Puppy erbij 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

punjab

Re: Puppy erbij 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:11

Haha woon wel in zeeland maar echt zeeuws begrijp ik ook niet.

Grappig cupcakes wij hier in Zeeuwse Vlaanderen noemen de andere kant echt de overkant.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:54

Arianne we hebben hier in de buurt wel dialecten maar de meestje jeugd vooral richting amersfoort doet daar niet echt aan.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 12:54

Ik heb een lekkerrrrrre Leidse rrrrr *\o/*

Achja eigenwijze shelties.... zet ze op een eigenwijze Whippet en je hebt.. een Silken Windsprite *\%/*
Eigenwijs is echt Otje d’r middle name :')

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:11

punjab schreef:
Haha woon wel in zeeland maar echt zeeuws begrijp ik ook niet.

Grappig cupcakes wij hier in Zeeuwse Vlaanderen noemen de andere kant echt de overkant.

Alles wat van over de brug komt, dus vanaf Hellevoetsluis of wat vanaf de brouwersdam komt noemen wij standaard overkanters. Kan niet iedereen waarderen. :+
Ons dialect lijkt wel enigzins op het Zeeuws. Als ik in september weer ga studeren moet ik echt weer omschakelen van dialect naar abn. Zullen vast nog genoeg woorden dialect tussen vliegen haha _O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:19

hahahaha die Abbay, ik lach me rot ook met jouw stem erbij Kim _O- Ik zie je al staan!
Dit doet de herder van m'n schoonzus dus bij Arya als die dan bv. bij haar weg gaat om met andere honden even te spelen ofzo of te rennen en als ze terugkomt staat ze Arya echt haast op te wachten; draak.

De sheltie van m'n schoonmoeder kan ook heerlijk eigenwijs zijn.

Ik haat m'n Limburgse accent overigens. Ik praat echt precies zoals veel Hollanders denken dat zo'n boerse Limburger praat :') Vreselijk ook als ik mezelf terug hoor op filmpjes, brr.

---

Wij hebben net een rondje gedaan in Elsloo waar ze ook lekker los kan grotendeels. Aantal honden gezien, en ze gedroeg zich super en ook met een hele fijne recall (scheelt dat Luciën en Milan ook erbij waren denk ik) een paard op een zeg 30m afstand welke langs kwam, waar ze wel even naar keek maar toen ook gewoon prima nog reageerde op me, dus helemaal blij (zat nog een hek tussen, maar toch; gaat me erom dat ze de aanstalten niet maakt om er naartoe te willen rennen). Deze kwamen we ook weer tegen toen we bij de auto terugkwamen en toen heb ik het poortje opengemaakt voor de ruiter en stond Arya bij L&M op een paar meter afstand en was ze super rustig. Ze ziet niet snel paarden, dus het is altijd afwachten dan hoe ze doet haha. Fietsers, wandelaars (ook met hond)... ze liep heel netjes naast. Bij het beekje waar ik d'r lekker in wilde laten, zat iemand aan de overkant die 'slachtoffer' was van een mantrailing oefening, en nadat ze even erin was geweest, vroeg de vrouw of ik Arya kon vastpakken omdat die hond waar ze mee aan't zoeken waren problemen had met andere honden. Wel jammer maar goed, was niet anders en had zoiets dan passen we ons maar even aan. Uiteindelijk liepen ze ons voorbij in de bosjes en vonden ze die vrouw helemaal niet, dus was het eigenlijk niet nodig, maar ik heb maar gewoon even aangelijnd aangezien ze het netjes vroeg en dan gaan we binnenkort wel weer een keer terug.

Erna zijn we nog een ijsje gaan eten, waarbij Arya even 5min drama maakte toen Luciën en Milan naar binnen gingen om te bestellen. Ze kon ze gewoon zien vanachter het raam, maar dat is dus nog steeds wel een issue en waar we aan moeten werken haha. Vond het wel jammer dat we meteen vieze en geirriteerde blikken toegeworpen kregen van een stel wat met de kinderwagen aan't lunchen was, die natuurlijk bang waren dat ze de baby wakker maakte (en ik snap heel goed dat het gewoon niet leuk is en idd irritant kan zijn, maar jeetje er is gewoon echt 0,0 begrip meer tegenwoordig. Maar iedereen moet gillende kinderen wel maar normaal vinden). Andere mensen die wel geamuseerd keken en begrip hadden en ik gaf ook aan van 'ja we zijn aan't oefenen'. Na 5min was ze stil en heeft ze zich super netjes gedragen voor de rest van het verblijf en heeft niemand d'r gehoord en ging ze ook liggen en op standje relax dus daar was ik blij mee. Maar we moeten idd wel echt nog gaan werken aan dat blaffen/janken als iemand weggaat van d'r, maar dan moeten we dus wel ook echt zoiets als dit doen. Ik vind het ook niet fijn als ze zo jankt in het begin als dan iemand binnen is om te bestellen, maar mensen hebben echt vaak 0,0 begrip voor je als je eraan wilt werken he; Vind dat echt zo jammer. Die eigenaresse van de toko die binnen ijs stond te scheppen was ook al geirriteerd aan't kijken. Zo extreem was het echt niet naar mijn idee, mja. Iemand anders sprak ons nog aan tussendoor, die ook een ijsje aan't eten waren, en ze vond d'r zo mooi en leuk en vroeg toen ze wegging om te aaien, dus ik zeg van jaa is goed en toen blafte ze d'r uit, terwijl ze wel d'r aaitjes gewoon moest hebben natuurlijk. Heks wat ze is :') Dus een erg wisselende ervaring vandaag en een schril contrast met hoe ze laatst bij de ijskraam in Epen was waar alles perfect ging. Maargoed, het kan niet altijd feest zijn :') Dingen die ze heel goed deed, maar ook dingen wat ik dus liever anders had gezien, maargoed; we werken eraan en meer kunnen we niet doen en de mensen die geen begrip kunnen opbrengen omdat ze een paar minuten van zich laat horen krijgen een mentale middelvinger. Ze verwachten perfect opgevoede honden, en ik snap dat ze graag honden op het terras willen die zich netjes gedragen, maar die heb je meestal niet zomaar. En we zijn er in totaal zeker een half uur geweest, dus dat zijn 25min van de 30 bv. waarin ze zich wel gewoon echt super netjes heeft gedragen. Maar goed. Let it goooooo en binnenkort maar weer eens ergens anders proberen haha.

Bleef het qua temperatuur maar zoals het vandaag is, heerlijk was het om te wandelen!
Wordt gek als ik eraan denk wat voor temperaturen onze kant weer opkomen de komende 1,5-2 weken #huilen

Afbeelding

En gisteravond was het weer feest met de Ridgeback van de overkant. Vloog weer als een ongeleid projectiel op Lucien en Arya af, los in het pikkedonker. Verbaast me echt dat die nog niet aangereden is. Een van die kinderen liep er weer mee. En toen nam ie de hond mee - lucien blijft dan even staan, omdat ie zich echt niet goed laat vangen en hij natuurlijk met Arya bezig is - en aan de overkant liet ie 'm gelijk weer los zo van 'loop door naar huis', maar niet dus: volle vaart terug naar Arya toe en rondjes om d'r draaien en uitdagen en toen reageerde Arya dus ook en ging ze blaffen om te spelen dus maakte ik de voordeur open om te kijken wat er was; want hoorde d'r blaffen, en toen zag ik Max dus idd om d'r heen rennen. Wordt er echt gestoord van. Dit gaat al een jaar zo en ze blijven die hond maar gewoon losgooien in de wijk. Dit x liep de 10 jarige met de hond (om half 12 in de avond) en vaak is het de tiener van 12/13, maar de ouders zelf doen dit dus ook gewoon zo, zeker in de avond als ze 'm 'even snel' uit willen laten. 'Trainen' doen ze dus ook los achterom bij de garage boxen, vanwaar hij dus ook telkens de wijk in rent. Wordt er schijtziek van, maar denk dat aanspreken hierop weinig nut heeft. -O- Ben ik wel even een potje blij dat Arya niet meer loops is zeg.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 13:52

@KimD die uit Maastricht doen gewoon alsof ze je niet verstaan hoor , verstaan het heus wel! (Echte Maastrichtenaren zijn daar goed in, doen of de wereld buiten Maastricht ophoudt haha) Mijn familie komt uit Cadier en Keer, tegenwoordig wonen de meeste in Maastricht, eentje in Lanaken en eentje in Schin op Geul. Ik heb collega's gehad uit Kerkrade en Eygelshoven, en collega's uit Heerlen, Geleen, Sittard, Valkenburg, Nunhem, Wessem, en aangetrouwde familie uit Landgraaf. En ik versta die allemaal gewoon. En dan woon ik niet eens in het gebied - toevallig twee jaar in Heerlen en in Nunhem gewerkt vanuit Brabant.

@CB je zou ze toch hè,met die RR. Super vervelend! Dat gaat een keer fout hè... :(
Dat blaffen, tjah, het is vervelend, maar sommige honden doen dat. Vaak laat het zich wel verbeteren tot bijv alleen zachtjes piepen. Toby gaat neuriën als hij mij niet meer kan zien. Óók vervelend, want dat kan hij héél hard!

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:39

Curse nou precies dát he! De ‘kids’ mogen maar krijsen en doen maar een blaffende hond :roll: Nou ik zou zeggen laten we ons daar lekker niet druk om maken, doeii. Ik zat gisteren ook in de tuin en Jackie was druk aan het blaffen (voor de lol) en dan zit ik helemaal moeilijk te doen terwijl tegenover onze tuin kinderen echt keihard aan het gillen zijn (voor de lol). Gelukkig hier in de wijk geen zeikerds, iedereen accepteert elkaar en onze directe buren hebben van het huis een soort bunker gemaakt, die zie je zelden buiten, haha. Zijn wel heel aardig overigens :)

Ok en nu even over ons :D Ik ben zooooo trots!! J&J zijn geboren schapendrijvers! Voor het eerst geoefend met ze vandaag. Helaas kon ik de ring niet in, als zo’n schaap me omver beukt heb ik een probleem met mijn arm. Maar beide honden vonden de lesgeefsters erg leuk dus dat klikte wel. Wij hebben er een nieuwe hobby bij <3

Weer een vraagje aan jullie. Jones kan heel goed ‘uitzonen’ als hij ook maar een klein beetje druk ervaart. Bijv. hier aan het einde moest ‘ie zitten en dat deed ‘ie gewoon niet. Namen we hem niks kwalijk hoor, nieuwe omgeving, nieuwe mensen. Maar ik herken die modus wel van hem. Hoe is dat nou een beetje te oefenen? Hoe zorg ik dat ik hem er altijd bij kan houden ook als het spannend is?
Laatst bijgewerkt door RoosvanBlue op 02-08-20 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 14:46

Detroit schreef:
JesdaJinn schreef:
Ik kom uit het oooooooosten. Daar moeten ze ook vaak om lachen xD

Almeloooooo

:')

Ik woon in Drenthe, maar kom oorspronkelijk uit Gelderland. Niet een uitgesproken accent (volgens mij)

Ja, Almeloooo en colaaaaa haha

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:03

Vind je het niet vervelend roos dat jackie vooral zo blaffend erachteraan jaagt? wat zei de trainer er van qua aanleg?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:20

Nynkster schreef:
Vind je het niet vervelend roos dat jackie vooral zo blaffend erachteraan jaagt? wat zei de trainer er van qua aanleg?

De trainer was heel tevreden over allebei! Ze deden het hartstikke goed en blaffen mag :)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:25

Blaffen mag maar continue blaffen lijkt mij toch niet gewenst?

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:34

Nynkster schreef:
Blaffen mag maar continue blaffen lijkt mij toch niet gewenst?

Ik heb geen idee. Beestje is 6 maanden, rete-enthousiast en fanatiek en voor het eerst bij de schapen. Ik laat aan de trainers over om aan te geven wat gewenst is of niet, zij hebben daar verstand van. Voor nu heb ik teruggekregen; ze doen het goed. En dat van mensen die eigenlijk vooral met borders trainen. Dus ik ben en blijf super trots *\o/*

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:36

@nynkster de werkwijze is per ras verschillend toch ook? Border collies zijn best stil, maar Pyrenese herders alles behalve van wat ik op filmpjes gezien heb? Ik weet niet hoe de werkwijze van een beardie hoort te zijn? Ik heb een mudi-eigenaar ooit horen zeggen 'ze blaffen nooit om niks, maar ze zien gewoon erg veel redenen om te blaffen' ;)

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:42

Interessant filmpje om te zien Roos! Ik heb daar verder geen verstand van.

Curse, Mensen kunnen tegenwoordig niets meer hebben. Ook al geef je aan dat je een jonge hond hebt, geloven ze dat vaak niet eens. Wij gaan ook regelmatig naar een terras een ijsje eten of wat drinken en soms laat Jip zich dan ook even horen als er een hond voorbij komt. Maar wij zitten juist daar op het terras zodat Jip leert dat hij daar niet naar hoeft te blaffen.

Wij doen nog steeds rustig aan, voor zo ver dat kan met een puber van 11 maanden. Woensdag is de antibiotica kuur afgelopen en dan hoop ik dat hij weer grotendeels is opgeknapt. Maar nu is wandelen zeer vermoeiend en met de bal spelen ook. Dus Jip slaapt nog veel overdag.

Afbeelding

Afbeelding

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:43

Skippy01 schreef:
@nynkster de werkwijze is per ras verschillend toch ook? Border collies zijn best stil, maar Pyrenese herders alles behalve van wat ik op filmpjes gezien heb? Ik weet niet hoe de werkwijze van een beardie hoort te zijn? Ik heb een mudi-eigenaar ooit horen zeggen 'ze blaffen nooit om niks, maar ze zien gewoon erg veel redenen om te blaffen' ;)

Beardies staan bekend als blaffers, zo rollen ze :D

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:46

RoosvanBlue schreef:
Skippy01 schreef:

Beardies staan bekend als blaffers, zo rollen ze :D

Haha, en dan nog een dosis 'dit is nieuw!' opwinding erbij en dan blaffen ze dus non-stop :j die gebruiken dus ook het blaffen als communicatiemiddel naar de schapen 'hey, domme blater, lopen jij!' dat idee? ;)

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 16:59

Skippy01 schreef:
Haha, en dan nog een dosis 'dit is nieuw!' opwinding erbij en dan blaffen ze dus non-stop :j die gebruiken dus ook het blaffen als communicatiemiddel naar de schapen 'hey, domme blater, lopen jij!' dat idee? ;)

:D ja zoiets! Jackie gebruikt het echt om druk uit te oefenen. Die wordt snel fanatiek als iets/iemand niet HEEL GAUW doet WAT ZIJ WIL. Dat fanatisme is goed maar maakt haar wel een pittige tante waar je weer op moet letten dat ze niet gaat bijten. Zij luistert wel altijd goed dus je krijgt haar ook wel weer goed uit die modus.

Jones is veel afwachtender en als ze op een moment een keer gaan luisteren is ‘ie al helemaal trots :D Maar die is dan soms weer iets te makkelijk want dan moet ‘ie plassen en dan loopt ‘ie gewoon weg, ff snuffelen, plassen, tomtiedom, oh schaap! Cool! En dan gaat hij weer verder :') Denk dat hij op een groter veld meer focus zal hebben, dan is het wat moeilijker allemaal. Maar daarvoor moeten we nog wel een flinke tijd oefenen hoor schat ik zo in. Jones blafte vandaag wel toen hij aan de kant zat en een andere hond aan de beurt was, hij wilde zo graag.

Denk dat ze allebei max. 3-5 minuten bezig zijn geweest. Verder lekker de omgeving, mensen en schaapjes bekeken. Heb er geen kind meer aan vandaag :z

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:36

CupCakes_ schreef:
Alles wat van over de brug komt, dus vanaf Hellevoetsluis of wat vanaf de brouwersdam komt noemen wij standaard overkanters. Kan niet iedereen waarderen. :+
Ons dialect lijkt wel enigzins op het Zeeuws. Als ik in september weer ga studeren moet ik echt weer omschakelen van dialect naar abn. Zullen vast nog genoeg woorden dialect tussen vliegen haha _O-

Hahaha grappig wij noemen ook altijd iedereen van de andere kant van de dam, de overkant, of over de dam hahaha

Qua namen Mezzy is een verbastering van Mazikeen van de serie Lucifer.

En jullie gaan zo hard dat ik wel globaal gelezen heb.

Ik heb wel even een vraagje

Mezzy kwijlt ineens heel erg in de auto...
Kan dit stress/spanning/wagenziekte zijn?
Gewoon misselijkheid?
Kan ik hier iets tegen doen?

punjab

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:50

Leuk Roos je filmpjes en dat ze het goed oppakken.

Haha die zandneus van Jip.

Cursebeaker snap je helemaal. Senna doet dat helaas ook blaffen zodra er ff iemand weg loop of verder loop. En zeker als Samira weg ren. Voel me soms best wel ff voor joker staan. Hoe wil jij het afleren? Senna is dan in een soort trans dat je bijna niet doorkomt. Maar vind het zelf ook heel vervelend als ze het doet en de mensen kijken. Komt weer de onzekerheid naar boven.

Ze moet nog meer in middenvan de A blijven maar er zit al rust in.
Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:56

Nicky91 schreef:
Ik heb wel even een vraagje

Mezzy kwijlt ineens heel erg in de auto...
Kan dit stress/spanning/wagenziekte zijn?
Gewoon misselijkheid?
Kan ik hier iets tegen doen?

Bij mijn vorige hond was dat echt spanning, misselijk was hij nooit. Anders dan 'de auto leuk maken' kan ik je niet echt als tip geven. Korte stukjes naar bijv een bos, park, strand waar gespeeld mag worden bijvoorbeeld? Of misschien andersom: dat de auto nu altijd iets heeeeeeel leuks betekent, en daarop wordt geanticipeerd en dus gekwijld van de spanning? Dan juist ook gewoon rondje auto en gelijk terug naar huis rijden, zodat auto meer neutraal wordt?

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 17:59

Skippy01 schreef:
Bij mijn vorige hond was dat echt spanning, misselijk was hij nooit. Anders dan 'de auto leuk maken' kan ik je niet echt als tip geven. Korte stukjes naar bijv een bos, park, strand waar gespeeld mag worden bijvoorbeeld? Of misschien andersom: dat de auto nu altijd iets heeeeeeel leuks betekent, en daarop wordt geanticipeerd en dus gekwijld van de spanning? Dan juist ook gewoon rondje auto en gelijk terug naar huis rijden, zodat auto meer neutraal wordt?

Misschien dat tweede dan.. Als we in de auto stappen is het eigenlijk altijd iets leuks.

Strand, bos, cursus...

Ik ga dat eens proberen gewoon een rondje en weer terug naar huis.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 18:41

Afbeelding
Afbeelding

Voordeel van oppas hondjes bij m'n schoonouders :D een boerenfox puppy van 5 maanden :D

Sorry, heb niet bij gelezen. Morgen hebben manlief en ik even dagje quality time met z'n 2 :) gaan op supboard jacht en kunnen Yoshi dan even er niet bij gebruiken, 2 uur heen, 2 uur terug. Gaan in brouwersdam en renesse ff informeren voor een board en misschien aanschaffen als prijstechnisch goed is.

En manlief is met de overkapping bezich geweest en we hebben een nieuwe Opzichter/ Opperhoofd

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nicky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:29

Mooie overkapping!!

Ik heb donderdag foto's laten maken door Yavanna ( X_spirit_X op bokt )

En wauw ik ben zo blij ermee!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:38

Skippy
Ja het verbaast me eigenlijk dat het tot nu toe nog niet fout is gegaan. Ik gokte vooraf dat dat al veel eerder zou gebeuren haha. Maar frustrerend ja. Mijn man legt zoiets makkelijker naast zich neer. En wat dat janken betreft; meestal trekt het wel snel bij met Arya als ze zo idioot doet als iemand weggaat, dus moeten daar maar even goed positief op verder gaan ‘trainen’ en meer gewenning/vaker dit soort dingen doen en dan wordt het hopelijk weer wat minder. Corona heeft natuurlijk niet meegeholpen, heb het idee dat de afgelopen maanden zoiets niet meer gedaan te hebben dus echt erin hebben gehakt, maar nu zijn terrasjes e.d. weer open dus moet ik idd kijken dat ik weer wat meer ermee ga doen. Het is ook wel gewoon typisch gedrag want ze is gewoon het liefst bij ons en wil gewoon niet graag achtergelaten worden. Zolang ze zich goed bijtrekt zeg ik nog allé, maar om erger te voorkomen wil ik toch idd wel kijken of en in hoeverre we het nog eruit kunnen krijgen. Maar het zit idd bij de een nu eenmaal wat meer erin als bij de ander ja. Wat moet ik me bij het neuriën van Toby voorstellen? Hihi. Maar kan me voorstellen dat je dat dan ook rot vind. En mensen uit Maastricht zijn over ’t algemeen gezien idd echt heel ‘typisch’ ja. Net als Kerkradenaren - kunnen ook echt vreemde vogels zijn.

Haha dat vind ik een geweldige quote trouwens: “Ze blaffen nooit om niks, maar ze zien gewoon erg veel redenen om te blaffen.” Die wil ik ook wel pikken. Arya blaft bv. soms ook als ze moet liggen van me (of een ander commando moet uitvoeren waar ze op dat moment geen zin in heeft omdat ze dan liever iets anders wil doen of krijgen) of zoals eerder vandaag toen ik een stok vast had en ze die niet kreeg van me toen zij vond dat ze 'm moest krijgen. Draak. Alsof ik d'r dan d'r zin ga geven; juist niet dus ~~}>

RoosvanBlue
Jaa Lucien zei al tegen me toen ie buiten kwam: ‘Dat je bent blijven zitten, ik was al weggelopen’. Maar ze was na 5min stil en de rest van de tijd dat we er waren was ze gewoon superlief. En toen ik laatst met een groepswandeling op het terras zat en we bediend werden deed ze ook niet zo achterlijk, dus het is echt puur dat ‘help, m’n roedel valt uit elkaar drama queen’ (want de roedel was nog prima te zien door de ruit, lol. En normaal ben ik idd iemand die met d’r ‘issues’ er echt niet tegen kan als ik aandacht trek, wat Arya dus flink aan’t doen was, maar ik wil dit gewoon kunnen doen zonder dat ze drama maakt, dus dan moeten we de confrontatie toch aangaan. Ik had dus geen trainers bij me, wat denk ik ook niet mee hielp haha. Moet ik de volgende keer echt aan denken. En idd ja; kinderen hoor je altijd overal druk doen e.d. en daar ergeren genoeg mensen zich ook aan, maar toch is daar idd ook veel meer verdraagzaamheid en dat is idd jammer dat je dat als hondeneigenaar vaak veel minder hebt. Hier is het vaak ook met fases dat ze meer of minder blaft. Soms blaft ze ook met spelen en uitdagen van andere honden, en soms met periodes vrijwel of helemaal niet. Vaak heeft ze onbewust succes als een andere hond dan gaat rennen en doen en dat helpt dan ook niet mee haha. Maar blaffen met spelen vind ik an zich niet zo erg, maar soms als ze overprikkeld raakt/hoog in de emotie zit gaat ze door en dan haal ik haar wel ‘eruit’ en gaat ze even aan de lijn en kap ik het af. Maar met dat weglopen is dat met een NEE toch nog niet eruit te krijgen, lol. Fijn dat je idd in de buurt zo’n fijn contact hebt en geen zeikerds.

Wist niet dat een Beardie ook zo vocaal was, weer wat geleerd haha. Maar wat Skippy zegt idd; een dosis ‘dit is nieuw’, opwinding e.d. en een hond waarin ‘vocaal zijn’ een ding is, dan is dit gewoon heel goed verklaarbaar gedrag. Zal ook echt nog wel in banen te begeleiden gaan zijn tzt, dit was natuurlijk gewoon even flink veel prikkels voor zo’n eerste keer.

Maar echt leuk om te zien die filmpjes en de complimenten van de lesgeefster! Ik vind het interessant om te zien hoe verschillende rassen dan zo’n instinctief verschillende aanpak hebben. Ben heel benieuwd hoe het jullie afgaat verder, keep us updated! Begrijpelijk idd dat hij zo ‘uitzoned’ en het is idd lastig om ze uit die ‘focus’ te halen dan. Misschien even op zo’n moment aan de lijn pakken en even de andere kant uitlopen en proberen de aandacht weer erbij te krijgen (met trainers bv.) en dan even weer wat oefeningen doen zoals ‘zit/af’ en meestal helpt het dan om de aandacht weer erbij te krijgen als ze dan die oefeningen gedaan hebben.

Cupcakes
Ja echt heel jammer idd. En het is volkomen logisch ook dat het niet elke keer 100% perfect verloopt, maar mensen verwachten robots. Het zijn levende wezens en geen robots, met eigen karakters en ik merk bv. Bij Arya dat haar prikkelverwerking elke dag anders is dus dat is elke keer weer anticiperen en reageren op ‘het moment’. Moeten we dan idd maar nergens meer naartoe gaan? De bedoeling is juist dat ze lekker mee kan idd haha en overall gezien doet ze het vaak ook heel netjes, maar soms is ze gewoon wel wat actiever en probeer je er het beste van te maken. Merk ook als je een grotere hond hebt en die snel groeit, dat veel mensen met 8 maanden ongeveer denken ze wel dat ze ‘groot’ zijn en dus ‘klaar’ zijn met alles. En niet erg als mensen veelal niet weten dat het helaas niet zo simpel is en je meestal wel tot zeker 2 jaar echt intensief bezig bent met ze en ze nog in een fase komen waarin hormonen ook nog een rol gaan spelen, maar ook als je ergens niet veel vanaf weet kun je best begrip tonen vind ik. Ik vergelijk zo’n jonge hond dus altijd met een kleuter. Kijk maar eens wat dat voor drama is; een kleuter welke overprikkeld is. Berg je maar hoor hahaha. De maatschappij wil wel dat je hond zich perfect gedraagt als ie meegaat ergens naartoe, maar het daadwerkelijk oefenen, de gewenning ervan wat zo belangrijk is, komt bij velen ‘in het vaarwater’ en daar is dan geen begrip meer te vinden. Lastig soms ja. En een blaf ofzo mag idd niet. Arya ligt nu ook al de hele middag KO, dus denk dat het mentaal ook gewoon veel is geweest weer voor d’r om te verwerken.

En die foto met die modder snoet is toch echt ge-wellll-dig. Zit er wel nu al verbetering in of is dat pas echt te zien als de kuur klaar is? Hoop dat het idd na woensdag dan bijtrekt allemaal; die vermoeidheid enz > dat kan natuurlijk gewoon heel goed bijwerking zijn van de medicijnen ja. Arme Jip <3

Nicky
Wauw: prachtige foto's zeg! <3 Knappe Mezzy <3
En lastig om de precieze oorzaak dan te achterhalen van het kwijlen. Hoe zit het met eten vooraf? Is de maag misschien te leeg en is het dan toch misselijkheid bv? Arya van mij kan door een te lege of te volle maag ook weer sneller reageren bv. (al uit het zich bij haar in smekken/slikken en flink hijgen maar kwijlen dan weer niet) Of misschien kwijlt Mezzy toch van de stress ook al ga je telkens iets leuks doen, maar het kan heel goed dan toch zijn dat Mezzy zich dan toch Te zeer opwindt zeg maar. Misschien idd eens een kort rondje proberen een paar x, zonder ergens naartoe te gaan en dan weer parkeren voor de deur.

punja
Aangezien Arya dit gedrag ook vertoont in andere situaties als we bv. Niet op een terras zijn, wilde ik sowieso ook op verschillende locaties gaan oefenen buiten terrasjes om zoals bv. Ook in het bos; dat ik Lucien en milan of alleen milan ofzo laat weglopen, want ook dan doet ze altijd even achterlijk. Het is natuurlijk een herder en ze heeft gewoon heel graag d’r roedel bij elkaar, dus in zekere mate is het gewoon heel logisch dat ze reageert en mag dat ook met sommige dingen wel, maar ik vind wel dat ze bereikbaar moet zijn en als ik zeg dat het ok is dat ze daar vrede in moet vinden want ik wil bepalen natuurlijk - wil ook niet dat dit van kwaad tot erger gaat namelijk wat snel kan gebeuren. Balans vinden in zulke dingen vind ik wel gewoon erg moeilijk, zeker aangezien elk moment weer anders is en ook met hoe ze dan met prikkels omgaat en het reageren op mij en wat ik vraag/zeg. Ze is nogal een bemoeial namelijk met momenten en laat graag van zich horen, 'mevrouw vocaal', lol. Mijn idee is om flink te belonen als ze dus idd rustig is (dus dan ook echt d'r lichaam in rust. Ze mag dan wel zeker kijken, maar ze moet weer reageren op me en ik wil rust in d'r lijf zien. Dus denk dat het ook belangrijk is om te kijken dan dat je echt op het juiste moment beloont bv.) heb ik vandaag gedaan met behulp van stem en aaitjes, maar icm met trainers gaat het meestal toch wat makkelijker. Als ze die link gaat leggen met ‘rustig zijn = snoepje’ zal ik het hopelijk kunnen gaan afbouwen; dat ze zich steeds minder lang opwind. Dat is m’n plan van aanpak nu, maar mochten we er niet uit gaan komen tzt en geen vooruitgang gaan zien ga ik wel aan m’n instructrice nog tips vragen. Je kunt ipv afwachten tot ze rustig wordt en flink belonen ook kijken of je kunt afleiden, maar dat is in dit geval idd wat jij zegt ook heel erg lastig. En idd ja, ik voel me ook echt mega ongemakkelijk op zo’n moment en ik denk dat ook Dat niet meehelpt; de hondjes pikken onze lichaamstaal zoo goed op. Maar ja; makkelijker gezegd als gedaan. Misschien proberen om eens even een stukje weg te lopen bv. Arya blijft dan ook gewoon echt omkijken, maar is dan ook vaker wel alweer wat beter bereikbaar en zoekt dan sneller iets anders/afleiding, waar je op kunt inspringen. Deed ze bv. Ook vandaag met wandelen; ik loop dan voorop en L&M achter me en die houdt ze ook echt mega goed in de gaten hoor, maar die kop gaat regelmatig omhoog naar mij om contact te maken en ze reageert ook gewoon op m’n commando’s en aanwijzingen dus dat vind ik dan prima. Dit soort dingen zijn wel Herder typisch bv. Maar ik wil dat niet als excuus gebruiken, want je kunt in principe heel veel dingen gewoon eruit krijgen wel en in banen begeleiden. Ik kan niet verwachten dat ik iets rastypisch qua gedrag er helemaal uit ga krijgen want dan had ik geen Herder moeten nemen bv. Maar overmatig blaffen, zo dramatisch doen, vind ik wel een stapje te ver gaan als wat ik ok vind dus het is even zoeken hoe we haar hierin kunnen laten zien waar die grens dan ligt. Ik vind het bv. Ook juist leuk om te zien hoe vocaal ze soms is; dat ze echt lijkt te praten dmv knotteren, en andere geluidjes met spelen bv. Ofzo, maar ook daar moeten wel grenzen zijn. Maar met dit vind ik het idd ook lastig. Zo blijven we elke keer wel weer tegen wat anders aanlopen haha. Het ene moment gaat de recall geweldig, ook met afleidingen, en het volgende moment ruk. Het ene moment kan ik mooi andere honden aaien en het andere moment wil mevrouw zich ermee bemoeien en zeggen dat ze dat niet ok vind en moet ik daar weer aan werken en zo blijven we bezig. En ohh kijk d’r zitten daar, wat netjes!

Maar ik weet ook nog heel veel niet van training natuurlijk, ook al ben ik wel wat bekend met bv. de Herder en hun rastypische 'dingen', dus als iemand nog tips heeft of mij wil corrigeren als ik dingen aangeef die misschien juist niet handig zijn, hoor ik het ook graag hihi.

---

Arya ligt nu dus al de hele dag KO :') Arme meid heeft het zwaar gehad :=

Kwamen toenstraks overigens een hond tegen die ik dus vorige week gezien heb bij dat beekje waar we de eerste keer waren en ik zweer jullie dat ze de hond en eigenaar herkende. Ze heeft echt een bizar goed geheugen. Dit was de enige hond waar ze vandaag dus ook op af rende; de rest heeft ze veel rustiger en meer netjes benaderd maar bij deze was ze gelijk een stuk enthousiaster; terwijl die hond niet eens wil spelen met d'r want die is alleen met d'r balletje bezig, lol.

Zo doet ze hier op de hei ook echt idioot soms als we iemand tegenkomen die we al een tijdje niet meer zagen. Gaat ze ook van blijdschap janken bv. Bij KimD springt ze ook standaard elke keer nog tegen d'r aan, terwijl ze dat echt niet uitnodigd, de stoute :')

EDIT:

Het lijkt in deze post wel alsof ik een mormel heb wat om alles jankt/blaft en commentaar heeft, maar dat valt normaal wel mee hihi := Ze is verder heel lief hoor, maar we mogen tegelijkertijd ook niet vergeten dat ze een Herder is die ook zeker nog wat opvoeding/begeleiding nodig heeft :j <3 :') :')

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 19:56

Beardies zijn inderdaad heel vocaal. Dat is hier de reden om er geen meer te pakken. Senna blaft niet zozeer om het blaffen maar wilt je echt iets vertellen. We hebben al veel geprobeerd. Van hard aanpakken (en daarna een woew krijgen) tot positief aanpakken met koekjes als ze stil is. Niet hielp. Dus loslaten maar.

Gioia kan ook zo lekker janken als ik of mijn moeder even ergens naar de wc gaan. De rest niet zo alleen ik of mijn moeder.

Vandaag wezen wandelen bij de groene long samen met mijn moeder, senna en buddy
(Gioia mocht niet mee ivm rust na fysio)
Afbeelding
Bij het zwemplekje van veel honden
(Onze honden mogen niet zwemmen daar, ze zijn er vorig jaar flink ziek van geweest. Het water stroomd er dus blijkbaar niet genoeg. )

Afbeelding
Gioia moest net weer heel veel knuffelen thuis <3