secricible schreef:Sorry, ik zie juist heel veel mensen hier met HR honden die open staan voor een oplossing, maar gewoon de maatregel "alle HR honden maar muilkoven" onnuttig vinden en er wordt juist heel open meegedacht wat dan wel een acceptabele oplossing kan zijn.
Ik zie vooral heel veel ja, maars bij de schreeuwers zonder HR honden die roepen dat de HR honden maar gemuilkorft moeten, uitsterfbeleid, weetikwat. Maar zodra men dan roept alle grote honden te muilkorven schieten ze in de jamaarstand, want hun hond doet niks en hoeft niet te leiden onder de kwade.
Ik zou niet blij zijn met ern muilkorf, maar tijdelijk met een duidelijke einddatum zou ik het kunnen accepteren. Blijkbaar moet er na 10jaar niks doen en mensen die met een aangevallen hond komen uitlachen, nu ineens binnen zeer korte duur een paniekplan opgezet worden. En dat steekt me wel ja.
Uiteraard vinden al die mensen met hoogrisicohonden het onzin wanneer alle hoogrisicohonden gemuilkorfd moeten worden. Het ligt namelijk
altijd aan de 'onopgevoede honden van een ander die het voor het hele ras verpest', en
noooit aan hun eigen goedaardige lobbes die nooit een vlieg kwaad zal doen.
Dat is precies waarom zelfregulering géén optie is. Mensen denken vrijwel altijd dat het voor hun eigen hond niet nodig is ('want die kennen ze toch zo goed') en zeggen na afloop van een incident vrijwel altijd dat 'hij dit anders nooit doet'/'ze hun hond hier niet in herkennen'/'ze dit niet hadden zien aankomen'/'hun hond onschuldig is want de ander begon'.
Dat open meedenken naar een acceptabele oplossing waar je het over hebt, is in bijna alle gevallen zo meedenken dat ze voor hun eigen situatie zo min mogelijk hoeven te veranderen (hun eigen hond deugt tenslotte). Bijna oplossingen die bijvoorbeeld staffordbezitters aandragen zijn waarschijnlijk niet in de eerste plaats gericht op het uitsluiten van bijtincidenten maar op het zo min mogelijk treffen van de eigen achterban.
Wat ook altijd heel goed werkt is wijzen naar de ander: 'als onze ongemuilkorfde klapkaak nou gewoon geen onopgevoede keffertjes meer tegenkomt, dan kan hij ze ook niet meer verscheuren en is het probleem ook opgelost'. Heel goed idee, echt superconstructief meegedacht. Chapeau.
Gelukkig is dat wel prima praktisch uitvoerbaar door die klapkaak niet meer in de openbare ruimte tussen die onopgevoede keffertjes te laten komen.
Dan nog het verhaal van de labradorbezitter die altijd moord en brand schreeuwt over gevaarlijke vechthonden maar die zelf ook een probleemhond heeft. Daar helpt dus die gewichtsregel voor.
Gewoon alles wat groot/zwaar genoeg is om een gevaar te zijn zodanig houden dat dat gevaar niet optreedt, en alles wat daarbij/daarnaast door raskenmerken nog een extra risico oplevert aanvullend reguleren.