Puppy erbij 2018

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

Re: Puppy erbij 2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:27

Heeft niets met showlijn te maken. Mijn Daeva is trouwens geen showlijn en beide zit een portie drijven in :p beide ook al op schapen gewerkt. Het andere honden en bv mensen laten drijven en dan van dag 1 niet tolereren id opvoeding :D
Ik zal ook nooit tolereren dat ze in mijn handen bijten. Een pup zal ik dat van accepteren en corrigeren. Maar vanaf een half jaar zeker niet meer.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:32

Wij hebben drie verschillende werklijnen, en maar één drijft ervan, en niet extreem. :)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:35

Maar dat zeg ik ook, hij drijft niet op andere honden. Als pup ja, ook als ukkie van zeven weken. Ik vind het niet gek dat je een jonge hond eerst daarin moet begeleiden dat niet te doen. Ondertussen doet hij dat dus niet meer en bij vreemde honden heeft hij het sowieso nooit gedaan.

Het gedrag waar ik het over had met 'aanvallen ' is gewoon speelsheid. Ja, als hij andere honden ziet wordt hij daar enthousiast van en gaat hij op een afstandje, want hij weet dat hij niet zomaar dichtbij mag komen, een soort van dansen :') Kwispelen, springen, buigen. Maar dat doet hij dus alleen als hij losloopt en naar onze eigen honden. En precies dat gedrag toont hij ook naar ons behalve dat hij regelmatig nog op ons springt. Maar dat is uiteraard kwestie van afleren en consequent zijn.

Op welke manier is dat geen normaal hondengedrag?

Edit: en Zoë, wat je zegt over niet accepteren, dat is prima. Ik maak daarin andere keuzes. Hier wordt het ook geaccepteerd dat ze in de vensterbank liggen en op de bench springen. In handen 'happen ' is hier onderdeel van stoeien en wordt dus op een vragende manier gedaan om te kijken of wij willen stoeien. Bij nee is het ook klaar. Maar dat is imo dus een persoonlijk opvoedingsding.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 12:42

Kaus schreef:
Maar dat zeg ik ook, hij drijft niet op andere honden. Als pup ja, ook als ukkie van zeven weken. Ik vind het niet gek dat je een jonge hond eerst daarin moet begeleiden dat niet te doen. Ondertussen doet hij dat dus niet meer en bij vreemde honden heeft hij het sowieso nooit gedaan.

Het gedrag waar ik het over had met 'aanvallen ' is gewoon speelsheid. Ja, als hij andere honden ziet wordt hij daar enthousiast van en gaat hij op een afstandje, want hij weet dat hij niet zomaar dichtbij mag komen, een soort van dansen :') Kwispelen, springen, buigen. Maar dat doet hij dus alleen als hij losloopt en naar onze eigen honden. En precies dat gedrag toont hij ook naar ons behalve dat hij regelmatig nog op ons springt. Maar dat is uiteraard kwestie van afleren en consequent zijn.

Op welke manier is dat geen normaal hondengedrag?

tegen mij heb je wel anders gezegd. Dat hij het ook naar vreemde honden deed. En dat heb je toen netjes opgelost door er gelijk aan te gaan werken.

Maar het gedrag wat hij laat zien heeft weinig met enthousiasme te maken maar meer met gefrustreerd zijn. Het gedrag wat hij laat zien is ook niet sociaal richting andere honden. Verre van zelfs. Het ''aanvallen'' kun je best als speelsheid zien. En iedereen accepteert meer of minder van hun honden, maar ook dat is gewoon verre van normaal. Dat is gewoon geen normale manier van begroeten. Ik zou het ook absoluut niet accepteren. Boellie hapte als pup ook veel uit speelsheid en Chick deed dit de laatste tijd ineens omdat Bas dus ook veel op die manier met haar speelt. Waarin ze dus even vergat dat aanraken niet altijd spelen/stoeien is. En dat is hier heel simpel opgelost door haar spel af te kappen. Te doen wat je wilde doen (bijvoorbeeld een aai oid) en een paar minuten daarna haar uitnodigen tot spelen.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 12:48

Misschien dat ik daar toen een ander beeld van had. Maar nee, echt drijven is nooit het geval geweest. Al helemaal niet het deel van het erop af sluipen en de hond sturen. Wat hij wel deed is het volgen en op een afstand in de gaten houden. Maar hij komt niet in contact met de andere hond. Tenzij ze gewoon samen aan het spelen en stoeien zijn.

Ik vind zijn begroeting ook echt niet raar :') Snap absoluut niet wat je daar raar aan vindt. Jij vind het dus verre van normaal dat een hond kwispelt en blij doet als hij je ziet of gaat buigen en springen als hij wil spelen?

Hoe wil jij dan dat een hond uitnodigt tot spelen richting baas en andere honden?

Ik heb namelijk juist een enorme hekel aan honden die er meteen op duiken. Vind buigen en kwispelen een hele nette uitdaging tot spelen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 13:02

Ik vind de manier zoals je hier nu in meerdere berichten beschreven hebt niet normaal. Op een afstandje gaan dansen,kwispelen,springen buigen is niet rustig en normaal contact maken met een hond. Honden begroeten elkaar met normaal gedrag niet zo. Zeker niet als het geen honden in hun roedel zijn..

Richting baas uitnodigen om te spelen is zeker niet door in armen of handen te happen oid zoals jij meerdere keren beschreven hebt, en ook zeker niet richting andere honden.
Hier komen ze gewoon met speelgoed aanzetten naar elkaar en naar ons als ze willen spelen. Dat we (of hun) vaak zonder speelgoed verder gaan is de keuze die daarna gemaakt word. En buiten word er gewoon niet gespeeld met andere honden. Dat om meerdere redenen niet. Maar daar is normaal gedrag dat ze rustig op elkaar af lopen, snuffelen aan elkaar en dan wel of niet besluiten te spelen. Wat vaak dan inderdaad met wat ''uitdagen'' gaat en vervolgens rennen of stoeien word. Maar dat is na het contact maken.

Honden die zo boven op elkaar duiken tonen ook geen normaal en sociaal gedrag.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:10

Oh ja, maar ik heb het ook niet over de begroeting. Die gebeurt gewoon rustig en heel onderdanig. Ik heb ook niks gezegd over het begroeten, alleen over het uitnodigen tot spelen. En dan vind ik buigen, Kwispelen, springen niet gek. Je moet toch op een manier duidelijk maken dat je wil spelen.

En Dexter reageert erg gevoelig op gedrag van andere honden. Een grom, lip omhoog, is voldoende om niet nog eens te proberen te spelen. Lijkt me prima respectvol dus.

Tja, het uitdagen naar ons. Wij spelen niet vaak met speeltjes. Liever met onze handen. Vind het dan dus niet gek dat hij uitnodigt te spelen door onze handen te pakken.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:16

Muah, AJ is al een stuk beter, maar als hij enthousiast is dan heb ik hem ook nog wel eens in m'n neus :').
Qua spel nodig ik hem wel eens uit in m'n arm te happen, maar dat heeft hij nooit uit zichzelf gedaan. Hij komt altijd met een speeltje aan als hij wil spelen en meestal pak ik dat speeltje dan ook.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 13:19

Niemand zegt dat t gek is. T is alleen geen normaal gedrag. En zeker geen gedrag wat ik zou accepteren(handen pakken). Genoeg andere manieren om duidelijk te maken dat ze willen spelen. Daar zou buigen en kwispelen al niet gek voor zijn. Veel liever dat dan happen.

Vanaf een afstandje een hond zo uitnodigen om te spelen is hoe dan ook geen normaal gedrag. Je begint namelijk niet met uitnodigen tot spelen. Je begroet elkaar en kijkt of er spelen uit te halen is. Al vind ik niet dat honden altijd maar met elkaar moeten spelen buiten. Maar goed. Het gedrag wat hij laat zien is dus niet sociaal. Maar dat zijn veel meer honden niet. En nog veel meer baasjes zien dat niet. Het gedrag wat hij laat zien is in normaal honden gedrag ook niet logisch. En je zal er bij op moeten tellen, niet iedere hond is even sociaal maar ook niet iedere hond accepteert het ''asociale'' gedrag van een ander. Daarmee wil ik zeggen, honden kunnen o.a. daardoor prima voor de aanval kiezen of zich heel bedreigd voelen. Uitdagen vanaf een afstandje of door er op te springen is geen normaal gedrag als je een hond tegen komt. Niet het eerste gedrag wat er getoond hoort te worden. Als hij er niet zomaar naar toe mag lopen mag dit net zo goed niet.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:28

Op andere honden springen vind ik ook absoluut niet acceptabel. Zei ik een paar berichtjes terug. Doet hij ook niet, misschien heb ik dat verkeerd verwoord? Hij staat gewoon op 2-3 meter afstand in het rond te springen :')

En zoals ik net ook al zei, het is niet het eerste gedrag dat hij toont. Hij heeft nog steeds in het begin zijn onderdanige houding, op rug liggen en er voorzichtig naar toe kruipen.

Maar goed, we hebben andere meningen over sociaal zijn richting honden. Prima.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 13:35

Nee, je leest t niet goed. Ik zeg ook nergens dat hij springt. Ik zeg dat het beide geen sociaal hondengedrag is.
Dat onderdanige, zo overdreven is ook geen normaal gedrag. Naar elkaar toe kruipen of naar een ander toe kruipen is nergens voor nodig.

Ja we hebben duidelijk een andere mening over sociaal hondengedrag.

Nog een reden waarom ik er niet van houd dat mensen maar overal hun honden los gooien. Omdat er nogal een verschil in mening zit in wat sociaal gedrag is en normaal gedrag is en het niet kunnen lezen van hun hond. Maar uiteindelijk wel miepen als t fout gaat.. En dat is niet op jou persoonlijk gericht.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 13:38

AJ blaft vooral :'). Al begint dat ook minder te worden, gister nog liep ik met ze langs een roedel blaffende en springende honden met de focus volledig op mij.

Nu laat ik mijn honden over het algemeen niet spelen met vreemde honden, niet snuffelen aan de lijn en als ze los zijn en we zien een andere hond dan roep ik ze terug. Als ik ze wel laat, dan naderen ze de andere honden, snuffelen en lopen weg. Ze hebben nml weinig Interesse in andere honden :').

Even een vraagje: AJ heeft ontzettend diarree. Het was donderdag een beetje, maar vanochtend heeft hij de hele kamer onder gescheten. Ik heb nog wel diarreeremmers liggen, zal ik hem die geven en verder rijst met kip?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-18 13:46

ZoZenn schreef:
AJ blaft vooral :'). Al begint dat ook minder te worden, gister nog liep ik met ze langs een roedel blaffende en springende honden met de focus volledig op mij.

Nu laat ik mijn honden over het algemeen niet spelen met vreemde honden, niet snuffelen aan de lijn en als ze los zijn en we zien een andere hond dan roep ik ze terug. Als ik ze wel laat, dan naderen ze de andere honden, snuffelen en lopen weg. Ze hebben nml weinig Interesse in andere honden :').

Even een vraagje: AJ heeft ontzettend diarree. Het was donderdag een beetje, maar vanochtend heeft hij de hele kamer onder gescheten. Ik heb nog wel diarreeremmers liggen, zal ik hem die geven en verder rijst met kip?

Hoor dit de laatste tijd vaker.. misschien heerst er iets?
In het pension deden we dan 1 dag vasten. Dus kip of witvis koken tot het uitelkaar valt en dat als enige geven met veel water en dus ook het gewone water weghalen (maar met meer honden is dat lastiger natuurlijk). Als dan de diaree weg bleef langzaam iets van rijst of brood toevoegen. gaat dat 1 dag goed een beetje brok(alles in pension kreeg brok) voeren (al dan niet in dat vis/kip water.)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 14:18

Ik ben het helemaal met Kim eens. Mijn honden zijn prima sociaal. Maar zullen ook nooit met vreemde honden mogen spelen. Als we op wandeling vreemde honden tegen komen lijnde ik ze toen ze jonger waren altijd aan, nu komen ze gewoon langs mij lopen en lopen weer door als we gepasseerd zijn. Ik bepaal met wie er gespeeld wordt en die begroeting gebeurd heel anders dan jij hier beschrijft :)

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:17

Naya doet/deed dit ook wel. Blaffen, heel enthousiast beginnen springen in de lucht etc. Nu ben ik ook bezig met dat ze andere honden en mensen moet negeren. Mensen likt al heel goed, andere honden is nog een ander verhaal. Vele mensen worden dan ook kwaad als ik ze niet laat begroeten of spelen maar daar trek ik mij niks van aan. Naya denkt ook nog altijd dat elke hond lief is en wilt spelen ..

Nathalie18x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:22

Zo, ik heb hier al heel lang niet meer gepost haha. Wel alles meegelezen! Over de discussie hierboven:
Nova vind alles en iedereen leuk, maar wij willen niet dat ze tegen mensen op springt, of niet eens normaal langs een andere hond kan lopen.
Verder is ze eindelijk goed aangekomen sinds we van voer zijn gewisseld. Ze krijgt nu WoW en om de paar dagen een bakje smuldier,wat ze heerlijk vindt.

Afbeelding

Afbeelding

Even wat recente foto's van Nova :+

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 17:31

Wat is ze groot geworden :oo <3

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 16:14

Wat is ze leuk geworden!

Ik voer sinds een paar weken de geperste brok, maar ik weet het niet... Zig eet 2x zoveel en is nog steeds te dun, terwijl hij normaal altijd net iets te dik is eigenlijk. Ik vind zijn vacht ook wat doffig. AJ krijgt dezelfde hoeveelheid, maar ook hij is te dun, doffe vacht en hij poept nog steeds te veel. De vieze scheten zijn wel over. Andere geperste brok proberen? Terug op krokant? Ik weet het even niet meer. Zig doet het normaal overal wel goed op, dus voor hem maakt het weinig uit. Het liefst voer ik ze natuurlijk hetzelfde.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 16:17

Bij Nova moet ik eigenlijk nooit denken aan een herder. Om de een of andere reden ben ik ook steeds verbaast als ik dan een herder zie :') Geen idee hoe dat komt. Maar ze groeit wel flink zeg!

Zozenn; Wat goed of ''geweldig'' zou moeten zijn is gewoon niet altijd waar de hond het goed op doet. Ik zou gewoon een andere brok proberen. Een andere geperste of krokante net wat je zelf wil en dan kijken waar ze goed op doen.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 18:12

Ik ga nu eerst schapenvet over de geperste brokken heengooien zodat ze weer wat aankomen. Iemand ervaring met dit voer? Prins Procare super active

https://www.prinspetfoods.nl/hond/prins ... per-active

Qua vet/eitwit hoger in gehalte.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 18:14

Hier geen eigen ervaring met Prins. In een van de pensions waar ik werkte werd het gevoerd. Maar dat is al best een tijd geleden :') En die honden zijn er vaak niet lang dus veel verschil kon ik nooit merken haha.

Billy1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:32

ZoZenn, als ze het goed doen op de krokante brok van DLG, kan je die toch ook gewoon blijven geven?
Ik heb in de dierenwinkel er laatst nog een heel gesprek over gehad met de dame die daar staat en daarbij kwam de mythe (of niet) ter sprake dat geperste brok beter zou zijn als krokant, en ik vroeg haar wat ze zelf voerde. DLG krokant en dan de blauwe variant met zalm dus....
Ik zelf heb het gevoel dat een geperste brok juist zwaarder op de maag valt als een krokante brok waardoor bij grote honden vooral ook het risico op een maagtorsie niet minder wordt met geperst maar juist meer. Het blijft veel meer onderin de maag liggen als je tenminste de maag met een glas water zou kunnen vergelijken.... Bij mijn beide Berners ben ik daarom altijd op juist krokante brok gebleven op een uitstapje naar Cavom na bij de eerste omdat die een moeilijke eter was en hij dat een tijd wel lekker vond.
Marley krijgt ook DLG blauw en moet zeggen dat gaat prima. Zijn ontlasting is er prima op, op de rotzooi na die hij af en toe binnen schrokt, zoals grind, takjes en zelfs wel eens stukjes plastic of dergelijke >;)
Dat was ook de reden dat de dame van de dierenwinkel was overgestapt op krokant, de vele scheten, en de wat minder compacte drollen die haar eigen hond produceerde op de geperste variant...

marley groeit als kool in elk geval en zijn vacht... tja die is meestal nogal vuil, of nat of allebei dus glanzen.... nou nee :+

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 23:45

Ik voer hier alleen nog maar KVV, omdat Olly dat gewoon wel altijd eet.. brokken niet. En ik kan niet met een hond waarvan je alle ribben kan zien op de show komen.

Nu poept die ook minder en stinkt niet, dus voordeel;p Plus een heeeleeee enthousiaste hond als het etenstijd is. Brokken kon ik de hele dag laten staan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:00

Wie heeft er een goede bench en van welk merk is die?
We zoeken ons suf maar kunnen geen goede kwaliteit bench vinden.
We zoeken een zwarte bench met plastic bak onderin. Hij moet twee deuren hebben en goed/makkelijk kunnen openen en sluiten.
Wie helpt ons?

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 00:30

Op DLG krokant laat AJ veel vieze scheten, poept hij veel en is de ontlasting vaak te zacht. Daarom overgestapt naar geperst om te kijken of dat een uitkomst is. Zig deed het super op DLG krokant.

Maarja, dit is het ook niet. Zig kan best wel weer op DLG krokant, maar voor AJ moet ik nog wat dingen proberen.