dus we gaan het wat verderop zoeken met Arya *\o/* Zag het voorbij komen in een met Honden op vakantie facebook groep en het leek ons ideaal om zoiets te boeken en om even een andere omgeving te zien - zouden verschillende kastelen in de omgeving liggen enz. Ook prima van mensen massa's verwijderd maar wel nog een supermarkt, vvv kantoor, apotheek dichtbij. Kijk er nu al naar uit, ook al hebben we het hier over 21 augustus 2021 haha. Jammer dat we beiden nauwelijks een woord Frans kunnen, dus benieuwd of we ons wel gaan redden daar :') :') Heel erg hond vriendelijk in ieder geval; honden zwembad aanwezig, standaard met voerbakken, een XXL bench en een grote mand, etc. Dus we hoeven maar minimaal in te pakken voor Arya en al geen grote bench mee te slepen.

http://www.maisonlepuy.nl/?fbclid=IwAR2 ... GatoXwDAUg
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 03-08-20 10:02, in het totaal 4 keer bewerkt

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:01

@nynkster haha, ow, ik zie dat zó voor me op basis van die foto's van Kaus van Dexter, hoe die hond echt heel expressief kan zeggen 'forget it, ik wil MIJN mens terug' :')
Ja, die kleine groep fokt natuurlijk hier ook vooral voor een kleine groep afnemers denk ik? Heel veel herders die echt de hele dag / elke dag met schapen werken zijn er niet in NL denk ik? Als werk echt bedoel ik dan? (Sport/ trials zijn meer mensen mee bezig, maar daar wordt ook wel voor gefokt neem ik aan?)

@Nicky haha, voor jou wel logisch ja! Maar hier in het dorp ken ik maar één aussie, en dat is een hele trage, hele harige :j (En vooruit, ook véél te dik, die kan nog geen schaap bijhouden al zou 'ie het willen...)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:04

cursebreaker schreef:
Toch wel ‘fijn’ om te lezen dat Arya niet de enige is die dit heeft haha maar dat velen van jullie met ook niet-herders honden dit hebben als hond baasje weg ziet lopen hihi.

Skippy
Whoaa die geluiden wat Toby maakt; sommige zijn idd echt bijna menselijk. Bizarrrrr haha! Maar trouwens; je wilt ‘m toch echt echt met alles z’n zin geven als ie zo doet. Dat koppie erbij, omg

En dankje, dat is fijn om te horen! Gelukkig dat het dus niet zo extreem OCD is als ik dacht, lol. En leuk dat Toby ook zo graag ‘praat’!

Ja, echt bizar he? En klopt hoor, ik moet echt streng voor mezelf zijn soms, met zo'n klein ukje dat knipperend en neuriënd voor je zit. Maar het is natuurlijk gewoon heel stout wat hij doet eigenlijk :') :j (meestal probeert hij me over te halen tot spelen overigens, dit gaat niet over eten over het algemeen, maar echt over zijn speelgoed en het feit dat ik echt NU mee moet doen :+ )

cursebreaker schreef:
We hebben ook al onze vakantie van 2021 geboekt, mits dat te doen is tegen die tijd met Corona > een huisje in Zuid Frankrijk met eigen zwembad en grote omheinde tuin met prachtige wandelmogelijkheden dus we gaan het wat verderop zoeken met Arya *\o/* Zag het voorbij komen in een met Honden op vakantie facebook groep en het leek ons ideaal om zoiets te boeken en om even een andere omgeving te zien - zouden verschillende kastelen in de omgeving liggen enz. Ook prima van mensen massa's verwijderd maar wel nog een supermarkt, vvv kantoor, apotheek dichtbij. Kijk er nu al naar uit, ook al hebben we het hier over 21 augustus 2021 haha. Jammer dat we beiden nauwelijks een woord Frans kunnen, dus benieuwd of we ons wel gaan redden daar :') :') Heel erg hond vriendelijk in ieder geval; honden zwembad aanwezig, standaard met voerbakken, een XXL bench en een grote mand, etc. Dus we hoeven maar minimaal in te pakken en al geen grote bench mee te slepen.

Heerlijk zeg! Ach, woord Frans spreken... Je kunt vast hoi en doei zeggen, en zeggen dat je een reservering hebt gemaakt op naam van... en met handen en voeten kom je ook ver ;)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:12

Skippy01 schreef:
@Nicky haha, voor jou wel logisch ja! Maar hier in het dorp ken ik maar één aussie, en dat is een hele trage, hele harige :j (En vooruit, ook véél te dik, die kan nog geen schaap bijhouden al zou 'ie het willen...)

Mijn vriendin heeft er 3, 1 harige(show), 1 niet harige(kruising show/werk) en een werklijn. En zo op het oog zie je niet veel verschil in gedrag. Tot ze aan t werk gaan. En dat vind ik mooi om te zien, dat verschil.

Ik moest stiekem heel erg lachen om jou quote. :')
Ik zeg ook altijd dat je ook met showlijnen uitzonderingen heb en ze zijn niet allemaal te harig, te dik en te langzaam :Y) :')

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:14

CB, dit was inderdaad een dure leren riem uit Zweden. De vorige twee waren van de grip lijnen van Julius K9. De enige die tot nu toe wel goed gaat is zo'n sliplijn touw maar daar kan ik hem minder makkelijk mee vast knopen dus ik dacht ik doe hem aan die leren, dat kauwt ie vast niet door :roll:

Leuk om naar uit te kijken, die vakantie! Hopelijk kunnen wij ook eens met zn allen op vakantie. Tot nu toe nog nooit van gekomen -O-

Skippy01, nou dat zal je verbazen hoeveel herders er in Nederland zijn! Ik denk dat je wel over 500 mensen praat die dagelijks met de honden de heide op gaan naar de schapen of het moderne schapenwerk doen zoals waar ik dus werk. Echter zie ik wel veel heideherders (waar de hond dus de hele dag werkt) die kelpies gebruiken omdat die dus wat makkelijker zijn in het 'gooi er maar bij, hij houdt ze wel bij elkaar'. Veel hulpherders hebben wel borders omdat dat gewoon een gangbaarder ras is dan een kelpie of een Aussie.

Nicky, voor mijn gevoel en wat ik gezien heb, loopt een Aussie nog wel dichter op de schapen dan een kelpie. Dexter kan wel echt flink staren en sluipen naar een schaap dat dreigt uit te breken. Terwijl ik de meeste aussies daar vrij 'non chalant' langs zie lopen om ze met hun lijf te keren. Toen ik bij JJ Ranch trainde kon Dexter ook niet dichter dan ongeveer 15 meter bij die schapen komen omdat hij dan al druk legde, terwijl die aussies zij een zij liepen met de schapen.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:14

cursebreaker schreef:

Nicky
Ja dat Zou idd een oorzaak kunnen zijn. Kunt idd eens kijken om daar wat mee te ‘spelen’ weer of dat helpt; minder tijd tussen voeren en weggaan bv. Nu is het zo dat je natuurlijk gewoon elk moment van de dag weg moet kunnen gaan, maar het is idd wel fijn als je weet waar het vandaan komt zodat je het hopelijk kunt oplossen.

---

We zijn trouwens een beetje enthousiast geweest en we hebben ook al onze vakantie van 2021 geboekt, mits dat te doen is tegen die tijd met Corona > een huisje in Zuid Frankrijk met eigen zwembad en grote omheinde tuin met prachtige wandelmogelijkheden dus we gaan het wat verderop zoeken met Arya *\o/* Zag het voorbij komen in een met Honden op vakantie facebook groep en het leek ons ideaal om zoiets te boeken en om even een andere omgeving te zien - zouden verschillende kastelen in de omgeving liggen enz. Ook prima van mensen massa's verwijderd maar wel nog een supermarkt, vvv kantoor, apotheek dichtbij. Kijk er nu al naar uit, ook al hebben we het hier over 21 augustus 2021 haha. Jammer dat we beiden nauwelijks een woord Frans kunnen, dus benieuwd of we ons wel gaan redden daar :') :') Heel erg hond vriendelijk in ieder geval; honden zwembad aanwezig, standaard met voerbakken, een XXL bench en een grote mand, etc. Dus we hoeven maar minimaal in te pakken voor Arya en al geen grote bench mee te slepen.

Je bent nooit alleen! Iedereen loopt wel ergens tegen aan :)

Ja we gaan het van de week eens proberen... eens zien of het helpt.
wat je zegt het zou fijn zijn als je de oorzaak weet en daar op kan anticiperen.

Ooh dat ziet er leuk uit!
Super leuk vooruitzicht!

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:18

Kaus schreef:
Nicky, voor mijn gevoel en wat ik gezien heb, loopt een Aussie nog wel dichter op de schapen dan een kelpie. Dexter kan wel echt flink staren en sluipen naar een schaap dat dreigt uit te breken. Terwijl ik de meeste aussies daar vrij 'non chalant' langs zie lopen om ze met hun lijf te keren. Toen ik bij JJ Ranch trainde kon Dexter ook niet dichter dan ongeveer 15 meter bij die schapen komen omdat hij dan al druk legde, terwijl die aussies zij een zij liepen met de schapen.

Klopt inderdaad, dat is dat stukje verschil waar we het net over hadden.

Een aus legt in principe pas druk als er iets 'fout' gaat, een schaap ontsnapt of een koe gaat de verkeerde kant op. En eigenlijk moet je als handler nog beter opletten dan want anders neemt de hond het over.

Ik ben bij JJ ranch op een Trial day wezen kijken, daarbij was het dus zo dat je een wedstrijd doet met schapen, koeien en eenden. Maar dan ook in een gekke volgorde. Bij koeien heb je veel druk nodig, zijn lastiger te handlen, schapen zijn het makkelijkst (voor de hond en handler) en eendjes zijn heel moeilijk.

Eenden mogen namelijk niet fladderen dan krijg je punten aftrek. Sowieso moeten de dieren zo min mogelijk stress ervaren tijdens de trial.

Maar hoe bijzonder, dat een hond van schaap naar koe naar eend gaat. Daar zit soms maar luttele minuten tussen. Hoe goed ze die omschakeling kunnen maken.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:24

Nicky91 schreef:
Skippy01 schreef:

Mijn vriendin heeft er 3, 1 harige(show), 1 niet harige(kruising show/werk) en een werklijn. En zo op het oog zie je niet veel verschil in gedrag. Tot ze aan t werk gaan. En dat vind ik mooi om te zien, dat verschil.

Ik moest stiekem heel erg lachen om jou quote. :')
Ik zeg ook altijd dat je ook met showlijnen uitzonderingen heb en ze zijn niet allemaal te harig, te dik en te langzaam :Y) :')

Ow, nee, maar dit was echt niet neerbuigend bedoeld naar show aussies hoor! Dit exemplaar is gewoon traag en harig haha. Ze hebben ook een 'hinkel jack russel', dus ik vermoed dat de JR en de aussie ook niet van de beste fokkers komen (ken de mensen zelf niet echt verder)

Nicky91 schreef:
Kaus schreef:

Klopt inderdaad, dat is dat stukje verschil waar we het net over hadden.

Een aus legt in principe pas druk als er iets 'fout' gaat, een schaap ontsnapt of een koe gaat de verkeerde kant op. En eigenlijk moet je als handler nog beter opletten dan want anders neemt de hond het over.

Ik ben bij JJ ranch op een Trial day wezen kijken, daarbij was het dus zo dat je een wedstrijd doet met schapen, koeien en eenden. Maar dan ook in een gekke volgorde. Bij koeien heb je veel druk nodig, zijn lastiger te handlen, schapen zijn het makkelijkst (voor de hond en handler) en eendjes zijn heel moeilijk.

Eenden mogen namelijk niet fladderen dan krijg je punten aftrek. Sowieso moeten de dieren zo min mogelijk stress ervaren tijdens de trial.

Maar hoe bijzonder, dat een hond van schaap naar koe naar eend gaat. Daar zit soms maar luttele minuten tussen. Hoe goed ze die omschakeling kunnen maken.

Wat cool! Ik vind dat sowieso altijd bizar, dat eenden zich laten drijven, je zou denken 'die fladderen bij het minste al op'

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:44

Skippy01 schreef:
Ow, nee, maar dit was echt niet neerbuigend bedoeld naar show aussies hoor! Dit exemplaar is gewoon traag en harig haha. Ze hebben ook een 'hinkel jack russel', dus ik vermoed dat de JR en de aussie ook niet van de beste fokkers komen (ken de mensen zelf niet echt verder)

ik weet dat het niet neerbuigend was, maar ik vond t heel grappig hahaha

Skippy01 schreef:
Wat cool! Ik vind dat sowieso altijd bizar, dat eenden zich laten drijven, je zou denken 'die fladderen bij het minste al op'

Het zijn wel loopeenden, niet de eendjes langs de slootkant zeg maar :')

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 10:48

Jullie gaan hard! Ik ga zo even alles bijlezen. :) Mijn weekend liep totaal anders dan gepland, dus heb weinig tijd gehad om mee te kletsen. Helaas ook de puppycursus moeten missen, maar dat heb ik wel even goed gemaakt door met Melle naar het strand te gaan. Hij vindt het water (in tegenstelling tot onze andere honden) echt geweldig.

Edit: Nicky, ik zie dat jij ook naar de fotomeeting op de Soesterduinen gaat. Dan gaan we elkaar daar zien. Je naam in combinatie met een Aussie kwam me al zo bekend voor. :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:38

Hahaha Skippy het zijn inderdaad loopeenden, die worden geboren zonder vleugels waar ze mee kunnen vliegen :)) Die wil ik ook erg graag maar juist omdat ze zo pittig zijn stel ik dat maar even uit.

Dexter en ik hebben onze draai na een kleine tegenslag weer gevonden bij de schapen. Ik merk dat ik soms minder druk op hem kan leggen dan ik denk/wil maar daar werken we aan en samen komen we er wel :D

BlijNijn, leuk naar het strand! Dat vinden ze hier ook leuk, behalve die enge golven _O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:41

@nicky en @Kaus ah helder! Ik heb het ook wel eens op ganzen gezien namelijk en vroeg me toen af of die ganzen lui waren, of gekortwiekt ;) Dat waren namelijk gewoon 'normale' ganzen, die witte boerderij exemplaren. Maar ja, loopeendjes klinkt wel logischer dan vliegende eendjes ja :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:58

skippy
De eigenaren van het huisje zijn Nederlands, dus dat is gelukkig wel heel fijn (de site waarop het huisje te huren is, zijn allemaal huisjes in bezit van Nederlandse eigenaren bv, dus dat is erg fijn. Stonden echt hele gave huisjes op in verschillende landen en je kunt op veel verschillende dingen filteren ook). In de reviews zag ik ook echt alleen maar positieve dingen over zowel huisje maar ook de eigenaren en het contact ermee dus ik ben benieuwd. Hoeven gelukkig dat al niet met gebarentaal te regelen hahaha. Maar meer als we dus een dorpje ofzo ingaan of ergens willen drinken. Die kunnen meestal geen Engels daar of vertikken het, dus dat wordt lachen. Ik ga me vooraf misschien wat tijd steken in in ieder geval een paar standaard zinnetjes te leren en een boekje mee te nemen waar wat in staat hihi. Is zo kl*te vind ik als je je niet verstaanbaar kan maken in een ander land. Ik ben wat dat betreft veel te verwend ervan uitgaande dat mensen wel Engels kunnen, maar dat is in Frankrijk nogal een dingetje (op Disneyland na haha)

En dat strenger willen zijn herken ik hahaha. Wij geven ook wel vaker toe aan d’r terwijl het eigenlijk niet zou moeten, maar doen we met Milan net zo goed ook wel. In principe wel stout, maar achhhh af en toe moet het kunnen ;)

Kaus
O, echt huilen zeg van zo’n leren riem, pfoe. Jammer dat een vakantie er niet zo snel van komt. Veel andere verplichtingen wat je uit handen moet geven als je weg zou willen?

Nicky
Misschien dat ook iemand anders nog een idee heeft en/of tips, maar ben benieuwd hoe het gaat als je eens wat anders probeert nu. Keep us updated :) En leuk vooruitzicht idd!! Kijk alleen wel op tegen het rijden, het is in de 800km dus met pauzes zijn wel wel tegen de 10u onderweg (wil elk uur a 1,5u pauze, zeker als het warm zou zijn want dan doet de airco in de auto ook maar ‘zoveel’ in de kofferbak)

BlijNijn
Ah een strand bezoekje is ook wel echt heerlijk zeg!

Wij hebben net een rondje hei gedaan (klaar voor een pagina uit Arya's dagboek? lol) en het viel zwaar tegen als ik kijk naar conditie. Merk dat ik minder hellingen gelopen heb de laatste tijd en ik was dus ook echt kapot bij terugkomst (net aan geen 2km en 4 verdiepingen gelopen, erg dit); Arya ook, lol. Maar die heeft ook veel gesnuffeld en honden gezien dus was gewoon veel prikkels voor d’r. Was weer even wennen voor d’r merkte ik en sommige honden vond ze even spannend in het begin, maar ze heeft wel een goed herstel vermogen vind ik want dan schudt ze zich bv. even uit en dan is het in principe ook goed. Ze bleef dus wel heel netjes bij me en recall was heel goed en ze kwam telkens heel netjes mee dus daar maak ik dan gelijk gebruik van weer haha. En wat conditie betreft; gisteren nog 4km gelopen zonder problemen, ook met wat hellingen, maar toch nekt de hei me elke keer weer hier :') Moet echt aan m'n cardio conditie gaan werken, lol.

We kwamen bv. een labje tegen welke op d’r afgestormd kwam en toen had ze even de haren omhoog omdat ze dat wel spannend vond (merk dus wel dat herhaling en gewenning bij haar heel belangrijk is, want nu ruim 4 weken niet meer in losloop geweest en dan is ze weer even wat onzeker met nieuwe honden) en daar moesten die mensen ook gelijk een opmerking over maken, dat ze het spannend vond. Tja, als zo’n lab heel enthousiast op je afgestormd komt… niet elke hond vind zoiets even leuk. Mensen met labjes/Goldens denken vaak dat hun hond zo lief en sociaal en geweldig is en dus onmogelijk niet leuk gevonden kan worden, maar soms kan dat toch echt intimiderend zijn voor een andere hond, net als dat sommige honden staren vreselijk vinden wat ook heel logisch en begrijpelijk is. Daarbij opgeteld heb ik een hond die gewoon even weer moet wennen, wat ik me goed kan voorstellen als ze al even niet meer die vrijheid zo heeft gehad. Aaaanyway, ze ging nog even lief doen bij de mensen en was ook alweer bijgetrokken met de hond (ze schudt zich dan even uit en dan is het ook goed, dan is ze over die eerste drempel heen zeg maar) en wat aan’t snuffelen en kwam netjes mee toen we verder liepen. Nu is Arya ook niet heilig en kan soms irritant zijn, maar ik vind het echt irritant dat mensen meteen opmerkingen moeten strooien. En daarom kom ik nu ook weer; om het weer op te pakken en d'r weer te laten wennen. Maar omdat ze dus niet super enthousiast op hun hond reageert, is er natuurlijk wat mis met haar 8)7 (zo kwam het dus over zoals ze deden, brr) En de hond heette Willem. Het kon wel die labrador zijn wat toen een paar x flink uit de groep op ons afgevlogen kwam een aantal maanden terug en waar de eigenaren dus ook niet van op of om keken. Maar heb die mensen niet onthouden, dus weet niet of het nu echt dezelfde zijn - maar is wel toevallig dat het dan beiden een zwarte lab is die Willem heet. Verklaart misschien wel ook waarom ze deze hond spannend vond dus want die Willem van toen vond ze echt niet leuk namelijk; begrijpelijk ook. Welke hond vind het nu leuk om zo bedreigend benaderd te worden.

De andere honden die we tegenkwamen, reageerde ze eigenlijk heel fijn op moet ik zeggen. Blijf het mooi vinden om te zien hoe subtiel ze onderling signalen afgeven aan elkaar en ze daar dan op reageren. Kwamen 2 honden tegen die duidelijk spanning afgaven en daar liep ze ook heel conflict vermijdend langs bv. En een bouvier van 16mnd was ze weer veel meer open mee en die hebben onwijs leuk met elkaar kennis staan maken bv.

En op de parkeerplaats zag ik toevallig 2 bearded collies de auto uitkomen en het kan toeval zijn geweest, maar ik snap idd nu wel waarom ze bekend staan als ook 'vocaal te zijn'. Maar het was ook met sommige dingen dus echt herkenbaar met hoe Arya kan zijn van wat ik zo zag. Wel erg toevallig; ik zie ze normaal zelden tot nooit hier (is natuurlijk vakantie tijd dus sowieso veel meer vreemden te vinden op de hei nu)

Afbeelding

Op die 2e foto's van rechts onderin zie je ook in Arya's blik (was toen we bijna bij de auto waren) dat ze helemaal kapot is. Die slaapt de rest van de dag goed denk ik :=

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:11

Ik denk dat we eens een rondje Epen moeten doen met zijn tweeën, billen trainen! :') Ben ik niet meer de enige die als een stoomtrein klinkt bergop!

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:12

Weer lekker gewandeld Cursebeaker. Merk hier ook dat ik meer aan mijn conditie moet gaan doen.

Leuke vakantie. Zit ook in die Facebook groep. Zie ook leuke huisjes staan maar durf niet met Senna te gaan.

Melle lekker naar het strand geweest.

Oei Kaus riem kapot gebeten. Zou ie het dikke touw heel laten?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:19

BlijNijn schreef:
Edit: Nicky, ik zie dat jij ook naar de fotomeeting op de Soesterduinen gaat. Dan gaan we elkaar daar zien. Je naam in combinatie met een Aussie kwam me al zo bekend voor. :D

Jaa klopt! Leuk!!

en Mezzy vind het strand ook echt heel leuk .. *\o/*

cursebreaker schreef:
Nicky
Misschien dat ook iemand anders nog een idee heeft en/of tips, maar ben benieuwd hoe het gaat als je eens wat anders probeert nu. Keep us updated :) En leuk vooruitzicht idd!! Kijk alleen wel op tegen het rijden, het is in de 800km dus met pauzes zijn wel wel tegen de 10u onderweg (wil elk uur a 1,5u pauze, zeker als het warm zou zijn want dan doet de airco in de auto ook maar ‘zoveel’ in de kofferbak)

Jaa is goed, zal ik doen!

Ooh ja snap ik wel, hopen dat het niet te warm word als jullie weggaan

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:58

Dag allemaal,

Afgelopen zaterdag is onze toekomstige pup geboren. Ik ben me dan ook aan het oriënteren op zo ongeveer alles. Kan ik me hier melden of zijn er nog specifiekere topics?

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:58

Super interessant om de discussie over de verschillen in werken tussen de rassen te lezen.
Ben nog niet heel erg thuis in alle hondenrassen, maar het wordt wel steeds duidelijker dat het een grote invloed heeft op heel veel eigenschappen van de hond. Heel logisch eigenlijk, maar nooit zo bij stil gestaan. Ook het lezen over de verschillen tussen het drijven van koeien, schapen en eenden (nooit geweten dat dat een ding was) is heel interessant.

Ben ook lid vd met je hond op vakantie facebookgroep. Heel fijn dat er zoiets is, want het is soms best lastig iets te vinden. Nu nog geen vakantieplannen, ook maar even kijken hoe Beer het gaat doen qua auto. Hij is er niet dol op, al is hij wel heel rustig als hij er eenmaal inzit en ook niet heel erg gestresseerd, dus dat scheelt. Eigenlijk willen we volgend jaar gaan hiken in Andorra, maar even afwachten hoe alles zich ontwikkelt.

@punjab - waarom durf je met Senna niet naar zo'n huisje te gaan?

@cursebreaker, heel interessant om te lezen hoe je alles met Arya ervaart. Wel vervelend dat je zoveel commentaar krijgt. Zaterdag in het losloopgebied in Gent was iedereen super aardig. Beer vond het maar spannend en ging vooral naar alle baasjes, maar iedereen was vriendelijk en wilde hem wel een aai geven. Vele zeiden ook dat hun honden in het begin ook wat afwachtend waren, maar steeds meer los kwamen naar mate ze vaker gingen. Het was fijn om zo even met andere honden baasjes te praten. Hier zien we ze niet zo vaak, behalve aan de lijn. Beer is best heftig aan de lijn naar andere honden (als de andere honden eerst reageren, uit zich zelf niet), maar de mensen reageren er niet echt op.
Is Arya na zo'n wandeling vooral moe van de prikkels of ook van het lopen?

Hier lopen we wat af met Beer. Gisteren in totaal 17 km (verdeelt over 3 wandelingen, waarvan ééntje 11km). Zo'n afstand is wel uitzonderlijk, want we zijn echt nog wel aan het opbouwen. Hij is alleen zo enthousiast en niet moe te krijgen. Op het einde liepen we door een omheind veld en kon hij los. Nou hij heeft zo enthousiast grote rondes om ons heen gerend - hij was zo blij. Daarna nog de avond wandeling, weer helemaal happy dat hij weer mocht. We moeten echt rust momenten inbouwen, want anders doet hij het gewoon niet. We zien nu wel goed het verschil tussen overactief en daardoor hyper, en gewoon enthousiast. Zijn blik is dan heel anders. Ook na de avondwandeling kwam hij meteen met zijn bal aanwandelen om te spelen. Maar even kijken hoe we het met de warmte de komende tijd gaan doen... Misschien nog wat hersenwerkjes bedenken.

Afbeelding