Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:01

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:07

Curse oh zo komt dat op mij niet over hoor! Meer dat je heel bewust bezig bent met het gedrag van je hond, wat ik heel goed vind! Misschien soms iets té bewust, ik herken dat heel erg. Niet om je meteen wat aan te praten hoor maar kan je wat dwangmatig zijn ook soms? Niet dat ik dat denk hoor maar hoe je dingen overdenkt en analyseert herken ik gewoon en heb nogal OCD. Ik weet oprecht niet waarom maar sinds een tijdje ben ik wat meer gaan loslaten wat anderen van mij vinden en daarmee ga ik ook chiller met mijn honden om. Ja, ze zijn druk, ja, ze springen en weet je wat? I don’t care. Vergeleken met sommige andere honden zijn ze hartstikke beleefd en een beardie hoort gewoon te bouncen. Vind je er wat van? Lekker niet hier over de vloer komen. Oh ja en ze zijn dus veel rustiger sinds ik me niet meer druk maak 8-)

Nicky wow! Heel erg gaaf! Je hebt ook een prachtige hond <3

Jeanine leuk een sup uitzoeken! Veel plezier en hopelijk slagen jullie! Hier loopt er ook eentje te klussen aan een schuur/overkapping. Hij maakt hem helemaal zelf :wow:

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:08

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:11

arabella2000 schreef:
Beardies zijn inderdaad heel vocaal. Dat is hier de reden om er geen meer te pakken. Senna blaft niet zozeer om het blaffen maar wilt je echt iets vertellen. We hebben al veel geprobeerd. Van hard aanpakken (en daarna een woew krijgen) tot positief aanpakken met koekjes als ze stil is. Niet hielp. Dus loslaten maar.

Gioia kan ook zo lekker janken als ik of mijn moeder even ergens naar de wc gaan. De rest niet zo alleen ik of mijn moeder.

Vandaag wezen wandelen bij de groene long samen met mijn moeder, senna en buddy
(Gioia mocht niet mee ivm rust na fysio)
[ [url=m/orIPwp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Bij het zwemplekje van veel honden
(Onze honden mogen niet zwemmen daar, ze zijn er vorig jaar flink ziek van geweest. Het water stroomd er dus blijkbaar niet genoeg. )

[ [url=m/RBpeTh.jpg]Afbeelding[/url] ]
Gioia moest net weer heel veel knuffelen thuis <3

Whahaha ja die woew dat doet Jackie dus ook. Maar Arya van Curse kennelijk ook. En onze husky reu deed dat ook. Zegt denk ik ook wel iets over het karakter. Jones blaft alleen uit enthousiasme. Jackie idd. met een mededeling. Ze blaft ook altijd op een bepaalde manier als Jones weer een gat in de tuin aan het graven is. Best handig.

Wat een heerlijke knuffel is Gioia <3

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:12

RoosvanBlue schreef:
Curse oh zo komt dat op mij niet over hoor! Meer dat je heel bewust bezig bent met het gedrag van je hond, wat ik heel goed vind! Misschien soms iets té bewust, ik herken dat heel erg. Niet om je meteen wat aan te praten hoor maar kan je wat dwangmatig zijn ook soms? Niet dat ik dat denk hoor maar hoe je dingen overdenkt en analyseert herken ik gewoon en heb nogal OCD. Ik weet oprecht niet waarom maar sinds een tijdje ben ik wat meer gaan loslaten wat anderen van mij vinden en daarmee ga ik ook chiller met mijn honden om. Ja, ze zijn druk, ja, ze springen en weet je wat? I don’t care. Vergeleken met sommige andere honden zijn ze hartstikke beleefd en een beardie hoort gewoon te bouncen. Vind je er wat van? Lekker niet hier over de vloer komen. Oh ja en ze zijn dus veel rustiger sinds ik me niet meer druk maak 8-)

Herkenbaar! Sinds ik zoiets heb van 'Ja, Toby is druk en Toby praat graag, nou en?!' , is Toby een stuk rustiger! Lekker loslaten!

En inderdaad @CB je komt zo niet over hoor! Heel bewust wel, dát wel :j

RoosvanBlue schreef:
Skippy01 schreef:
@CB dit dus :') : https://www.instagram.com/p/BzclXodnyNa ... yyt161eygo

Hij heeft hier ook nog eens heel veel variaties op, in toonhoogte en klank :j
En ja, al die geluiden maakt Toobs dus.

Dat laatste klinkt net of jij het bent :') :') :')

Zit echt geen enkel geluid van mij in dat filmpje haha, hij kan echt héle menselijke geluidjes maken soms. Soms is het ook net een aapje, ik heb al eens meegemaakt dat een kindje echt heel druk aan het zoeken was naar het aapje dat hij écht hoorde op het wedstrijdterrein... Dat was Toby :')

x_Jeanine_x

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:26

RoosvanBlue, dank je wel. Hoop ik ook. Over anderhalve week hebben we suples bij iksup.

Deze overkapping is ook helemaal zelfbouw, zelf getekend, ontworpen, gelasd, laten stralen en coaten etc etc. Inclusief tuinhuisje, wat ook helemaal zelf bouw is.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:28

x_Jeanine_x schreef:
RoosvanBlue, dank je wel. Hoop ik ook. Over anderhalve week hebben we suples bij iksup.

Deze overkapping is ook helemaal zelfbouw, zelf getekend, ontworpen, gelasd, laten stralen en coaten etc etc. Inclusief tuinhuisje, wat ook helemaal zelf bouw is.

Wow mooi werk!!

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:29

Cursebeaker zo kom je bij mij ook niet over. Maar door je herder verhaal kan ik het nu wel beter snappen. Zit daar toch de herder deel van Senna in met der roedel.

Haha grappige toby.

Arabella jammer dat ze der ziek van worden ziet ernals een fijne plek uit. Eneen lekkere knuffelfoto.

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:30

Oh vergeten op Nicky. Mooie foto's.

En Jeanine morgen op sub avontuur.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:31

Nicky Wat is het toch een knap ding <3

Jeanine Dan zitten jullie hier in de buurt!

Curse Er zit al wel iets verbetering in, maar gisterenavond was het echt net een dood vogeltje. Vandaag zit er al weer meer leven in. Woensdag hebben we sowieso een bel afspraak met de DA.

arabella Lekker knuffelen met Goia! En heerlijke foto's weer!

Skippy Dat geluid van Toby :')

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:52

CupCakes_ schreef:
Nicky Wat is het toch een knap ding <3

Jeanine Dan zitten jullie hier in de buurt!

Curse Er zit al wel iets verbetering in, maar gisterenavond was het echt net een dood vogeltje. Vandaag zit er al weer meer leven in. Woensdag hebben we sowieso een bel afspraak met de DA.

arabella Lekker knuffelen met Goia! En heerlijke foto's weer!

Skippy Dat geluid van Toby :')

Jups, in september, als Yoshi mee gaat op vakantie maar ff meeten, want dan zitten we op port zeelande.
Maar met m'n sup kan ik niet wachten :D

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:11

Jongens jullie gaan weer te hard _O-

Roos, leuk dat je bent wezen schapendrijven! Beardies mogen dan wel luid zijn maar tijdens het werken horen ze stil te staan, geen werkhond die zo tettert tijdens het werken gelukkig _O- Maar dit is duidelijk bij hem nog opwinding en onzekerheid. Je zal merken dat het wel minder wordt. Je benoemt dat het border collie trainers zijn, hebben ze wel écht ervaring met hoeders? Borders en beardies staan namelijk net zo ver van elkaar af als labradors en windhonden...

Jeanine, leuk!! Ik wil ook nog een keer suppen maar nog niet de motivatie gevonden het te doen :')

CB, als ik Dexter zo in detail zou beschrijven zou het ook geen leuke hond meer zijn hoor _O- Het is maar net welke kanten je meemaakt.

Dundy had vandaag alwéér zijn riem doorgekauwd. Was ik écht niet blij mee _-:( _-:( Dus mn vriend heeft hem opgehaald want ik was klaar met hem. (Edit: moet ik even iets meer uitleggen _O- Ik had Dundy vastgelegd bij de schapen en was gaan trainen met Dexter. Dundy kauwt zn riem door maar blijft wel super braaf liggen bij de paal :roll: Vervolgens kom ik natuurlijk niet meer thuis zonder riem dus toen heeft mn vriend hem opgehaald en meegenomen naar zijn huis want ik had niet zo'n zin meer in hem :Y) )
Laatst bijgewerkt door Kaus op 02-08-20 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:24

Kaus bedankt dat je dit aangeeft! Ik zal dat wel eens na gaan vragen bij ze. Ik zie wel grote verschillen tussen borders en beardies als ik naar filmmateriaal zoek maar goed om eens na te gaan hoe dat met de training zit. Doordat ik liet vallen op cursus dat we dit gingen doen hoorde ik ineens over heel veel trainers in deze omgeving dus ik ga ook wat rondvragen waar ik op moet letten.

Ze gaf ook al wat tips mee om op cursus op te gaan letten. Op cursus werken we veel naar de handler toe terwijl ze met schapendrijven van je af moeten werken. Nu doen we wel al zit/af op afstand, vooruit sturen, stilstaan op de plaats, maar dat moet ik bij beiden nog goed gaan bevestigen/mee starten.

Wat een eikel zeg die Dundy. En jij maar spullen kopen Y;(

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:26

Curse : je bent neit de enige hoor! Moet je die van mij eens horen als ik even wat anders doe en hij moet wachten. Kaus kan het beamen :+ En dan kun je zeggen wat je wil, is die even stil en dan begint die weer. Ik negeer hem gewoon en op gegeven moment houdt hij wel op. Als ik in de buurt ben is het redelijk onder controle te houden met ''klaar''. Maar als ik ver weg ben heeft dat geen impact verder. Lekker niks aantrekken hoor van die andere mensen, jij klaagt toch ook niet als zij krijsende baby meenemen? dan begrijpen we het ook allemaal wel. Moeten zij het ook maar begrijpen dat jij jouw hond wat wil leren.

Jeanine super leuk dat suppen!

Zag op vorige pagina ook nog mooie foto's, super tof!

Kaus : dundy is een monster -:(-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:27

@Kaus is dat ook waarom toen ik filmpje keek van een boer die met beide rassen gelijktijdig werkte (1000 schapen), de beardies dichtbij hem werkten en de borders op afstand?

Ahh, de hoeveelste riem is het die Dundy doorknaagt? Hoe dan ook stom!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:28

Trainen met commando's is leuk maar ik denk dat iedereens ervaring is dat ze bij de schapen spontaan niet meer kunnen luisteren _O- Pin je dus niet teveel vast op 'thuis gaat hij wel liggen/zitten/komen maar nu opeens niet!' Dat gebeurt écht iedereen, laat je dus ook niet wijsmaken door een trainer dat het ligt aan 'je moet je hond beter opvoeden'.

Edit; ho opeens allemaal tegelijk _O-

Dit is de 3e riem die hij door kauwt maar de 2e in 2 weken. En ik had deze net laten inkorten bij de schoenmaker dus zonde... Hij krijgt ook geen nieuwe meer. Doet het maar met zn oude dikke touw.

Skippy01, heb je die video toevallig? Ik denk dat wat je gezien hebt is een border die de achterkant van de kudde naar de handler toedrijft en de beardies die er voor zorgen dat ze in een 'vak' blijven lopen. Dus niet naar links en naar rechts gaan.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:33

Kaus schreef:
Trainen met commando's is leuk maar ik denk dat iedereens ervaring is dat ze bij de schapen spontaan niet meer kunnen luisteren _O- Pin je dus niet teveel vast op 'thuis gaat hij wel liggen/zitten/komen maar nu opeens niet!' Dat gebeurt écht iedereen, laat je dus ook niet wijsmaken door een trainer dat het ligt aan 'je moet je hond beter opvoeden'.

Ook goed om te weten :D

Skippy die zat ik net ook te kijken! Alleen mijn concentratieboog was te kort om te constateren wat jij nu vertelt :')

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:38

Ik dacht dat het deze was maar dat zijn allemaal working beardies als ik de titel mag geloven?

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 22:08

RoosvanBlue schreef:
Ik dacht dat het deze was maar dat zijn allemaal working beardies als ik de titel mag geloven?

[ Video ]

Die inderdaad! Die eerste twee zijn beardies. Maar die laatste twee toch zeker niet? Ik geloof wel dat 'working' minder haar heeft, maar zoveel minder? Geen idee of het echt borders zijn overigens, leken mij kortharige borders (border mixes?)
Die zwartwitte zie je af en toe heel ver weg, soms ook weer dichterbij. Die beide grijswitte zie ik vooral links en rechts van de handler. (De bruinwitte is nog in opleiding neem ik aan, die noemen ze de 'apprentice' en ik zie daar ook niet echt logica in nog). Lastige is wel dat je t van flarden beeld moet hebben bij dit filmpje...

Edit: onderschrift bij een ander filmpje van hem geeft aan dat er inderdaad twee beardies zijn. De andere twee worden niet gespecificeerd als ras.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:03

cursebreaker schreef:
Nicky
Wauw: prachtige foto's zeg! <3 Knappe Mezzy <3
En lastig om de precieze oorzaak dan te achterhalen van het kwijlen. Hoe zit het met eten vooraf? Is de maag misschien te leeg en is het dan toch misselijkheid bv? Arya van mij kan door een te lege of te volle maag ook weer sneller reageren bv. (al uit het zich bij haar in smekken/slikken en flink hijgen maar kwijlen dan weer niet) Of misschien kwijlt Mezzy toch van de stress ook al ga je telkens iets leuks doen, maar het kan heel goed dan toch zijn dat Mezzy zich dan toch Te zeer opwindt zeg maar. Misschien idd eens een kort rondje proberen een paar x, zonder ergens naartoe te gaan en dan weer parkeren voor de deur.

Thanks!

Ja, misschien maag te leeg, dat klinkt niet heel gek. Ze had om 13 00 gegeten en om 16 00 gingen we met de auto weg... normaal gaan we in de avond weg of in de ochtend nu ik er over nadenk.

Sowieso maar eens een rondje en weer naar huis proberen.

Dankjewel allemaal *\o/* Ben ook zo blij met haar.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:18

Om even over het drijven in te gaan, je hebt loosed eye drijvers en niet loosed eye drijvers.

De border collie valt onder niet loosed eye.

De bearded collie (als ik de informatie mag geloven dat ik net even op internet opgezocht heb) is een loosed eye drijver, het enige verschil is de manier van drijven, maar ook het aanleren van op een correcte manier drijven.

Loosed eye rassen gaan bijvoorbeeld nooit liggen tijdens het drijven(tenzij aangeleerd) en zullen niet veel 'eye' gebruiken. Ze zullen ook sneller vanuit instinct reageren als ze vinden dat de herder geen gelijk heeft.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan of geleerd, maar ik heb er wel boeken over gelezen.

Ik ga zelf het weekend van 18-20 september naar de fokker om voor het eerst met Mezzy te gaan drijven. :o

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:24

Nicky91 schreef:
Om even over het drijven in te gaan, je hebt loosed eye drijvers en niet loosed eye drijvers.

De border collie valt onder niet loosed eye.

De bearded collie (als ik de informatie mag geloven dat ik net even op internet opgezocht heb) is een loosed eye drijver, het enige verschil is de manier van drijven, maar ook het aanleren van op een correcte manier drijven.

Loosed eye rassen gaan bijvoorbeeld nooit liggen tijdens het drijven(tenzij aangeleerd) en zullen niet veel 'eye' gebruiken. Ze zullen ook sneller vanuit instinct reageren als ze vinden dat de herder geen gelijk heeft.

Ik heb het zelf nog nooit gedaan of geleerd, maar ik heb er wel boeken over gelezen.

Ik ga zelf het weekend van 18-20 september naar de fokker om voor het eerst met Mezzy te gaan drijven. :o

Super interessant wel! Welke rassen zijn naast de BC 'niet loose eyed'?
De meer 'primitieve' drijvers lijken mij wél loose eyed? De rassen die je veel ziet in zuid-europa in the middle of nowhere of vrij ruig terrein zeg maar? Interesse vragen hoor, ik zit echt niet in de hoeders en drijvers :)

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:40

Skippy01 schreef:
Super interessant wel! Welke rassen zijn naast de BC 'niet loose eyed'?
De meer 'primitieve' drijvers lijken mij wél loose eyed? De rassen die je veel ziet in zuid-europa in the middle of nowhere of vrij ruig terrein zeg maar? Interesse vragen hoor, ik zit echt niet in de hoeders en drijvers :)

Edit: ik las verkeerd moment.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:51

In principe is alles loose eye behalve de border en de kelpie zweeft er wat tussenin. Je hebt dan ook speciale wedstrijden voor borders, wedstrijden voor alle veedrijvers behalve borders etc. Zeker de moderne border die vooral voor wedstrijden wordt gefokt is wel echt wat anders dan een grote kudde hond zoals een working beardie.

Hier staat wel een mooie uitleg. Alleen over het stuk van de kelpie ben ik het niet eens. Dat zijn zeker geen borders in het werk.

https://www.vtbikseland.nl/vtbikseland. ... apenhoeden

Dat filmpje is wat te kort om te zien wat er precies gebeurt. Maar volgens mij zorgen de beardies ervoor dat de hele kudde meeloopt en halen de borders de versteklingen op. Scheelt natuurlijk ook dat borders wel wat sneller en behendiger zijn op dit soort terrein.

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 08:58

Kaus schreef:
In principe is alles loose eye behalve de border en de kelpie zweeft er wat tussenin. Je hebt dan ook speciale wedstrijden voor borders, wedstrijden voor alle veedrijvers behalve borders etc. Zeker de moderne border die vooral voor wedstrijden wordt gefokt is wel echt wat anders dan een grote kudde hond zoals een working beardie.

Hier staat wel een mooie uitleg. Alleen over het stuk van de kelpie ben ik het niet eens. Dat zijn zeker geen borders in het werk.

https://www.vtbikseland.nl/vtbikseland. ... apenhoeden

Dat filmpje is wat te kort om te zien wat er precies gebeurt. Maar volgens mij zorgen de beardies ervoor dat de hele kudde meeloopt en halen de borders de versteklingen op. Scheelt natuurlijk ook dat borders wel wat sneller en behendiger zijn op dit soort terrein.

hahaha ik moest er inderdaad even in duiken, wat je zegt is inderdaad de border collie en sommige kelpies die wat meer eye gebruiken.
Maar de Kelpie valt eigenlijk onder de loosed eye rassen.

Interessant stukje Kaus, dankjewel! :D Weer wat informatie op slaan 8-)