gezellig praten over jouw konijn!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:16

Zwerte schreef:
Gewone bakjes waren bij mij ook geen succes, die ik nu heb dus wel!

Wat een droppies en mooie ren! Maar ik blijf huiverig voor een open ren, de mijne zouden hier binnen een dag overheen springen...

De mijne ook.. En volgens mij betreft het twee ongecastreerde dieren. Ik zou ze ver van elkaar af huisvesten. Een binnen, een buiten

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:31

Afbeelding
Dit plekje heeft mijn konijn. Ik denk dat hij dat zelf heeft gedaan met wassen o.I.d hij zit ook onwijs slecht in zijn vacht. Ziet er echt niet uit. Plekje houd ik in de gaten, ziet er verder niet geïrriteerd uit en is ook gewoon droog

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:39

Eoweyn_x schreef:
Zwerte schreef:
Gewone bakjes waren bij mij ook geen succes, die ik nu heb dus wel!

Wat een droppies en mooie ren! Maar ik blijf huiverig voor een open ren, de mijne zouden hier binnen een dag overheen springen...

De mijne ook.. En volgens mij betreft het twee ongecastreerde dieren. Ik zou ze ver van elkaar af huisvesten. Een binnen, een buiten

Ze kunnen echt niet bij elkaar komen. De hoogte is hoog genoeg en komt over een tijdje (als we weer hout hebben) nog een dak boven op, sowiso voor de winter.

Het is geen ramp als ze er over gaan. ze staan op een balkon. Kunnen niet ver gaan.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 02:20

Maar ze kunnen elkaar dan wel dekken dus dat vind ik wel een ramp. Zoals ik zei, 5 van mijn nijnen zouden hier zo overheen zijn. Better safe than sorry :) ongecastreerde dieren halen de gekste dingen uit om bij elkaar te kunnen komen...

Of ze springen naar beneden.. Ja, ik vind het nogal wat hoor

_Tarzan

Re: gezellig praten over jouw konijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:27

Hier ook 2 flesjes ipv bakjes, altijd bakjes gehad maar om te voorkomen dat ze steeds grond in hun bakje hebben liggen nu flesjes! :)

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 09:04

Eoweyn_x schreef:
Maar ze kunnen elkaar dan wel dekken dus dat vind ik wel een ramp. Zoals ik zei, 5 van mijn nijnen zouden hier zo overheen zijn. Better safe than sorry :) ongecastreerde dieren halen de gekste dingen uit om bij elkaar te kunnen komen...

Of ze springen naar beneden.. Ja, ik vind het nogal wat hoor

1 van de 2 zit volledig tussen de tralies. Kan echt niet ben er van overtuigd.
Het balkon is ook voor 95% katproof. Moet nog 1 stuk van een meter afgezet worden dat ze er nuet door kunnen. Rest is veilig ;)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:41

Hoe zit ie dan?

Ik bedoel het goed he, straks zit je met een nest wat nergend heen kan..

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:08

1 van de 2 zit in een hok wat normaal binnen staat (zo een met tralies)en staat naast de ren (snachts/met regen/als we weg zijn) ligt er hier een houten plaat op.
ze kunnen snuffelen maar niet elkaar raken.

De andere zit in de ren met het hok wat in de ren staat.

Hij is ouder dan ik dacht (in de advertentie stond 13 weken. Maar bedacht me later dat de advertentie er al even op stond) hij is van 14 maart :) wat hem 17 weken maakt :)

Afspraak bij de DA wordt zo snel mogelijk gemaakt om hem te castreren :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:14

Ah, oke. Ik dacht de een los in de ren en de ander ernaast :P

:D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 14:30

Mooie foto's hierboven,
zal ook weer eens wat van hanz plaatsen wanneer zijn vriendin komt.
Zijn nog steeds bezig met een naam :=

Wat vervelend dat de nijnen ineens allemaal aan het vechten zijn zeg :\
Hoe gaat het nu verder?

Handig hok zo op het balkon,ik sla de foto even op....kan mss hier nog wel eens van pas komen :)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:04

Eoweyn_x schreef:
Genoeg opvangen die ze hebben hoor.. En ik denk dat dat aan die ram lag maar niet aan het feit dat het een opvangkonijn was. Zijn konijnen net zoals alle andere konijnen. Heb je al raad gevraagd op bunnybunch?

Ik heb het toen zo'n 8 maanden in de gaten gehouden en helaas toen nergens een franse hangoor gezien die nog niet op leeftijd was.

Ja, zeker lag het aan die ram op zich. Maar ik kreeg vooral op bunnybunch het gevoel dat het not done was om zelf een tweede konijn te kiezen i.p.v. die keuze aan je konijn te laten.
In eerste instantie heb ik dat dus wel gedaan, maar ook met die ram ging het dus op den duur fout. Ik bedoelde meer dat ook dat geen 100% garantie is.

Ik heb overleg gehad via de mail en foto's gestuurd. Zij geven aan dat ze echt wel hebben laten zien dat ze het kunnen vinden samen. Waarschijnlijk is de ram echt aan het puberen.
Ik heb ze op advies gescheiden en hij krijgt bach rescue pet druppels door zijn drinken. Hij was compleet in de stress en komt nu tot rust.
Mijn voedster is enorm aanhankelijk en ook tot rust gekomen.
Ik ga eerst de wondjes laten genezen en over 2 maanden opnieuw samen proberen.

Zij gaf aan dat het ook mogelijk was ze over wat weken steeds te wisselen van verblijf om weer aan elkaars geur te wennen. Straks te koppelen in neutrale ruimte en steeds uit elkaar te halen op een positief moment en dat uit te bouwen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:19

Oa konijnenparadijs en konijnenopvang Joy hebben vaker FH's dus dat snap ik even niet. En dat ze dat zeggen is juist om dit soort dingen te voorkomen. Ook ik vind dat not done. Je kunt een dier niet dwingen maar te moeten samenleven met hetgeen wat jij wil. Een konijn is ook een dier met gevoel en zij kunnen ook besluiten dat iets niet is wat zij willen.
Ook is één konijn proberen bij een opvang een beetje weinig. Vaak is dat proberen met meerdere konijnen. Dat kan weleens fout gaan ja, en om dan alle opvangkonijnen maar af te schrijven? Je had pech, oke, dat kan. Maar dat heb je nu toch ook? Wat is er anders aan een konijn bij een fokker vandaan of een konijn uit de opvang?

Steeds uit elkaar halen zou ik niet doen. Koppelen in neutrale ruimte, daar even laten, huidige verblijf goed schoonmaken en ze vervolgens daarin laten. Als je ze steeds uit elkaar haalt moeten ze steeds weer rangorde bepalen etc. Ik ben wel benieuwd welke opvang je gesproken hebt?

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:22

Hoi Allemaal!

Ik meld me ook. Heb twee konijnen, maar heb net een nieuwe computer dus nu geen foto's, zal later plaatsen.
Wij hebben een stuk van ik denk 10 x 20 afgezet in onze nieuwe tuin (Zijn net verhuist) Daar hebben we zo'n 30 cm aarde weggehaald, gaas er neer gelegd, al het aarde weer op gelegd. Toen gras laten groeien en dan de accessoires. Allemaal speeltjes, steentjes, struiken (Konijnvriendelijk) en een groot hok geplaatst. Ze rennen, spelen, springen, graven en maken geen gebruik van het hok. Moet van mij want ben bang dat ze worden gepakt. Ze zitten in hun eigen gemaakte gangenstelsel, zo lief!
Heel blij dat ik ze dit kan gunnen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:55

Meteen bij elkaar laten zitten is meestal de beste methode, daar ben ik het wel mee eens. Maar zoals met alles: de uitzondering bevestigt de regel.
Ik heb zelf ook wel eens geleidelijk gekoppeld, omdat er eentje bij was die zo extreem bang werd, dat er gewoon niks meer gebeurde. Dat was dus mijn halfwildje. Zat trillend in een hoekje en kwam daar niet meer uit. Ik heb haar toen toch weer apart gezet en dus bezig gegaan met meerdere momenten per dag samen zetten (neutraal terrein uiteraard) en verder wel oog en neuscontact via de tralies. Met deze momenten was ze ook bang, maar bleef wel alerter en dan zochten ze meer contact met elkaar dan toen ze langer bij elkaar zaten. Uiteindelijk dit stel dus naar de opvang gebracht omdat het niet opschoot. Daar hebben ze meer dan een week samen in een ren gezeten en de hele week geen enkele toenadering naar elkaar gezocht. Nou was dit dus ook blijkbaar geen goede match, ondanks dat de eerste kennismaking daar wel op leek. Want mevrouw had in 1 sec een klik met haar huidige man, ze kroop direct tegen hem aan.

Wat ik dus wil aangeven, is dat er gewoon geen perfecte manier bestaat. In de basis is samen zetten en samen laten het beste, maar genoeg redenen om hier vanaf te wijken. Als een bestaand en hecht koppel ineens ruzie krijgt, kan ik me goed voorstellen dat je na een herstelperiode toch voor deze methode kiest.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:59

Leuk loveyourself!!!

Eoweyn, klopt konijnenparadijs had kruising FH's zitten maar dat is voor mij 4 uur enkele reis en helaas niet haalbaar qua afstand. Verder ben ik er toch nooit tegen gekomen.

Tja mijn pony's en schapen zijn ook dieren met gevoel en behoefte aan een soortgenoot, maar ook zij hebben nooit zelf hun maatje gekozen.
Bij de opvang hebben ze nooit aangegeven dat het verstandiger was meerdere konijnen te proberen.
Ik wilde graag gewoon een FH die nog niet te oud was. Had ik deze zien zitten bij een opvang was ik zeker daar heen gegaan. Was zelfs makkelijker geweest aangezien ze daar al gecastreerd zijn.

Verder hoor je mij echt helemaal nergens zeggen dat ik opvangkonijnen afschrijf! Ik geef alleen aan dat dat ook geen 100% garantie is, aangezien ik een beetje het gevoel krijg dat dit mijn eigen schuld is doordat ik niet voor een opvangkonijn ben gegaan.

Om eerlijk te zijn ben ik daar klaar mee. Op bunnybunch kreeg ik dat gevoel al en hier helaas weer. Ik sta absoluut open voor tips en hulp, maar ik wil niet steeds het gevoel hebben me te moeten verantwoorden.
Ik doe mijn best voor mijn konijnen. Ze krijgen de ruimte, een mooi hok en 24/7 toegang tot hun ren met o.a. graafmogelijkheden en goed voer.
Ook de nodige medische zorg. Ik denk dat er weinig mensen zijn die ruim 350,00 betalen voor een zeer ziek konijn te laten opereren, zonder enkele garantie dat ze het overleefd.
En nu ook een maatje wat in eerste instantie juist heel erg goed leek te gaan. Al met al hebben ze me ruim 600,00 gekost in de 10-11 maanden dat ik konijnen heb. Voor mij was het iedere euro waard, maar veel hebben me voor gek verklaard. Natuurlijk kan het altijd beter, maar naar mijn idee hebben mijn dieren het niet slecht bij me.

Maar goed ... nu ben ik het weer aan het doen .... mezelf verantwoorden ;)
Hier wil ik het dus ook graag bij houden. Wij verschillen van mening en dat is prima natuurlijk. Ik heb alleen geen zin meer mezelf te moeten verantwoorden. Ik wil graag gewoon gezellig meekletsen hier en leuke foto's delen e.d.

Over de andere manier van koppelen ... ik heb ze hier toen 's ochtends vroeg gekoppeld. Expres zodat ik ze de hele dag in de gaten kon houden. 's avonds had ik het volste vertrouwen dat het goed ging, en dat ging het ook. Pas later ging het fout.
Daarom gaf zij aan dat het wellicht beter was ze steeds een positieve ervaring te geven, alvorens ze definitief bij elkaar te laten.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 21:07

Wat ik probeer te zeggen is dat je bij een opvangkonijn meer garanties hebt. Gaat het fout, kun je zonder problemen een ander konijn proberen.
Nu zit je straks met een ram die je misschien wel moet gaan herplaatsen wat ook niet zo makkelijk is.

Prima, ik kreeg alleen het idee dat het allemaal gedwongen ging. En dat is jammer. Ligt ook niet aan BB, daar zitten ervaringsdeskundigen die dit al aan hadden zien komen. En daarom waarschuwden ze.

Ik zou die manier overigens niet doen. Het kan ook enorm veel frustratie opwekken

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 21:07

Zodra ik eten heb (of hij dat denkt) begint Billy Kyrs op te jagen. Dat doet hij al heel lang. Kan ik daar iets aan veranderen?

Afbeelding
En de rest van de dag zijn ze beste vriendjes...

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 14:17

Zou me er niet te druk om maken, dat gebeurt heel vaak. Geen idee wat je eraan kunt doen. Het voer strooien? Dat hielp hier vaak.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:43

Voer strooien doe ik al ja, alleen niet als het zo regent, dan voer ik in het bakje in het overdekte deel.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 22:30

De ren is sinds eergisteren in gebruik :D

We gaan zelf huisjes etc. bouwen voor de konijntjes :)

(Hier zat er nog geen afdeknet op, nu wel uiteraard!)

Afbeelding

Aan het eten :)

Afbeelding

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 06:02

Wauwie nienke! Dat is pas een ren, super mooi hoor! daar zullen je nijntjes vast veel plezier in hebben! :D

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 07:54

Heel mooi ren nienke, daar zullen de bewoners wel blij mee zijn :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:24

Dat is een hele mooie ren zeg! :j

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:03

Wat mooi Nienke!

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:45

Heerlijk al die ruimte voor de nijntjes! prachtige ren :) Ooit als ik een tuin heb krijgen de mijne dat ook <3

Onze Tarzan zit bij de DA en zal nu denk ik ongeveer wakker gemaakt worden uit zijn narcose :) toch wel een beetje spannend hoor :o gelukkig genoeg afleiding op het werk. Vanmiddag snel ophalen en wat verwennen vanavond :o