Starten met kippen houden: how to?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 16:25

Mer1980 schreef:
Judith: wauw je zou toch denken met zoveel begroeiing dat een roofvogel gewoon geen kans heeft, doet mij vermoeden dat het dus steeds dezelfde is die gewoon weet wat je te beiden hebt wauw. Je hebt meer beschutting dan ik :=

En dat was het dus niet, vorige maand was het een havik en eergisteren een buizerd.
En gisteren hoorde ik van een vriendin uit de buurt dat bij hun buren door een rode wouw een flinke haan is gepakt.

Cemlys, de havik-aanval van vorige maand was buiten de ren, ze liepen toen los-los. Daarna heb ik ze niet meer los buiten de ren gehad. De aanval van de rode wouw, niet bij mij, was ook out in the open.

Ik heb inmiddels de silkies een nieuw thuis kunnen geven. Het nog open gat in de ren is een soort van tijdelijk dicht. De 4 bresses kijk ik het nog even mee aan.

Leuke foto's van de kuikens! Heerlijk die ontplof-fase haha.

Ik heb 1x krielhaantjes van een collega in de vriezer gestopt, daar kwam per stuk slechts 250g vlees vanaf. Ik durf niet te zeggen welk ras dat precies was.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 19:47

Kak, ik denk dat mijn donkere cochin nu ook broeds is.
Ze loopt 's ochtends vrolijk mee naar buiten, maar zit daarna urenlang in het legnest. Vrijdagavond was hectisch, vriend naar de spoed moeten brengen en daar zo lang gezeten dat ik overhuis ben moeten rijden om de kippen veilig op te sluiten. Brodie zat ook toen al in het legnest - we hebben er 2 maar ze leggen alle 4 hun eieren daar. Ik dacht, ik grabbel de eieren even van onder haar, dat ze daar niet heel de nacht op moet zitten - en toen pikte ze naar me :( Mijn lieve knuffelkip nota bene!
Ik ben gisteren uren van huis geweest, op bezoek in het ziekenhuis, dus ik heb het niet helemaal kunnen opvolgen. Vanochtend liep ze vrolijk mee naar buiten, maar nu zit ze alweer uren binnen, en ze komt ook niet meer knuffelen. Ik ben net eens gaan kijken of ik haar kon overtuigen om naar buiten te gaan - ze heeft zich wel even recht gezet, waardoor ik 3 eieren kon grabbelen - draait ze zich om, plof, eitje gelegd. Ik heb haar dan maar terug laten gaan zitten, ze gaan over ruim een uur toch op stok..
Morgen kijk ik het wel even aan. Indien nodig moet ik het hok morgen dicht houden als de dames opstaan, wel l*llig voor de anderen natuurlijk.. Ze pikte niet, maar "blies" wel en stond ook erg fluffy.
De andere cochin heb ik (toen zij broeds stond) 2 dagen apart laten slapen (in het rennetje aan het hok, op stok) maar dat probeer ik bij Brodie liever te vermijden denk ik, ze staat onderaan in de rangorde dus ik wil het haar liever niet te moeilijk houden door haar 's nachts apart te zetten.

Ik dacht dat kippen houden makkelijk was :')
Maar ik doe het wel nog steeds graag hoor haha, ik vind het alleen nog "eng" als er eentje anders doet dan normaal, omdat het nog allemaal zo nieuw is voor me..

XxLiEsJuHhxX

Re: Starten met kippen houden: how to?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-24 21:34

Ahh dat klinkt idd als ook broeds ja. Heel veel beterschap voor jouw vriend! Nah kippen is minder lastig dan we het soms maken. Al staan cochins er wel bekend om enorm veel broeds te zijn, meteen een reden waarom ik een beetje uit de buurt blijf van zulke rassen O:)

Hier is mijn zwarte araucana ook alweer broeds. Enige vervelende bij haar is dat ze zich verstopt. Vanochtend was ze er weer maar heb nog niet kunnen ontdekken waar ze nu zit. Normaal verstopt ze zich wel heel goed gelukkig kwa roofdieren maar ik denk niet dat mijn hanen al vruchtbaar zijn of dat ze haar al getreden hebben dus dan zit ze nu op "lege" eieren en dat vind ik zowieso al niks. Dus hopelijk vind ik haar morgen weer incl schuilplaats.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 07:23

Ja hoor - ze staat broeds. Ze wilt NIET mee naar buiten deze ochtend, en pikt heel verwoed naar me als ik haar zo ver probeer te krijgen :(
Ik mocht mijn vriend gisteren ophalen uit het ziekenhuis (hij had een monster van een abces in de keel dat nu dankzij de antibiotica zga weg is) dus hij kan Brodie straks fijn uit het legnest halen, ik ben nogal flauw hahaha.
Ik hoop alleen dat het werkt, want hier kruipen ze (wanneer het legnest dicht is) in de haag om te leggen..
Ik weet ook nog steeds niet goed of ik haar 's nachts apart ga zetten. Bij Taytay werkte dat, na 2 nachten was zij niet meer broeds - maar Brodie staat sowieso al onderaan in de rangorde, dus ik weet niet goed of ik dat nu wel zo'n goed idee vind.. Wat is wijsheid?

We hebben ze overgenomen van vrienden, die ook geen idee hadden dat dit ras zo vaak broeds is :+ Daar zijn ze trouwens nooit broeds geweest, en hier vrijwel meteen wel.. Is het het seizoen, of is het de leeftijd? Ze zullen nu een jaar oud zijn.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 08:57

kan leeftijd zijn, kan ook zijn dat er daar nooit eieren zichtbaar in de nestbakken lagen. Dus of vaak checken en eieren weg halen of rolnesten of misschien heb jij een nep ei liggen om ze te laten zien waar ze moeten leggen? je kan in plaats van apart zetten haar ook gewoon terug op stok zetten bij de rest. Zo doe ik het altijd.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:29

Ik zou haar gewoon twee dagen apart zetten hoor :j Dan ben je er sneller vanaf. Ik wmzie zelf het probleem met de rangorde niet zo? Hier heb ik er ook een die vaak broeds is en laag op de rangorde staat, maar ik zet gaar dan ook apart in de ren als ze broeds is

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:38

apart zetten werkt hier dan weer echt niet.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-24 10:44

Ik laat ze altijd gewoon doen, gaat wel weer over

Ik heb 1 kuiken die qua bevedering achterblijft, de rest zit al volledig in de veren :?
Afbeelding

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 18:13

Mijn oudste kuikens mocht iemand mee willen gokken qua haan of hen.

De maransen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En de Brahmas

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 19:22

XxLiEsJuHhxX schreef:
kan leeftijd zijn, kan ook zijn dat er daar nooit eieren zichtbaar in de nestbakken lagen. Dus of vaak checken en eieren weg halen of rolnesten of misschien heb jij een nep ei liggen om ze te laten zien waar ze moeten leggen? je kan in plaats van apart zetten haar ook gewoon terug op stok zetten bij de rest. Zo doe ik het altijd.

Ik denk dat het leeftijdsgebonden zal zijn. Geen nep ei hier, en we controleren de kippen meermaals per dag en halen dan ook de eieren weg :)

Welk ras zijn mijn kippies trouwens? Ik dacht (Vlaamse) koekoek, maar op FB zegt iemand Wyandotes krielen?
De lichtste is een cochin (of zit ik daar ook fout? :') ), maar wat zijn de 2 anderen? :')

Afbeelding

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-24 20:59

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:28

LWDaisy, die 2 hebben zo'n hobbelige kleine kam toch? Dan zijn het waarschijnlijk wel wyandottes, of kruisingen ermee maar ik vind ze er ook wel als wyandottes uit zien eigenlijk :)

Van, hoe oud zijn ze?

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 08:35

XxLiEsJuHhxX schreef:
LWDaisy, die 2 hebben zo'n hobbelige kleine kam toch? Dan zijn het waarschijnlijk wel wyandottes, of kruisingen ermee maar ik vind ze er ook wel als wyandottes uit zien eigenlijk :)

Van, hoe oud zijn ze?

Klopt, van die kam!
Na een rondje Googlen gisteren dacht ik ook "ja, die mens heeft gewoon gelijk" haha!

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 09:58

XxLiEsJuHhxX schreef:

Van, hoe oud zijn ze?
10/11 weken

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 11:52

Bij de brahma's denk ik de 1e een haantje (kale schouders) en de rest absoluut geen idee. Vind ze wel al rood voor 10/11 weken eigenlijk maar dat kan ook aan mij liggen.
De marans de 1e en misschien ook de laatste (zie ik het goed dat hij al lellen goed zichtbaar heeft?)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 08:16

Brodiechicken is niet meer broeds! Ben blij dat ik haar niet apart heb moeten zetten, ze is sowieso al "den duts" van de bende. Ze komt nog niet terug op me afgerend om te knuffelen, maar ik hoop dat dat vanzelf weer komt :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:18

ideaal :D :D Hier heb ik gisteren ook eindelijk de verstopplek van mijn hen gevonden. Ze zat op een muur half in een struik met 10 eieren. Gelukkig is ze best simpel weer broeds af te krijgen want ik haal de eitjes weg, laat haar er zelf weer heen gaan en ontdekken dat haar nest geroofd is. Daarna zet ik haar terug bij de rest en elke keer als ze er weer heen gaat herhaal ik het om haar weer terug te zetten. Dat was gisteren ook nog maar 2x. Gisteren avond sliep ze zelfs uit zichzelf alweer in het kippenhok.

De grote groep kuikens ben ik ook naar het grote hok aan het werken voor het slapen. Helaas heb ik een paar haantjes die echt enorme hysterische stresskippen zijn, die gooien nogal wat gedoe in de mix om het voor elkaar te krijgen. Gisteren avond kon ik ze alle 24 een voor een of per 2 overal vandaan halen om ze op stok te zetten. Vanochtend bleven er 7 verdwaasd op stok zitten, de arme stakkers durfden volgens mij amper te bewegen dus heb ze maar van stok af geholpen. :P
Maar, er was er 1 die zelf al naar binnen liep dus dat was een enorme win eigenlijk al :D :D

Vanavond gaan ook de kleinste het grote hok in. Ik maak voor hun nu eerst nog een kleine ren erin voor hun veiligheid in de ochtenden.

Vandaag hoop ik ook mijn 2e set bloedluis vallen te krijgen. Dan kan ik dat installeren en dan hoop ik dat ik de bloedluis plaag die ik hier wel een beetje heb (so far overal behalve in het grote hok) onder controle kan houden. Daarom ook dat ik alles nu zo veel mogelijk het grote hok in wil. Ik zit dan alleen met mijn slechtziende hen, zij zal denk ik nooit niet op stok gaan slapen. Dus ik moet voor haar op de grond iets verzinnen nog, ik denk dat zij voor nu bij de 9 kleintjes gaat slapen in hun rennetje, maar als die groter zijn en op stok ook slapen weet ik het nog niet. Ik was eigenlijk wel blij dat ik er geen meer had die op de grond sliep (ik heb al eens een slechtziende hen gehad, heihei, en een gehandicapte haan die ook op de grond sliep), die zijn toch een stuk vatbaarder voor problemen vind ik al is heihei niet hier dood gegaan maar ergens anders, ik kon haar niet houden want ze was een demon naar alles wat nieuw en/of jong was en probeerde zelfs de 20 weken kuikens nog te verscheuren. Helaas is ze bij iemand anders door een vos gegrepen :( De gehandicapte haan is vorig jaar overleden.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:42

Ik heb er hier ook een die verstopt zit tussen de brandnetels >;)

Hier ook bloedluis nadat we terug kwamen van vakantie. Flink ingespoten met byemite en we zijn er voorlopig weer vanaf

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 10:48

Hier nog geen byemite gevonden. Ik heb een ander product dat ook erg goed werkt. Ik had de kuikenbak er gisteren mee ingespoten (het krioelde echt heel heel erg daar binnen 1 week) en daar loopt nu niks meer :D Vanmiddag die bak dus op het zoldertje zetten voor volgend jaar zodat het hooi van de paarden naar binnen kan zo gauw de boer dat wilt gaan doen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:59

Ik geef een paar keer per jaar exzolt dat werkt echt perfect. Maar Liesjuh het klinkt als een hele uitdaging. Ik heb er ook 3 van de 39 die in de boom willen slapen, heb ze laatst met heel slecht weer gewoon uit de boom getrokken en in het hok gezet op de hoogste stok en nu slapen ze niet meer in de boom :D

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-24 09:23

Hihi als ze hier in een boom zouden trek ik ze er ook gewoon uit O:) Gisteren ging het verrassend makkelijk. Samen met mijn vriend konden we ze toch eigenlijk heel makkelijk wel naar binnen drijven. Exzolt wil ik liever niet geven omdat ik de haantjes ook slacht en ik niet zulk spul in mijn voedsel wil hebben. exzolt is bij mij dus echt in uiterste nood dat ik het gebruik.

Helaas gisteren niet geslaagd om diatomeen aarde te kopen dus ik moet denk ik vandaag nog eventjes wat verder rijden dan de planning was om eraan te komen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 20:53

Hallo! Ik mag me ook melden! Sinds drie weken trotse eigenaresse van Suus en Truus. Ze komen uit de lokale legindustrie. En ze zijn al aardig opgeknapt. Kale plekken verdwijnen en hangende bleke kammen staab inmiddels rood rechtop.
Gezien hun vorige leven zijn ze zielsgelukkig in hun 2.5 x 3.5 pallethok waarin ik rechtop kan staan. Er staat een leghokje in, ik heb nisjes gebouwd en legstokken opgehangen, die laatste gebruiken ze nog niet.
Ze krijgen 200 gram kippemeel, (korrel bestaat hier niet) dat leng ik aan met een beetje water dat het korrelig word. En dat is iedere ochtend met 15 minuten op. Is dat normaal? :+ Gemengd met grit trouwens. Granen strooi ik rond zodat ze ook wat te soen hebben. In de middag groenvoer/kruiden die ik pluk.
Ze drinken een liter water per dag, dit lijkt mij ook wat veel?

Ze blijven trouwens om eten piepelen, ook al geef ik écht veel. Is dat normaal?

Ik hoop wat tips te krijgen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:01

Oud advies van engelse overheid folder WOII was 2x gewicht van de eieren aan voer als rantsoen. Dus weeg de eieren of zoek op wat de rasstandaard zegt over hoeveel de eieren moeten wegen. Al is dat een 1e legjaar meting, vanaf 2e legjaar zijn ze uitgegroeid en worden de eieren vaak wat zwaarder maar leggen ze er wat minder.
Voel je kippen voor gewicht, borstbeen (dus richel tussen de kipfilets) hoor je niet te voelen.
Kan zijn dat ze te weinig krijgen, kan zijn dat ze meer eiwit nodig hebben, veren maken vraagt eiwit, kan zijn dat ze stomweg fors meer verbruiken door en veren maken, temperatuur regulatie door incompleet verenpak en meer actief zijn.
Waren ze gewend aan onbeperkt voer misschien?
Ook is kip omnivoor, voer je iets bij van meelwormen, insecten oid? Zeker ook wegens aanmaken nieuw verenpak.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:17

Je hoeft het meel niet per de nat te maken toch? Je kunt het ook gewoon als meel voeren? Wij hebben onbeperkt legkorrel ter beschikking en daarnaast geven we af en toe voor de lekker en de scharrel graan, groente/fruit of vlokreeftjes (ook om tam te maken). Maar als de kuikens erbij gaan krijgen ze gewoon allemaal kuikenmeel.

Edit: owja en ze hebben altijd grit en kiezel ter beschikking.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-24 21:23

Gezien de legindustrie waar ze uit komen vermoed ik onbeperkt voer. Ivm aantrekkingskracht op ratten doe ik dat liever niet. Ik geef liever het meel en de granen 's ochtends en dan later het voor ratten minder aantrekkelijke groenvoer.
Daarom maak ik het meel ook vochtig, dan word het niet zo'n puinhoop.

Ik voel een borstbeen, maar niet scherp uitstekend. Aan weerzijden zitten er fileetjes. Insecten kijk ik even naar, ik zet morgen de schop wel in de grond? Eten kippen pissenbedden? Die heb ik namelijk zat. :+