Puppy erbij 2019

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xLaraaj

Re: Puppy erbij 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:51

Welk ras is skip weer ? O:)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 22:06

Anna79 schreef:
Kiwitje maar is telgangen per definitie verkeerd? En waarom?

dat zeg ik niet. :) maar telgang heeft veel oorzaken o.a. Bijv uit de rug of pijn of spanning. Waardoor ze dus verkeerd (kunnen) belasten en hun lijf verkeerd gebruiken en dus blessure gevoeliger kunnen zijn.
En dan zeggen; ja veel poedels doen dat vind ik gewoon makkelijk gezegd.
Dat is het zelfde als PL goedpraten bij “jack russels” want; ja dat doen ze bijna allemaal”.
En ik zeg expres niet een DA maar een fysio oid.
Dierenartsen kijken niet naar spieren of blokkades in t lijf. Daar zijn ze gewoon niet voor opgeleid.
Als je naar een DA gaat moet je in dit geval gaan voor rontgenfoto’s maar in principe is 10 maanden daar te jong voor. En een goede fysio kan je ook daar al veel over “voorspellen”.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:14

Nou ik vind patella luxatie wel heeeuul iets anders. Ik zie het bij veel poedels met goede stamboom en prima hd resultaten dus vandaar dat ik het een poedelding noem net als bijvoorbeeld bij de ijslanders. Vandaar dat ik me er niet gelijk al te druk over maak. Ik ga erover nadenken of en wat ik ermee ga doen. Ga het in elk geval even vragen bij de dierenarts.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 22:51

xLaraaj schreef:
Welk ras is skip weer ? O:)

Duitse Staande Draadhaar

Omdat er hier in het bos best veel wild zit, loopt Skip vaak nog aan een 10m lijn. Maar ik merk dat hij dan ondanks bijvoorbeeld 1,5 uur lopen echt zn energie niet kwijt kan. Nu laat ik hem overdag dus wel los in het bos en stimuleer zijn "gebedel" om snoepjes door steeds naast me te gaan volgen. Dus steeds als hij uit zichzelf naar me toe komt: snoepje erin. Soms sla ik een snoepje over want er zit soms maar 1 a 2 minuten tussen het "inchecken" zoals ik het zelf noem

Met het fietsen heeft hij minder tijd om rond te snuffelen en te zoeken naar wild, de kans dat hij dan gaat jagen is gewoon een stuk kleiner. Dat is ook één van de redenen waarom ik nu vaker met hem ga fietsen.

En ik vind het eigenlijk beter voor zn spieren en gewrichten als hij lekker zelf zn tempo mag bepalen ipv dat hij het door mij opgelegde tempo moet aanhouden wat misschien nou net voor hem geen comfortabel tempo is. Hij loopt voornamelijk nog steeds netjes rechtuit, tenzij hij omdraait en terug komt rennen omdat ik weer eens niet snel genoeg ben.

Dat terug komen rennen doet hij trouwens ook als we gewoon wandelen. Als ik een stukje één keer loop, heeft Skip die afstand vaak al 3 a 4 keer afgelegd :j

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 00:11

Mijn hond loopt ook regelmatig in telgang, daarom heb ik hem laten behandelen en checken door een fysio. Bij mijn hond is het waarschijnlijk omdat hij nog redelijk arm bespierd is in zijn achterhand en telgang minder energie kost. Hier ben ik nu mee bezig en merk nu al wel wat verschil, vooral aan de fiets laat hij het minder zien. Bij gewoon wandelen nog wel veel maar dan ligt het tempo ook lager.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 06:31

Anna79 schreef:
Nou ik vind patella luxatie wel heeeuul iets anders. Ik zie het bij veel poedels met goede stamboom en prima hd resultaten dus vandaar dat ik het een poedelding noem net als bijvoorbeeld bij de ijslanders. Vandaar dat ik me er niet gelijk al te druk over maak. Ik ga erover nadenken of en wat ik ermee ga doen. Ga het in elk geval even vragen bij de dierenarts.

T heeft niet eens direct te maken met HD :o?
t is een voorbeeld.. Iets automatisch een ''poedelding'' of Jack russel ding'' noemen zonder de hond eens goed te laten checken door een orthopeed (PL) of fysio, chiro,osteo vind ik gewoon verre van verstandig.

maar dat moet je zelf weten.

MDJ schreef:
Mijn hond loopt ook regelmatig in telgang, daarom heb ik hem laten behandelen en checken door een fysio. Bij mijn hond is het waarschijnlijk omdat hij nog redelijk arm bespierd is in zijn achterhand en telgang minder energie kost. Hier ben ik nu mee bezig en merk nu al wel wat verschil, vooral aan de fiets laat hij het minder zien. Bij gewoon wandelen nog wel veel maar dan ligt het tempo ook lager.

Djes had dit in het begin ook :j

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:36

Ik heb nog maar 1x in m'n leven een poedel zien telgangen hoor. Normaal is het zeker niet!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:49

Simoonzel schreef:
Ik heb nog maar 1x in m'n leven een poedel zien telgangen hoor. Normaal is het zeker niet!

Ik zeg ook niet dat het normaal is, maar heb het best vaak gezien, ook bij showhonden op momenten dat ze gewoon rustig liepen. Maar inderdaad dat ze het in hoger tempo blijft doen vind ik ook apart. Heb het al eens aan de fokker gevraagd en die gaf dus aan dat veel poedels het doen maar niet in een hoger tempo.
Omdat ze ook vaak in kruisgalop gaat denk ik wel dat het slapte is.
Op het moment dat ik serieus met haar sporten wil ga ik haar zeker laten checken maar voor nu met deze kleine rondjes fietsen durf ik het wel aan.
Ze is overigens mega lenig dus ze ziet er niet echt uit alsof ze last heeft.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 09:07

Anna79 schreef:
Ik heb zelf het gevoel dat het gemakzucht is. Als ze iets ziet wat haar interesseert gaat ze wel opeens draven en dan ook heel verheven en spectaculair, net een paard _O-

Ik ga het zeker even bij de dierenarts aankaarten als ik daar weer ben. Maar de telgang is iets wat ik al bij heel veel poedels heb gezien dus het zal ook wel bij het ras horen. Voorlopig doen we rustig aan een paar keer per week een rondje.

Wel ben ik benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken; hier wordt fietsen sport en belasting genoemd, maar voor mijn gevoel is het een hele veilige vorm van beweging. Immers als je honden samen laat spelen gaan ze vaak veel rennen en korte stops maken of elkaar omver rennen. Met een bal heb je zoiets nog veel meer. Vandaar dat fietsen mij vrij veilig leek.

In zekere zin zeg je zo wel dat het normaal is. '' het zal ook wel bij het ras horen''

Maar goed, ik blijf er bij dat je hiervoor niet bij een DA moet zijn. En je hond laat duidelijk iets zien. Ook de fokker zegt dus dat de andere poedels het niet in hoger tempo doen. En ze galoppeert over kruist, genoeg redenen om te checken. Nu is ze nog jong maar wel volop in de groei.. Schade is nu nog te beperken als ze iets heeft. Straks, als het uitmond in een ander probleem niet meer.

Anna79 schreef:
Bedankt allemaal voor jullie adviezen. Mila Aussie is ook echt een knapperd!!! Het zit vast in de naam :o
Ik ga er nog even over nadenken hoe en wanneer ik het ga doen. Mila heeft veel jachtinstinct, dus het moet wel veilig zijn. Ik ga ook nog even met de dierenarts overleggen, ze heeft namelijk 1 achterpoot, die iets naar binnen staat. Het is maar een fractie, toen ze laatst nat was van het zwemmen en ik achter haar liep viel het me op. Ook galoppeert ze vaak overkruist.

En dan heb je dit ook eerder gezegd. Een maand geleden.
En dan dit;
Anna79 schreef:
Onze Mila is alweer 9 maanden. Een heerlijke hond, heel gemakkelijk, al begint ze wel wat te puberen :=
Ik vroeg mij af wanneer ik kan gaan fietsen met haar. Vanaf een jaar? Of kan het aanleren nu al wel... Ik wil sowieso zo'n speciale stang aan de fiets. In een rustige draf lijkt het me een mooie rechtlijnige belasting. Niet te lang achter elkaar en het moet natuurlijk wel wat koeler zijn. Ik ben benieuwd of jullie al eens gefietst hebben met de hond.

Hier onze Mila <3
[ [url=m/oibdPO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als ze telgangt is dat geen ''rustige draf''. Dus is het geen ''mooie rechtlijnige belasting''.

Bij dit soort dingen had ik al lang bij een fysio gestaan om te checken.
Djessey heeft op iets minder dan 7 maanden ook haar eerste check gehad. En bij haar kwam er ook iets uit wat losgemaakt moest worden. Is niet raar met jonge honden/pups. Die veel lekker onstuimig doen. En uit jouw eerdere berichten te halen heeft die van jou dat (gelukkig) ook gewoon gedaan.

Maar misschien ben ik wel ''te'' zuinig in dit geval op mn honden. Aangezien ze 2 a 3x per jaar bij de fysio komen voor een check. En t leukste is, als ze kleine puntjes vind die niet helemaal lekker zitten bij ze, dan zien we dat pas na het losmaken. Omdat ze DAN ineens anders zijn/een andere houding hebben. Weer de goede houding en duidelijkere ontspanning in de spieren en het gangwerk. En dan hebben ze hier echt allemaal kleine dingetjes gehad die bij 1x losmaken bij de fysio weer opgelost waren.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:18

Ja het klopt wel er zijn inderdaad dingetjes die me opvallen. En het houdt me ook wel bezig, vooral die kruisgalop. De achterpoot heb ik net weer op zitten letten omdat ik haar net weer kortgeschoren heb, maar het valt me nu eigenlijk niet meer op, was ook heel minimaal eerst. Weet je, dit is mijn eerste hond en ik heb bij fysio meer het idee van een hond die flink in de kreukels ligt. En zoals ik eerder al zei loopt ze ook wel in gewone draf, het is denk ik 50/50. En als ze draaft gaat ze ook gelijk heel mooi. Ze liep trouwens eerder meer in telgang dan nu vandaar dat ik het als een krachtdingetje zie. Wat het overkruist gaan ook kan zijn, maar ook niet als er in de rug iets niet fijn is.
Ik ga er eens over nadenken, ik had zoiets van, eerst maar eens uitgroeien maar blijkbaar kan je ook met een pup al naar de fysio, wist ik niet.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 09:32

Niemand is te oud om te leren. En ik word nog regelmatig raar aangekeken dat ik met mijn honden naar de fysio ga. :) En al helemaal 2 a 3x per jaar :')
Maar zo heeft mijn volwassen teefje een verstopping gehad, waar 2 maanden later de sporen nog van zichtbaar waren door het verkrampen door de buikpijn. Wat heel typerend was want we hadden niet gezien dat ze er nog last van had. Tot we bij de fysio geweest was en ze ineens beide pootjes weer onder zich zette met plassen. Ze heeft heel lang 1 pootje deels naar achteren gehouden tijdens het plassen. En daar zochten we nooit iets achter. Want verder liep ze gewoon goed, speelde, was enthousiast etc.

Aan Djessey merkte we ook niet zoveel. Behalve dat ze af en toe ineens een ''dag'' er tussen had zitten dat ze licht tot erg kreupelde om vervolgens niets meer te zien voor dagen.. En omdat we niet iedere dag het zelfde doen en ook niet veel lopen. Uiteindelijk blijkt dus dat ze een peesblessure in de schouder heeft zitten, en dat is niet het ''ergste''. Maar haar schouders(de spieren) zaten ook ''vast'' . En of de peesblessure komt door de schouders, of de schouders komen door de peesblessure. Maar sinds de schouders losgemaakt zijn, en wij kunnen dit zelf ook controleren door uitleg van de fysio, heeft ze nog maar 1 keer (de dag na de fysio) gekreupelt. Wel krijgt ze nu iets bij om haar pezen te ondersteunen. Maar haar schouders zijn weer los en ze beweegt ook weer veel ruimer.

Bij Boellie merkten we door de fysio bijvoorbeeld dat uit een voerstandaard eten niet goed is voor hem. Dan trekt ie zijn rug hol. Nu eet ie sinds een maand of 4 van de grond en rug is weer perfect. Iets wat nu geen problemen geeft, maar wat in de toekomst wel een ding had kunnen zijn.

Wij gaan Naar Nanda van Velzen. Zit in Moordrecht. :) Zij is ook docent etc dierfysio.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:35

Heeft Skip niet een tijdje geleden een akkefietje gehad met loslopen? Dan is het misschien niet verstandig om Skip zo ongecontroleerd door het bos te laten rennen. Als hij dan zo hoog in de adrenaline zit is het risico op uitspattingen groter natuurlijk.

Wat betreft de telgang, Abbay loopt er ook 90% van de tijd in, ook bij shelties is het een normale gang. Wel is het zo als ik haar vraag te verruimen dat zij 'omschakelt' naar een normaal drafje. Ik maak me daar verder geen zorgen om. Zij is sowieso de knuffelsheltie, doet niks behalve vreten en kroelen. :+ Die wordt 20 jaar oud alleen op twee keer per dag eten, in de avond een Markies en met puppy's spelen. _O-

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 09:48

KimD schreef:
Heeft Skip niet een tijdje geleden een akkefietje gehad met loslopen? Dan is het misschien niet verstandig om Skip zo ongecontroleerd door het bos te laten rennen. Als hij dan zo hoog in de adrenaline zit is het risico op uitspattingen groter natuurlijk.

Wat betreft de telgang, Abbay loopt er ook 90% van de tijd in, ook bij shelties is het een normale gang. Wel is het zo als ik haar vraag te verruimen dat zij 'omschakelt' naar een normaal drafje. Ik maak me daar verder geen zorgen om. Zij is sowieso de knuffelsheltie, doet niks behalve vreten en kroelen. :+ Die wordt 20 jaar oud alleen op twee keer per dag eten, in de avond een Markies en met puppy's spelen. _O-

Chick doet t ook hoor. En t is ook iets wat je bij Staffies ook vaak ziet. Maar 95% van de tijd draaft ze gewoon, en als ze telgangt en ik maak contact met haar of geef wat druk op de lijn is het ook gewoon weg. Djes doet het ook. Maar alleen als ik haar kort houd en ze beseft dat trekken geen zin heeft maar vooral niet bij mij wil komen lopen :') . Bij haar is het drammen, want geef ik haar ruimte door meer lijn te geven is het gelijk weer over of als ik haar verplicht druk van de lijn te halen is het ook over.

Maar bij hun weet ik beide dat er niks is. Dat ze geen lichamelijke dingen hebben.
Maar ik vind het wel het checken waard en zeker in het geval van wat Anna zegt vind ik het wel het checken waard, ook door het overkruisen en doorgaan bij verhogen van tempo.

Zeker nu ze nog zo jong zijn ga ik liever een keer te veel dan te weinig. :') :o

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:56

Ja, dat is waar. :j

Ik vind de check-up sowieso belangrijk. Wij doen het nu iedere 3 à 4 maanden. Zodra ze 18 maanden zijn gaan ze ook op de foto, wij sporten natuurlijk dus des te belangrijker om te weten of ze goed in elkaar zitten.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 09:57

Elin telgangt haast nooit, zei gaat wel 4x per jaar naar de ostheo maar dat is eigenlijk prim haar schult. Die trekt steeds aan haar oren en staart. Laatste keer had ze een blokkade in nek en bekken.. krijg het er bij prim niet uit..

Prim gaat 2x per jaar, ivm sport. Maar omdat zei de etterbak is en de andere niks terug doen heeft zei eigenlijk nooit problemen.

Bjossa telgangt vaak in het lager tempo, is bij de ostheo geweest laatst maar geen problemen. Ze is een beetje lui en telgang kost minder kracht..

Krijg ook vaak de opmerking, maar je ziet er toch niks aan waarom ga je daar dan heen?! Omdat als je wacht tot je de klachten wel ziet je te laat bent naar mijn idee..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 10:02

KimD schreef:
Ja, dat is waar. :j

Ik vind de check-up sowieso belangrijk. Wij doen het nu iedere 3 à 4 maanden. Zodra ze 18 maanden zijn gaan ze ook op de foto, wij sporten natuurlijk dus des te belangrijker om te weten of ze goed in elkaar zitten.

Hier geen sporten dus is 2 a 3x voor mij genoeg :P Chick is wel voor de dracht en 9 weken na de bevalling gecheckt en we ''onderhouden'' ze met de massage deken.
Maar voor Djessey staat het ook al gepland om HD en ED op 18 maand te doen. PL ga ik waarschijnlijk in maart 2020 ongeveer al doen. Maar de fysio heeft al aangegeven op Heupen, ellebogen en en knietjes niks te verwachten (dus voorzichtig *\o/* )

XxDiandraxX schreef:
Elin telgangt haast nooit, zei gaat wel 4x per jaar naar de ostheo maar dat is eigenlijk prim haar schult. Die trekt steeds aan haar oren en staart. Laatste keer had ze een blokkade in nek en bekken.. krijg het er bij prim niet uit..

Prim gaat 2x per jaar, ivm sport. Maar omdat zei de etterbak is en de andere niks terug doen heeft zei eigenlijk nooit problemen.

Bjossa telgangt vaak in het lager tempo, is bij de ostheo geweest laatst maar geen problemen. Ze is een beetje lui en telgang kost minder kracht..

:') Moest hier stiekem wel om lachen. Maar die blokkades zijn voor Elin natuurlijk gewoon stom. Stoute prim!
Dat wat je zegt van Bjossa herken ik hier ook wel. T zijn hier inderdaad ook de momenten dat ze eigenlijk denken ''prima, laat maar'' dat t opvalt dat ze telgangen. Tot ik ze daaruit haal.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:29

Nou heb net weer even gewandeld en we hebben alle 'gangen' weer gezien :D ,ze kan ook naadloos van het één in het andere overgaan. Ik zal eens even kijken waar er hier fysio's zitten.

Even wat anders; ik heb haar tot voor kort altijd op stukken waar het kan los gehad (o.a. ons parkje) Hier ging ik dan op een bankje zitten en Mila kon even heerlijk rennen en gek doen, ideaal voor haar. Echt genieten! Maar sinds kort is het over... Naast het parkje ligt een fietspad, dit wordt grotendeels aan het zicht onttrokken door bomen en er ligt een breed water tussen. Om er te komen moet je een stuk terug lopen en een bruggetje over. Nu is het zo dat zodra ik de lijn losklik, mevrouw zich omdraait, terugrent en daar fietsers,wandelaars,moeders met kinderwagens, oude vrouwtjes met rollators etc. gaat lastig vallen :=
Nadat ze een paar keer die grap uitgehaald heeft is voor mij de maat vol en mag ze niet meer los, wat natuurlijk heel jammer is want ze heeft veel energie, vandaar dus aan de fiets...
Het lijkt mij behoorlijk puberaal gedrag. Maar wat zouden jullie doen, gaat dit na een poosje vanzelf over of moet ik dit nu aanpakken en hoe dan? Haar bal is haar alles en meestal kan ik haar daar nog enigszins mee terug lokken maar ook niet altijd. De mensen die ik gevraagd heb, zeiden ach ja pubergedrag gaat wel weer over. Maar ik baal er wel van. Ze is overigens al bijna 11 maanden,was even in de war. Verder is het eigenlijk een hele makkelijke hond, ook niet sloperig of zo, aan de fiets was ook zo aangeleerd. Maar dit, pffff 8)7

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 10:46

Ze luistert duidelijk niet naar je, dus is dat opvoedkundig. Nu kun je 2 dingen doen, of doorgaan met naar jou komen en dat leuker maken dan al die fietsers. Of haar aangelijnd houden. En als je dan een flexi hebt van 10 meter kom je een heel eind. Of je gooit er op dat veld een veldlijn van 20 meter aan.

Fietsen op deze leeftijd is niet om energie weg te halen. Puur om het fietsen(ofja het meelopen) aan te leren.

Probeer vooral gekke en sterk ruikende niet honden snacks om te belonen. De meeste reageren daar wel op.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:49

Voorlopig daar dus even niet meer los laten.. Hoe jammer dat ook is..

Ik ga morgen met Elin voor haar HD/ED foto's. Ze loopt fantastisch en merk nooit wat aan haar maar vind het toch wel heel spannend!

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 10:54

XxDiandraxX schreef:

Ik ga morgen met Elin voor haar HD/ED foto's. Ze loopt fantastisch en merk nooit wat aan haar maar vind het toch wel heel spannend!

Ik vond het ook dood eng _O- En toen ik dat zei tegen de arts die de foto's maakte moest ie lachen en begon ie uit te leggen wat ik op de foto's zag en daarna dus dat ik me nergens druk over hoefde te maken. Maar vond t vreselijk _O- al was ik wel een beetje gerustgesteld door hem, maar wat duuuuurde het lang tot de maandag _O-

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:06

kiwiwitje schreef:
XxDiandraxX schreef:

Ik vond het ook dood eng _O- En toen ik dat zei tegen de arts die de foto's maakte moest ie lachen en begon ie uit te leggen wat ik op de foto's zag en daarna dus dat ik me nergens druk over hoefde te maken. Maar vond t vreselijk _O- al was ik wel een beetje gerustgesteld door hem, maar wat duuuuurde het lang tot de maandag _O-

Ik kan de fotos zelf wel een beetje "lezen" en inschatten hoe de beoordeling zal zijn maar moeten eerst die fotos gemaakt worden..

Net met de hele roedel nog lekker het bos in geweest en poging gedaan tot groepsfoto. Kostte me wel twee hele minuten, brave hondjes!

Afbeelding

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:11

Ja, ze merkt echt dat zodra ze van de lijn is ik geen macht meer over haar heb. Longeerlijn heb ik wel ,maar dan moet ik wel snel genoeg zijn. We gaan volgende week starten met gehoorzaamheid voor gevorderden, daar moet ze ook los, dus hoop dat ze me daar ook handvaten geven hiervoor.

Edit: zo'n veldlijn ga ik proberen! Lijkt me een stuk handiger dan een longeerlijn.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 11:16

Ohhh die kleine er bij! Hoe leuk! Alleen jammer dat hij niet hijgt _O- _O-

Wij hebben deze Anna:
Heim Veldriem Oranje en dan de 20 meter (zooplus). En dan zit er op t einde een lusje. Maar 20 meter is best ver, of je maakt er 2 aan elkaar dan heb je 40 meter. Dan kun je wel makkelijker oefenen met het hier laten komen. Knakworst of frikandel(alleen ontdooid) doet t hier geweldig. Of kaasjes. Gezond? Nee niet perse. Maar soms heb je gewoon iets nodig wat echt heeeeeeeel lekker is :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:20

Ja, had em net bekeken Kiwitje, ga ik gelijk bestellen, lijkt me ideaal, hopelijk krijg ik mijn boef ermee onder controle :Y)
Afbeelding

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 11:31

Succes!