Hèt vogeltopic !

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DGM

Re: Hèt vogeltopic !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:33

Nou ze is wel gepapt hoor!

Was eerste leg vd ouders en die bleken niet genoeg te voeren. Toen ze zo goed als zelfstandig waren zijn ze weer de volière in gegaan.

Onze edel is ook een papvogel. We hebben hier een tijdje een vrouwelijke edel gehad (opgeknapt en daarna goed plekje voor gezocht) en je zag heel goed het verschil tussen die 2, in gedrag. Zij was wel natuurbroed.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 11:46

Ah oké, daardoor dus zo handtam! Hier ook twee van die knuffelkonten, allebei papvogels dus ze hangen constant aan mij vast. Tot nu toe merk ik gelukkig nog geen drama’s, al word ik wel altijd gewaarschuwd door mensen op groepen sinds ik een caique erbij in huis gehaald heb. :P

Mensen zeggen vaak dat een edel véél te rustig is voor een caique, maar mijn Rico doet vrolijk mee in de chaos, hij is even erg als Kiwi qua energie. Misschien dat het iets leeftijdsgebonden is, maar voorlopig is het hier gewoon een gezellig gekkenhuis.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 13:57

Oh ja die van ons is ook echt rustig maar is “al” 11 jaar en heeft reuma in zijn pootjes helaas.
Wij hebben daarom ook echt voor een jonkie gekozen, ze weet nu al dat ze uit zijn buurt moet blijven en is alleen los als we thuis zijn. Zodat die “ouwe man” zijn rust heeft :')

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 06:34

Mensen,trek mij even over de streep.
Voor mijn kleine zilverbekjes zoek ik een ruimere kooi.

Ik overweeg 2 kooien,maar zie bij allebei voor en nadelen:
1: ferplast piano 8
118x59x75
-Heeft van buiten uitneembare kunststof voerbakken (zijn erg handig,maar kwetsbaar,onhygienisch)
-heeft 1 grote deur en paar kleine aan de zijkant (grote deur ontsnappingsgevaar,wel makkelijk met schoonmaken)
-moet met clipjes in elkaar worden gezet. Breekbaar?
-hoge kunststof onderbak en lades.
(Daarboven een soort tandjes waardoor de bodembedekking blijft hangen als je de lades eruit haalt)

2.montana new madeira double
165 x 54 x 85
Van buiten uitneembare rvs bakjes
-(waarschijnlijk veeeel te groot voor mijn kleine vogels?)
-Geheel metaal,ook de lades (roesten?)
-2 grote deuren en uitneembaar tussenschot (erg handig met schoonmaken,even de kooi in 2en delen)
-geen toegangsdeurtjes aan de zijkant (onhandig met inrichten)
-geen dichte bodem onder de bak en geen hoge rand boven de bak (veel rommel buiten de kooi?)
-framewerk oogt grover/zwaarder (kleine vogels slechter zichtbaar?)

Ik heb ook nog naar de montana voliere paradiso gekeken,deze heeft wel randen tegen het vuil, maar heeft kleinere deurtjes die horizontaal ooem blijven staan (erg onhandig met schoonmaken)
En heeft lichtgekleurde tralies,wat voor het zicht minder fijn zou zijn.

De ferplast kan ik naast een raam plaatsen zodat ze veel natuurlijk licht hebben en sochtends ook van het zonnetje kunnen genieten.
De montana komt op een wat donkerdere plek te staan in dezelfde kamer,iets verder van het raam af.

Kunnen jullie mijn twijfelpunten (staan tussen haakjes) weerleggen?

En als jullie deze verblijven zelf ook hebben, dan zouden foto's erg welkom zijn.mag ook per pb.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 07:51

Als het uit die 2 is dan zou ik voor de ferplast gaan. De montana heeft waarschijnlijk te brede openingen tussen de spijlen.
Die voerbakjes zijn met een sopje zo schoon en kwa kwetsbaarheid zou ik me ook niet heel druk maken.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:39

Het is niet persee tussen die 2.
De montana paradiso zou ook kunnen,maar ik denk dat de deurtjes onpraktisch zijn.
Andere opties mogen ook worden aangedragen,maar het staat in de woonkamer en het uiterlijk is ook belangrijk.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 08:51

https://tims.nl/_1-zolux-vogelkooi-neol ... BwE#slide1

Ik vind zelf dit altijd mooie kooien! Maar geen ervaring mee dus in die zin kan ik je niet helpen.
Wij hebben 2 papegaaienkooien dus daar kan zo’n klein vogeltje niet in.

Iedereen teouwens gezien dat Avonturia hoge kortingen heeft? Online vanaf de 29e dacht ik.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:50

DGM schreef:
https://tims.nl/_1-zolux-vogelkooi-neol ... BwE#slide1

Ik vind zelf dit altijd mooie kooien! Maar geen ervaring mee dus in die zin kan ik je niet helpen.
Wij hebben 2 papegaaienkooien dus daar kan zo’n klein vogeltje niet in.

Iedereen teouwens gezien dat Avonturia hoge kortingen heeft? Online vanaf de 29e dacht ik.

Oeh, die is de helft van de Montana! Die zou ik te klein vinden. Ik heb zelf de Montana Madeira Double dus ik ben bevooroordeeld. Je zegt geen deurtjes langs de zijkant te hebben maar je hebt boven daar toch wel een deur?
Ik zal eens kijken of ik foto’s vind.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 13:54

Afbeelding

Dit is de enige die ik zo even vind waar ze volledig opstaat. Heb je graag specifieke foto’s want die wil ik graag voor je nemen hoor?

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:15

Lukasje schreef:
Oeh, die is de helft van de Montana! Die zou ik te klein vinden. Ik heb zelf de Montana Madeira Double dus ik ben bevooroordeeld. Je zegt geen deurtjes langs de zijkant te hebben maar je hebt boven daar toch wel een deur?
Ik zal eens kijken of ik foto’s vind.

Hebben zilverbekjes zoveel ruimte nodig?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 19:02

Ze zijn erg klein,maar wel erg bewegelijk; de hele ochtend zijn ze aan het kwetteren,zingen,vliegen en doen, tussen de middag gaan ze vaak even tukken, en daarna zijn ze de rest van de dag vrij rustig, maar wel nog bezig; wat zingen,heen en weer hupsen en eten, elkaar poetsen, badje nemen,eten en weer slapen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 12:11

Even een vraagje voor de jonge vogelkenners hier.

Die Caique van ons is werkelijk zo hyper.. dat geeft niks uiteraard. Maar nu woog ik haar weer en is ze van 138 naar 129 gram afgevallen.
Ze krijgen hier ‘s ochtends fruit en zaden, eind vd middag groente en evt nog wat zaden. Ze heeft de hele dag beschikking over eivoer.
Ze komt 3x per dag een uur uit haar kooi. Onze edel zit de hele dag los maar dat is een rustig dier en onderneemt niet veel.
Omdat de caique nog wat jong is durven we haar ook niet tegelijkertijd met onze (herders) honden los te hebben. Dus vandaar de 3x 1 uur los. Ze is in dat uur ook echt flink hyper en vliegt als een zwaluw door rondjes door huis :')

Beide vogels slapen 12 uren in een slaapkooi boven. Ik heb haar in dr slaapkooi ook maar zaden gegeven maar eet ze weinig van.

Iemand tips wat te doen? Of zal het wel loslopen?
Ze eet echt heel goed groente en fruit. Misschien moet ik maar even wat ontlasting wegbrengen om te laten onderzoeken, just in case.

Edit: even als aanvulling: ze krijgen zadenmix van Greenparrotshop. Ook krijgen ze kiemzaden (2 dagen wel, 2 dagen niet, etc. (Omdat ik maar 1 kiempotje heb).

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 13:09

Ze klinken zó herkenbaar, haha. Mijn caique Kiwi is vrij rustig van aard (in tegenstelling tot de meeste stuiterballen), maar ik zie ook wel dat hij z’n momenten heeft. Hij is door de vorige eigenaar gekortwiekt, dus vliegen kan hij (nog) niet maar hij is zéker vindingrijk genoeg om de boel op stelten te zetten

Bij mij is het ook zo dat hij juist naar de honden toe wil. Echt zo’n brutale houding van: "kom maar op!" Hij probeert ze uit te dagen, dus ik moet er ook constant een oog op houden.

Wat je schrijft over het gewichtsverlies: snap dat je daar even van schrikt, zeker als ze normaal zwaarder was. Maar eerlijk gezegd, als ze levendig is, goed eet en flink beweegt, dan zou ik me nog niet direct heel druk maken. .

Misschien kun je eens kijken of je hem iets energierijkers kunt geven? Bij mij werkt een stukje walnoot of pistache (ongezouten natuurlijk) goed, of wat geweekte zaden als snack tussendoor.

Ik ga trouwens zaterdag naar de 'Dag van de Papegaai'! Fokker van mijn caique zit mee in het bestuur van een vereniging die 50jaar bestaat en ze organiseren er leuke workshops. Benieuwd om daar ook eens bij de opvang rond te kijken, het is bij Nally's Papegaaienopvang te doen.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 14:38

Nally’s zit in Belgie toch?

Ze krijgt elke dag een hele walnoot voor wat extra!

We kijken het even aan kwa gewicht en anders eens een check-up bij de vogelarts :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 10:47

Ja klopt, Nally's is in België, de hele andere kant uit, in West Vlaanderen. Ik woon zelf dichtbij Brussel, dus moet ook een dik uurtje rijden.

Hoe wegen jullie de vogels, hebben jullie daarvoor een speciale weegschaal gekocht?

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:48

Ik heb gewoon een keukenweegschaal met een stok op staander :)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 13:57

Ok, dan ga ik binnenkort zorgen dat ik mijn papegaaien ook kan wegen, lijkt me handig om hun gezondheid goed in de gaten te houden. Rico, mijn edel, verliest al weken allerlei soorten veren; zijn staart ziet er momenteel niet zo mooi uit, al zie ik gelukkig nieuwe staartveren doorkomen. Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voordat een staart er weer optimaal uitziet, duurt nu al twee maanden.

’s Avonds zijn ze altijd los bij mij terwijl ik series kijk, en het is echt fijn om te zien hoe ze allebei bij mij willen zijn. Alleen mijn jongste hond vindt dat minder leuk, want Kiwi jaagt haar steeds weg als ze te dicht in de buurt komt. :D

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:13

Onze edel doet altijd best een hele tijd over de rui. Gaat wat in etappes en voor mijn gevoel duurt dat wel een half jaar :') hij is nu even niet in de rui, gelukkig. Vooral hormonaal..

Heerlijk dat ze ‘s avonds zo bij je zitten! Juul (caique) rollebolt dan ook continue over ons heen. En vaak even vliegen. Ze houdt de edel (en mij) ook goed bezig. Hij heeft besloten dat alles van hem is. Dus ik kan continue heen lopen omdat “pas op Biko” niet werkt. Behalve dat ik dan terug krijg; “Pas op hè!” Of als ik dan op sta zegt hij “hup!”. banketstaaf _O-

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:02

Maak kennis met Croky! Door omstandigheden moest ze weg bij haar vorige eigenaresse (die heeft Siepie, een van mn andere valkjes gefokt) en ik zei; breng maar hier. Ze is gek op kroelen en bij je zitten, maar sinds ze bij mij is, wil ze alleen maar bij de kooi zitten. Kroelen daar vind ze prima. Ik geef haar de tijd en ik hoop met de tijd dat ik eindelijk een vogel heb die bij me wil zitten kroelen :')

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 23:51

Ow wat kijkt ze lief. Mooie dame!

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:03

Wat een mooierd zeg! Veel plezier met haar! Wat vinden je andere valkjes van dr?

Onze Caique is een vermomde ekster. Neemt alles al vliegend mee naar de krabpaal van de katten. En als een kat bij me komt zitten dan komt ze aangevlogen om hem weg te jagen |o
Dat wordt nog een lastige om af te leren :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:21

DGM schreef:
Oooh wat leuk zeg!

Onze edel is maar saai, doet vrij weinig. Zit het liefst de hele dag op zijn kooi of liaan. Momenteel nog hormonaal dus ik haal hem ook weinig aan want dan haalt ie meteen zn eten op om me te voeren :r

[ Afbeelding ]
Kale kip op de liaan

Onze edel heeft soms ook van die momenten, maar over het algemeen is hij heel ondernemend en actief!
Ze staan wel bekend als rustige vogels, maar Mango moet altijd overal bij zijn en is gek op overal aanzitten.
Krijgt jullie edel wel voldoende mentale uitdaging? Daar worden ze ook mega enthousiast van!

Dat voeren doet Mango gelukkig vooral aan zijn stokjes (Hij heeft wilgenstokjes waar hij mee speelt).
Heel soms wil hij ons ook voeren maar dat zien we dan maar als groot compliment ofzo :')

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:48

Cayenne schreef:
DGM schreef:
Oooh wat leuk zeg!

Onze edel is maar saai, doet vrij weinig. Zit het liefst de hele dag op zijn kooi of liaan. Momenteel nog hormonaal dus ik haal hem ook weinig aan want dan haalt ie meteen zn eten op om me te voeren :r

[ Afbeelding ]
Kale kip op de liaan

Onze edel heeft soms ook van die momenten, maar over het algemeen is hij heel ondernemend en actief!
Ze staan wel bekend als rustige vogels, maar Mango moet altijd overal bij zijn en is gek op overal aanzitten.
Krijgt jullie edel wel voldoende mentale uitdaging? Daar worden ze ook mega enthousiast van!

Dat voeren doet Mango gelukkig vooral aan zijn stokjes (Hij heeft wilgenstokjes waar hij mee speelt).
Heel soms wil hij ons ook voeren maar dat zien we dan maar als groot compliment ofzo :')

Biko heeft wat lichamelijke mankementen. Verdikte spieren bij de vleugelaanzet en reuma in zijn pootjes (vleugels zijn niet op de foto gezet maar zal me niks verbazen als het daar ook zit).
Ze krijgen hier veel denkspellen en verstopte nootjes. Maar ik wijt het toch echt aan zijn reuma.
Het is ook wat lastig behandelen, metacam neemt de pijn niet weg. Hij mag 3x per dag aspirine maar dat wil ik ook niet elke dag geven. Dus we bekijken het adhv zijn gedrag. Hij krijgt ook glucosamine bij.
Er is wel een medicijn die hij kan krijgen, maar dat bewaren voor als het echt erg is. Dit zorgt namelijk ook voor een slechte weerstand en dus is het afwegen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

Aaah wat sneu! Hoe oud is hij?
Heeft hij geen baat bij een warmtelamp? :(:)

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:27

Wat een schatje is Croky, zo mooi.

Gisteren was het de dag van de papegaai bij Nally´s, en het was heel leuk, mooie organisatie is het. Ik werd er spontaan verliefd op een kaketoe.

Die caiques zijn toch echte grappigaards hoor, die doen er gewoon alles aan om je happy te krijgen met hun streken.

Hoe komt Biko aan al die mankementen, was hij geen elf jaar of zo? Lijkt me nog niet zo heel oud?

Hier mijn twee knapperds op hun speeltuin. Kunnen ze zich uren op vermaken samen.