Knaagkanaries 2020: Goede Eitjes, Slechte Eitjes!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 07:52

Cayenne schreef:
Ik vraag me trouwens af of het van invloed kan zijn dat Hera antibiotica heeft gehad tijdens de legperiode?
Zou dat van invloed kunnen zijn op de ontwikkeling van het embryo?

Dat zou zomaar kunnen, maar soms heb je ook gewoon dikke pech. Waarom worden er soms 7 pups kerngezond gebeuren en heeft er 1 bijvoorbeeld een gespleten gehemelte? Soms is de natuur gewoon zo. Onvoorspelbaar.

Dikke knuffel voor jou.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:15

-O- Ach nee toch..
Sterkte Cayenne.. ook al had je er al rekening mee gehouden dit blijft verdrietig! :(:)

Merk je het verder nog aan de ouders? Rouwen ze echt of kun je het jong meteen weghalen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Knaagkanaries 2020: Goede Eitjes, Slechte Eitjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 09:16

Ja, er valt er soms weleens eentje uit en ik heb het idd wel vaker mee gemaakt. Maar de afgelopen 3 jaar geen uitvallers meer gehad dus nu is het wel weer even slikken :o
En ik ben dus idd benieuwd of antibiotica daar een rol bij kan spelen.

De andere 2 doen het redelijk goed. Ik vind de oudste voor mijn gevoel net iets te rustig en ze tonen ook ietsje uitgedroogd, dus ik hou het goed in de gaten. De ouders hebben vanochtend ook een badje (jacuzzi :+ ) in de voliere gehad om de vochtigheid op peil te houden.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:24

Ach wat sneu. :(:)
Je hebt toch altijd een doel voor ogen met zo'n nestje en hoe klein ze dan ook zijn, het blijft zo verdrietig om er eentje te verliezen.

Merk je dan ook dat de ouders van slag zijn?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 09:24

Nog een foto van een slapende baby vanochtend. Ik heb ze voor de zekerheid even gewogen zodat ik dat de aankomende dagen in de gaten kan houden.

Het was echt in dromenland <3 Op de uiteindes van de vleugels kun je al wat kleur door zien komen :D
(Het lichtgrijze stukje).
Afbeelding

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:26

Ach toch, sterkte Cayenne!
Wat leuk zo in dromenland op je hand <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 09:48

Cayenne schreef:
Ja, er valt er soms weleens eentje uit en ik heb het idd wel vaker mee gemaakt. Maar de afgelopen 3 jaar geen uitvallers meer gehad dus nu is het wel weer even slikken :o
En ik ben dus idd benieuwd of antibiotica daar een rol bij kan spelen.

Heel verdrietig Cayenne, sterkte.

Als het goed is wordt er wel onderzoek gedaan naar of medicijnen invloed hebben op embryonale ontwikkeling. Als een antibioticum daadwerkelijk (ook) geregistreerd is voor gebruik bij vogels zou daar dus iets over bekend moeten zijn (of niet, en dan staat er in de bijsluiter dat een geneesmiddel beter niet gebruikt kan worden).
Van streptomycine is bv bekend dat het bij mensen invloed heeft op de ontwikkeling van het gebit van het ongeboren kind.
Je zou je DA even kunnen vragen wat hij weet over de effecten van dit gebruikte antibioticum. Is daar niets over bekend, dan zou hij iig melding kunnen maken bij de producent.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 09:56

Dank je wel Ibbel! Ik hoopte al dat je zou reageren :D
Er zijn geen specifieke antibiotica voor vogels helaas (sowieso zijn er amper geneesmiddelen speciaal voor vogels :x Het meeste is vooral voor honden en katten en daar krijgen vogels dan een microdosis van). Blijkbaar zijn vogels niet interessant genoeg om medicatie voor te maken of het is wellicht te moeilijk?
Ze heeft Synulox gehad en een klein beetje Metacam.

Ik ga het even navragen bij de vogelarts!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:03

Maar geldt dat voor alle vogels? Ik kan me voorstellen dat siervogels absoluut geen interessante markt vormen voor een farmaceut, maar dat er over productievogels zoals kippen wel meer kennis is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 10:06

Dat weet ik eigenlijk niet :o? Volgens mij krijgen zij over het algemeen ook medicatie voor honden/katten voorgeschreven.
Synulox is volgens mee ook een algemeen antibioticum en Metacam een algemene pijnstiller?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:07

Synulox is Amoxicilline en clavulaanzuur. Dat slik ik bij blaasontsteking :+ dus is ook humaan :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:16

bijsluiter schreef:
Gebruik tijdens dracht, lactatie of leg
De veiligheid van het product is niet bewezen tijdens dracht en lactatie in het doeldier. Uit
laboratoriumonderzoeken bij ratten zijn geen aanwijzingen gekomen die wijzen op teratogene of
foetotoxische effecten. Het product uitsluitend gebruiken overeenkomstig de baten/risico beoordeling
van de verantwoordelijke dierenarts.

Interessant dat de bijsluiter 'leg' specifiek benoemt ondanks dat het middel niet geregistreerd is voor vogels.
Maar lab-testen in ratten hebben dus niets geks aangetoond, en verder is er niets bekend. Maar het middel wordt vermoedelijk best wel regelmatig gebruikt bij drachtige dieren. Het is een al lang op de markt zijnd middel (amoxi/clavulaanzuur)

Je zou idd denken dat er wel geneesmiddelen voor kippen/kalkoenen/eenden etc geregistreerd zijn. Dat is een enorme markt tenslotte.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:19

Vogels is lastig omdat het niet één diersoort is, zoals hond/kat/cavia/konijn en dus is er bijna geen onderzoek naar te doen, want iedere diersoort heeft weer eigen gevoeligheden en zeker dingen als effecten bij dracht/eivorming is heel diersoortspecifiek. Je kan daar eventueel een educated guess over doen bijj vergelijkbare diersoorten (ezels en zebra's worden vaak met paarden meegenomen om die reden. Als er voor paarden niets is, wordt er bij runderen gekeken, maar dat wordt al flink moeizamer), maar daar houdt het wel bij op.

Om een simpel voorbeeld te geven hoe scheef dat kan lopen: runderen kan je via de huid (pour-on) ontwormen met moxidectine, dat werkt goed tegen wormen, ook injecteren met moxidectine werkt en geeft geen problemen. Bij paarden werkt op de huid nauwelijks, zelfs niet met dubbele dosering. En injecteren werkt minder goed dan via de mond en kan dodelijk zijn (shock). Oraal werkt het voor beide dieren vergelijkbaar.

En dit soort onderzoeken zijn heel duur. Dus is het zelden interessant om uit te voeren bij niet-productiedieren. Productiedieren zijn grote afneemgroepen (gewoon, omdat het veel dieren zijn) en er wordt vanuit de sector best veel in geïnvesteerd om resistentie voor te blijven.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 23-04-20 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:20

-Namiro- schreef:
-O- Ach nee toch..
Sterkte Cayenne.. ook al had je er al rekening mee gehouden dit blijft verdrietig! :(:)

Merk je het verder nog aan de ouders? Rouwen ze echt of kun je het jong meteen weghalen?

Cayenne, denk dat je mijn post net gemist hebt.. ben wel benieuwd hoe dat gaat nu valkjes..

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:21

En misschien is dit gewoon letterlijk een pechvogel en heeft het niks met de medicatie van doen. Mensen zijn ook een kei in het zoeken van verbanden die er eigenlijk niet zijn. Hoop dat de andere 2 het wel gewoon goed blijven doen :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:23

Mizora schreef:
Vogels is lastig omdat het niet één diersoort is, zoals hond/kat/cavia/konijn en dus is er bijna geen onderzoek naar te doen, want iedere diersoort heeft weer eigen gevoeligheden en zeker dingen als effecten bij dracht/eivorming is heel diersoortspecifiek.

Klopt, maar voor katten en honden geregistreerde medicatie gebruiken is toch een paar stappen verder weg dan voor kippen geregistreerde medicatie gebruiken als je valkparkieten behandelt.
Ik zou het dus vrij logisch vinden om een antibioticum dat voor kippen geregistreerd is te gebruiken ipv van ééntje voor katten.

Nu neem ik wel aan dat amoxi/clav óók voor kippen op de markt is...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 10:23

Dank jullie wel voor de uitleg! Ze schrijven Synulox idd meestal wel voor bij vogels. Ik heb ook weleens Baytrill gehad maar dat is uit de handel geloof ik en had ook een andere werkzame stof.

Er zijn dan wel weer goede ontwormingsmiddelen voor vogels, maar de geneeskunde mag wel een inhaalslag maken op het gebied van antibiotica en pijnstilling etc.
Eigenlijk vind ik het best interessant dat er idd zo weinig geneesmiddelen geregistreerd staan voor vogels.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 10:25

Er is ook weinig geregistreerd voor neushoorns en olifanten :P
Alle dierentuindieren worden ook met middelen voor huisdieren of mensen behandelt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 10:44

Daar heb je ook een punt! _O-
Voor knaagdieren als konijnen, cavia's en hamsters etc zal er ook wel weinig zijn.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:35

Ik heb voor de cavias vaak ook dingen (pijnstilling) voor honden of katten.
Die mogen zelfs in de juiste verhoudingen paracetamol voor mensen hebben.
Tis idd soms echt zoeken.

Was mama vogel nog aan het leggen toen ze al AB kreeg? Anders zou het nog iets logisch kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 11:40

:(:) sterkte

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 12:04

Ja, ze heeft alle 3 eitjes gelegd terwijl ze antibiotica kreeg.
Het oudste eitje was iets groter als normaal met een puntige vorm (puntmuts-eitje :+ ). De tweede was normaal van vorm en de derde was dus erg klein.
Het aparte is dat het oudste jong ook iets te rustig is naar mijn zin. De tweede baby (uit het enige "normale" eitje) reageert wel normaal. De derde uit het kleine eitje is dus overleden.
Kan puur toeval zijn hoor. Maar ik vind het wel opvallend.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 12:19

Ohh toch, balen zeg.
Vingers gekruist voor de andere 2

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:21

Jeetje, dat is verdrietig nieuws. De jongste kleine overleden... Doen de andere 2 het wel goed?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 15:34

Is het kleintje echt al overleden? Ik begreep dat hij zwak was en niet wilde eten?