Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:01

Vorig jaar had ik er ook zo een.
Als die het te lang vond duren tot ze de fles kreeg sprong ze uit het hok. :')
Dat is een vrije val van ruim 1 meter naar beneden. :+
Zij is nu overigens dragend en begin maart uitgeteld, ze komt als je roept en is echt een knuffel geit.
Ze is ook het lievelings geitje van mijn nichtje van 6.
Heb nu trouwens 22 lammeren zitten van 11 geiten.
Nog 14 geiten te gaan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 23:02

Netjes, 2 gemiddeld!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:32

Ik had in het verleden ook geiten. Wanneer ik daar bokjes bij kreeg (ze bleven bij de moeder) castreerde ik ze in de eerste week dmv een manenelastiekje. Vervolgens bracht ik ze in de herfst naar de slager. Geweldig goed en lekker vlees, veel lekkerder dan lam vind ik.
Ik dacht dat die jonge bokjes naar Spanje gingen om daar gemest te worden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:56

serieus pillow? met een manen elastiekje? voor welke periode moet je ze geslacht hebben anders ivm de bokkengeur? Aan wat voor prijzen moet ik denken om te laten slachten? en hoe haal je het dier weer op, is dat in z'n geheel dat je de rest zelf moet doen of kan je dat laten doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 00:58

Hier is zelf castreren illegaal (IJsland).

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 01:10

Ik zou dat ook niet zelf gaan doen

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:21

In Nieuw-Zeeland doen ze dat ook zo, maar dat zijn wel iets andere elastieken dan een manenelastiek..
Zou het persoonlijk ook niet zelf zo doen. Of zelf castreren is toegestaan in Nederland zou ik niet durven zeggen, maakt me wel nieuwsgierig.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:35

Wij zijn ook los, 2 stevige texelaartjes. Schaap heeft ze er vannacht even stiekem uitgewerkt, maar alles is goed gegaan gelukkig.

<3
Afbeelding

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:23

froukje gefeliciteerd. wat een knapperd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:30

Van harte!

Zelf castreren zou ik persoonlijk niet doen ..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 15:42

Wat lief froukje!

Hier nog niks geboren vandaag.
Dus wat dat betreft een vrij rustig dagje.
Hopelijk blijft het vanavond ook rustig, ik moet buiten de deur werken en dan staat mijn vriend er alleen voor.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 17:58

Dank!

Hier is het wel babyboom. Net weer 1 en er liggen er nog 2 die het wel doen vandaag of vanacht.

We moeten er nog even in komen maar het is toch wel heel leuk weer :))

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:08

PBA_ schreef:
serieus pillow? met een manen elastiekje? voor welke periode moet je ze geslacht hebben anders ivm de bokkengeur? Aan wat voor prijzen moet ik denken om te laten slachten? en hoe haal je het dier weer op, is dat in z'n geheel dat je de rest zelf moet doen of kan je dat laten doen.

Ja met een elastiekje, die wikkel je goed strak boven de balletjes. Na een tijdje valt het hele zaakje er af, en ik heb nooit het idee gehad dat ze er iets van voelden. En of het mag of niet, wie komt dat controleren? Een bok begint vaak al te stinken voor ze dik genoeg zijn, en als ze gecastreerd zijn kun je ze gewoon langer laten lopen. Ik betaalde toen €45,00 voor het slachten, panklaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:40

Geweldige logica.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:55

Wat zijn de gemiddelde kosten voor castreren eigenlijk? kan je elke slachter benaderen hiervoor? nog nooit zoiets gedaan eigenlijk. zelf castreren durf ik echt niet hoor.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:05

pillow schreef:
[
Ja met een elastiekje, die wikkel je goed strak boven de balletjes. Na een tijdje valt het hele zaakje er af, en ik heb nooit het idee gehad dat ze er iets van voelden. En of het mag of niet, wie komt dat controleren? Een bok begint vaak al te stinken voor ze dik genoeg zijn, en als ze gecastreerd zijn kun je ze gewoon langer laten lopen. Ik betaalde toen €45,00 voor het slachten, panklaar.

Ik weet nog wel dat mijn opa volgens deze methode de staarten van zijn schapen coupeerde(een aantal jaar terug mocht dat nog). Ik weet niet in hoeverre dat verschilt van castreren qua infecties enzo...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 22:26

In Amerika castreren ze stieren op die manier.

Hier net terug van werken dus zo naar de lammeren voor de laatste ronde.
Vriend had het idee dat er nog wel een geit zou lammeren dus ben benieuwd.
Morgen gaan we de automaat opstarten, dan is het een paar dagen de lammeren aanleren en dan wordt het werk een stuk gemakkelijker.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 13:51

Hier in Belgie is dat ook de gewoonste zaak van de wereld met een elastiekje.
Ik zat daar ook mee , twijffelde om inplaats van een schaap, er een rammetje bij te kopen en dan te castereren en overal werd me de methode van het elastiekje aangeraden.
Ik heb ook de DA gevraagd, geintje koste 150 euro :wow: , toen snapte ik wel waarom iedereen naar het alternatief grijpt.

Uiteindelijk een schaap gekocht omdat ik wel begreep dat je dat met een elastiekje al heel jong moet doen.

Ik heb vroeger biggetjes gecastreerd , ook zonder verdoving, was zo gepiept bij die kleintjes en last hadden ze er naderhand niet van, terwijl verdoving link is bij die hele kleintjes .

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 14:02

PBA_ schreef:
Wat zijn de gemiddelde kosten voor castreren eigenlijk? kan je elke slachter benaderen hiervoor? nog nooit zoiets gedaan eigenlijk. zelf castreren durf ik echt niet hoor.

Als je er een dierenarts voor moet laten komen ben je zo €50,00 kwijt, en dat is die hele bok niet waard. Heb je alsnog een heel duur stukje vlees. En een slager castreert niet, of bedoel je het slachten. Iedere zelf slachtende slager doet dat wel vlg mij

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 16:44

pillow schreef:
PBA_ schreef:

Als je er een dierenarts voor moet laten komen ben je zo €50,00 kwijt, en dat is die hele bok niet waard. Heb je alsnog een heel duur stukje vlees. En een slager castreert niet, of bedoel je het slachten. Iedere zelf slachtende slager doet dat wel vlg mij

Zag idd dat ik het raar geformuleerd had. Voor het slachten moet je natuurlijk bij de slager zijn die doet geen castraties. Ik bedoelde om de bok te laten slachten of je dan bij elke slager terecht kan of dat er restricties aanzitten. Wat is de regelgeving hierin. Moet ik eerst ze laten oormerken? En welke gewichten moet ik aanhouden eer ze "slachtrijp" zijn. Maar ik begrijp dat ze dan eigenlijk al de bokkengeur afgeven? En dat is dan niet goed voor het vlees? Castreren via de dierenarts wordt wel erg prijzig dan. dat gaan we niet doen, beetje zonde.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:00

Oormerken zullen ze wel in moeten denk ik.
Als wij onze bokjes afvoeren doen we 's ochtends oormerken in, en vaak worden ze dezelfde dag nog geslacht. :+

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:54

Hoewel het idee me tegen staat en ik heb liefste geitjes ga krijgen ben ik ook wel enorm benieuwd eigenlijk hoe het smaakt. Aangezien we echt van lam houden zou dat wel goed zitten, ruimte in de vriezer hebben we ook. Voorlopig hebben we nog even want over anderhalve maand komen ze pas. Volgens mij voelde ik een schopje bij een van de geiten, zo leuk.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:10

Hier is het mooi kl*te. Aan het wachten op de veearts, zit een te groot lam op met de kop terug geslagen.
Al van alles geprobeerd maar krijgen het er niet af.
Hopelijk zitten er nog een levend lam op, en red de geit het zelf ook, maar ik zie het somber in.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:22

Oh dat is naar -O- Ik ga duimen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:44

O nee toch wat erg. mijn duimen draaien hard voor je.