Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DGM

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 15:35

Biko heeft een UVa/UVb lamp waar hij graag onder zit. Warmtelamp nog niet mee bezig geweest, wel een idee op zich!

Biko is inderdaad nog maar 11. Ze vermoeden slechte voeding in zijn jongere jaren. Hij heeft, naar het schijnt, een paar jaar in een kleine hondenbench geleefd met oa groen water en veel pinda’s. Maar het blijft gissen verder.

Hoelang leven die van jou nu samen Laureas?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:32

Misschien kreeg Biko niet voldoende fruit en groenten, ze eten anders dan de meeste andere papegaaien soorten. En pindanootjes wordt ook afgeraden, dacht ik. Hoe kunnen ze hem nu in een bench houden, dat doe je een dier toch niet aan. Nu dat hij eindelijk een goed leven heeft bij jullie moet hij toch nog de gevolgen dragen van zijn vorig bestaan.

Kiwi is hier nu iets meer dan een maand, ze hebben elk hun aparte kooien en mogen alleen samen onder mijn toeziend oog om te spelen maar het gaat echt heel goed tussen hen. Ze zijn beide iets ouder dan een jaar en ik ben me ervan bewust dat ik moet oppassen naarmate ze ouder worden maar voorlopig zitten we op een heel goede koers qua verstandhouding tussen die twee. Als Rico eens wegvliegt, roept Kiwi op hem tot hij terugkeert. Niet te verwonderen... de kleine is de baas.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 16:35

Omdat het zo’n goed idee van je was Cayenne heb ik meteen maar een (hopelijk) vogelveilige warmtelamp met een gaas ding erom en beveiliging voor om stroomdraad besteld. Hij was niet zo duur dus ik hoop dat dit het houdt. Al hang ik hem echt in Biko zijn kooi (extra reden voor nog een stok te kopen :') ) want de Caique heeft het niet nodig.

Wat kunnen ze dan al fijn spelen zeg!
Hier nu 3 weken samen maar Biko is meer een eenling, dus helaas moet Juul het nog doen met 3x per dag een uur eruit. Gelukkig kan ze zich heel goed vermaken met de speeltjes.

Ik maak nu inderdaad elke week voor 20 dagen chop, elke keer verschillende groentes. En omdat er natuurlijk overblijft. Hoef ik komende 2 weken niet te snijden (nouja de nicer dicer is mijn grote hulp).

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:56

Conclusie: mijn kooi is te leuk :+

Ook Croky, die heel erg tam is/was, wil sinds ze in mijn kooi zit samen met de andere dames, veel minder graag eruit of bij ons zitten. Dat is al vogel nummer vijf waarbij dat is gebeurd :')

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 07:24

Eclair, heb je een boom of touw oid waar ze (voor hun gevoel) veilig kunnen zitten?

Veneri (hoop dat ik de naam goed heb), heb je inmiddels al een nieuwe kooi?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 12:59

DGM schreef:
Eclair, heb je een boom of touw oid waar ze (voor hun gevoel) veilig kunnen zitten?

Er is een kooi in bestelling, wel spannend, want heb de kooi niet in het echt gezien.
Het is de Tiaki grand espace:
https://www.bitiba.nl/shop/overige_dier ... es/1988524

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:42

DGM schreef:

Die hebben ze. Moet ook zeggen, ze vermaken zich erg goed in de kooi. Krijg niet het idee ook dat ze het heel erg missen dat ze niet zo vaak uitkomen. Ik baal er stiekem meer van...

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-25 17:47

Mooie, grote kooi voor ze Veneri!

Eclair, wel erg jammer hoor, snap dat je het erg jammer vindt!

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-25 11:30

DGM schreef:
Mooie, grote kooi voor ze Veneri!

Hier komen 2 vogeltjes in te zitten. Even kijken hoe dat gaat.
Als de ruinte het toelaat, zou ik er volgend jaar misschien nog 2 bij willen, het zijn tenslotte echte groepsdieren.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:23

Ik overweeg tzt nog 2 vogels aan te schaffen om dan toe te voegen aan mijn 2 vogels die al in de woonkamer wonen.
Ik vraag mij wel een paar dingen af;
-vogelgriep gaat rond,is het veilig dan nieuwe vogels aan te schaffen?
-quarantaine van nieuwe vogels, hoe en hoelang? Ik zou de nieuwe vogels alleen tijdelijk op mijn slaapkamer boven kunnen plaatsen, heb geen andere geschikte ruimte waar ze op afstand van de andere vogels zitten.
Of eventueel in het benedentoilet.
-hoe zinvol is quarantaine als de nieuwe vogels in 1 huis gehouden worden?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 12:43

Sowieso altijd in quarantaine tot je de uitslag van het ontlastingsonderzoek hebt.
Dat laat ik altijd doen en als dat goed is, mogen ze in principe bij de rest.
Nou zijn die van mij ook nog bijna allemaal op de vier bekende ziektes getest, maar dat laten veel mensen niet doen.
Alleen de vogels die hier geboren zijn hoeven niet te worden getest omdat de ouders al ziektevrij zijn.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 14:18

Maar hoe kan ik een goede quarantaine doen? Kan dat gewoon een aparte kooi in dezelfdr kamer zijn, of moet het echt in een afgesloten aparte ruimte?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-25 21:02

Ik zou ze echt in een aparte kamer houden tot de uitslag binnen is en goed je handen wassen ed

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 08:45

Pallatin schreef:
Ik zou ze echt in een aparte kamer houden tot de uitslag binnen is en goed je handen wassen ed

Dan kan ik beter tot het voorjaar wachten met nieuwe vogels.ik zou ze dan in mijn garage kunnen zetten tijdens de quarantaine (staat dan natuurlijk geen auto in)
Het is daar nu veel te koud en te vochtig (geen verwarming), maar van het voorjaar/zomer moet dat best kunnen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 09:03

Ja, dan zou ik idd wachten. Tenzij ze al vanuit een buitenvoliere komen natuurlijk.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 23:24

Ik had mijn nieuwe vogels ook eerst in een aparte kooi in een aparte ruimte .

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:09

Dat is wel echt het meest verstandige.
Ik heb weleens vogels gekocht die ik tijdens quarantaine direct preventief ontwormde en er echt gigantische wormen uitkwamen. Het was net spaghetti :r
Gelukkig zaten ze apart, anders waren mijn andere vogels ook besmet geraakt.

Quarantaine hoeft ook niet lang te duren. Vaak heeft een dierenarts nog dezelfde dag de uitslag van een ontlastingsonderzoek tot maximaal een werkdag of twee.
En bij een bloedproef krijg ik vaak ook binnen een week al de uitslag.
Als daar ook niets uitkomt, dan kunnen ze vaak dus na ongeveer een week al bij de rest.
Bij een wormbesmetting duurt dat natuurlijk wel een stuk langer. Ik geloof dat het toen zes weken heeft geduurd (het kon al drie weken eerder, maar zekerheid voor alles).

Vergeet ook niet je handen steeds te wassen etc.

Maar eigenlijk vind ik quarantaine bij vrijwel alle diersoorten belangrijk.
Je weet gewoon niet wat ze bij zich dragen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 07:21

Mee eens hoor,ik wacht gewoon tot het voorjaar. Zelfs als het buitenvogels zouden zijn is dr luchtvochtigheid in de garage nu echt niet prettig voor ze. Zomers geen last van.
Het zijn overigens geen tamme vogels,maar kleine tropische vogels. Dingen als bloedonderzoek etc zijn daarom niet haalbaar.
Ontlastingonderzoek zou een optie zijn (waar?) Maar dan kan ik dat het beste ook voor mijn huidige vogels doen? (Nooit gedaan).
Gewoon behandelen tegen ongedierte en wormen is ook een optie,maar zijn daarvoor nog middelen verkrijgbaar die je zelf kan toedienen?
Dit soort vogels zijn niet erg hanteerbaar.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:05

Ik krijg af en toe de gouldamadines van mijn buurvrouw te logeren, en ik kan me heel goed voorstellen hoe lastig het moet zijn om bij die vogeltjes een bloedonderzoek te doen. Ze zijn zó delicaat en fijn gebouwd en ook nog eens supersnel! Voor je het weet glippen ze uit je handen.

Hier thuis gaat het verder heel goed met mijn twee verenvriendjes, Rico en Kiwi. Ze zijn momenteel echt de beste maatjes: samen spelen, knuffelen, af en toe een klein meningsverschil maar dat hoort er natuurlijk bij.

Rico en ik hebben trouwens ook wel onze discussies. Hij weet héél goed dat hij van de planten moet afblijven, maar ik heb een graslelie staan en die vindt hij blijkbaar ontzettend lekker. (Ik las dat die niet giftig is, maar toch wil ik niet dat hij er zelf van eet.) Als ik hem betrap en zeg dat het niet mag, wordt hij zelfs een beetje boos op me. Dat merk ik meteen aan zijn gedrag, wat een karakter heeft die kleine man!

Meestal is hij superlief, maar aanraken vindt hij nog steeds spannend. Aan zijn snavel en poten mag ik wel komen, maar de rest blijft voorlopig verboden terrein. Ik probeer rustig wat trainingsmomentjes in te bouwen, zonder te forceren. Rico is nu iets meer dan twee maanden bij mij en voelt zich al helemaal thuis; hij is echt zelfzeker en nieuwsgierig.

Hoe lang duurde het bij jullie papegaaien of parkieten voordat ze aanrakingen toelieten? En hebben jullie misschien tips om het vertrouwen nog wat verder op te bouwen zonder dat het te veel druk zet?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:35

Heeft Rico wat anders om op te knabbelen? Mss heeft hij echt behoefte om dat te doen? Mijn bourkes hebben dat niet zo, maar mijn Catharina’s maak ik erg blij met takken. De valkjes hebben ook een grote kauwbehoefte.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 12:53

Edels staan er wel om bekend dat ze niet altijd gediend zijn van aanrakingen. Ze zijn vaak meer van het "hands off" :D
Mango is wel gek op aanrakingen en ik kan hem ook rustig over zijn rug aaien en kroelen wanneer hij jeuk heeft, maar dat is wel een uitzondering.
Hij vindt het vooral heel handig dat ik hem help met jeuk _O-

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:37

Lukasje schreef:
Heeft Rico wat anders om op te knabbelen? Mss heeft hij echt behoefte om dat te doen? Mijn bourkes hebben dat niet zo, maar mijn Catharina’s maak ik erg blij met takken. De valkjes hebben ook een grote kauwbehoefte.

Ja, ik heb een hele verzameling kurken gekregen die hij met veel enthousiasme in duizenden stukken herleid. En ik koop hem regelmatig nieuw speelgoed om mee bezig te zijn want hij houdt enorm van slopen. Hier is het echt omdat hij het gewoon heel lekker lijkt te vinden. Ik heb dus maar al wat nieuwe graslelies gestekt voor de toekomst. :D

Dat aanraken is echt een puntje bij hem, en ik zou dat ook graag anders willen zien. Kiwi kan ik echt knuffelen en die ligt dan gewoon op zijn rug op mijn hand, ik vind dat zo schattig. Maar Rico vind zichzelf veel te stoer om dat te doen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 17:15

Planten.. ja dat is altijd een uitdaging haha!

Aanrakingen. De edel vind het niet zo tof, dus dat doen we niet. De Caique daarentegen is dol om gekriebeld te worden op haar hoofdje. Op andere plekken mogen ze (gezinsleden) niet kriebelen van mij.

Sinds zaterdag hebben we een opvanger van de stichting HFW in huis. Hij begint elke dag meer geluidjes te maken :)
De Caique is helemaal dol op hem en vraagt om gevoerd te worden. De edel is gewoon, zoals altijd, het opperhoofd.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:09

Ons arme kwakkelvogeltje heeft een kropontsteking. 3 Soorten medicatie, hopelijk knapt hij snel op.
In Juni had hij het ook al.

De vogelarts wil dat we overgaan op Harrison pellets, maar ik ben juist zo pro verse voeding met een goede zadenmengeling. Heel lastig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 08:36

Oh jeetje, een kroponsteking is wel heel naar zeg! Is een spoeling een optie?

Ik ben ook geen fan van pellets. Ik vind het hapklare brokken die je neerzet terwijl vogels juist mentaal veel plezier halen uit scharrelen door een goede zaadmengeling en groenten/fruit.