nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: nog meer bijenhouders/imkers op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 17:32

Ik heb ze vandaag voor het eerst gecontroleerd! En koningin gespot :D Verder hebben ze nog veel open raat, ze zijn duidelijk nog niet zo groot. Ik zag wel stuifmeel, honing en verzegelde honing en veel gesloten broed. Ik vind de larven altijd lastig te zien als ze niet al heel groot zijn.

Ze hebben een raam vastgebouwd aan de dekplaat. Is het handig om die raat van de dekplaat af te halen? De plaat is glas dus ik wil ook niet te hard krabben. Het kan denk ik geen kwaad? Behalve dat het onpraktisch is om elke keer dat raam los te maken haha.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:12

Afbeelding
Ik vond het best spannend :D maar het ging goed.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:23

Goed bezig!! Wij schaven was van de deksel er altijd af. Ook van de glazen plaat. Volgende keer zit het anders nog weer meer aan elkaar geplakt en zetten ze er ook broed in af wat je kapot trekt met openen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:36

Dat is wel een goed punt! Ze waren al behoorlijk druk met een stukje, dus misschien dat ze daar al larven in hadden. Gebruik je dan iets van een plamuurmes oid?
Ik zal het de volgende keer dan eraf halen als ik ze weer ga controleren. Het zat al behoorlijk vast dit keer.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:58

Daarvoor gebruik je een kast beitel. Wij hebben dit model. Erg makkelijk om met de ene kant ramen te lichten en met de platte kant kun je aan elkaar gekleefde broed en honing bakken los wrikken en ook overtollige was weg schrapen.Afbeelding

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 21:10

Wat gaaf century! Ziet er al heel Profi uit hoor 8-)
Wij schrapen idd ook de was weg, we hebben een hele rits kastbeitels, de een is wat geschikter voor schrapen dan de ander.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:30

Oh die heb ik ook (na ja, net een andere variant), gebruik ik ook zeker - met name voor wrikken -, maar je kan er ook mee schrapen natuurlijk. Al denk ik dat de mijne misschien net wat minder geschikt is daarvoor, maar ik zal het eens proberen en anders koop ik een andere variant erbij :)

Haha, dank je Laurora!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 21:33

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 21:42

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:07

Die hebben wij ook Century, en dan nog een grote voor het grote schraapwerk. Wij verwijderen de raat op de latten en op de afdekplaat ook altijd, je hebt ook meer kans dat je anders bijen plet met het terug plaatsen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:09

Begin hier al steeds meer te zoemen. <3

Pad tussen kruidenbak en lage bak is verboden toegang. :+

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:04

Ziet er goed uit Century! :)

Century schreef:
Verder hebben ze nog veel open raat, ze zijn duidelijk nog niet zo groot. Ik zag wel stuifmeel, honing en verzegelde honing en veel gesloten broed. Ik vind de larven altijd lastig te zien als ze niet al heel groot zijn.

Als je de larven niet zo goed kan zien, zullen eitjes helemaal lastig zijn om te zien? Dus wellicht is het niet veel open raat, maar zit dat al vol met eitjes? Dat zal je volgende controle duidelijk worden :)

Ik schraap ook zo veel mogelijk raat weg wat niet in de raampjes zit. Ik heb precies die rode kastbeitel die Laurora ook heeft gelinkt.

Wel had ik er regelmatig last van dat als ik met het platte stuk 'stak', ik in het hout van de kast of het raampje zat. De oplossing: het 'bochtje' gebruiken. De scherpe kant vd bochtje zet ik op de bovenlat vh raampje, en dan trek ik hem naar me toe en schraap zo de ongewenste raat weg.

En net wat Nickeltje zegt, als je het niet weghaalt stoppen ze er honing of broed in, dat word een smeerboel als je het kapottrekt of na vulling probeert weg te halen. Op tijd verwijderen is dus het handigst :)

Ik moet nog steeds de honingkamers legen, hebben jullie al geoogst en geslingert? Of ging het dit jaar weer niet goed met de voorjaarshoning?
Laatst bijgewerkt door Indy_Mouse_9 op 07-06-22 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:06

Wij hebben nog niet geslingerd. In de volken die bij mijn vader staan zit wel honing (fruitbloesem) en straks bloeien daar de lindes. Maar dat was nog niet verzegeld vorige week.
Thuis hebben ze niet veel, niet genoeg vinden wij om de slinger vies te maken zeg maar...

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 14:15

Het zag er hier vrij goed uit, en ik heb tot op heden zo weinig honing kunnen oogsten dat alles al wat lijkt, haha. Vorige keer kon ik voor het slingeren terecht bij een bekende, en zij heeft na afloop alles schoongemaakt O:) dat maakt wel dat het nu meer gedoe lijkt.

Het staat hier vol met lindes (woonwijk met erg veel leilindes) dus ik ben erg benieuwd hoe het dit jaar gaat. Mijn eerste honing ooit was lindehoning en die was heerlijk :9

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:17

Bij ons hebben ze nu een halve hk verzegeld, hopelijk schiet het straks op met de lindes. De eerste bloempjes gaan hier open, de bijen hebben ze gelijk gevonden :D

Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:54

Ik ga opletten, wij hebben hier een hele grote linde bij de buren staan. En verderop in de straat nog meer.
Ik heb een klein beetje verzegelde honing, maar die zit in de broedkamer, dus niets voor mij nog. Ze moeten echt meer gaan doen voor ik een honingkamer erop kan zetten en laten vullen...

@Indy_Mouse: dat kan natuurlijk ook, eitjes vind ik al helemaal lastig te zien! Ik ga ze vrijdag bij goed weer weer controleren, dan zal ik nog eens goed kijken.

Akires1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:02

Wij hebben vorige week geslingerd.
We hebben nu zo’n 40 potjes gevuld, waarvan ook (als uitprobeersel) 4 potjes met walnoten erin uit onze eigen boom.
Toen we verder wilden vullen, bleek de honing al flink te kristalliseren. Er lag echt een heel ‘deksel’ op de honing. Daarom wordt de rest nu geroerd, zodat het crème-honing wordt. Dat lijkt tot nu toe heel goed te gaan, het wordt al heel zacht.
De vorige keer dat we crème-honing hebben gemaakt bleef het wat korrelig, maar dat lijkt nu beter te gaan. Het wordt nu veel romiger.
Dus ik ben benieuwd :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 15:32

Ik heb de slingerruimte van de vereniging gereserveerd voor aanstaande zaterdag, ik ben benieuwd. Ik moet de ramen nog even zorgvuldig doorgaan, maar zo snel gezien heb ik 20+ HK ramen die slingerbaar zijn.

Mijn bijenpresentatie voor de kleuters verliep trouwens goed vorige week! De eerste klas was even lastig, de presentatie wilde het niet goed doen en de juf had wat te veel goedbedoelde toevoegingen :') Maar de andere twee klassen ging prima!
Bijkomstigheid die ik niet had bedacht: zo'n 70% van de 4-5-6-jarigen in het dorp weet nu wie ik ben (en denkt dat ik dat ook van hen weet, we hebben elkaar toch gezien?)
De bijendans was inderdaad een succes, haha! En ik ben sinds vorige week al door meerdere ouders aangesproken dat hun kind het er thuis over had gehad :o dus ik ben tevreden met hoe het is gegaan.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 16:01

Wat goed Indy Mouse! Leuk zo veel interesse!

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:22

Wat leuk van je presentatie! En het is dus zeker blijven hangen bij de kinderen.
@Akires, dat is flink wat! Hoeveel ramen had je?

Ik heb de bijen vandaag weer gecontroleerd. Koningin gezien, ze is heel herkenbaar, veel meer oranje dan de rest en echt een stukje groter. Ze rende flink hard over de raat haha. Ze is ook goed bezig, want ik had het idee dat het gesloten broed wel verdubbeld was tov vorige week. Dus dat betekent denk ik dat ik inderdaad dacht dat veel raat leeg was maar dat er eitjes en larven in zaten! Ik heb nu zo'n drie ramen vol met met name gesloten broed, mooi in het midden van het nest. Zag de larven dit keer ook veel beter zitten!

Heb ook de raat weggeschraapt zoals jullie zeiden :j

Wat me opviel is dat in de ramen aan de rand nog wel veel leeg raat lijkt te zijn, maar dat is ook heel erg donker (ik heb het zo gekregen). Ik weet niet of ze daar nog in willen leggen of dat daar ook eitjes/larven in zitten. Verder hebben ze nog niet enorm veel honing en stuifmeel, maar het is zeker meer dan vorige week. Er was ook veel regen hier. Ze hebben nu ook 1.5 raam uitgebouwd van de 3 lege ramen die ze hadden gekregen.

Ik ben een beetje in dubio of ze al meer ruimte nodig hebben. Ze hebben dus nog 3 lege ramen, 1.5 uitgebouwd, en eentje daarvan bevat al wat honing zag ik. Hebben ze al een honingkamer nodig? Afgelopen week waren er weinig momenten om flink te halen, maar de linde bloeit nu en het is droog, dus ik denk dat het nu wel een stuk harder kan gaan. Een extra broedkamer zou in principe dit jaar niet nodig moeten zijn, en daar zijn ze denk ik ook te klein voor? Ik vind het nog lastig inschatten, is ervaring opdoen denk ik!

En als laatste zag ik een speeldop. Dat vond ik vreemd, want het zwermseizoen lijkt me toch wel voorbij. Ik heb hem nu laten zitten maar weet niet zo goed wat ik ermee moet. Ik denk dat hij er vorige week niet was, maar ik kan hem over het hoofd gezien hebben. In dat geval zou het een overblijfsel kunnen zijn van toen ik het raam kreeg en niets nieuws. Wat zouden jullie doen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:43

Wat goed dat je in je eentje zo'n uitgebreide controle hebt gedaan. Ik ben toch blij dat wij meestal met zijn tweetjes zijn.

Allereerst, het zwerm seizoen is zeker nog niet voorbij. Dus speeldopjes kunnen echt nog en als ze het gevoel van ruimte tekort gaan ervaren, dan komt er ook nog zwermlust.

Als ik je verslag goed interpreteer zitten er nu dus bijen op 6 ramen (uitgaande van 10 raams spaarkast), en heb je er totaal vier leeg waarvan 1,5 uitgebouwd en dan 3 met wel was er in maar nog geen uitbouw?
Als de koningin nu goed op gang is met leggen, dan heeft ze dan zo vol...
Ik zou ze dus met de linde bloesem in zicht meer ruimte gaan geven. En of je dat dan doet in de vorm van een extra broedkamer (die houden ze ook prima warm, kan Q meer leggen en slaan ze ook honing in op) of een honing kamer (dan gaat alle honing uit je broedkamer naar boven en krijgt Q beneden meer ruimte) is een persoonlijke smaak.
Wij geven doorgaans eerst meer woonruimte (broedkamer) en daarna een honing kamer maar als jij er nu voor koest om ze direct honing kamer te geven dan is dat ook een prima optie.
Linksom of rechtsom zou ik ze wel een extra etage gaan geven.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:49

Dank je voor je uitgebreide antwoord! Zou je dan ook het speeldopje wegbreken of is dat niet nodig?

Ze zitten nu op zeven ramen, drie ramen zijn nog leeg waarvan 1.5 uitgebouwd met was. En in die 1.5 zit hier en daar al wat honing. Die zeven ramen zijn grotendeels vol, al lijken er wel wat gaten te zijn die niet gevuld zijn (hele oude, donkere raat), maar daar kunnen ook stiekem wel eitjes in zitten die ik niet zie.
Koningin lijkt zeker goed op gang nu.

Ik ga ze dan de honingkamer geven en dan volgende week weer controleren, en dan kijken of en wat ze nog meer nodig hebben.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:05

Ah, bijen op 7 ramen zelfs al, dan zou ik ze echt een extra etage gaan geven.
En wat wij met hele donkere, oude ramen doen is naaar de zijkant toe verschuiven bij elke inspectie. Maar wel met het broednest in volgorde blijvend.
Als bijvoorbeeld helemaal rechts aan de zijkant een leeg raam is, of een raam helemaal vol met honing, dan kan die er eventjes uit terwijl je schuift. Alles daar naast kan dan 1 plek naar rechts, per raam kom je wel of niet het buitenste raam van je broed tegen. Die laat je op volgorde. In jouw kast kom je dan bijvoorbeeld van rechts naar links na het uithalen van het meest rechter raam: 1 raam met eten of gedeeltelijk eten, raam 2 ruimte of eten en heel misschien al beetje broed. Dan 6 of 7 ramen met broed.
Als e bovenstaand blok allemaal 1 plekje naar rechts opgeschoven hebt, hou je links 1 plek over maar je hebt ook het raam dat je er rechts uitgehaald hebt, over.
Die stop je links terug. Als het een raam is propvol eten dan stop je die op de buitenste plaats terug, maar als het deels eten is en deels nog ruimte, dan kan je ook overwegen om die naast het meest linkse raam met broed te plaatsen.

Volg je dit nog een beetje?
Waar het op neer komt is dat je per controle het broednest 1 raam naar rechts verhuist en dat gaat het volk zelf weer corrigeren. De buitenste ramen kun je nu een keer uitslingeren als er honing in zit en dan omsmelten en je geeft het volk nieuwe schone ramen. Of je zult merken dat als je ze een extra etage geeft dat die buitenste vieze ramen uiteindelijk niet gebruikt worden (vaak na de winter zijn ze mooi leeg) en dan kan je ze uit het volk halen en schone terug geven.

Het uitwisselen van vieze donkere ramen kost dus tijd en planning. Wij gebruiken ramen gemiddeld 3 jaar. Dan zijn ze echt wel donker en viezig.
Na de winter kun je vaak een mooie grote schoonmaak houden en veel ramen wisselen.
Als je nu al merkt dat ze een vies / oud raam niet meer willen gebruiken, geef ze dan nu al een nieuwe.

Wij halen speeldopjes niet speciaal weg. Soms als we het niet goed zien of het toch een echte dop is breken we hem open met de kast beitel maar vaak is het duidelijk en laten we ze zitten.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:38

Ik ga het nogmaals rustig doorlezen :j Dank je wel voor al je info in ieder geval!

Het echt vieze raam gebruiken ze voor honing en stuifmeel, geen broed lijkt het. Ik heb net de honingkamer erop gezet en toe nogmaals gekeken. Ik wilde hem eerst naar links verplaatsen, maar dan zouden ze twee nog-niet / half-uitgebouwde ramen hebben tussen die en de rest, dat leek me ook niet handig, zeker niet nu er een honingkamer is. Ik kijk eerst even hoe ze het uitbouwen en dan kan ik dat raam altijd nog opschuiven. Speeldop toch nog stuk gemaakt voor de zekerheid.
En nu ze maar even met rust laten :)

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 21:10

Oh Nickeltje, dat is slim! Ik probeer die ramen ook naar de buitenkant te krijgen, maar migreer naar twee kanten naar buiten waardoor het midden eigenlijk ongewijzigd blijft. Ik had er nooit aan gedacht het zo te doen :)

Century, goed bezig zeg! Noteer je ook uitgebreid op een kastkaart, of houd je dat beperkt?

Ik heb vanmiddag met cursist-vriendin een van mijn volkjes overgezet in haar nieuwe kast. Van de week had ik snel gekeken en geen broed gezien. Dat zagen we vandaag ook niet, maar wel de koningin :)
We hebben voor de zekerheid een raam broed uit een andere kast overgezet. Volgende week oid maar eens kijken hoe het verder gaat.

En die Q is net zo’n mooie rode als haar moeder <3 boven Rode Carmen die ik van Nickeltje kreeg, onder (helaas onscherp) Rode Number Two.
Afbeelding

En nog wat foto’s van m’n praatje :)

Afbeelding

Afbeeldingm

En morgen honing slingeren. Jeej!