Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 12:07

@Yv sterkte!

@DD hoe zit dat eigenlijk, met het koppelen van (gecastreerde) beertjes en zeugjes. Ik heb twee zeugjes, in een flink groot hok en ik krijg regelmatig aanbiedingen van beertjes. Maar kan daar iedere gecastreerde beer bij? Of is dat net zo lastig matchen als zeug-zeug of beer-beer?

Ik weet overigens dat je zes week moet wachten na de castratie, voor koppelen.

DubbelFun

Re: Cavia topic! Deel 2; we whiepen verder....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 12:23

Ik heb al aardig wat castraten gehad en geen van allen heeft een probleem gegeven met koppelen. Tuurlijk zal de castraat ze de eerste dagen wat achterna zitten, want die heeft maar één ding in de kop; DEKKEN !! Sommige zeugjes laten het dan soms toe anderen zullen hem over de kop piesen of zelfs van zich af bijten. Maar die lol is er snel af en dan heb je gewoon een rustige castraat die alleen van zich laar horen als een zeug écht lekker ruikt :D
Afhankelijk van het karakter van een castraat kun je 2 of meerdere zeugjes in een groep hebben.
Goldie zit nu buiten met 6 zeugjes en dat gaat prima, maar Creme was beter in zijn hum met maar 2 zeugjes.
Overigens wacht ik nooit 6 weken, na een week stopten ze hier met eten als ze alleen zaten, dus na 10 dagen als de hechtingen er uit waren en de boel zat goed dicht zette ik er meestal een zeug bij die óf al drachtig was óf niet drachtig meer werd. Na 2 dekpogingen was zijn evt. nog aanwezige 'kruit' verschoten en kon hij veilig bij een normale dame, al liet ik ze meestal bij de drachtige zitten tot vlak voor de bevalling.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 13:33

Ah zo! Helaas hebben wij de luxe niet van al drachtige zeugen, dus dat is wat lastiger. Het zou overigens geen drama zijn als er wel een drachtig werd, maar twee drachtig is wat minder.

Overigens valt me op dat de meeste beren al (vaak langere tijd) alleen zitten als ze worden aangeboden. Zouden die zes weken veel uitmaken dan?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 14:42

Nou de caafjes wonen gezellig bij ons. Ze zijn nog wel wat angstig en rennen graag van huisje naar tunneltjes en onder het hooi. Ik pak ze nu 1 x per dag een kwartiertje. Dan mag mijn dochtertje (5 1/2 jaar)er 1 op schoot. De ene is heel relaxt en vindt het allemaal wel best. deze is ook wat ouder. De andere vindt het nog erg spannend en hanteert struisvogelpolitiek. kop onder je arm en kont in de lucht. Dan is het niet zo eng. Ze eten goed (SS) en echt heel veel hooi ook. Meer als mijn konijnen zelfs. Ik ben alleen wel heel de dag oplettend ivm onze rovers van katten die het wel heel erg spannend vinden nu. Dus waterspuit op tafel en zodra ze in de buurt komen maar de volle laag. Hoop dat als ze groter zijn dat het ook minder wordt. Mijn konijnen zijn ook niet interessant en de kleintje van het stel weegt ook maar 1100 gram. Maar t is wel leuk hoor. Ze gaan al wat meer kwekken en t drinken uit een flesje lukt ook goed. Ze komen bij een vriend van mij vandaan die tentoonstellingfokker is. Hij heeft er heuulll veel (konijnen en cavias) in de schuur dus die gaat ze niet echt tam maken. Maar dat komt wel goed denk ik zo...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 15:27

@mira: zolang ze goed blijven eten kun je ze ook best langer alleen laten. Was hier helaas niet het geval.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:46

barbaras schreef:
Nou de caafjes wonen gezellig bij ons. Ze zijn nog wel wat angstig en rennen graag van huisje naar tunneltjes en onder het hooi. Ik pak ze nu 1 x per dag een kwartiertje. Dan mag mijn dochtertje (5 1/2 jaar)er 1 op schoot. De ene is heel relaxt en vindt het allemaal wel best. deze is ook wat ouder. De andere vindt het nog erg spannend en hanteert struisvogelpolitiek. kop onder je arm en kont in de lucht. Dan is het niet zo eng. Ze eten goed (SS) en echt heel veel hooi ook. Meer als mijn konijnen zelfs. Ik ben alleen wel heel de dag oplettend ivm onze rovers van katten die het wel heel erg spannend vinden nu. Dus waterspuit op tafel en zodra ze in de buurt komen maar de volle laag. Hoop dat als ze groter zijn dat het ook minder wordt. Mijn konijnen zijn ook niet interessant en de kleintje van het stel weegt ook maar 1100 gram. Maar t is wel leuk hoor. Ze gaan al wat meer kwekken en t drinken uit een flesje lukt ook goed. Ze komen bij een vriend van mij vandaan die tentoonstellingfokker is. Hij heeft er heuulll veel (konijnen en cavias) in de schuur dus die gaat ze niet echt tam maken. Maar dat komt wel goed denk ik zo...

Hier is het ook zo met de jonge katten. Die twee vinden de caafjes maar al te interessant, dus ook plantenspuit als ze teveel interesse tonen. Je bent goed bezig met tam maken. Komt vanzelf wel. Hier standaard staan ze tegen de tralies omhoog als ze eten krijgen en kan ze ook aaien.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 15:49

1 van de jonkies hier mee naar de dierenarts gehad vandaag , oogje was helemaal dof en blauw nu vaak smeren met cavasan en duimen dat het herstelt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 15:53

Het beste er mee... oogjes vind ik altijd eng als ze daar iets aan mankeren (bij alle dieren trouwens)...

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:03

tanjaatjuhh schreef:
1 van de jonkies hier mee naar de dierenarts gehad vandaag , oogje was helemaal dof en blauw nu vaak smeren met cavasan en duimen dat het herstelt.

Sterkte hoop dat het oogje snel hersteld! Wat dd zegt bij alle dieren is het eng met de ogen

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:15

Bedankt voor de sterktewensen!

Beterschap met je kaaf tanjaatjuhh

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 16:26

Mira283 schreef:
Kiekeboefje schreef:
Mira denk niet dat je er nog meer beertjes bij moet halen :') zonder gekheid, als ze de hele tijd zo erg ruzieën..

Ze zitten apart en blijven apart zitten. Dan doe ik wel Arrow weg want geen enkele cavia is alleen gelukkig ;). Waar ik een hard hoofd in heb want heel marktplaats in deze omstreken staat vol met ongewenste beren. En heb geen idee welke opvang er hier nog in de provincie zit, weet alleen stichting cavia in Bakkeveen

Ik woon vlak bij je, op zich zou ik hem wel willen. Maar dan moet ik wachten tot Pip het lootje legt; wat ik niet hoop!

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:18

Hoi hoi,

Zou ik hier eens een vraag mogen stellen? Ik heb drie cavia's sinds juni drie broertjes. Is altijd goed gegaan tot een week of zes geleden toen deden ze wel eens bekvechten maar niet gemeen. Het is daarna weer een tijdje rustig geweest maar nu hebben twee van de drie serieuze bonje net voor het eerst zo erg dat ze allebei een pluk haar in hun mond hadden. Van te voren hoor je ze al een bepaald geluid maken wat klinkt als tandenknarsen of snel op elkaar gaan.
Kan dit nog goed komen of moeten ze echt uit elkaar het zijn mijn eerste cavia's dus heb er geen ervaring mee.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:51

Vaak gaan 3 heren samen niet goed, dan moet je echt geluk hebben. Hoe oud waren ze toen je ze kreeg?

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 18:57

Kiekeboefje schreef:
Vaak gaan 3 heren samen niet goed, dan moet je echt geluk hebben. Hoe oud waren ze toen je ze kreeg?

Gelijk uit het nest bij een fokker vandaan dus 4 weken? Die mevrouw zei dat het vaak gewoon goed ging als er maar geen zeugjes in de buurt zijn.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:02

Vaak gaat een koppeltje wel goed van jongs af aan, maar 3 of meer niet, dan moet je echt geluk hebben met de karakters.

Ik weet niet wat voor opties je hebt om dit op te lossen. Ik zou voor 1 een ander huisje zoeken. Of voor het gelukkige koppen van de 3 en dan zelf 1 of 2 zeugjes erbij houden. Maar dit is aan jou natuurlijk! :)

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 19:09

Dus dit word alleen maar erger waarschijnlijk? Het is al die tijd goed gegaan namelijk.

Ik zat zelf te denken om er eentje apart te zetten en dan de andere twee samen houden. Vind er eentje weg doen ook zo moeilijk ze zijn namelijk niet hand tam kan ze wel aaien maar niet makkelijk op tillen

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 21:10

F_inley schreef:
Hoi hoi,

Zou ik hier eens een vraag mogen stellen? Ik heb drie cavia's sinds juni drie broertjes. Is altijd goed gegaan tot een week of zes geleden toen deden ze wel eens bekvechten maar niet gemeen. Het is daarna weer een tijdje rustig geweest maar nu hebben twee van de drie serieuze bonje net voor het eerst zo erg dat ze allebei een pluk haar in hun mond hadden. Van te voren hoor je ze al een bepaald geluid maken wat klinkt als tandenknarsen of snel op elkaar gaan.
Kan dit nog goed komen of moeten ze echt uit elkaar het zijn mijn eerste cavia's dus heb er geen ervaring mee.

Had hier ook drie beren bij elkaar. Twee broertjes en een oude afgedankte beer. Ging goed tot een tijdje terug toen werd het knokken, en toen er eentje een flinke wond op zijn bekkie had was de maat vol. Apart gezet, het jongste beertje zit met de opa en de andere apart. Heb ze wel bij elkaar in de ren maar daar hebben ze veel meer ruimte om elkaar te ontlopen. Misschien dat ik het weer probeer als het nieuwe hok klaar is of ik laat de ene castreren en krijgt ie een vriendin erbij. Weet niet in hoeverre dat de andere mannen het gaan trekken met de zeugen geur.

@kiekeboefje hoop dat Pip nog even blijft leven voor je. Arrow zijn toekomst ben ik mee bezig. Want ergens wil ik hem niet kwijt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 22:13

Ik heb het genoeg meegemaakt bij beren dat ze gaan knokken als de hormonen gaan opspelen als ze gaan puberen.
Vader en zoon hier gaat ook alleen goed als er echt geen damesluchten zijn en dan nog hoor ik ze vaak genoeg knorren tegen elkaar.
Maar ze zijn aardig aan elkaar gewaagd en houden dus (nog) genoeg afstand.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:44

Stomme is dat hier geen enkele zeugen lucht is. En als ik ze al moet oppakken bij mijn vader kleed ik mij altijd om, dan neem ik geen geuren mee. Vind het ook aan het karakter ligt. Sammie is een echte lieve sul, Arrow een dominante etterbak (op schoot een dikke knuffel), Flash probeert dominant te zijn maar dat heeft geen effect bij Sammie.

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 22:57

Mira283 schreef:
F_inley schreef:
Hoi hoi,

Had hier ook drie beren bij elkaar. Twee broertjes en een oude afgedankte beer. Ging goed tot een tijdje terug toen werd het knokken, en toen er eentje een flinke wond op zijn bekkie had was de maat vol. Apart gezet, het jongste beertje zit met de opa en de andere apart. Heb ze wel bij elkaar in de ren maar daar hebben ze veel meer ruimte om elkaar te ontlopen. Misschien dat ik het weer probeer als het nieuwe hok klaar is of ik laat de ene castreren en krijgt ie een vriendin erbij. Weet niet in hoeverre dat de andere mannen het gaan trekken met de zeugen geur.

@kiekeboefje hoop dat Pip nog even blijft leven voor je. Arrow zijn toekomst ben ik mee bezig. Want ergens wil ik hem niet kwijt

Er is nu nog geen bloed of wonden gelukkig de komende dagen ben ik veel thuis dus kan ze goed in de gaten houden en ga maar alvast heel hard bedenken hoe ik het op kan lossen nu zie ik ze veel apart zitten twee boven en twee beneden (heb een dubbel hok)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 23:13

Voldoende ruimte kan soms een oplossing zijn... en dan bedoel ik écht ruimte !

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:16

DubbelDun schreef:
Voldoende ruimte kan soms een oplossing zijn... en dan bedoel ik écht ruimte !

Ze zitten in een groot dubbelhok wat eigenlijk voor konijnen is dat zou groot genoeg moeten zijn toch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-17 23:19

'Groot' is voor iedereen een ander begrip :)
Afmetingen zijn voor iedereen duidelijk :)
Maw hoe groot zijn de hokken...

F_inley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 23:38

Heb het even gemeten ze zijn 1 meter lang en 50 cm breed en dan x twee

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-17 00:32

Vind ik wel een goede afmeting hoor, maar niet voor 3 beertjes. Mij oude overgebleven beertje heeft 1.20x60 en dat twee verdiepingen voor zichzelf. Hij is wel verwend hoor :))