Show je aquarium III!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Re: Show je aquarium III!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 23:52

Afbeelding
De nieuwe inrichting

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 00:56

Mooi MarliesR! Ben benieuwd of het zwarte grind zo mooi hoog blijft zitten.
Vreselijk werkje als het wegzakt :Y)

Leuk Snorkel1986!

Vind het echt leuk om deze hobby met jullie te delen en mee te lezen. Heeft het aqua vuurtje in mij weer een beetje aangewakkerd :)

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 01:06

Mooi die bak hierboven! Hier de 30 liter toch maar verplaatst naar de kast. De yellow back stripe garnalen blijven er in, kan dan gewoon gaan rescapen en alles wat eruit gaat eerst even apart in water bewaren.. Kost me denk ik minder tijd dan alle gele garnaaltjes eruit proberen te vissen... :+

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 08:23

snorkel1986, had nog even je oude foto’s erbij opgezocht. Het is wel mooier vind ik dat het nu wat meer de hoogte in gaat ook!

huricane, dat is weer iets heel anders met al die ornamenten! Mijn man had het er al over dat hij wel iets wilde met allemaal ruïnes ofzo haha.

fleurtjeuh, die blauwe florida kreeften zien er ook mooi uit! Wij hadden ook al een paar hele mooie Cherax kreeften gezien. Eerst maar eens dit aquarium goed opstarten en kijken of het leuk blijft. Maar het is wel verslavend haha. Al zitten denken om er een tweede bak bij te doen met een Cherax er in.

Hele donkere

Paars/roodig

Roze/blauw

simpie94, Haha ik hoop ook dat het een beetje wil blijven liggen zo! Het scheelt denk ik wel dat het gewoon een hoge bult grind is, maar vooral lavastenen met grind er overheen. En aan de zijkanten dus “leisteentrapjes” gemaakt. Vond ik een mooi detail, maar hoop ook dat het helpt de heuvel te behouden. Hier heeft dit topic overigens ook aangewakkerd van al een paar jaar twijfelen naar daadwerkelijk eentje neerzetten haha!

J0anieke, haha had al heel wat posts op Facebook en Aquaforum voorbij zien komen met mensen die “alle garnalen” uit hun bak hadden gehaald om ze later toch vrolijk weer voorbij te zien komen

--

Wel jammer dat het verstandiger is om het licht op 8 te zetten. Zou hem liever gelijk 's ochtends gelijk aanzetten en met op bed gaan weer uit :+ . Maar goed, ook geen zin in een explosie van alg, dus houdt me maar even braaf aan de twee uur. Denk dat ik er later nog wel zo'n module aan toe ga voegen voor zonsopkomst/ondergang. Maar twijfel nog een beetje wat ik doe. Je hebt zo'n simpele standaard module van SuperFish. Maar je hebt ook van die programeerbare kastjes waar je eventueel (later) ook meerdere lampen aan kan hangen.

Het aquarium is overigens inmiddels niet meer te koud maar juist te warm. Verwarmingselement doet het dus wel, maar heel stabiel lijkt hij ook niet te zijn. Denk dat ik het voor nu even zo laat en misschien (nadat ik weer geld heb gehad :+ ) toch die andere heater bestel. Kan ik de huidige mooi gebruiken om het water voor de waterwissels te verwarmen in de emmer.

Melyoramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 09:41

MarliesR schreef:
Het aquarium is overigens inmiddels niet meer te koud maar juist te warm. Verwarmingselement doet het dus wel, maar heel stabiel lijkt hij ook niet te zijn. Denk dat ik het voor nu even zo laat en misschien (nadat ik weer geld heb gehad :+ ) toch die andere heater bestel. Kan ik de huidige mooi gebruiken om het water voor de waterwissels te verwarmen in de emmer.

Kan zijn dat het gewoon prima werkt! Maar eerst was het water koud, en toen ging de verwarming stoken, laat zo maar zeggen, tot de gewenste temperatuur was bereikt. En dan slaat ie af, maar dan is de verwarming natuurlijk nog hartstikke warm, dus het water warmt nog even verder op. Dat zou zich moeten stabiliseren na een dagje :)

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 10:39

Ik kom me hier ook eindelijk officieel melden na maanden onder de meeleessteen te hebben gezeten! Mijn vriend en ik hebben een flinke bak met een stelletje gouramis, een aantal cherry barbelen, kardinaal tetras, bijlzalmpjes, 2 plakvisjes en een klein groepje CPO kreeftjes. Mijn vriend had al ervaring met aquaria maar voor mij is het helemaal nieuw.

De CPO kreeftjes zijn vooral mijn dingetje geworden en er zijn nu twee met eitjes. Eentje is al wat verder in het proces en zal over een paar daagjes babykreeftjes hebben (zit in een kweekbakje, om de kleintjes te beschermen voor de andere kreeften maar vooral voor de gouramis :') ) en de tweede heeft net een paar dagen geleden eitjes onder haar staartje gekregen.

We zijn net begonnen met het indraaien van een tweede aquarium om daar CPO Centraal van te maken. Hier gaan dus de nieuwe babykreeften in met wat kardinaal tetra’s en gaat moeders#2 in het kweekbakje.

Ik vind het helemaal leuk, er gaat een wereld voor me open! Het allerleukste vind ik hoe de beestjes allemaal een duidelijk eigen karakter hebben. Als je ze goed observeert, vooral de kreeftjes, hebben ze echt hun eigen plekjes, eigen gewoonten en specifiek gedrag. Als je ze goed observeert kun je ze echt leren kennen en spot je ook heel snel afwijkend gedrag. Super leuk!

Afbeelding

Edit: foto :)

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:07

Bokkers, help :(

Gisterenavond om kwart voor 9 heeft mijn man naar de pomp gekeken (Dennerle 55 liter bak) en was er niks aan de hand. Vanmorgen om +/- 10u toen ik vloeibare CO2 wilde toevoegen kwam ik erachter dat mijn hele dressoir nat was en dat het water niveau +/- 0,5 cm is gezakt.

PANIEK! Droog gemaakt zodat ik kan zien waar het vandaan komt. Niets kunnen ontdekken. Hij staat nu alweer een uur zonder te lekken. Hebben jullie hier ervaring mee? Is ie toch niet lek? Of wat moet ik hiermee...

Ik ga over een uurtje een tijdelijke plastic bak halen zodat ik de vissen en planten veilig houden kan.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:50

Goedemorgen allemaal, wat een mooie aquariums komen er voorbij. :-)
De cpo kreeftjes zijn heel leuk! <3 Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ga me er eens in verdiepen.

Wat voor filter heb je, LieveLoes?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:06

Gewoon het hoekfiltwr dat bij de bak zat! Dus die kan niet extern lekken haha

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:26

@marliesr, hier in de dierenwinkel hebben ze ook van die ornamentjes in sommige bakken, ik zag de visjes erin zitten. Heb er toen maar wat meegenomen.
Kijken of ze er iets mee doen, anders gaan ze eruit :o

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:31

LieveLoes schreef:
Gewoon het hoekfiltwr dat bij de bak zat! Dus die kan niet extern lekken haha

Nergens een barstje of een andere beschadiging in het glas kunnen vinden? Of misschien een kitnaad die wat lekt?

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:39

Supergave aquaria weer die voorbij komen.

@lieveloes ik zou rond het aquarium wat keukenpapiertjes neerleggen dan kan je goed in de gaten houden of het nog ergens lekt.
Kan het zijn dat je man met het naar de pomp kijken de uitstroom toevallig heeft veranderd en dat het op die manier te hoog heeft staan sproeien en daardoor is gaan lekken?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:41

Het glas lijkt helemaal oké. Mijn man heeft alleen met de stekker gerommeld, dus de uitloop kan het ook niet zijn. Kan het zijn dat ie “te vol” heeft gezeten waardoor er teveel druk op de randen is gekomen? Lijkt me niet toch?

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:52

Ik twijfelde nog of het misschien iets met die plastiek stukjes te maken heeft die het glas vasthouden zeg maar. Maar daar is het water ruim onder gezakt, dus dat kan ook niet lijkt me

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:04

Dennerle bakken hoor je tot de rand toe te kunnen vullen, dus nee. Staat het aquarium direct op je dressoir of heb je er een onderlegger onder?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:11

Melyoramel schreef:
Kan zijn dat het gewoon prima werkt! Maar eerst was het water koud, en toen ging de verwarming stoken, laat zo maar zeggen, tot de gewenste temperatuur was bereikt. En dan slaat ie af, maar dan is de verwarming natuurlijk nog hartstikke warm, dus het water warmt nog even verder op. Dat zou zich moeten stabiliseren na een dagje :)

Ah ok! Zal het sowieso nog eventjes aankijken. Zolang er nog geen dieren in komen zal het ook wel niet gelijk heel dramatisch zijn. Heb hem iets terug gezet, want ook vandaag was het water te warm (en dat was voor de lamp aan ging). Zag met die Aqual heater dat stijging en daling minder groot zou moeten zijn en met garnalen is een meer constante temperatuur wel een plus.

Eapy, zo leuk ook die CPO kreeftjes! Wij zaten er in de winkel ook al even naar te kijken. Heb je ook een foto van je hele bak?

LieveLoes, oh wat vervelend zeg! De tip van keukenpapier er omheen liggen vind ik wel een goede.

Mijn bak is nu dag twee al behoorlijk helder weer gelukkig! Hoop dat de bestelde javamos aankomende week goed aankomt ondanks de temperaturen, als het goed is doen ze er wel een heat pack bij. Als die binnen zijn wil ik even een wat grotere waterwissel doen zodat de boom vrij komt om de mosjes op te plakken. En hoorde van iemand anders dat je boom toch wel blijvend moet verzwaren dus allicht dat ik daar dan ook gelijk stenen onder lijm. Dan kan ik de inrichting gelijk weer definitief maken.

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:39

Captain schreef:
Nou dat wordt geen aquarium in de muur.
Kosten voor alleen de ombouw, 2k zonder BTW. Inclusief aquarium en alles erop en eraan zit je dus al zo aan de 4k. Dat is echt te gek. Geen idee of ik dan uberhaupt een aquarium wil. Zo random in een kamer vind ik echt niet mooi. Jammer. :)

Ik kwam toevallig dit tegen op Facebook. Is dat misschien nog iets voor jullie dan? Natuurlijk wel betrekkelijk weinig water dus wat meer voor de kleinere soorten. Maar kwam het toevallig op Facebook tegen in 1 van de garnalengroepen.
Ook met RVS sierrand.
Afbeelding
https://wand-aquaria.nl/

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:45

J0anieke schreef:
Dennerle bakken hoor je tot de rand toe te kunnen vullen, dus nee. Staat het aquarium direct op je dressoir of heb je er een onderlegger onder?

Ik heb dat zwarte matje eronder, dus niet direct op het dressoir!
Ik ga hem sowieso opgeven in de hoop van garantie

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:26

LieveLoes schreef:
J0anieke schreef:

Ik heb dat zwarte matje eronder, dus niet direct op het dressoir!
Ik ga hem sowieso opgeven in de hoop van garantie

Dan hoort die niet zomaar te gaan lekken.. Vervelend zeg! Ik heb ook een kapotte 55 liter gehad, maar daar zat echt een flinke barst in. Een vriend van mij heeft dat aquarium gelijmd met een dekplaatje en gebruikt die nu voor het vermeerderen van planten. Ik durfde het niet meer aan en heb een nieuwe gekocht.. :')

Maar wel vervelend dat je niet weet wat het is..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:32

Even flink aan het schoonmaken geweest.

Nu nog een beetje stoffig, maar dat trekt wel weer bij!

Afbeelding

Ook even wat planten uit mijn 60 liter, naar de 250 liter.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:17

LieveLoes, kan het zijn dat er ergens een slang of kabel aan het overhevelen is gegaan?

Hier hebben we de tijden van de lampen een uur opgeschroefd, nu zo'n twee weken geleden. Het lijkt erop dat de planten toch weer beter groeien, ik zie weer meer jong blad. Nu alleen oppassen dat de alg niet de kans krijgt.
En we willen wat kardinalen erbij (zijn er nu nog maar zes). Gisteren wezen kijken, maar dat waren zulke kleintjes dat het gelijk hapklare brokken zijn voor de maanvissen. Dus nog niet geslaagd.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 20:32

Ik denk dat ik een paar gourami's bij de blauwe floridakreeft ga doen.
Iemand een idee hoeveel er ongeveer bij kunnen?
Hoeveel zouden jullie maximaal aanhouden in een aquarium van 105 liter als er geen kreeft in zou zitten?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:20

Afbeelding

En toen was hij weer mooi!!! <3

LieveLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:43

ChristaMoor schreef:
LieveLoes, kan het zijn dat er ergens een slang of kabel aan het overhevelen is gegaan?

Hier hebben we de tijden van de lampen een uur opgeschroefd, nu zo'n twee weken geleden. Het lijkt erop dat de planten toch weer beter groeien, ik zie weer meer jong blad. Nu alleen oppassen dat de alg niet de kans krijgt.
En we willen wat kardinalen erbij (zijn er nu nog maar zes). Gisteren wezen kijken, maar dat waren zulke kleintjes dat het gelijk hapklare brokken zijn voor de maanvissen. Dus nog niet geslaagd.

Een slang is niet mogelijk, die zit er niet in. Hoe zou een kabel dat moeten doen? Dat is eventueel namelijk wel mogelijk (kabel van verwarming en het filter). Maar heb dat nog nooit eerder meegemaakt. De uitloop van het filter staat schuin naar beneden.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 22:44

Luchtpompje? Perongelijk uit gezet?
Dan kan hij ook leeg lopen als er geen stop tussen zit